Kryteria Solidarnej Szkoły: Praca ze źródłami historycznymi

W ramach ścieżki historycznej w Solidarnej Szkole uczniowie i uczennice poznają najnowszą historię Polski i dowiadują się, czym była „Solidarność” oraz jak przebiegała transformacja ustrojowa. Jednym z narzędzi poznawania przeszłości są źródła historyczne. Warto pracę ze źródłami wykorzystywać na każdej lekcji historii – w ten sposób uczniowie nie tylko pogłębiają swoją wiedzę o konkretnych wydarzeniach w ciekawy dla nich sposób, ale też kształtują umiejętność krytyki źródeł historycznych, która jest podstawowym narzędziem pracy historyka. Samodzielna lub grupowa analiza źródeł pozwala również rozwijać kreatywność, kształtować krytyczne myślenie i umiejętność łączenia informacji. Aby zainteresować uczniów taką formą pracy, warto poszukać atrakcyjnych dla nich źródeł. Poniżej kilka naszych propozycji.

1. Polska Kronika Filmowa (dostępna na Youtube)

Filmy na różne tematy, pokazujące życie społeczne, kulturalne i polityczne w PRL. PKF można omawiać z uczniami jako przykład komunistycznej propagandy, ale też spróbować krytycznie analizować ją pod kątem realiów życia.

2. Serwisy specjalne Polskiego Radia

Znajdziecie tam przede wszystkim bardzo ciekawe fragmenty archiwalnych audycji radiowych, ale też filmy i zdjęcia. Serwisy poświęcone są m.in. Sierpniowi 1980, KOR-owi, Czerwcowi 1956.

3. Archiwum Historii Mówionej

Największy w Polsce zbiór relacji biograficznych. Na stronie możecie odsłuchać krótkie wypowiedzi świadków historii – zarówno bohaterów wielkich wydarzeń, jak i relacje z życia codziennego. Zakres chronologiczny to właściwie cały XX wiek. Na stronie można też przeglądać biogramy świadków i udostępnione przez nich zdjęcia.

4. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Ogromna baza zdjęć do właściwie każdego tematu z historii Polski. Pamiętajcie, że zdjęcia objęte są prawem autorskim i w celu ich wykorzystania (np. na wystawie, na stronie, w publikacji) należy skontaktować się z NAC i uiścić opłatę. Jednak do woli można przeglądać katalog on-line i dostępne w nim zdjęcia, co samo w sobie może być świetną szkołą dla historycznych detektywów.

5. Serwisy tematyczne IPN

Instytut Pamięci Narodowej prowadzi specjalne serwisy edukacyjne poświęcone najważniejszym wydarzeniom z historii politycznej PRL. Dotychczas opracowane tematy to np.: Czerwiec 1956, Grudzień 1970, Czerwiec 1976.  Znajdziemy tam m.in. skany ciekawych dokumentów źródłowych.

Ta lista to tylko część bogatych zbiorów źródeł, które można znaleźć w Internecie. Nie zapominajcie, że korzystać można też z „analogowych” metod – analizując np. stare gazety (można je okazyjne kupić na Allegro) czy zdjęcia znalezione w rodzinnych albumach. Źródłem historycznym może być też przestrzeń miejska – np. pomniki, nazwy ulic. Do analizowania źródeł historycznych wykorzystać można z uczniami poniższą kartę pracy. Pozwala ona porównywać dwa typy źródeł, ale można użyć ją również przy analizie jednego dokumentu (wtedy wystarczy wyciąć trzecią kolumnę).

Karta pracy dla ucznia

 

Źródło nr 1

 

 

 

Źródło nr 2

 

 

 

Typ źródła
Dwie informacje, których dowiedziałem/am się
z tego źródła
1.2.

 

 

 

1.2.

 

 

 

Kto stworzył to
źródło?
   
Jakie były okoliczności powstania tego źródła? Po co powstało?    
Czego nie możemy się dowiedzieć na podstawie tego źródła? (Jakie są jego wady?)    

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php