Związki języka polskiego z wychowaniem fizycznym

Postanowiliśmy podjąć próbę realizacji tego dosyć trudnego zadania podczas lekcji wychowania fizycznego. Naszym pomysłem jest obrazowanie znaczenia występujących w języku polskim związków frazeologicznych za pomocą różnorodnych form aktywności ruchowej.  W czasie konsultacji z polonistką  p. B. Kosieradzką, ustaliliśmy, że przekaże nam  informację dotyczącą  terminu lekcji,  w czasie której  omawiana będzie interesująca nas tematyka. Chcieliśmy, żeby nasza propozycja była kontynuacją edukacji polonistycznej w formie charakterystycznej dla specyfiki wychowania fizycznego. Od koleżanki otrzymaliśmy listę z przykładami wyrażeń, których znaczenie poznawali uczniowie klas szóstych.

Uznaliśmy, że do realizacji naszego pomysłu odpowiednia będzie forma obwodu stacyjnego. Po prezentacji bez podawania nazwy , na każdym stanowisku uczniowie wykonywali ćwiczenie, które naszym zdaniem ilustrowało ruchem znaczenie wybranego związku frazeologicznego.

DSC_7160DSC_7161

Zadaniem dla ćwiczących było odgadnięcie tego znaczenia. Propozycje swoich odpowiedzi  mogli prezentować w części końcowej, po zaliczeniu wszystkich stacji. / dodać należy, że niektórzy z nich wykazali się zadziwiającymi zdolnościami słowotwórczymi/.

DSC_7133DSC_7146

 Ciągnąć w swoja stronę

 YouTube Preview Image

Syzyfowa praca

DSC_7126

Trafić w dziesiątkę

 YouTube Preview Image

Podnosić poprzeczkę

DSC_7124DSC_7123

Miękkie lądowanie

YouTube Preview Image

Dwa bieguny

DSC_7138DSC_7139

Brać się za bary, ale to nie znaczy , że wszystkie chwyty dozwolone

DSC_7119DSC_7120

 Kłody rzucane pod nogi

 YouTube Preview Image

Wychodząc z założenia, że kreatywność naszych uczniów to studnia bez dna, na kolejnych zajęciach zaproponujemy inną formę zabaw językowych . Kilkuosobowe zespoły otrzymają kartki z wybranymi przez nas przykładami związków frazeologicznych. Ich zadanie polegało będzie na zilustrowaniu ruchem tych wyrażeń. Członkowie innych drużyn będą starali się je nazwać. Ciekawi nas, czy będzie to rzeczywiście metoda problemowa, czy  tylko z nazwy?

 YouTube Preview Image

Prosimy, żeby niektórzy czytelnicy nie szli za przykładem dziewcząt z kl. IV

Płynąć pod prąd

W poprzednim wpisie nawiązaliśmy do jednego z haseł przewodnich III edycji programu WF z Klasą – „Sport rzeźbi charakter”. Tym razem chcemy wskazać inne zalety lekcji wychowania fizycznego na pływalni. W końcowej jej części nasi uczniowie mają kilka minut  „czasu wolnego”. Po intensywnym  wysiłku można zaproponować np. zabawy pomagające zrozumieć znaczenie związków frazeologicznych kojarzących się …

Pokaż strony »

Zabawy ruchowo – językowe

W ramach przygotowań do udziału  w  Ogólnopolskim Festiwalu Otwartej Edukacji proponujemy kolejną odsłonę zabaw ruchowo – językowych. Naszym pomysłem jest obrazowanie /często z humorem/ znaczenia  występujących w języku polskim związków frazeologicznych za pomocą różnorodnych form aktywności ruchowej.

Pokaż strony »

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php