Innowacja na duuuużą skalę :)

We wpisie, w którym podsumowałem nasze uczestnictwo w ostatniej edycji programu „WF z Klasą” zadeklarowałem, że pomimo jego zakończenia z pewnością nie odejdziemy od wypracowanych przez lata standardów. Praca i inicjatywy, które podejmujemy nie są i nie były podyktowane jedynie udziałem we wspomnianym programie. Od wielu lat, a właściwie od zawsze staramy się tworzyć sprzyjający klimat do podejmowania przez naszych wychowanków aktywności pozaszkolnej, promujemy sport i rekreację ruchową zarówno wśród młodzieży jak i nauczycieli. Poprzez wprowadzanie do zajęć z wychowania fizycznego wielu innowacji staramy się, aby były one ciekawe i bardziej atrakcyjne. Program „WF z Klasą” był jedynie doskonałą okazją do tego aby to wszystko opisać i porównać z dokonaniami innych szkół. Jak wyszło, to chyba widać na stronie tytułowej naszego bloga.

Jedną z odznak, którą zostaliśmy wyróżnieni dwukrotnie jest „Innowacyjny WF”. Jak przystało na prawdziwego lidera innowacji postaraliśmy się o coś szczególnego. Właściwie to postarał się p. Piotr Choduń i jego klub KS Budowlani Lublin, z którym nasza szkoła od wielu już lat owocnie współpracuje. W naszej szkole kształciło się i nadal kształci wielu zawodników tego klubu. Często jesteśmy zapraszani na wydarzenia sportowe z udziałem zawodników Budowlanych czy reprezentacji Polski w rugby. Jednak główną płaszczyzną tej współpracy jest udostępnianie naszych obiektów sportowych na potrzeby treningów różnych grup wiekowych w okresie zimowym. W tym roku w ramach tej współpracy trafił do naszej sali gimnastycznej wyjątkowy sprzęt. Prawdopodobnie wszyscy zauważyli złożoną w rogu dużą ilość jednakowych materaców. Nie są to jednak zwykłe materace gimnastyczne lecz mata zapaśnicza, na której rugbiści ćwiczą swoją sprawność fizyczną oraz elementy techniczne. Mamy oczywiście możliwość korzystania z tej maty co właśnie miało miejsce wczoraj na zajęciach w klasie I ET, które wspólnie z p. Piotrem Choduniem prowadziłem. Na zdjęciach widać jedynie mojego kolegę, gdyż ktoś musiał obsługiwać aparat :)

Po rozgrzewce, której jednym z istotnych elementów było wspólne rozłożenie maty nastąpił krótki instruktaż dotyczący korzystania z maty, tak aby ćwiczenie było atrakcyjne i przede wszystkim bezpieczne.

1

 W dalszej kolejności uczniowie przystąpili do ćwiczeń. Na pierwszy ogień poszły pojedyncze i łączone przewroty w przód z przysiadu podpartego do takiej samej pozycji końcowej.

2 przewroty

Później stopień trudności wzrastał. Kolejnym ćwiczeniem były „taczki” klasyczne

4 taczki

oraz ich trudniejsza odmiana, w której trzeba było chodzić na przedramionach.

6 taczki na przedramionach

Kolejne ćwiczenie łączyło w sobie rozwijanie zwinności i skoczności. Polegało ono na tym, że jeden z ćwiczących wykonywał klęk podparty w ustawieniu bokiem do współćwiczącego, który wykonywał nad nim przeskoki obunóż. Po każdym skoku następowała zmiana ról.

7 przeskoki 8 przeskoki

W drodze powrotnej jeden z ćwiczących ponownie wykonywał klęk podparty, drugi zaś przechodził pod jego brzuchem. Oczywiście i w tym ćwiczeniu następowała zmiana ról.

9 przejścia dołem

Następnie uczniowie wykonywali indywidualne ćwiczenia na czworakach.

10 czworakowanie

Opis słowny prowadzącego okazał się nie do końca zrozumiały dla wszystkich i konieczny był pokaz, po którym p. Choduń do dzisiaj odczuwa „szarpanie” w barku :D

10a czworakowanie

Ale najważniejsze jest to, że ćwiczący załapali w końcu istotę tego skomplikowanego ćwiczenia :D :D :D

11 czworakowanie

Później nasi podopieczni naśladowali sposób poruszania się krokodyla.

12 krokodylki

W dalszej części lekcji dominowały ćwiczenia wzmacniające przeplatane rozciągającymi.

13 ćwiczenia wzmacniające 14 ćwiczenia wzmacniające15 ćwiczenia rozciągające 16 ćwiczenia rozciągające 17 ćwiczenia rociągające20 nożyce

W końcu wyjaśniła się różnica pomiędzy leżeniem przewrotnym a …

18 leżenie przewrotne

… przerzutnym !!! :P :P :P

19 leżenie przerzutne

W ramach ćwiczeń rozluźniająco – uspokajających uczniowie zabawili się w „odmierzanie czasu”. Przypomnę, że zabawa polega na wygodnym położeniu się na plecach a następnie wstaniu po upływie określonego przez prowadzącego czasu, który ćwiczący odmierzają sobie w myśli. Łatwe :) Prawda?  W tej zabawie prowadzący zademonstrował jedyne dopuszczalne wykorzystanie telefonu komórkowego podczas lekcji.

21 odmierzanie czasu 22 odmierzanie czasu

Najbardziej precyzyjni w tej zabawie otrzymali od kolegów zasłużone brawa.

23 brawa

Lekcję zakończyło jej krótkie podsumowanie, w którym prowadzący podkreślił zalety ćwiczenia na tak dużej macie.

24 omówienie

Głównym atutem maty jest możliwość równoczesnego ćwiczenia na niej przez wielu uczestników. Istotny jest także komfort w ćwiczeniach w leżeniu i innych pozycjach niskich. Nie ma problemu, który występuje w ćwiczeniach na zwykłych materacach gimnastycznych, które często się „rozjeżdżają” i wymagają poprawiania lub przytrzymywania. Istotna jest także sama możliwość ćwiczenia na macie, z którą większość ćwiczących nie miał dotychczas styczności. Na kolejnych zajęciach zaproponujemy naszym uczniom układy ćwiczeń gimnastycznych oraz piramidy dwójkowe i wieloosobowe. Z własnego doświadczenia wiem, że to bardzo interesujące i lubiane ćwiczenia gimnastyczne pod warunkiem, że odbywają się właśnie na macie. Jej duża powierzchnia (10x10m) pozwala na rozwój inwencji twórczej uczniów oraz możliwość tworzenia nawet bardzo rozbudowanych piramid wieloosobowych.

Piotr Nizioł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge