Scenariusz ćwiczenia: Jestem cieniem

Autor: A. Pawlicki

Idea

Cień jest metodą badań jakościowych, niekiedy z angielska nazywaną Shadowing. W naszym wypadku jest to jednocześnie badanie i rodzaj społecznikowskiego stażu. Pomysł polega na tym, że pojedynczy uczniowie co najmniej przez jeden dzień (a najlepiej przez dwa lub trzy) towarzyszą w pracy osobom zaangażowanym w rozmaite formy społecznej pomocy i interwencji: kuratorowi, pracownikowi OPS, pracownikowi urzędu pracy, działaczowi społecznemu, policjantowi, pielęgniarce środowiskowej…  Chodzą za nimi krok w krok (oczywiście z ich akceptacją) przez cały dzień. Ważne, aby nie tylko poznali specyfikę ich zadań, ale też odczuli znaczenie czasu czy przestrzeni, w jakiej poruszają się obserwowani.

Krok w krok, myśl po myśli

Przez cały dzień towarzyszysz komuś, kto pracuje wśród ludzi w Twojej społeczności – spieszy im z pomocą, interweniuje w sytuacjach tego wymagających. Przedmiotem Twojej obserwacji jest przede wszystkim ów człowiek, a dopiero w drugim rzędzie sytuacje i ludzie, z którymi się spotyka. Staraj się przyjrzeć jego postawom, emocjom, wyborom, jakich dokonuje. W trakcie badania możesz notować spostrzeżenia, na pewno zrób to po powrocie do domu. Zapisz także swoje emocje i sądy. Bądź skrupulatny. Staraj się zachować jak najwięcej z tego, czego doświadczysz. Badacz w tego rodzaju ćwiczeniu jest zaangażowany w sytuację. To, co się z Tobą dzieje, ma wpływ na to, co obserwujesz.

Osoba, której towarzyszysz, będzie Cię zapewne przedstawiała każdemu, wyjaśniając Twoją rolę badacza. Gdyby ktoś z interesantów czy podopiecznych nie godził się na Twoją obecność, oddal się bez podejmowania dyskusji i poczekaj.

Zapewne nie każda z poproszonych osób zgodzi się na wzięcie ze sobą cienia. Poproście dyrektora szkoły, aby skierował do odpowiednich instytucji pismo przewodnie prosząc o „jednodniowe staże”. Nie zniechęcajcie się odmową ze strony tego czy innego pracownika – poszukajcie kogoś innego.

Omówienie

Spotkajcie się całą grupą po wykonaniu zadania. Przynieście swoje notatki. Omówcie je i sporządźcie zestawienie swoich obserwacji. Które są podobne, które różne? Jaki wpływ miała osobowość obserwowanego, cechy obserwatora, specyfika zawodu czy roli społecznej?

Rekomendacje

W oparciu o swoje obserwacje, a także o introspekcję, sformułujcie krótkie poradniki: Zanim zaczniesz pomagać oraz Jak pomagać pomagającym?

Uwaga! Celem poradników, zwłaszcza drugiego, nie jest oczywiście wzięcie odpowiedzialności za osoby dorosłe, które obserwowaliście, ani wsparcie psychologiczne dla nich. Chodzi o to, abyśmy zdali sobie sprawę z zadań i możliwości wolontariusza, który towarzyszy osobie pracującej z potrzebującymi. Takimi wolontariuszami przecież bywamy.

 

Ćwiczenie pochodzi z publikacji Tworzymy Solidarną Szkołę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php