Podaj dalej – pomysł na ćwiczenie albo projekt!

Autor: A. Pawlicki

Scenariusz ćwiczenia: Podaj dalej

Idea

Metoda Each one teach one przypisywana jest niekiedy Frankowi Lambachowi, pastorowi, który położył wielkie zasługi w walce z analfabetyzmem na Filipinach. Być może jednak pomysł powstał w odciętych od edukacji społecznościach niewolniczych w południowej części Stanów Zjednoczonych. Tak czy siak, rzecz jest prosta i nadzwyczajnie efektywna: jeżeli czegoś się nauczyłeś (zostałeś nauczony), to powinieneś nauczyć tego samego przynajmniej jedną osobę.

Co potrafimy?

Niech każdy z Was zastanowi się, czego wartościowego mógłby nauczyć innych w swojej klasie. Jaką umiejętność wykształcić, jaką wiedzę przekazać? Rozważcie zwłaszcza umiejętności w Waszej grupie unikalne, ale oczywiście niekoniecznie takie. Każdy zapisuje to, co chciałby zaproponować innym, na samoprzylepnej karteczce.

Oto przykłady: Umiem pielić grządki. Marek. Potrafię żonglować trzema piłkami. Ania. Wyjaśniam równania chemiczne. Iza. Gram na flecie prostym. Monika. Rozpoznaję style architektoniczne. Piotr. Tworzę strony w WordPressie. Kasia.

Ważne, aby każdy z Was zaproponował coś innym i sam wybrał jakąś rzecz, której chciałby się nauczyć. Dzielimy się tym, co mamy i pragniemy korzystać z daru innych. I dawanie i branie są ważnymi i niełatwymi umiejętnościami.

Wskazówka: Ustalcie spotkania w parach i czas pracy, nie dłuższy niż dwa tygodnie.[KW1]

Podaj dalej

W kolejnym etapie nauczcie kogoś innego tego, czego sami się dopiero co nauczyliście. Kiedy stajecie się nauczycielami, nawet jeszcze niewprawnymi, siebie samych uczycie najintensywniej. Uczniów szukajcie także w innych klasach. Od tej pory wymienianie się wiedzą i umiejętnościami powinno mieć już charakter ogólnoszkolny.

Od podsumowania do planu wielkiej zmiany:)

Po dwóch miesiącach omówcie w klasach doświadczenie uczenia się metodą „Marcin Marcina”. Co się udało? Co warto poprawić? Jak się zmieniliście w tym czasie?

Zaplanujcie kampanię na szerszą skalę. Jak przekonać Waszych rodziców, przyjaciół i sąsiadów, aby i oni nauczyli kogoś czegoś i czegoś od kogoś?

Zorganizujcie bank umiejętności, zbierzcie do niego dane o umiejętnościach mieszkańców Waszej dzielnicy czy wsi, otwórzcie biuro pośrednictwa, przygotujcie akcję reklamową.

Zasada naczelna

Pamiętajcie, że kluczowa reguła brzmi: jeżeli ktoś nauczył Cię czegoś, Ty powinieneś przekazać to komuś innemu. Each one teach one albo Podaj dalej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php