W programie Solidarna Szkoła podkreślamy znaczenie różnych wymiarów solidarności – globalnej, międzypokoleniowej czy lokalnej. Przy realizacji każdego z tych postulatów warto pamiętać, aby członkowie społeczności – czy to seniorzy z najbliższej okolicy, czy władze gminy, byli nie tylko odbiorcami uczniowskich działań, ale też aktywnymi (w miarę możliwości) ich uczestnikami. Pomoże w tym z pewnością współpraca z instytucjami lokalnymi. Współpraca obejmować może np.:
- lokalne stowarzyszenia,
- instytucje kultury (biblioteka, dom kultury, muzeum),
- inne szkoły z najbliższej okolicy,
- przedstawicieli władz samorządowych itd.
Możliwości jest bardzo wiele. Jeżeli chcecie włączyć w swoje działania instytucje lokalne, zachęcamy do zapoznania się z publikacją programu Młody Obywatel „Kolejny krok na szlaku współpracy”. Znajdziecie w niej dużo przydatnych rad i narzędzi dot. współpracy z środowiskiem lokalnym.
Zaangażowanie młodych ludzi w działania na rzecz społeczności lokalnej to szansa na zdobycie przez nich wiedzy i umiejętności bardzo przydatnych w dorosłym życiu. Do najważniejszych należą umiejętność współpracy oraz zdolność pozyskiwania sojuszników dla swoich działań. To szczególnie ważne w przypadku aktywności na forum lokalnym, gdy powodzenie zależy w dużej mierze od kooperacji różnych osób, grup czy instytucji.
W publikacji chcemy zwrócić uwagę głównie na dwa aspekty partnerstwa lokalnego między grupą młodzieży a innymi podmiotami. Po pierwsze, zależy nam, aby młodzi ludzie wiedzieli, jak zdobyć wsparcie dla swoich działań, a po drugie, by umieli zadbać o dobre relacje z partnerami również po zakończeniu projektu, co zaprocentuje przy kolejnych inicjatywach. Materiał zawiera wiele praktycznych podpowiedzi, jak współpracować z takimi podmiotami lokalnymi jak: szkoła, władze samorządowe, media, instytucje kultury, organizacje obywatelskie i grupy nieformalne.
Publikację tę adresujemy przede wszystkim do osób pracujących z młodzieżą, które chcą wesprzeć ją w działaniach lokalnych – do nauczycieli, pracowników instytucji kultury i organizacji pozarządowych, aktywistów. Dlatego każdy z rozdziałów, oprócz wskazówek, jak współpracować z wybranym partnerem, zawiera scenariusz zajęć pomagający przygotować młodych ludzi do tej współpracy.
Zespół programu Młody Obywatel
Barbara Rostek, Judyta Ziętkowska