Ćwiczenie: wywiad o pomocy rozwojowej

Część scenariusza lekcji o pomocy rozwojowej – całość można pobrać tutaj.

Co wiemy o rozwoju?

  1. Film (https://youtu.be/fjpKKeexr4s) (3 min.)
    Zacznij lekcję od wyświetlenia filmu promującego Europejski Rok na rzecz Rozwoju.
  2. Burza mózgów (10 min.)
    Na tablicy albo flipcharcie napisz wielkimi literami hasło POMOC ROZWOJOWA. Następnie poproś uczniów o podanie swoich skojarzeń związanych z tym tematem wraz z krótkim wyjaśnieniem. Zapisuje je wszystkie na tablicy, a następnie omawia, zwracając szczególną uwagę na różnice między pomocą rozwojową i humanitarną.
  3. Wywiad o rozwoju (25 min.)
    Podziel klasę na dwie grupy. Jedna będzie dziennikarzami, a druga będzie odpowiadać na pytania. Daj im czas na przygotowanie do wywiadu (materiał pomocniczy nr 1) – ok. 10 minut.

    Grupa I (dziennikarze) otrzymuje materiał o Europejskim Roku Rozwoju. Ich zadaniem jest przygotowanie się do rozmowy z osobą, która korzysta z pomocy rozwojowej Unii Europejskiej. Poproś ich o przygotowanie min. 5 pytań, które chcieliby zadać swojemu rozmówcy.
    Grupa II (rozmówcy) wcieli się w rolę beneficjentów pomocy rozwojowej. Otrzymują oni studium przypadku . Ich zadaniem jest zapoznanie się z informacjami na temat swoich bohaterów i przygotowanie do rozmowy z dziennikarzem. Nie znają oni wcześniej pytań, więc muszą sami zastanowić się, o co może zapytać reporter.

    Następnie połącz uczniów w pary – tak, aby każdy dziennikarz miał swojego rozmówcę. Daj uczniom 10-15 minut na przeprowadzenie wywiadów.

  4. Runda bez przymusu (5 min.)Poproś uczniów o podzielenie się jedną ciekawą rzeczą, której się dowiedzieli/nauczyli podczas prowadzenia wywiadu.
  5. Praca domowa (2 min)Na koniec lekcji poproś uczniów-dziennikarzy o napisanie krótkiej notatki prasowej (ok. 5 zdań), w której uwzględnią informacje o pomocy rozwojowej, które uzyskali od swoich rozmówców. Następnie ich zadaniem będzie przekazania notatki swoim kolegom, z którymi rozmawiali i przeprowadzenie procesu autoryzacji. W razie konieczności, wytłumacz uczniom, na czym polega proces autoryzacji (wyrażenia zgody na rozpowszechnianie wypowiedzi w danej formie przez prasę).

    Na następnej lekcji możecie z napisanych notatek stworzyć własną gazetkę o rozwoju. Umieśćcie ją w szkolnej gablotce albo przygotujcie za pomocą narzędzi komputerowych i opublikujcie w Internecie. Swoje gazetki możecie też wysłać mailem na adres koordynatorki programu Solidarna Szkoła: anna.dobrowolska@ceo.org.pl.

Do pobrania: materialy_pomocnicze_-_blok_i

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php