Kryteria Solidarnej Szkoły: Solidarność międzypokoleniowa

Niedocenianym potencjałem każdej szkoły jest zaangażowanie w działania wychowawcze starszych członków lokalnej społeczności. Dlatego jednym z Kryteriów Solidarnej Szkoły jest solidarność międzypokoleniowa. Nie chodzi tylko o to, aby dziadkowie i rodzice byli jedynie odbiorcami uczniowskich projektów – np. jako widownia szkolnego przedstawienia. Celem jest włączenie ich funkcjonowanie szkolnej społeczności na równych prawach i zaangażowanie w działania. Starsi członkowie społeczności to m.in.: rodzice, dziadkowie, sąsiedzi, pracownicy administracji szkoły. Poniżej przedstawiamy kilka dobrych praktyk i inspiracji, które pomogą wam zrealizować kryterium solidarności międzypokoleniowej.

Polecamy szczególnie materiał programu Młody Obywatel poświęcony tematyce międzypokoleniowej. Można go pobrać tutaj.

Jeśli szukacie wskazówek, jak przeprowadzić spotkanie międzypokoleniowe, polecamy materiał programu PoczytajMy. Do pobrania tutaj.

Dobre praktyki:

 1. Międzypokoleniowe spotkanie - Gimnazjum w Rudzie Śląskiej

Wspólnie z uczniami pomyśleliśmy, że chcemy zorganizować spotkanie międzypokoleniowe. Data była wyznaczana kilka razy… w końcu się udało:) 21 lutego w szkolnej Izbie Regionalnej spotkaliśmy się z grupą uczniów, którzy zaprosili swoje Babcie. Na spotkanie zaprosiliśmy także panią Jadzię – emerytowaną pracownicę naszego G6 oraz panią Barbarę – członka Uniwersytetu Trzeciego Wieku, malarkę. Pani Barbara zachęcała do spotkań w Centrum Inicjatyw Społecznych. Obie panie są szczęśliwymi Babciami:)) Elegancko nakryty stół, filiżanki, spodeczki, kawa, ciasto. Wystrój Izby Regionalnej przełamał pierwsze lody – rozmowa sama się potoczyła, bo panie pamiętały ze swoich domów byfyje, makatki, obrazy świętych, dziergane serwetki… Opowiedziały nam jak to było w ich domach z gwarą śląską. O zdarzeniach jakich doświadczyły mówiąc po śląsku (nawet jeśli starały się mówić po polsku:)) O książkach, które pamiętają z dzieciństwa (my i uczniowie opowiedzieliśmy o swoich). Czytaliśmy śląskie przekłady znanych wierszy. Śląska gwara wywoływała salwy śmiechu. Dla mnie, gorola:) – nie wszystko od razu było zrozumiałe, więc tym bardziej śmieszne. Czytaliśmy także piękne polskie wiersze: dzieci odkryły poezję K.I. Gałczyńskiego, M. Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej, J. Tuwima, A. Mickiewicza. Tego ostatniego udało nam się nawet zaśpiewać, bo okazało się, że Babcie znają i lubią M. Grechutę:)) Ważne w tym wszystkim jest to, że spotkanie naprawdę się nam udało. Wszyscy jesteśmy bogatsi o nowe przeżycia.

2. Wieczornica w Gimnazjum w Zabrzu

Z okazji „Święta Niepodległości” przygotowaliśmy inscenizację związaną z wolną Polską, która nawiązywała nie tylko do historycznych, ale przede wszystkim do bieżących wydarzeń w kraju. Wniosek z niej był taki, że wolność nie jest dana raz na zawsze i trzeba o nią solidarnie dbać. Dzień po inscenizacji szkolnej przygotowaliśmy wieczornicę, mając na uwadze szczególnie najstarszych mieszkańców naszego osiedla.

YouTube Preview Image

3.  Współpraca z Uniwersytetem Trzeciego Wieku w Działdowie

Planując swoje działania,  uczniowie mieli wiele planów, szukali sojuszników, którzy mogliby ich wesprzeć i pomóc w realizacji zadań, które sobie postawili. Po burzliwych dyskusjach przyszedł czas na wybór tematu projektu. Młodzi ludzie postanowili, że tematem ich  pracy będzie „Wolontariat – wymiana międzypokoleniowa”. Realizatorzy projektu zdecydowali  się na taką tematykę, ponieważ wspólnie doszli do wniosku, że żyjemy w czasach, kiedy mamy coraz mniej okazji do kontaktów z ludźmi starszymi. Dlatego właśnie  postanowili rozpocząć swoje działania od nawiązania współpracy z, prężnie działającym w Działdowie, Uniwersytetem Trzeciego Wieku. Doszli  do wniosku, że chcieliby podjąć działania integrujące różne grupy wiekowe, zająć się lokalną historią, nawiązać do tradycji, działać na polu artystycznym, jednym słowem rozpocząć międzypokoleniową wymianę umiejętności.

Bardzo szybko okazało się, że  inicjatywa  uczniów okazała się bardzo potrzebna. Słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku bardzo chętnie  podjęli współpracę. Do pierwszego  spotkania doszło w marcu 2012 roku w siedzibie Polskiego Czerwonego Krzyża  w Działdowie. Kilkoro z uczniów  pod czujnym okiem pani Wandy Stankiewicz i pani Elżbiety Gajtkowskiej wspólnie z dziećmi, uczęszczającymi do świetlicy przygotowywali świąteczne ozdoby wielkanocne.  Gimnazjaliści z dużym zaangażowaniem wspierali swoich młodszych kolegów, pomagając im w wykonaniu poszczególnych elementów.

Kolejny element wymiany międzypokoleniowej to  aktywny udział uczniów w spotkaniu sekcji plastycznej, działającej przy Uniwersytecie Trzeciego Wieku. Wspólnie z dorosłymi uczestnikami zajęć  z ogromnym zaangażowaniem malowali na  szkle. Podczas pracy młodzież dzieliła  się wiedzą i doświadczeniem. Wszyscy  byli tak bardzo zainteresowani pracą, że udali się na zajęcia kolejny raz, aby dokończyć rozpoczęte wcześniej prace.

4. Historia opowiadana przez seniorów w Guzowie  

Wraz z początkiem roku podjęliśmy szereg działań, w celu realizacji projektu uczniowskiego pt. „Bajki i bajeczki naszych dziadków”. Jego celem jest poznanie bajek, słuchowisk i wierszy z dzieciństwa dziadków. Pierwszym krokiem było opracowanie ankiety wywiadu przez p. Agnieszkę Nadolską. Następnie uczniowie z klas młodszych i starszych przeprowadzili wywiady z babciami i dziadkami. Obecnie wyniki ankiet są opracowywane przez klasę VI.

Równolegle zajmujemy się również archiwizacją historii naszej miejscowości. Zbieramy stare zdjęcia. Udało nam się zorganizować na Dzień Babci i Dziadka wystawę Guzów wczoraj i dziś, która zyskała duże uznanie wśrod naszych gości. Zbieranie starych zdjęć i porównywanie ich z obecnym wyglądem miejscowości było dla uczniów bardzo interesującym doświadczeniem. Najbardziej uderzający był brak olbrzymich budynków nieistniejącej już dziś Cukrowni Guzów.

5. Wspólny projekt - Kurs upiększania świata 

Pani Renata Kiełbińska zaangażowała do współpracy dwie, do tej pory zupełnie obce dla siebie grupy – młodych ludzi zainteresowanych techniką graffiti i seniorów odwiedzających osiedlowy klub. Po sześciu miesiącach wspólnych warsztatów graffiti i zajęć architektonicznych, międzypokoleniowa brygada przeprowadziła gruntowną rewitalizację placu przed klubem i pomieszczeń klubu. Plac ze zdewastowanego zmienił się w przyjazne miejsce wypoczynku z oryginalnymi ławkami – zaprojektowanymi i wykonanymi przez uczestników warsztatów oraz z miejscem do malowania graffiti. Podsumowaniem działań był piknik z udziałem ponad 150 mieszkańców połączony ze wspólnym posadzeniem symbolicznego drzewka.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php