RÓŻNICA POMIĘDZY

HEJTEM ,A KRYTYKĄ

Hejt to spolszczona wersja słowa hate, czyli nienawidzić . Hejtem określa się najczęściej działanie w Internecie, które jest przejawem złości, agresji i nienawiści. To wszelkie formy uderzenia w kogoś, nie tylko słowem, ale i grafiką czy filmem.

W mowie potocznej wyraz krytyka oznacza zwykle wystąpienie (słowne lub pisemne) przeciwko jakiemuś zjawisku, osobie, faktowi lub sposobowi rozwiązania problemu i jest powiązane z negatywną oceną tych faktów.

Hejt, w odróżnieniu od krytyki, nie ma na celu zmieniania czyjejś opinii ani czynienia świata lepszym. Hejt ma na celu wywoływanie negatywnych emocji w adresacie lub w publiczności.

- Chcę zranić człowieka, którego nie lubię, więc napiszę coś, co sprawi, że mu będzie przykro.

- Chcę sprawić, by inni ludzie nie lubili człowieka, którego nie lubię, więc napiszę coś, co sprawi, że będą mieli o nim złe zdanie. Może oni go teraz będą ranić.

Celem krytyki jest próba wpłynięcia na opinię osoby krytykowanej lub osób stanowiących publiczność danej dyskusji.

- Nie zgadzam się z kimś, więc mu o tym mówię, przywołując argumenty i dążąc do tego, by zmienił zdanie.

- Uważam, że czyjeś opinie mają zły wpływ na jego publiczność, więc przedstawiam swoje zdanie, licząc na to, że moje argumenty okażą się dla publiczności bardziej przekonywające niż argumenty autora krytykowanej wypowiedzi.

Krytyka chce zmieniać i czynić świat lepszym, choć oczywiście nikt nie lubi być krytykowanym, więc większość ludzi może poczuć się źle po wysłuchaniu negatywnej opinii na swój temat. Jeśli jednak ktoś się po krytyce poczuje urażony, to jest to efektem ubocznym krytyki – a nie jej celem. To bardzo ważny element: INTENCJA.

HejtTo zło

Hejt: Obraźliwy lub agresywny komentarz zamieszczony w Internecie.

Hejt: Mówienie w sposób wrogi i agresywny na jakiś temat lub o jakiejś osobie

Hejt: To spolszczona wersja hate, czyli nienawiść. Hejtem określa się działanie w Internecie,
które jest przejawem złości, agresji i nienawiści.
To wszelkie formy uderzenia w kogoś, nie tylko słowem ( chociaż głównie nim ). Ale i grafiką czy filmem. Wielu internautów czuje się w sieci bezkarnych, dlatego chętnie obrażają innych użytkowników w czasie dyskusji, ale nie tylko ich. Celem hesterów znani z pierwszych stron gazet,
czy raczej z głównych stron portali. Fala hejtu zalewa szczególnie fora dyskusyjne i komentarze
w serwisach plotkarskich. Jednak nie tylko. Często pod ostrzałem hejterów są politycy. 

Ankieta

ANKIETA KLASY 5

  1. Czy wiesz czym jest hejt?

TAK NIE

  1. Czy doświadczyłaś/eś kiedyś mowy nienawiści?

TAK NIE NIE WIEM

  1. Czy w twoim otoczeniu są osoby prześladowane?

TAK NIE NIE WIEM

  1. Czy zdarz ci się plotkować o innych?

TAK NIE

  1. Z jakimi objawami hejtu się spotkałaś/eś?
  • Komentarze w internecie
  • wyzywanie
  • plotkowanie
  • przemoc
  • wyśmiewanie

 

 

 

 

PRZEBIEG ANKIETY

Podzieliłyśmy się na trzy grupy. Nasza Pani rozdała po równo ankiety. Poszłyśmy do wszystkich piątych klas. Gdy weszłyśmy do klasy spytałyśmy Panią czy możemy przeprowadzić ankietę. Pani się zgodziła i rozdałyśmy ankiety. Milena i Natalia poszły do 5a, Julka z Gosią do 5b, a Dominika z Zosią rozdały ankietę w 5c. Gdy wszyscy skończyli wypełniać ankietę, zebrałyśmy ją i poszłyśmy do Pani. Zaczęłyśmy ją sprawdzać i wyszło tak :

ANKIETA KLASY 5

5a-20

5b-22

5c-19

1. Czy wiesz czym jest hejt?

TAK-48 NIE-4

2. Czy doświadczyłaś/eś kiedyś mowy nienawiści?

TAK-24 NIE-13 NIE WIEM-12

3. Czy w twoim otoczeniu są osoby prześladowane?

TAK-9 NIE-13 NIE WIEM-30

4. Czy zdarz ci się plotkować o innych?

TAK-38 NIE-13 BEZ ODP.-1

5. Z jakimi objawami hejtu się spotkałaś/eś?

  • Komentarze w internecie-25
  • wyzywanie-16
  • plotkowanie-29
  • przemoc-15
  • wyśmiewanie-14
  • BEZ ODP.- 5

Wybieramy temat filmiku

W ramach projektu mamy zmierzyć się z czymś, co dla nas jest nowością – tworzeniem filmu. Tego jeszcze się nauczymy, ale najpierw musimy ustalić temat :) Ma być to krótki filmik zaangażowany społecznie. Postanowiłyśmy zrobić coś, co nas szczególnie interesuje i – pisząc wprost – denerwuje a jest spotykane niemal na każdym kroku. Chciałyśmy skupić się na zjawisku hejtu. Wymyśliłyśmy nawet hasło i plakat, który zawiśnie w naszej szkole

hejt-1

Krytyka źródła, czyli coś dla historyków :)

O tak! Właściwe korzystanie z mediów wymaga dzisiaj sporej dawki umiejętności, krytycznego podejścia do informacji :) Zupełnie tak samo, jak w przypadku żmudnej pracy historyka. Poszukiwanie wiedzy o dzisiejszym świecie, podobnie jak do wydarzeń z minionych wieków, wymaga od nas szerszego spojrzenia, zadania wielu pytań i poszukiwania informacji.

Korzystając z dostępnych nam źródeł – prasy, telewizji, czy Internetu możemy wpaść w pułapkę, kiedy ktoś nieuczciwy podaje fałszywe informacje. I co wtedy? Jak się w tym odnaleźć?

My już wiemy! Po zajęciach doszłyśmy do wniosku, że najlepiej będzie szukać, szukać i pytać :)

Witamy się, witamy

Witamy na naszym blogu!

Jesteśmy grupą dziewcząt z klasy 5c, które wspólnie z nauczycielką historii z naszej szkoły postanowiły wziąć udział w projekcie „Włącz się! Młodzi i media”. Wystartowałyśmy późno, stąd nasze działania w głównej mierze skupiły się wokół projektowania filmiku, który planujemy przedstawić Wam w czerwcu :) )

 

zapraszamy Was chętnie do przeglądania i komentowaniasmiley-1876329_640

Historia mediów na kółku historycznym

Jesteśmy zaangażowani w projekt, ale także jesteśmy pasjonatami historii. Prowadzimy także drugi blog o nazwie Mali historycy, ale tam umieszczamy informacje o starożytności, głównie mitologii. Historia mediów była dla nas czymś zupełnie nowym, bo historię XIX i XX wieku poznamy dopiero w kolejnych latach. Ale…

… jesteśmy zachwycone informacjami, które udało nam się uzyskać. Poszperałyśmy też same i wyszukałyśmy stare gazety, obejrzałyśmy fragmenty dawnych filmów. Ile się zmieniło przez te lata!

Przy okazji rozmawiałyśmy o tym, na ile możemy zaufać informacjom, które do nas docierają. A źle podana informacja, błędna, nieprawdziwa potrafi wyrządzić wiele złego.

old-newspaper-350376_1920