Kryteria Solidarnej Szkoły: Solidarność globalna

Dziś w naszym cyklu krótki materiał o jednym z kryteriów dodatkowych Solidarnej Szkoły. Gorąco zachęcamy wszystkie szkoły do włączania do swojego programu pracy tematyki międzynarodowej. W ramach tego kryterium działania w szkole powinny być związane są z tematyką solidarności międzynarodowej i polskiej pomocy rozwojowej. Uczniowie nabywają wiedzę o programach pomocy rozwojowej i biorą udział w działaniach związanych z solidarnością globalną.

W ramach wprowadzenia do tematu solidarności globalnej proponujemy wykorzystanie naszego scenariusza Jak nie wchodząc w politykę zmieniać świat? – scenariusz lekcji o solidarności globalnej.

Poniżej kilka propozycji na włączenie solidarności globalnej do pracy szkoły w oparciu o dobre praktyki z naszego programu:

1. Projekt badawczy

Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kartuzach

Opieka: Joanna Wieczorek

Tytuł: „Uchodźcy wśród nas?”

W ramach projektu wzięliśmy udział w webinarium pt. „To straszne słowo uchodźca, czyli o manipulacjach w czasie kryzysu imigracyjnego”, po którym – 15 października 2015 roku – samodzielnie przeprowadziliśmy akcję informacyjną pod hasłem „Dzień Uchodźcy”. Kolejnym naszym krokiem było opracowanie i przeprowadzenie ankiet na temat uchodźców we wszystkich kartuskich szkołach ponadgimnazjalnych. Prezentacja wyników projektu odbyła się z udziałem przedstawicieli uczniów i nauczycieli kartuskich szkół średnich, eksperta oraz lokalnych mediów

2. Tydzień Edukacji Globalnej

To ogólnopolska akcja edukacyjna i społeczna skierowana do szkół i nayczycieli. Zwykle odbywa się w listopadzie. W szkołąch organizowane są spotkania, lekcje, warsztaty, happeningi, targi i projekty związane z tematyką globalną. W 2016 roku TEG odbywał się pod hasłem Razem dla Pokoju. Więcej o akcji na stronie projektu: http://teg.edu.pl/

Uczniowie Szkoły Podstawowej w Guzowie  w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej poznawali kulturę Algierii.  W szkole podjęto szereg działań mających na celu przybliżenie uczniom idei tolerancji i elementów edukacji globalnej. Jednym z elementów edukacji globalnej jest zdobycie wiedzy o świecie, a podstawą tolerancji jest zrozumienie sytuacji innych i empatia. W związku z tym 17 listopada 2016 roku klasy IV-VI na lekcjach wychowawczych wzięły udział w zajęciach pt.” Jak przeżyć na pustyni?”. Zajęcia miały na celu poznanie państwa afrykańskiego – Algierii – jego uwarunkowań geograficznych i polityczny oraz architektury i ludności zamieszkujących obszar Sahary. Poznanie pozwoliło uczniom postawić się w sytuacji osoby zamieszkującej pustynny obszar kultury arabskiej i wyciągnąć wnioski co do sposobu życia na obszarach pustynnych Afryki. Uczniowie mogli samodzielnie ukształtować obszar minipustyni i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy łatwo jest stracić orientację na Saharze. Samodzielnie przyrządzili algierską herbatę Atari narodowe danie Algierczyków – kuskus oraz mogli spróbować owoców palm daktylowych rosnących w oazach na pustyni. Dziewczęta mogły wykonać samodzielnie Hidżab – islamskie nakrycie głowy i ramion noszone przez algierskie kobiety. Pozwoliło to zrozumieć dietę ludzi zamieszkujących Saharę oraz trudności, jakie muszą codziennie pokonywać zamieszkując obszar Algierii. Wzrósł szacunek uczniów dla ludzi odmiennej kultury i sytuacji geopolitycznej.

3. Tematyka globalna na różnych przedmiotach

Kto powiedział, że lekcje z elementami solidarności globalnej muszą być realizowane tylko na lekcjach wosu czy geografii? Warto pomyśleć o włączaniu w pracę nauczycieli różnych przedmiotów. Polecamy zajrzenie do materiałów z programu CEO Edukacja globalna. Polecamy na przykład scenariusz lekcji języka angielskiego: Historia współpracy na rzecz rozwoju (The history of development cooperation). Uczniowie i uczennice pogłębiają wiedzę na temat współpracy międzynarodowej. Czytając tekst dowiadują się, w jaki sposób współpraca między państwami globalnej Północy i globalnego Południa rozwijała się na przestrzeni lat. Poznają różnicę między współpracą rozwojową a pomocą rozwojową.
Inne przedmioty, na których realizować można tematykę globalną: biologia, chemia, fizyka, geografia, godzina wychowawcza, historia, języki obce, język polski, plastyka, wiedza o społeczeństwie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php