Praca nad programem wychowawczym – dobra praktyka

Prezentujemy dobrą praktykę dotyczącą opracowywania szkolnego programu wychowawczego. Jak widać, włączenie całej społeczności szkolnej w proces decyzyjny nie musi być wcale trudne. Poniżej opis pomysłu zrealizowanego kilka lat temu w Gimnazjum w Wejherowie. Więcej informacji o tworzeniu i realizacji szkolnego programu wychowawczego znajdziecie w tym wpisie: Kryteria Solidarnej Szkoły: Program wychowawczy szkoły.

Poprzez realizację różnorodnych zadań programu Solidarna Szkoła uczniowie zapoznają się z najnowszą historią Polski, początkami samorządności i solidarnością pomiędzy ludźmi pojmowaną, między innymi jako współodpowiedzialność.  Zgodnie z ideą programu społeczność szkolna podjęła działania w celu stworzenia ram współpracy i solidarności całej społeczności szkolnej.

W ramach przygotowania wspólnego programu wychowawczego szkoły uczniowie, rodzice i nauczyciele spotkali się, aby porozmawiać o tym, co jeszcze można wspólnie zrobić dla uczniów, by poprawić wyniki kształcenia, bezpieczeństwo i atrakcyjność gimnazjum. Spotkanie miało charakter warsztatów służących wymianie spostrzeżeń pomiędzy reprezentacją rodziców, uczniów i wychowawców. W szkolnej auli spotkało się 16 zespołów składających się z trójki rodziców, trójki uczniów i wychowawcy. Każdy z zespołów pracował nad jednym obszarem koncepcji pracy szkoły wylosowanym wcześniej przez wychowawcę. Zagadnienia omawiane przez debatujących dotyczyły poprawy jakości kształcenia, rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów, promowanie ich osiągnięć, wzmocnienia poczucia bezpieczeństwa poprzez eliminację agresji i przeciwdziałanie patologii, współpracy z rodzicami oraz skuteczności działań wychowawczych szkoły. Ostatnim obszarem było zarządzanie, czyli promocja szkoły w środowisku, podwyższanie poziomu nauczania, wykorzystanie nowych form pracy na lekcjach i możliwości poprawy bazy gimnazjum. Każdy z zespołów znalazł własne sposoby zmiany aktualnej sytuacji, a wypracowane wnioski służące zmianie koncepcji pracy szkoły zostały przedstawione na forum zgromadzenia i będą rozpatrzone przez Radę Pedagogiczną podczas aktualizacji koncepcji pracy szkoły. Warsztaty przebiegały w miłej i twórczej atmosferze, a rodzice i uczniowie poczuli się współtwórcami działań zmierzających do jednego, wspólnego celu – poprawy jakości pracy naszego gimnazjum.

Gimnazjum nr 1 im.  M. Kopernika w Wejherowie

Koordynatorki szkolne: Sabina Podolska, Katarzyna Merc

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php