Bieg w pięknych okolicznościach przyrody

Jednym z zadań do realizacji w ramach całorocznej ścieżki turystyczno – krajoznawczej jest organizowanie zajęć o interdyscyplinarnym charakterze. Podczas debaty dotyczącej problematyki szkolnej  kultury fizycznej jedną z  propozycji uczniów były terenowe gry edukacyjne. Otoczenie naszej szkoły umożliwia  organizowanie ciekawych zajęć w naturalnym terenie.  Postanowiliśmy zorganizować bieg terenowy połączony z wykonywaniem różnorodnych zadań, które będą  dla młodych ludzi okazją do demonstrowania swoich wszechstronnych umiejętności ruchowych w połączeniu z utrwalaniem wiedzy z szeroko rozumianej edukacji przyrodniczej.

Przed wyruszeniem na trasę biegu 6- -osobowe zespoły otrzymywały mapę z zaznaczonymi punktami kontrolnymi i kartę biegu, którą należało wypełnić podczas wykonywania różnych zadań. Pierwszym zadaniem było zmierzenie tętna dwóm członków zespołu i zapisanie wyników w karcie biegu. Najlepiej jeśli jeden z wybranych uczniów źle znosi wysiłek fizyczny, a drugi posiada dobre predyspozycje wydolnościowe. Kolejna osoba zakłada nadgarstkowy krokomierz, pomocny w zmierzeniu długości trasy biegu.

DSC_8668DSC_8691

Podczas biegu uczniowie mieli posługiwać się mapą, więc na początku trasy  powinni wykazać się znajomością kierunków świata. Zadanie polegało na ułożeniu pałeczek sztafetowych i prawidłowym przyporządkowaniu karteczek z nazwą kierunków.

DSC_8665DSC_8705

Podczas trzeciego zadania starali się określić, czy jedno z drzew rosnących na szkolnym terenie może być uznane za pomnik przyrody. Jednym z kryteriów jest obwód drzewa. W karcie biegu mieli instrukcję wykonania pomiaru i obwody różnych gatunków drzew. Po rozpoznaniu gatunku drzewa porównali wynik pomiaru z tym, który według ustawodawcy spełniał kryterium pomnika przyrody. Nasza wiekowa akacja musi jeszcze trochę poczekać. Brakującą różnicę określoną w centymetrach należało zamienić na liczbę przysiadów do wykonania przez członków zespołu.

DSC_8666DSC_8707

Kolejne zadanie – pułapka polegało na przejściu przez pajęczynę. Oczywiście w taki sposób, aby nie dotknąć nitki, co wymagało chwili zastanowienia.

DSC_8674DSC_8708

Zadanie piąte to wybór z tablicy edukacyjnej trzech gatunków zwierząt zamieszkujących łąki i pola, następnie przejście na naszą „łączkę” i zademonstrowanie ich charakterystycznego sposobu poruszania się.

DSC_8709DSC_8697

DSC_8678DSC_8680

W szóstym zadaniu, trzeba było wykazać się znajomością gatunków drzew rosnących na przyszkolnym terenie. Drzewa należało zidentyfikować  po wyglądzie liści. Jeśli komuś to zadanie sprawiało trudność, ułatwieniem była tablica edukacyjna.

DSC_8700DSC_8685

Zadanie dla turystów górskich polegało na odczytaniu z mapy wysokości naszego Kilimandżaro i zdobycie do tyle razy, ile wynosiła wysokość wyrażona w metrach. Atak na szczyt miał nastąpić od strony północno – zachodniej,  a zejście łagodnym stokiem od południa.

DSC_8688DSC_8686

Nasza skocznia w dal wypełniona piaskiem, podczas biegu robiła za pustynię. Najpierw należało odpowiedzieć na pytanie: jak nazywa się jedyna pustynia w Polsce? Druga część zadania polegała na utworzeniu karawany i pokonaniu naszej pustyni.

DSC_8715DSC_8689

Zdobywanie góry i eskapada przez pustynię były ostatnimi zadaniami na trasie. Po dotarciu do mety trzeba ponownie zmierzyć tętno tym samym osobom, wpisać wynik  w kartę biegu i porównać wartości pomiaru spoczynkowego i powysiłkowego. Wynik zarejestrowany przez krokomierz nadgarstkowy  przeliczamy na metry i nasz przyrodniczy rajd terenowy można uznać za zakończony.

DSC_8690DSC_8704

Obserwacja na gorąco pozwala na spostrzeżenie, że stosowanie gier i zabaw dydaktyczno – ruchowych podczas różnorodnych zajęć znacznie je uatrakcyjnia i wielostronnie  aktywizuje uczniów, angażując ich sferę fizyczną i intelektualną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php