Zadanie II semestr

LEKCJE POZA SZKOŁĄ.

II edycja programu „WF z Klasą” dobiega końca. Czas zatem na jej podsumowanie. O naszych działaniach w ramach programu informowałem Was na bieżąco na tym blogu. Cały zespół nauczycieli wychowania fizycznego nie szczędził trudu, a nawet własnego czasu wolnego, aby lekcje i inne zajęcia organizowane przez nas były atrakcyjne, nowatorskie i gromadziły sporą grupę młodzieży. Przeglądając archiwum bloga mogę śmiało stwierdzić, że to nam się udało. Zostało to także zauważone przez moderatorów blogów i zaowocowało przyznaniem nam odznaki „Innowacyjny WF”.

innowacyjny wf 1

Jest to dla nas szczególne wyróżnienie, gdyż świadczy o tym, że nie ograniczamy się jedynie do realizacji podstawy programowej ale w ramach godzin do dyspozycji nauczyciela staramy się zapoznać Was z jak najszerszym pojęciem sportu, rekreacji i turystyki. Może pod względem czysto sportowym kończący się rok szkolny nie był szczególnie obfity w sukcesy, bo w niezbyt odległej przeszłości wygrywaliśmy klasyfikację łączną Licealiady. Jednakże nasze działania, poprzez swoje nowatorstwo, spowodowały urozmaicenie zajęć, poprawiły frekwencję na lekcjach oraz wyprowadziły młodzież w większym stopniu niż dotychczas poza budynek szkoły. Właśnie „lekcje poza szkołą” uznaliśmy obok „nowych zajęć pozalekcyjnych” za nasze zadanie na ten rok szkolny. Harmonogram programu „WF z Klasą” przewidywał w bieżącej edycji po jednym zadaniu na semestr. My nie jesteśmy jednak „aptekarzami” i nie trzymaliśmy się tak sztywno tej recepty. Wybraliśmy 2 zadania, które realizujemy sukcesywnie przez cały rok. Tak jak nie zakończyliśmy po I semestrze prowadzenia zajęć dla dziewcząt przy muzyce, tak nie zaczęliśmy wychodzić poza szkołę dopiero w II semestrze. I jedno i drugie zadanie realizujemy systematycznie. Opis I zadania zamieściłem 12 XII 2014 roku. Dzisiaj zajmę się opisem naszych „lekcji poza szkołą”.

Rozpoczęliśmy jak wspomniałem już we wrześniu i nie chodzi mi o codzienne zajęcia prowadzone na naszych zewnętrznych obiektach, bo to jest rzecz normalna, nie wymagająca jakiegokolwiek programu. 21 IX indywidualne zajęcia prowadzone przez p. Roberta Podleckiego z Mikołajem Komorem zaowocowały wspólnym udziałem w „Pierwszej Dysze do Maratonu”. Nagłośnienie historii przygotowań Mikołaja do tego startu oprócz pozyskania specjalistycznego wózka spowodowało zwiększenie zainteresowania biegami masowymi wśród naszych uczniów oraz zaktywizowało naszych wolontariuszy do pomocy w organizowaniu kolejnych 3 edycji tego biegu.

Ekipa Koocham

Takimi sztandarowymi „lekcjami poza szkołą” są nasze doroczne wyjazdy z klasami „usportowionymi” na obozy do Janowa Lubelskiego i Ulanowa. Ta forma aktywnego spędzania wolnego czasu połączona z nabywaniem, pogłębianiem i utrwalaniem wiedzy i umiejętności z różnych przedmiotów zjednuje w naszej szkole coraz szersze grono zwolenników. Śladem naszych klas BL poszły w bieżącym roku szkolnym kolejne klasy oraz nauczyciele, którzy odbyli na początku czerwca swój turnus. Podczas pobytów w Janowie i Ulanowie nasi uczniowie doskonalą swoje umiejętności i kształtują cechy motoryczne poprzez ćwiczenia na „siłowni pod gołym niebem”, w parku linowym, podczas zabaw i gier ruchowych w terenie. Ponadto wyjazdy te spełniają także kryteria zajęć interdyscyplinarnych. Pogłębiana jest w ich trakcie wiedza z geografii, biologii czy historii. Realizowane są także zagadnienia z edukacji dla bezpieczeństwa w postaci musztry, udzielania pierwszej pomocy, topografii czy strzelania.

siłka pod chmurką

foto 11

park linowy

geografia

26

44

topografia

bandażowanie

38

łucznik

Bardzo ciekawą „lekcja poza szkołą” było wyjście klasy II BL do SPA. Korzyści jakie przyniosła ta lekcja opisałem szczegółowo 28 XI 2014 roku. Kontynuacją tej tematyki były zajęcia z masażu sportowego, które odbyły się i zostały opisane na blogu 12 V 2015 roku. Tym razem to nie my a nasi prelegenci odbyli „lekcje poza szkołą”. Wygląda więc na to, że nasze działania skutkują przy okazji upowszechnianiem idei programu „WF z Klasą” w szkołach policealnych.

2

6

W miesiącach zimowych wielokrotnie korzystaliśmy z bliskości lodowiska „ICEMANIA” i właśnie tam organizowaliśmy lekcje wychowania fizycznego. Opisy dwóch takich wyjść znaleźć można także na naszym blogu. Te zajęcia oprócz nauki i doskonalenia umiejętności czysto łyżwiarskich, mają także na celu wyrabianie wśród młodzieży nawyku aktywnego spędzania czasu wolnego.

1

1

Najbardziej masowy charakter miały nasze zajęcia taneczne z klasami maturalnymi w miejscu zabawy studniówkowej. Uczestniczyła w nich młodzież ze wszystkich 9 klas maturalnych w liczbie ponad 200 osób. W przedsięwzięcie zaangażowani byli także wychowawcy poszczególnych klas.

6

Równie duża liczba uczniów uczestniczyła w wyjściach w ramach lekcji wychowania fizycznego na imprezy sportowe z udziałem naszych reprezentacji. W tematyce zajęć z wychowania fizycznego znajdują się także zagadnienia związane z kulturalnym kibicowaniem. Na takie wyjścia chodzą klasy, które wyróżniają się spontanicznym i kulturalnym dopingiem. Dzięki temu w każdej lubelskiej hali możemy głośno zaśpiewać: „Gramy u siebie !!! Podwale gramy u siebie !!!” Nie chcę przez to powiedzieć, że ograniczamy się jedynie do wspierania naszych szkolnych drużyn. Przez takie wyjścia przygotowujemy naszą młodzież do tego aby w sposób kulturalny, z poszanowaniem zasad fair play dopingowała lokalne drużyny oraz reprezentacje narodowe. Opis wyjścia klasy I BL z p. Agnieszką Szewczyk na mecz koszykówki AZS UMCS Lublin z Basketem Gdynia zamieściłem 21 stycznia 2015 roku, a udział naszych zasłużonych sportowców – absolwentów oraz zespołu tanecznego w meczu rugby pomiędzy Polską a Ukrainą 9 maja 2015 roku.

16

2

13

„Lekcje poza szkołą” z aspektem sportowym, to nie tylko wychowanie fizyczne. Nasze grono pedagogiczne można śmiało uznać za bardzo aktywne ruchowo. O naszym wyjeździe do Ulanowa już pisałem. Ponadto wielu z naszego grona aktywnie uczestniczy w różnych działaniach sportowych. Na tym blogu pisałem o zamiłowaniu do biegania p. Roberta Podleckiego, o piłkarskich fascynacjach p. Krzysztofa Zająca i p. Jerzego Chruściela, o grze w oldboyach „Budowlanych” p. Roberta Rachwała czy o moim odbijaniu piłeczki tenisowej w Lubelskiej Lidze Tenisa Stołowego Amatorów. Ale to nie wszystko. Inni nauczyciele także mają swoje pomysły na „lekcje poza szkołą”. Taką wyjątkową lekcję historyczno – sportową zorganizowała p. Zofia Kukiełka. W Biegu Pamięci Żołnierzy Wyklętych „Tropem Wilczym” uczestniczyła grupa 67 uczniów z naszej szkoły. Opisy zamieściłem 12 i 18 III 2015 roku. Swoich podopiecznych, w tym osoby na wózkach, sportowo starały się także inspirować p. Małgorzata Rogowska i p. Barbara Radomska. Zorganizowały one zajęcia na kręgielni. Opis przedsięwzięcia zamieściłem 30 I 2015 roku.

5

Dużą atrakcją dla klasy „mundurowej” I BL była wycieczka przedmiotowa na lotnisko w Świdniku, którą zorganizowała p. Ewa Jóźwiak i p. Piotr Choduń. W planach są dalsze tego typu lekcje w jednostce Straży Miejskiej, w Policji, w Straży Pożarnej i w jednostce wojskowej.

2

Staramy się także trzymać rękę na pulsie i korzystamy z ofert przygotowywanych przez lubelskie wyższe uczelnie. Dzięki temu uczestniczyliśmy w rozgrywkach o Puchar Rektora UMCS, w rozgrywkach w ramach akcji „Z UKS do AZS”. Nie opuszczamy także okazji spotkania się z wybitnymi sportowcami, które organizowane są cyklicznie przez Samorząd Studencki UMCS. W tym roku klasy I i II BL pod opieką p. Ewy Jóźwiak i p. Beaty Klępki uczestniczyły w takim spotkaniu z Tomaszem Wójtowiczem (5 III 2015).

3

Na początku tego sprawozdania wspomniałem, że zajęcia sportowe na naszych szkolnych boiskach, to normalność. Korzystamy z nich kiedy tylko pozwalają na to warunki atmosferyczne. Od kilku lat wytworzyła się taka swoista wewnątrzszkolna rywalizacja na to która klasa jako ostatnia przed zimą zejdzie z boiska i która jako pierwsza na nie powróci. Nie piszę celowo, że przed nadejściem wiosny, bo to nie jest taka oczywista sprawa. Nasi chłopcy są tak „zgłodniali” gry na otwartym boisku, że są skłonni wychodzić jeszcze w trakcie zimy. Na potwierdzenie tego odsyłam do opisów z 25 XI 2014 i 23 II 2015 roku.

7

1

Opisane powyżej przedsięwzięcia uważam, że wystarczająco pokazują nasz brak przywiązania do sali gimnastycznej, siłowni czy „pingpongowni”. Nasza młodzież, w której staramy się kształtować świadomość i odpowiedzialność za własne zdrowie,  bardzo chętnie wychodzi na „lekcje poza szkołą”. Nie trzeba specjalnej akcji w ramach programu „WF z Klasą”, ale skoro jest takie zadanie, to o tym piszę.

Piotr Nizioł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge