Kryteria Solidarnej Szkoły: Świadkowie historii

W Solidarnej Szkole wychodzimy o tematów historycznych, starając się pokazywać uczniom ich aktualność i zachęcać ich do samodzielnego odkrywania przeszłości. Dlatego jednym z kryteriów dodatkowych Solidarnej Szkoły jest właśnie uwzględnienie w uczniowskich projektach spotkań ze świadkami historii. W ramach swoich działań szkoła powinna organizować spotkania ze świadkami historii związane z tematem solidarności. Nie musi to być wcale takie trudne. Rozejrzyjcie się dookoła i zaproście do szkoły działaczy lokalnych struktur „Solidarności” – z pewnością opowiedzą Wam pasjonujące historie i pokażą, jak działając w najbliższym otoczeniu można zmieniać bieg wydarzeń historycznych.  Relacje czy spotkania ze świadkami historii mogą być też częścią realizowanych przez uczniów projektów. Jak się za to zabrać?

 

Prezentujemy propozycję scenariusza lekcji wprowadzającej do projektu historii mówionej.  Możecie wykorzystać do niego przygotowaną przez nas prezentację w Prezi.

na bloga

Ćwiczenia dla uczniów:

1. Porozmawiaj z kolegą/koleżanką

Dobierzcie się w pary. Wczujcie się w sytuację wywiadu – niech jedna z osób prowadzi wywiad, a druga będzie świadkiem historii. Tematem wywiadu będą wakacje.

Po upływie ok. 15 minut zamieńcie się rolami w parach.

2. Praca w grupach

Podzielcie się na 4 grupy. Każda z grup pracuje nad jednym pytaniem:
1) Co utrudnia prowadzenie wywiadu?
2) Co pomaga w prowadzeniu wywiadu?
3) Jakie są największe szanse wykorzystania takiej metody?
4) Jakie są największe zagrożenia wykorzystania takiej metody?

Możecie pracować metodą latających flipchartów i po jakimś czasie wymienić się opracowanymi materiałami z inną grupą. 

3. Rozmawiamy ze świadkiem – ćwiczenie

Świadek historii - to osoba, która podzieli się z Wami historią swojego życia. Ważne, abyście dobrze przygotowali się do wywiadu.

Podzielcie się na kilkuosobowe grupy. Waszym zadaniem będzie przygotowanie sylwetki Osoby, z którą możecie przeprowadzić wywiad.

Narysujcie na flipcharcie kontur postaci. W środku wpiszcie wszystkie cechy waszego rozmówcy, które wydają się wam istotne (wiek, płeć, zawód, miejsce zamieszkania, zainteresowania, udział w wydarzeniach historycznych itd.). Na zewnątrz wypiszcie pytania, które chcielibyście zadać świadkowi.

świadek

 

4. Co teraz? Projekt!

Poznaliście już najważniejsze wiadomości o historii mówionej i tajniki przeprowadzania wywiadów.  Teraz czas wymyślić własny projekt!

Wybieramy temat projektu:

1. Określcie ogólny obszar, którym chcielibyście się zająć (np. Historia solidarności w naszej miejscowości).

2. Określcie temat szczegółowy – dopiszcie konkretne wątki, które wydają wam się interesujące (np. podziemne drukarnie, związek zawodowy, warunki życia itd.)

3. Zastanówcie się, kto może być waszym świadkiem historii i w jaki sposób można dotrzeć do tych osób.

4. Zastanówcie się, jaki efekt chcecie osiągnąć na koniec projektu. Czy chodzi o samo zebranie relacji czy np. przygotujecie w oparciu o nie wystawę albo publikację. Możliwości jest mnóstwo!

 

Teraz jesteście gotowi do przygotowania projektu historii mówionej. Pamiętajcie, aby dobrze zaplanować każde działanie i relacjonować je np. na blogu albo facebooku. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php