DEBATA OXFORDZKA W KRAKOWIE

Z przyjemnością informujemy, że jesteśmy już po obradach Sportowego Okrągłego Stołu.

debata6

Uczniowie klas 4-6 oraz 1b (ok 100 osób) spotkali się w sali gimnastycznej 22 października. W obradach uczestniczyli wszyscy uczniowie z wymienionych klas. W debacie oprócz trzech nauczycieli realizujących program (nauczyciel wf, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i matematyki, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej) udział wzięła Pani Wicedyrektor oraz nauczyciel języka angielskiego
i polonista.

debata7

Z uwagi na bardzo dużą liczbę uczestników obrady dla uczniów klas starszych prowadzone były w formie Debaty Oksfordzkiej. Pierwszaki natomiast wyrażały swoje poglądy wykonując grupowo prace plastyczne, które potem wnikliwie omówili z wychowawcą. Spotkanie prowadzili uczniowie, nauczyciele pełnili rolę wspierającą.

 

debata2

Po przywitaniu, przypomnieniu zasad i celu spotkania wyłoniono dwa zespoły: zwolenników
i przeciwników wprowadzania zmian. Dla ułatwienia pracy i większego zaangażowania wszystkich uczniów, każdą z grup podzielono na trzy mniejsze podgrupy. Tematem przewodnim do rozpoczęcia obrad było: Uatrakcyjnienie zajęć W-F w szkole i poza nią. Uczniowie w sześciu grupach dyskutowali
i zastanawiali sie nad atrakcyjnością zajęć fizycznych w naszej szkole. Próbowali podać jak najwięcej propozycji realnych zmian lub wyłonić argumenty negujące potrzebę zmieniania czegokolwiek
w dotychczasowych zajęciach.

debata6Rozmowy i prowadzone dyskusje stanowiły przygotowanie do debaty. Po sformułowaniu pro i kontrargumentów zespoły wybrały swoich przedstawicieli, którzy reprezentowali ich podczas drugiej części spotkania – Debaty Oksfordzkiej.

Przed przystąpieniem do dyskusji przedstawiciele grup spotkali sie przy swoich stolikach, aby skonsultować argumenty wypracowane przez zespoły, wyciągnąć z nich wnioski i przygotować swoją mowę. W tym czasie pozostali uczestnicy wzięli udział w krótkiej rozgrzewce. Wykonując proste ćwiczenia gimnastyczne uczniowie rozładowali swoje napięcie i uspokoili emocje.

Rozciągnięci i rozgrzani zajęli miejsca za swoimi przedstawicielami. Naprzeciwko siebie siedzieli przeciwnicy i zwolennicy. Zespoły rozdzielał stół prowadzących.

beznazwy (9)

Debatą kierował Komisarz – przewodniczący szkoły, który wcześniej został przygotowany do tej roli. Otrzymał informacje o zasadach debaty w takiej formie. Pracę komisarza wspierali dwaj sekretarze, którzy zapisywali pytania i czuwali nad prawidłowym przebiegiem spotkania. Komisarz poinformował uczestników, że oprócz wspólnego zastanawiania się nad ulepszeniem zajęć i dostosowaniem ich jak najbardziej do potrzeb uczniów, uczymy się także kulturalnej dyskusji i wyrażania swoich poglądów. Komisarz podkreślił, że każdy ma prawo do własnego zdania. Po tej  krótkiej instrukcji głos zabrał przedstawiciel zwolenników. Po wygłoszeniu swojego stawiska, głos zabrał mówca z obozu przeciwników. Wypowiedzi była wygłaszane na zmianę. Zwolennicy zwrócili uwagę, na fakt, że w szkole potrzebne są urozmaicone i różnorodne zajęcia sportowe. Ważna dla nich jest właśnie ta zmienność i niepowtarzalność propozycji. Przeciwnicy natomiast zaznaczyli, że poziom w-f jest wystarczająco wysoki, wskazali na osiągane sukcesy sportowe jaka ma szkoła. Przeciwnicy  Ilość i jakość zajęć chcieliby organizować wokół określonego tematu, dyscypliny sportowej. Odpowiadałoby im, gdyby jeden miesiąc w całości poświęcony był koszykówce, drugi tenisowi stołowemu, inny piłce halowej, itd. Jeden z mówców powiedział: ,,Podczas w-f kładźmy nacisk na jak najlepsze przygotowanie sie do zawodów, jeżeli w najbliższym czasie ma być turniej koszykówki to na każdym w-f powinniśmy grać w koszykówkę”. Zwolennicy zmian stali na stawisku, że jakość w-f powinna być jednak urozmaicona i udoskonalona. Padły takie argumenty jak: ,,Chcemy brać udział w zajęciach pozalekcyjnych, chcemy poznawać nowe dyscypliny, żeby każdy znalazł coś dla siebie”, ,,W-f nie może być przedmiotem drugiej kategorii, nie powinno sie organizować apeli na lekcji w-f, a jeżeli tak się stanie powinniśmy odpracować tą lekcję w innym terminie”. Po zabraniu głosu przez wszystkich mówców, komisarz ogłosił przerwę.

debata4Podczas przerwy uczniowie mogli wyrazić opinię poprzez zmianę miejsce siedzenia.  Uczestnicy zajmowali ławkę za tymi mówcami, którzy reprezentowali poglądy zgodne z indywidualnymi przekonaniami. Po przerwie był czas na zadawanie pytań. Każdy mógł wygłosić swoje zdanie, dopytać o kwestie problematyczną. W tej części wywiązała się bardzo ciekawa dyskusja dotycząca podziału w-f na grupy zależnie od płci. Uczniowie debatowali czy jest to konieczne i jak by to wpłynęło na jakość zajęć. Dziewczyny twierdziły: ,,Taki podział grupy byłby dobrym rozwiązaniem, chłopcy mogliby w swoim gronie przygotowywać się do zawodów, trenować ulubioną piłkę nożną, a my w tym czasie robiłybyśmy coś innego”. Znaczna część osób zgodziła się z takim pomysłem. Po dłuższej chwili uczniowie doszli jednak do wniosku, że mieszane grupy dają większe możliwości i jest zdecydowanie ciekawiej. Po wymianie zdań komisarz ogłosił przerwę przeznaczoną na ewentualną zmianę miejsca.  Ostatnią częścią debaty było podsumowanie wypowiedzi. Komisarz i sekretarze udali się na naradę. Po krótkiej chwili wrócili i ogłosili werdykt. ,,Zgodnie stoimy na stanowisku, że nie potrzebujemy wielu zmian, to co się w szkole dzieje w ramach zajęć w-f jest wystarczające. Mamy mnóstwo zajęć dodatkowych, dużo wyjść i wyjazdów o charakterze sportowym. Musimy zrobić wszystko by ten poziom utrzymać”. Na końcu komisarz podkreślił, że: ,,Sport w szkole to jedna mała gwiazda w kosmosie wychowania fizycznego”. Zapisano wnioski, sformułowano postulaty do dalszych działań:

beznazwy (10)

1) LEKCJE W-F W SZKOLE PROWADZONE BEZ ZMIANY

2) LEKCJE TEMATYCZNE SKUPIONE NA JEDNEJ DYSCYPLINIE

3) ZAJĘCIA SPORTOWE POZA LEKCJAMI NA DOTYCHCZASOWYM WYSOKIM POZIOMIE

Jako nauczyciele jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczenie wynikiem debaty. Wynika z niej, że uczniowie są zadowoleni z formy i jakości zajęć wychowania fizycznego. Doceniają pracę nauczycieli,  organizatorów spotkań czy wyjść. Rozumieją swoją, znacząca rolę w lekcjach w-f. Uważamy, że nie bez znaczenia był zeszłoroczny udział w Programie. Podczas poprzedniego spotkania Sportowego Okrągłego Stołu usłyszeliśmy kilka słów krytyki, padło wiele propozycji zmian. Dołożyliśmy wszelkich starań by sprostać oczekiwaniom uczniów. Wyniki tej Debaty są dla nas dowodem, że działania miały sens i trafiły w gusta nastolatków. W tej edycji także dostosujemy się do postulatów i zrobimy co
w naszej mocy by nie zawieźć i nie stracić zaufania jakim obdarzyli nas uczniowie.

debata8W tym miejscu dziękujemy wszystkim aktywnym za udział w debacie i zapraszamy rodziców i mieszkańców Pychowic do współpracy.

Sformułowanie postulatu co do dalszych działań w ramach lekcji w-f.

Podziękowanie wszystkim za udział. Rozejście się do klas.

Małgorzata Dolna

Magdalena Kulka

Anna Żelazo-BiliK

2 comments

  1. Zuzanna pisze:

    Nie wiem jakimi słowami wyrazić moje zadowolenie i uznanie za tak przeprowadzoną i opisaną debatę SOS. Jesteście niesamowici!!!!

    Ogrom pracy jaki włożyliście w przygotowanie debaty, jej przebieg, relację jest współmierny do efektu. Serdecznie Wam gratuluję! Gołym okiem widać, że szkolny zespół WF-u z Klasą prężnie działa i ma nieustającą chęć pracy z dziećmi i młodzieżą :D

    Świetnie przeprowadziliście debatę oksfordzką. Ta forma nie należy do łatwych, a Wy poradziliście z nią sobie znakomicie. Ogromny plus, że debata od początku do końca była prowadzone przez uczniów. Cieszy mnie również, że Ci najmłodsi mięli również w niej swój udział.

    Napiszcie proszę w komentarzu jak dokonaliście podziału na mniejsze grupy dyskusyjne i jak wybrani zostali przedstawiciele do wygłaszania argumentów. Przy 100 osób to nie było chyba łatwe zadanie :)

    Bardzo się cieszę, że doszło do wymiany zdań między uczniami w kwestii zajęć koedukacyjnych. To cenne opinia dla naszego programu.

    Powodzenia w realizacji postulatów,
    Zuzanna Machalska
    Wf z Klasą

  2. Magdalena Kulka pisze:

    Dziękujemy Bardzo za uznanie!

    Organizacja tej Debaty rzeczywiście była dla nas wyzwaniem ale jednocześnie ciekawą przygodą. Wstępny podział na grupy dyskusyjne i wyłonienie mówców odbyło się w etapie przygotowującym do debaty. Podział na podgrupy dyskusyjne był typowy dla lekcji wf-u: ,,Do sześciu odlicz”:-) Przedstawiciele albo sami się zgłosili albo zostali wytypowani przez kolegów:-)Początkowo bardzo obawialiśmy się o dyscyplinę i zaangażowanie ale uczniowie rzeczywiście się zaangażowali. Większość z nich pamiętała SOS z poprzedniego roku szkolnego, doświadczyli własnego wpływu na organizację działań w szkole. Uwierzyli, że to co robimy, robimy dla nich!

    Pozdrawiamy Serdecznie!
    Zespół WF z klasą

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

CommentLuv badge
css.php