Ćwiczenie: debata o rolach państwa

ĆWICZENIA UZUPEŁNIAJĄCE DO LEKCJI O MOŻLIWYCH ROLACH PAŃSTWA

ĆWICZENIE 1. DEBATA

Po przeprowadzeniu lekcji na temat różnic między państwem liberalnym a opiekuńczym tworzymy w klasie dwa zespoły czteroosobowe. Reszta uczniów wciela się w rolę sędziów. Zadaniem zespołów jest przygotowanie argumentów (jedna strona za, druga przeciw) dotyczących jednego z tematów szczegółowych, powiązanych z ogólnym tematem lekcji.

Przykładowe tematy:

• Ta izba uważa, że studia wyższe powinny być płatne.

• Ta izba uważa, że służba zdrowia powinna zostać sprywatyzowana.

• Ta izba uważa, że państwo powinno kontrolować działalność banków i wielkich korporacji.

• Ta izba uważa, że państwo powinno mieć monopol w zakresie ubezpieczeń społecznych.

• Ta izba uważa, że nasza gmina powinna aktywnie działać na rzecz zmniejszenia bezrobocia.

Kolejną część ćwiczenia stanowi debata. Każdy z mówców ma 5 minut na przedstawienie swoich argumentów, z zachowaniem odpowiedniej kolejności (zaczyna pierwszy mówca propozycji, potem pierwszy mówca opozycji etc.). Zadaniem dwóch ostatnich osób jest podsumowanie najważniejszych problemów debaty i wpisanie jej w szerszy kontekst (związany z omawianymi na zajęciach zagadnieniami). Następnie sędziowie (pozostali uczniowie z nauczycielem) dyskutują na temat debaty – ważne jest, aby w dyskusji zwrócić uwagę na najważniejsze argumenty – zadaniem sędziów jest zidentyfikowanie argumentów użytych przez mówców i ocena ich trafności. Następnie sędziowie mogą (ale nie muszą) wydać werdykt.

Celem debaty jest pokazanie uczniom, w jaki sposób ogólne argumenty, które poznali w trakcie lekcji, można przełożyć na jednostkowe przypadki i konkretne problemy. Taka forma ćwiczenia ma skłonić uczniów do prezentowania swoich poglądów w spójny i ustrukturyzowany sposób, a także pokazać im wieloznaczność pewnych problemów i wielość możliwych punktów widzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php