Ćwiczenie: określ swoją pozycję

ĆWICZENIA UZUPEŁNIAJĄCE DO LEKCJI O MOŻLIWYCH ROLACH PAŃSTWA

ĆWICZENIE 2. „OD ŚCIANY DO ŚCIANY”

Ćwiczenie można wykonać z uczniami przed albo po realizacji scenariusza lekcji o możliwych rolach państwa. Do jego organizacji potrzebujemy w miarę pustej przestrzeni (np. sali lekcyjnej, w której nie stoją ławki, korytarza w szkole, sali gimnastycznej). Uczniowie ustawiają się na środku pomieszczenia. Osoba prowadząca ćwiczenie czyta z kartki stwierdzenia, do których uczniowie muszą się ustosunkować poprzez ustawienie się między jedną a drugą ścianą (w zależności od tego, do jakiego stopnia zgadzają się z tezą).

Proponowane tezy (na podstawie materiału A. Pawlickiego):

  • tworzenie zakładów pracy i zarządzanie nimi to zadanie dla państwa
  • świadczenie usług lekarskich to zadanie dla państwa
  • tworzenie szkół i zarządzanie nimi to zadanie dla państwa
  • zapewnienie bezpieczeństwa na ulicach to zadanie dla państwa
  • regulowanie spraw związanych z ochroną środowiska naturalnego to zadanie dla państwa
  • pomoc osobom w trudnej sytuacji materialnej np. bezrobotnym to zadanie dla państwa
  • budowa i sprzedaż mieszkań to zadanie dla państwa
  • zarządzanie bankami i sektorem finansowym to zadanie dla państwa
  • opieka nad osobami starszymi i niedołężnymi to zadanie dla państwa
  • aktywne uczestnictwo w grze rynkowej to zadanie dla państwa
  • wyrównywanie szans ludzi pochodzących z różnych środowisk społecznych to zadanie dla państwa
  • finansowanie badań naukowych to zadanie dla państwa
  • tworzenie infrastruktury komunikacyjnej (np. autostrad) to zadanie dla państwa
  • ubezpieczenia emerytalne to zadanie dla państwa

Ważnym elementem ćwiczenia jest pytanie uczniów, dlaczego stanęli w tym, a nie innym miejscu i jak wyjaśnią swoje poglądy. Warto zachęcić każdego do wypowiedzenia się i uzasadnienia swojego stanowiska. Na koniec każdej rundki wypowiedzi można zapytać, czy ktoś dał się przekonać argumentom kolegów/koleżanek  i chciałby zmienić miejsce. Ćwiczenie ma na celu pokazanie uczniom różnorodności poglądów na dane problemy oraz braku oczywistych rozstrzygnięć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php