Kryteria Solidarnej Szkoły: Współpraca z instytucjami lokalnymi

W programie Solidarna Szkoła podkreślamy znaczenie różnych wymiarów solidarności – globalnej, międzypokoleniowej czy lokalnej. Przy realizacji każdego z tych postulatów warto pamiętać, aby członkowie społeczności – czy to seniorzy z najbliższej okolicy, czy władze gminy, byli nie tylko odbiorcami uczniowskich działań, ale też aktywnymi (w miarę możliwości) ich uczestnikami. Pomoże w tym z pewnością współpraca z instytucjami lokalnymi. Współpraca obejmować może np.:

  • lokalne stowarzyszenia,
  • instytucje kultury (biblioteka, dom kultury, muzeum),
  • inne szkoły z najbliższej okolicy,
  • przedstawicieli władz samorządowych itd.

Możliwości jest bardzo wiele. Jeżeli chcecie włączyć w swoje działania instytucje lokalne, zachęcamy do zapoznania się z publikacją programu Młody Obywatel „Kolejny krok na szlaku współpracy”. Znajdziecie w niej dużo przydatnych rad i narzędzi dot. współpracy z środowiskiem lokalnym.

Zaangażowanie młodych ludzi w działania na rzecz społeczności lokalnej to szansa na zdobycie przez nich wiedzy i umiejętności bardzo przydatnych w dorosłym życiu. Do najważniejszych należą umiejętność współpracy oraz zdolność pozyskiwania sojuszników dla swoich działań. To szczególnie ważne w przypadku aktywności na forum lokalnym, gdy powodzenie zależy w dużej mierze od kooperacji różnych osób, grup czy instytucji.

W publikacji chcemy zwrócić uwagę głównie na dwa aspekty partnerstwa lokalnego między grupą młodzieży a innymi podmiotami. Po pierwsze, zależy nam, aby młodzi ludzie wiedzieli, jak zdobyć wsparcie dla swoich działań, a po drugie, by umieli zadbać o dobre relacje z partnerami również po zakończeniu projektu, co zaprocentuje przy kolejnych inicjatywach. Materiał zawiera wiele praktycznych podpowiedzi, jak współpracować z takimi podmiotami lokalnymi jak: szkoła, władze samorządowe, media, instytucje kultury, organizacje obywatelskie i grupy nieformalne.

Publikację tę adresujemy przede wszystkim do osób pracujących z młodzieżą, które chcą wesprzeć ją w działaniach lokalnych – do nauczycieli, pracowników instytucji kultury i organizacji pozarządowych, aktywistów. Dlatego każdy z rozdziałów, oprócz wskazówek, jak współpracować z wybranym partnerem, zawiera scenariusz zajęć pomagający przygotować młodych ludzi do tej współpracy.

Zespół programu Młody Obywatel
Barbara Rostek, Judyta Ziętkowska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php