cze 15

Bieg w pięknych okolicznościach przyrody

Jednym z zadań do realizacji w ramach całorocznej ścieżki turystyczno – krajoznawczej jest organizowanie zajęć o interdyscyplinarnym charakterze. Podczas debaty dotyczącej problematyki szkolnej  kultury fizycznej jedną z  propozycji uczniów były terenowe gry edukacyjne. Otoczenie naszej szkoły umożliwia  organizowanie ciekawych zajęć w naturalnym terenie.  Postanowiliśmy zorganizować bieg terenowy połączony z wykonywaniem różnorodnych zadań, które będą  dla młodych ludzi okazją do demonstrowania swoich wszechstronnych umiejętności ruchowych w połączeniu z utrwalaniem wiedzy z szeroko rozumianej edukacji przyrodniczej.

Przed wyruszeniem na trasę biegu 6- -osobowe zespoły otrzymywały mapę z zaznaczonymi punktami kontrolnymi i kartę biegu, którą należało wypełnić podczas wykonywania różnych zadań. Pierwszym zadaniem było zmierzenie tętna dwóm członków zespołu i zapisanie wyników w karcie biegu. Najlepiej jeśli jeden z wybranych uczniów źle znosi wysiłek fizyczny, a drugi posiada dobre predyspozycje wydolnościowe. Kolejna osoba zakłada nadgarstkowy krokomierz, pomocny w zmierzeniu długości trasy biegu.

DSC_8668DSC_8691

Podczas biegu uczniowie mieli posługiwać się mapą, więc na początku trasy  powinni wykazać się znajomością kierunków świata. Zadanie polegało na ułożeniu pałeczek sztafetowych i prawidłowym przyporządkowaniu karteczek z nazwą kierunków.

DSC_8665DSC_8705

Podczas trzeciego zadania starali się określić, czy jedno z drzew rosnących na szkolnym terenie może być uznane za pomnik przyrody. Jednym z kryteriów jest obwód drzewa. W karcie biegu mieli instrukcję wykonania pomiaru i obwody różnych gatunków drzew. Po rozpoznaniu gatunku drzewa porównali wynik pomiaru z tym, który według ustawodawcy spełniał kryterium pomnika przyrody. Nasza wiekowa akacja musi jeszcze trochę poczekać. Brakującą różnicę określoną w centymetrach należało zamienić na liczbę przysiadów do wykonania przez członków zespołu.

DSC_8666DSC_8707

Kolejne zadanie – pułapka polegało na przejściu przez pajęczynę. Oczywiście w taki sposób, aby nie dotknąć nitki, co wymagało chwili zastanowienia.

DSC_8674DSC_8708

Zadanie piąte to wybór z tablicy edukacyjnej trzech gatunków zwierząt zamieszkujących łąki i pola, następnie przejście na naszą „łączkę” i zademonstrowanie ich charakterystycznego sposobu poruszania się.

DSC_8709DSC_8697

DSC_8678DSC_8680

W szóstym zadaniu, trzeba było wykazać się znajomością gatunków drzew rosnących na przyszkolnym terenie. Drzewa należało zidentyfikować  po wyglądzie liści. Jeśli komuś to zadanie sprawiało trudność, ułatwieniem była tablica edukacyjna.

DSC_8700DSC_8685

Zadanie dla turystów górskich polegało na odczytaniu z mapy wysokości naszego Kilimandżaro i zdobycie do tyle razy, ile wynosiła wysokość wyrażona w metrach. Atak na szczyt miał nastąpić od strony północno – zachodniej,  a zejście łagodnym stokiem od południa.

DSC_8688DSC_8686

Nasza skocznia w dal wypełniona piaskiem, podczas biegu robiła za pustynię. Najpierw należało odpowiedzieć na pytanie: jak nazywa się jedyna pustynia w Polsce? Druga część zadania polegała na utworzeniu karawany i pokonaniu naszej pustyni.

DSC_8715DSC_8689

Zdobywanie góry i eskapada przez pustynię były ostatnimi zadaniami na trasie. Po dotarciu do mety trzeba ponownie zmierzyć tętno tym samym osobom, wpisać wynik  w kartę biegu i porównać wartości pomiaru spoczynkowego i powysiłkowego. Wynik zarejestrowany przez krokomierz nadgarstkowy  przeliczamy na metry i nasz przyrodniczy rajd terenowy można uznać za zakończony.

DSC_8690DSC_8704

Obserwacja na gorąco pozwala na spostrzeżenie, że stosowanie gier i zabaw dydaktyczno – ruchowych podczas różnorodnych zajęć znacznie je uatrakcyjnia i wielostronnie  aktywizuje uczniów, angażując ich sferę fizyczną i intelektualną.

cze 11

Nasi na Festiwalu Otwartej Edukacji

Dotychczas corocznym podsumowaniem realizacji programu WF z Klasą  była ogólnopolska impreza, podczas której reprezentacje wybranych szkół dzielą się swoimi pomysłami na ciekawe lekcje wf. W tym roku  Olimpiada Pomysłów z Klasą organizowana była w nowej odsłonie i szerszej formule. Organizatorzy  postanowili połączyć siły i zorganizować wspólny, dwudniowy finał dla uczestników wielu programów „z Klasą”: Szkoły z Klasą 2.0, WF-u z Klasą, Koduj z Klasą, Cyfrowej Akademii oraz Eduspaces 21. Otwieramy szkołę! Do udziału zaproszono naszą szkołę,  jako jedną z 12 reprezentujących program WF z Klasą.

 Ogólnopolski Festiwal Otwartej Edukacji odbył się 5-6 czerwca. Inauguracja odbyła się w  Narodowym Instytucie Audiowizualnym.

DSC_8534DSC_8532

DSC_8535DSC_8530

Po uroczystym otwarciu festiwalu przyszedł czas na wzajemne uczenie się z innymi zaproszonymi uczniami z całej Polski. Prezentacje zespołów podzielono na dwie tury. Nasi uczniowie podczas pierwszej części mieli okazję zapoznać się interesującymi pomysłami na ciekawe lekcje przygotowanymi przez koleżanki i kolegów z innych szkół. Na stanowiskach uczestników  programu „Koduj z Klasą” mogli np. dowiedzieć się, że programowanie nie jest wcale takie trudne, poznać zasady działania i praktyczne zastosowanie aplikacji Classroom,  zapoznać się ze sposobem działania i budową Ozobota, czym jest i do czego służy Scratch oraz jak pomaga w nauce i jak za jego pomocą można przygotować przewodnik po mieście, a także   jak wykorzystać programowanie w ochronie środowiska. Z kolei  uczniowie realizujący „Szkołę z Klasą” starali się m.in. zaprezentować jak powstaje spektakl, zapoznać uczniów z terminologią związaną z teatrem i sztuką, poszerzyć wiedzę dotyczącą procesu powstawania chleba, nauczyć poznawania swoich słabych i mocnych stron, które mogą być pomocne przy wyborze zawodu, wyjaśnić zasady działania i możliwości zastosowania hologramu, jak badać czystość i jakość wody, a także to, co każdy z nas powinien wiedzieć o pszczołach. Znajomi z „Wf z Klasą” starali się pokazać, że matematykę można doskonalić także podczas zajęć ruchowych, uczyli poszukiwania inspiracji do uprawiania aktywności ruchowej w różnych dziedzinach życia, zachęcali do wykorzystywania „starych” gier  na lekcjach wf, uczyli gry w szachy i proponowali trening przy muzyce z wykorzystaniem różnych przyborów. Oczywiście ciekawych pomysłów było dużo, dużo więcej.

DSC_8549DSC_8553

DSC_8555DSC_8552

DSC_8564DSC_8567

DSC_8537DSC_8542

DSC_8545DSC_8546

DSC_8558DSC_8560

 Naszą propozycją do wykorzystania podczas lekcji i innych zajęć ruchowych były „Zagadki ruchowo – językowe”. Jej interdyscyplinarny i korelujący z innymi obszarami edukacji charakter nawiązywał do idei tegorocznej imprezy, która skupiała przedstawicieli różnych programów „ z klasą”. Pomysł polega na obrazowaniu /często z humorem/ znaczenia  występujących w języku polskim związków frazeologicznych za pomocą różnorodnych form aktywności ruchowej z wykorzystaniem sprzętu sportowego. Osoby zainteresowane udziałem w naszej zabawie losowały karteczkę z napisanym na niej przykładem związku frazeologicznego. Nie czytając treści przekazywały  kartkę członkom naszej drużyny. Chłopcy po przeczytaniu, starali się zilustrować ruchowo  wylosowany przykład związku frazeologicznego. Dodać należy, że Bartek i obaj Mateuszowie mieli wiele okazji do zademonstrowania nie tylko swojej sprawności, ale także umiejętności aktorskich. Zainteresowani udziałem w nasze zabawie byli zarówno uczniowie, nauczyciele, organizatorzy i eksperci.

DSC_8571DSC_8572

DSC_8574DSC_8575

DSC_8578DSC_8577

DSC_8579DSC_8580

DSC_8582DSC_8583

Zobacz także:

https://www.facebook.com/499654026789290/photos/a.1031828920238462.1073741843.499654026789290/1031829120238442/?type=3&theater

Drugiego, warsztatowego dnia festiwalu organizatorzy zaprosili uczestników do udziału w różnorodnych warsztatach, które odbyły się w Służewskim Domu Kultury. Program ułozono, tak, żeby każdy znalazł dla siebie coś interesującego. Tego dnia uczniowie i nauczyciele poznali tajniki teatru improwizowanego, uczyli się metody pogłębionego planowania. Dodatkową atrakcją były spacery dźwiękowe oraz oryginalna gra you.fo – czyli połączenie gry w ringo i hokeja.

DSC_8588DSC_8591

DSC_8630DSC_8621

DSC_8623DSC_8624

DSC_8642DSC_8643

DSC_8602DSC_8604

DSC_8598DSC_8608

DSC_8611DSC_8619

DSC_8616DSC_8615DSC_8614

DSC_8568Kiedy przed trzema laty rozpoczynaliśmy udział w programie WF z Klasą, Bartek Kostrzewa, Mateusz Orzełowski i Mateusz Czarkowski  byli świeżo upieczonymi czwartoklasistami. Ich udział w Festiwalu Otwartej Edukacji klamrą spina trzy owocne edycje uczestnictwa naszej szkoły w programie. Chłopcy są reprezentantami kolegów i koleżanek, którzy swoim zaangażowaniem, sportową pasją i odniesionymi sukcesami zasłużyli na określenie „Ambasadorowie  Programu WF z Klasą”.

cze 06

XVIII mistrzostwa w lekkoatletyce im. R. Lecyka

2 czerwca 2016 r. na stadionie OSiR odbyły się XVIII Mistrzostwa Powiatu Sokołowskiego w lekkoatletyce im. Romana Lecyka. Naszą szkołę reprezentowała tylko drużyna chłopców… ale za to z wielkim sukcesem, bowiem zajęliśmy I miejsce zdobywając 27 punktów. Indywidualnie Oskar Czapczuk zajął I miejsce w biegu na 60 m oraz III miejsce w skoku w dal, Mateusz Orzełowski zajął I miejsce w rzucie piłeczką palantową, Jakub Mikołajczuk zajął II miejsce w skoku w dal, a Mateusz CzarkowskiIV miejsce w biegu na 1000 m.

DSC_8509DSC_8517

DSC_8520DSC_8524

DSC_8526Gratulujemy !

cze 03

Taki LAS…

W wyniku ustaleń dyrekcji szkoły z Radą Rodziców i   Samorządem Uczniowskim  postanowiono, że tegoroczne obchody Dnia Dziecka w naszej szkole będą przebiegać pod hasłem „Dzień Talentów”, w formule zachęcającej młodych ludzi do aktywnego i zdrowego trybu życia.   Wychodząc z założenia, że na efektywność w kształtowaniu postaw wpływa integracja  działań wychowawczych, które  swym zasięgiem obejmują cała społeczność szkolną i środowisko lokalne do udziału w obchodach Dnia Dziecka zaproszono uczniów Zespołu Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II.   Zespół opracowujący program imprezy zaplanował, że impreza składać się  będzie z   trzech części,  w której każdy z uczniów naszej szkoły i zaproszonych gości będzie miał możliwość  zaprezentowania swoich predyspozycji, uzdolnień i talentów. Uznaliśmy, że będzie to dobra okazja , żeby jedna z części tego najważniejszego dnia w roku była formą Lokalnej Akcji Sportowej. Uczniowie  o zainteresowaniach muzyczno – tanecznych zademonstrują swoje umiejętności w sali gimnastycznej, sportowcy na szkolnym boisku. Nowym punktem obchodów Dnia Dziecka w tym  roku miało być przygotowanie do oceny konkursowej  i  spożycie zdrowego śniadania.  Zaplanowano to jako  formę podsumowania uczestnictwa w ogólnopolskiej akcji „Śniadanie daje moc”.  Wśród uczniów  poszczególnych klas rozdzielono zadania, które polegały na przygotowaniu występu muzyczno -  tanecznego lub włączeniu się do prac związanych z promocją zdrowego odżywiania. Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego z kolei, zajęli się stroną sportowo – rekreacyjną.

Panowie dyrektorzy podczas otwarcia imprezy oprócz życzeń zaprezentowali certyfikat  uczestnictwa w akcji „Śniadanie daje moc”

DSC_8064Oglądając występy naszych artystów nie mieliśmy wątpliwości, że w przygotowanie  włożyli dużo pracy i serca. Zebrani w sali gimnastycznej zobaczyli wiele oryginalnych układów choreograficznych, wysłuchali ciekawych coverów znanych utworów muzycznych i nikogo nie dziwiły gromkie brawa po każdym występie.

DSC_8430DSC_8085

DSC_8299DSC_8311

DSC_8320DSC_8328

DSC_8339DSC_8360

DSC_8387DSC_8392

DSC_8411DSC_8011

DSC_8422DSC_8426

DSC_8123DSC_8119

Podczas występów koleżanek i kolegów inni uczniowie z pomocą rodziców realizowali się kulinarnie. Wszyscy starali się, aby przygotowane przez nich potrawy były  zdrowe, cieszące jednocześnie  oko i podniebienie. Panowie: Okrasa i Amaro… konkurencja rośnie. Przygotowane potrawy prezentowały się i smakowały znakomicie, dlatego komisja konkursowa zdecydowała, że nagrodzi wszystkie. Warto podkreślić, że produkty przekazały lokalne firmy produkujące artykuły spożywcze.

DSC_8133DSC_8137

DSC_8136DSC_8138DSC_8140

DSC_8165DSC_8217

DSC_8234DSC_8260

DSC_8142DSC_8250

DSC_8251DSC_8164

DSC_8150DSC_8179DSC_8143

 Po spożyciu zdrowego śniadania u wielu uczniów odezwał się głód ruchu. Przez okna widzieli , że na szkolnym boisku czekają przygotowane stanowiska, na których można wykazać się swoimi umiejętnościami sportowo – rekreacyjnymi. Postanowiliśmy zrealizować kilka postulatów kandydatów do zarządu Samorządu Uczniowskiego z kampanii wyborczej, które dotyczyły organizacji „Dnia Sportów Alternatywnych” lub „Dnia na boisku szkolnym”. Uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie tych dwóch propozycji uczniów. Zaplanowaliśmy  20 stacji z różnorodnymi konkurencjami. Z wyborem nie było dużych problemów, ponieważ przez 3 lata uczestnictwa w programie WF z klasą zamieszczaliśmy swoje propozycje na blogu . Zawsze można skorzystać także z bazy dobrych praktyk zgromadzonych na Pintereście.

Naszym zamierzeniem było przygotowanie takich gier, zabaw , konkurencji i dyscyplin które zadowolą prawie 400 uczniów o zróżnicowanym poziomie sprawności. Postanowiliśmy odwołać się do form zabawowych, podanych w atrakcyjny sposób, aby każdy bez względu na wiek miał możliwość wybrania tych ulubionych przez siebie i uprawiania ich z jak największą  przyjemnością . Kierowaliśmy się zasadą „dla wszystkich i każdego”. Należy przez to rozumieć ich dostępność i wyrażaną przez nas nadzieję, że każdy uczeń znajdzie lubianą przez siebie formę aktywności, której uprawianie przyniesie mu dużo satysfakcji. Do minimum ograniczyliśmy formy rywalizacyjne.  Bardzo nas ucieszyło, że  wielu uczniów wyraziło chęć  pomocy w organizacji LAS- u. Zadaniem uczniów był wybór konkurencji,  przygotowanie sprzętu na boisku szkolnym, a później „dyżur” przy  stacjach, podczas którego należało zaprezentować  szczególnie „maluchom” bezpieczne wykonanie poszczególnych zadań ruchowych i ogólne czuwanie nad płynnym przemieszczaniem się zasobów ludzkich naszej szkoły, co nie było łatwe, biorąc pod uwagę liczbę uczestników. Wolontariusze spisali się na medal.

DSC_8035DSC_8037

DSC_8444DSC_8505

DSC_8447DSC_8448

DSC_8454DSC_8498

DSC_8456DSC_8457

DSC_8462DSC_8491

DSC_8467DSC_8470

DSC_8472DSC_8474

DSC_8476DSC_8477

DSC_8481DSC_8480

DSC_8482DSC_8484

DSC_8485DSC_8501

DSC_8502DSC_8438

DSC_8490 Było słońce, wspaniała zabawa i radość dzieci. Czy czegoś więcej w TYM DNIU potrzeba?

maj 24

Zabawy ruchowo – językowe

W ramach przygotowań do udziału  w  Ogólnopolskim Festiwalu Otwartej Edukacji proponujemy kolejną odsłonę zabaw ruchowo – językowych. Naszym pomysłem jest obrazowanie /często z humorem/ znaczenia  występujących w języku polskim związków frazeologicznych za pomocą różnorodnych form aktywności ruchowej.

YouTube Preview Image

YouTube Preview Image

maj 22

Na przełaj

Majowa aura  zachęca do aktywności ruchowej na świeżym powietrzu. Otoczenie naszej szkoły pozwala na organizowanie ciekawych zajęć rekreacyjno sportowych w naturalnym terenie. Przy sprzyjającej pogodzie staramy się, żeby nasi uczniowie jak najwięcej czasu spędzali poza murami szkoły. Proponujemy różnorodne gry, zabawy i biegi terenowe. Biegamy po miękkim, naturalnym podłożu miedzy wiekowymi drzewami, pokonujemy naturalne przeszkody terenowe i  wzniesienia.  Jeśli nawet młodzi ludzie preferują inne formy aktywności ruchowej to jednak trudno nie zgodzić się z tym, że bieganie w tak pięknych okolicznościach przyrody może być przyjemne, co zdaje się potwierdzać zamieszczone filmik. Kręcony z ręki, aby jak najbardziej wiarygodnie oddać atmosferę na trasie biegu.

YouTube Preview Image

maj 18

Na Festiwal…

Podsumowaniem realizacji programu WF z Klasą  jest   coroczna   ogólnopolska impreza, podczas której reprezentacje wybranych szkół dzielą się swoimi pomysłami na ciekawe lekcje wf. W tym roku  Olimpiada Pomysłów z Klasą organizowana jest w nowej odsłonie i szerszej formule. Organizatorzy  postanowili połączyć siły i zorganizować wspólny, dwudniowy finał dla uczestników wielu programów „z Klasą”: Szkoły z Klasą 2.0, WF-u z Klasą, Koduj z Klasą, Cyfrowej Akademii oraz Eduspaces 21. Otwieramy szkołę!

logotyp_data_cmyk_bez-tla-220x165Miło nam poinformować, że zgłoszona przez nas propozycja – „Zabawy ruchowo – językowe”,  jako jedna z 12 została zakwalifikowana do prezentacji podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Otwartej Edukacji, który odbędzie się 5 i 6 czerwca 2016 roku w Narodowym Instytucie Audiowizualnym NInA   w Warszawie.

zobacz także: http://blogiceo.nq.pl/wfzklasa/2016/05/16/zakwalifikowane-zespoly-na-ogolnopolski-festiwal-otwartej-edukacji/

maj 15

A może partyjka unigolfa?

1 czerwca to dzień,  który dorośli starają się zorganizować w taki sposób, aby przyniósł on dzieciom jak najwięcej powodów do uśmiechu. Corocznie w naszej szkole staramy się, żeby Dzień Dziecka był świętem radości i dobrej zabawy. Mając na uwadze to, że nasi uczniowie bardzo lubią aktywność sportowo – rekreacyjną damy im możliwość zaprezentowania swoich umiejętności. Boisko szkolne tego dnia zamieni się w wielki plac gier i zabaw. Podobnie jak w roku ubiegłym postanowiliśmy odwołać się do form zabawowych, podanych w atrakcyjny sposób, aby każdy bez względu na wiek, miał możliwość wybrania tych ulubionych przez siebie i uprawiania ich z jak największą  przyjemnością i pożytkiem. Będą wśród nich gry i zabawy uczniom znane, ale przygotowaliśmy także kilka nowych propozycji.

Jedną z nich prezentujemy poniżej. Proponujemy dla niej nazwę unigolf. Używa się kijów do unihokeja, a celem jest trafienie piłeczką do „dołka”, więc nazwa gry wydaje się uzasadniona. Role  dołków na naszym polu golfowym pełnić będą  zamaskowane otwory  w których osadza się bramki lub słupki do siatkówki, tenisa ziemnego itp. Otwory są dosyć głębokie i wyjmowanie piłeczki może grozić kontuzją ręki. Aby wyeliminować ryzyko, wykorzystamy butelki  z tworzywa sztucznego . Dobieramy taki rozmiar butelki, aby jej średnica była zbliżona do wymiaru otworu . Odcinamy  z butelki  szyjkę i wkładamy do otworu. Nasz dołek golfowy jest teraz płytki, co umożliwia bezpieczne wyjmowanie piłeczki po udanym zagraniu. Po skończonej grze wyjmujemy to, co jeszcze niedawno było butelką i wkładamy na jej miejsce dekielki  maskujące. W zależności od siły wiatru na „polu golfowym”, do zabawy można używać piłeczek: do unihokeja, palantowych, golfowych i tenisa stołowego.  Zaletą zabawy /gry/ jest to, że można  uprawiać ją także w halach sportowych.

Instrukcja przygotowywania „dołków” w wykonaniu naszych uczniów.

DSC_7840DSC_7843

DSC_7841DSC_7846

Teraz można można skupić się na doskonaleniu precyzji uderzeń.

DSC_7858DSC_7859DSC_7860

 YouTube Preview Image

 YouTube Preview Image

Golf po ponad stuletniej przerwie, ponownie zagości wśród dyscyplin olimpijskich na igrzyskach w Rio. Nie powinna zatem dziwić jego rosnąca popularność.

7687

maj 14

Lekkoatletyka dla najwszechstronniejszych

13 maja na stadionie OSiR w Sokołowie Podlaskim odbyły się Powiatowe Igrzyska Młodzieży Szkolnej w czwórboju lekkoatletycznym chłopców. Zawodnicy rywalizowali w 4 konkurencjach: bieg na 60 m, skok w dal, rzut  piłeczką palantową i bieg na 1000m. Po zajęciu II miejsca w etapie miejskim nasi reprezentanci liczyli na dobry występ. Najwszechstronniejsi lekkoatleci z naszej szkoły  zademonstrowali wysoką formą i zajęli I miejsce, zdobywając 962 pkt.  Zwycięstwo w klasyfikacji drużynowej przełożyło się także na sukcesy indywidualne. Mateusz Czarkowski zajął II miejsce, a Jakub Mikołajczuk i Aleksander Jańczuk uplasowali się ex aequo na V pozycji. Nasza drużyna uzyskała prawo startu w mistrzostwach regionu siedleckiego.  Klasyfikacja końcowa: 1) PSP nr 2 Sokołow Podl., 2) PSP nr 1 Sokołów Podl., 3) PSP nr 4 Sokołów Podl., 4) PSP w Wyrozębach, 5) ZS w Sterdyni

DSC_7969DSC_7976

DSC_7980

Szkołę reprezentowali: O.Czapczuk, J.Mikołajczuk, M. Orzełowski, A.Jańczuk, M.Czarkowski, F.Kozłowski

Gratulujemy i życzymy powodzenia !

maj 10

Edukacja regionalna na dwóch kółkach

Jednym z założeń procesu dydaktyczno – wychowawczego  jest realizacja treści programowych szeroko rozumianej edukacji regionalnej. Nauczyciele mają dużą swobodę w wyborze form organizacyjno – metodycznych jakie mogą stosować w celu podniesienia poziomu wiedzy uczniów, dotyczącej  środowiska lokalnego w aspekcie historycznym, geograficznym, przyrodniczym czy kulturowym. Założenia te korespondują z celami realizowanej w naszej szkole całorocznej ścieżki turystyczno-regionalnej. Przypomnijmy, że zadaniem tej formy oddziaływań edukacyjnych  jest: „ …wspieranie ciekawości poznawczej poprzez odkrywanie miejsca zamieszkania i interdyscyplinarności za pomocą poszerzania wiedzy historycznej, sportowej i turystycznej. Długofalowym celem jest wzmocnienie identyfikacji uczniów z regionem (patriotyzm lokalny) i nauka odpowiedzialności za niego”. Jednym z bardziej lubianych przez naszych uczniów sposobem poznawania regionu są rowerowe wycieczki turystyczno – krajoznawcze. Mając to na uwadze, postanowiliśmy wziąć udział z zaplanowanym na 7 maja  II rajdzie rowerowym szlakiem Ottona Warpechowskiego. Organizatorzy imprezy, którymi były: Muzeum Zbrojownia na Zamku w Liwie i Stowarzyszenie ”Pomóżmy Sobie Razem” z Brzozowa zaplanowali przebieg trasy rajdu przez  miejsca związane z życiem zasłużonego dla regionu archeologa.

DSC_7941DSC_7869indeks

 Miejscem zbiórki uczestników był oddalony o 3 km od  Sokołowa, Brzozów. Po kilkunastu minutach jazdy ścieżką rowerową byliśmy na miejscu. Do godz. 10.00 zebrali się wszyscy chętni, którzy postanowili spędzić tę sobotę na rowerach. Byli uczniowie z innych szkół z opiekunami, pasjonaci z Sokołowskiego Towarzystwa Cyklistów i inni amatorzy dwóch kółek. Uczestników zgromadzonych przy pomniku patrona rajdu powitał dyrektor Muzeum Zbrojowni w Liwie p.Roman Postek. W kilku zdaniach przedstawił ideę imprezy. Zapewnił, że organizatorzy dopięli wszystko na ostatni guzik, zamawiając nawet  słoneczną pogodę i wiatr w plecy.

DSC_7866DSC_7867

IMG_9756-1000x626Kilka minut po dziesiątej skierowaliśmy się do Czerwonki Grochowskiej. Na miejscowym cmentarzu złożono kwiaty na grobie Ottona Warpechowskiego. Po krótkim postoju rowerzyści ruszyli w dalszą drogę.  Przez miejscowość Węże udali się do Paczusk Dużych – miejsca śmierci Warpechowskiego.

DSC_7873DSC_7881DSC_7882

Na terenie „Ośrodka Edukacji Ekologicznej” w Paczuskach zaplanowano  dłuższą przerwę. Dla wielu uczestników dużą niespodzianką  było spotkanie z p. Marią Koc, Wicemarszałkiem Senatu RP, która objęła imprezę patronatem honorowym. Po złożeniu kwiatów pod pomnikiem patrona rajdu, w ciepłych słowach wyraziła radość z tak licznego uczestnictwa młodych ludzi w rajdzie i uznanie dla ich chęci poznawania dziedzictwa kulturowego własnego regionu. Nie obyło się oczywiście bez pamiątkowych fotek z Panią Wicemarszałek.

DSC_7885DSC_7888

DSC_7899DSC_7902DSC_7903

DSC_7890DSC_7892

Pokrzepieni słodkim poczęstunkiem ruszamy w kierunku Węgrowa. Dużą atrakcją okazuje się kilkukilometrowy przejazd przez malowniczo zadrzewiony rezerwat Kantor Stary.

DSC_7906DSC_7911

Młodzi cykliści, wrażliwi na  piękne okoliczności przyrody narzucili takie tempo jazdy, że zanim się obejrzeliśmy powitał nas Węgrów. Stad już tylko ”rzut beretem” do ostatniego punktu na trasie naszej eskapady. W Liwie czuje się klimat dla rowerów.

DSC_7926DSC_7930

Ścieżką rowerową dojeżdżamy do Muzeum Zbrojowni na Zamku . Jest czas, żeby chwile odsapnąć po trzydziestu kilku kilometrach jazdy i z perspektywy podzamcza popatrzeć na warownię. Jak się okazało, organizatorzy także podzielają pogląd, że impreza turystyczna bez ogniska odbyć się nie może.

DSC_7931DSC_7914

DSC_7919DSC_7920

Ale przecież nie samym chlebem człowiek żyje… Młodym turystom umożliwiono zwiedzanie muzeum i przygotowano prezentację multimedialną poświęconą Otto Warpechowskiemu. Z jej treści uczestnicy rajdu mogli m.in. poznać szczegóły jego życiowej misji polegającej na wprowadzeniu  w błąd niemieckiego starosty w czasie II wojny światowej. Warpechowski przekonał go  , że zamek w Liwie był warownią krzyżacką. Dzięki temu cenny obiekt uniknął planowanej przez Niemców rozbiórki.

DSC_7937DSC_7939

DSC_7934DSC_7932

Ostatnim punktem programu rowerowej wyprawy był konkurs wiedzy dotyczący znajomości faktów z życia i działalności zawodowej  archeologa. Tak jak podczas całej wycieczki nasi uczniowie spisali się na medal, udzielając bezbłędnych odpowiedzi na wszystkie pytania. Nagrody wręczył senator p.Waldemar Kraska, jeden z patronów honorowych imprezy.

DSC_7942DSC_7944

Wydaje się, że dopiero  wsiadaliśmy na rowery, a już pora wracać do domu. Niektórzy chcieliby zostać dłużej i przekonać się czy  zamkową wieżę nawiedza Żółta Dama. Może jest to dobry  powód , żeby do Liwa przyjechać ponownie. Rowery na przyczepę, my do autokaru, ostatni rzut oka na zamek i w drogę.

DSC_7947DSC_7950Obserwując uczniów podczas realizacji różnych projektów, imprez i innych przedsięwzięć, których celem jest szeroko rozumiane poznawanie własnego regionu, trudno oprzeć się wrażeniu, że „najciemniej jest pod latarnią”. Młodzi ludzie, z autopsji często posiadają lepszą znajomość najdalszych zakątków Europy niż miejsc oddalonych kilka kilometrów od miejsca zamieszkania. Rozbudzanie zainteresowania walorami najbliższej okolicy wymaga zatem znalezienia atrakcyjnej dla nastolatków formuły realizacyjnej. Coraz większa popularność turystyki rowerowej sprawia, że takim sposobem mogą być wycieczki krajoznawcze na dwóch kółkach. Na efektywność naszych poczynań na pewno wpłynie współpraca z lokalnymi instytucjami, celem działalności których jest ochrona i popularyzowanie dorobku kulturowego regionu. Dla nas bardzo ważne jest to, że wycieczki turystyczno – krajoznawcze są doskonałą okazją do popularyzowania aktywnych form wypoczynku w czasie wolnym jako ważnego elementu zdrowego stylu życia.

Starsze posty &laquo

» Brak postów

css.php