Dbaj o prawidłową postawę

Po kilkunastu dniach siedzenia  przy biurku czy też z laptopem na kolanach na pewno bolą Was już plecy. Nie potraficie znaleźć dla siebie odpowiedniej pozycji do siedzenia, ciągle się wiercicie, a Wasze plecy są twarde jak głazy. Z powodu napięcia pleców i bólu nie możecie skupić się na pracy? Ważna w tym momencie jest prawidłowa pozycja siedząca.

Konsekwencje nieprawidłowej postawy podczas siedzenia

  • wzmożone napięcie w barkach
  • ból i zawroty głowy
  • sztywność mięśni i stawów
  • ograniczenia ruchomości
  • wady postawy – garbienie się, skolioza, odstające łopatki, wystający brzuch, nadmiernie spłycony lub pogłębiony łuk w odcinku lędźwiowym, koślawe kolana
  • płytszy oddech
  • zaburzenia widzenia
  • szumy w uszach
  • rozdrażnienie i spadek koncentracji
  • mniejsza wydajności pracownika
  • rwa kulszowa
  • obrzęki nóg
  • osłabienie mięśni dna miednicy
  • ból w nadgarstkach, uczucie mrowienia, zaburzenia czucia lub zimne dłonie
  • zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa
  • większa podatnością na urazy i przeziębienia

Korzyści prawidłowej pozycji siedzącej

  •  równomierne napięcie mięśni po obu stronach ciała i optymalne obciążenie wszystkich struktur w obrębie kręgosłupa – stawów, więzadeł, krążków międzykręgowych oraz wszystkich 34 kręgów.
  •  pomaga zachować ładną sylwetkę i oddychać pełną piersią gwarantując dostarczenie odpowiedniej ilości tlenu do mózgu .To z kolei ma wpływ na poprawę koncentracji           i wydajności pracy (czyli robisz więcej w krótszym czasie i mniej się przy tym męczysz).
  • Prawidłowa postawa z otwartą klatką piersiową i lekko uniesioną głową pomaga także lepiej radzić sobie ze stresem! Ma bowiem wpływ na poziom hormonów – większe wydzielanie adrenaliny (hormon odwagi), a mniejsze kortyzolu (hormon stresu).
  • Jeśli więc spędzasz dużo czasu w pozycji siedzącej, warto wytworzyć sobie nawyk prawidłowej postawy. W tym celu zeskanuj i skoryguj swoje ciało krok po kroku od stóp do głowy zgodnie z poniższą ściągą.

 skorygu pozycję przy komputerze

https://fizjoterapiaholistycznie.pl/2018/04/06/jak-przyjac-prawidlowa-postawe-ciala-przy-biurku-infografika-do-pobrania/

Higiena pracy przy komputerze – zalecenia:

  1. Korzystaj z przerw. Nie spędzaj ich przed monitorem, najlepiej jest wstać i poruszać się trochę. Dobrze jest wtedy zamknąć oczy na jakiś czas lub popatrzeć na coś zielonego – ten kolor wpływa kojąco na zmęczone źrenice.
  2. Spróbuj wprowadzić do swojego reżimu pracy system tzw. mikroprzerw.
  3. Ustaw optymalną dla danego monitora (i karty graficznej) rozdzielczość. Jeśli chodzi o częstotliwość odświeżania, lepiej nie schodzić poniżej 85Hz.
  4. Zadbaj o regularne wietrzenie pomieszczenia – o ile nie znajduje się w nim klimatyzacja
  5. Staraj się utrzymywać wyprostowaną sylwetkę (kąt 90 stopni), ręce wygodnie opieraj o blat biurka.
  6. Głowę powinno się trzymać prosto, nadmierne odchylenia do przodu lub do tyłu mogą spowodować uciążliwe bóle mięśni.
  7. Przy pracy z laptopem (zwykle mało wygodnej) zaleca się ustawienia go na biurku, a nie na kolanach. Dodatkowo warto podłączyć osobne peryferia – myszkę i klawiaturę.
  8. Dbaj o oczy. Postaraj się raz na jakiś czas je zamknąć, by odpoczęły. Dobrym pomysłem jest też odrywanie wzroku od monitora raz na jakiś czas i spoglądanie gdzieś w dal.
  9. Jeśli twoja praca wymaga od ciebie długotrwałego używania komputera, w czasie wolnym wybierz inne aktywności, nieangażujące wzroku.

Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-higiena-pracy-przy-komputerze-cz1

W myśl zaleceń proponuję kilka prostych ćwiczeń:

10 ćwiczeń – z krzesłem

https://www.youtube.com/watch?v=DP5Gib9SXo8

10 ćwiczeń – całe ciało

https://www.youtube.com/watch?v=qREgqFYxl-Q

10 ćwiczeń  – koordynacja z piłeczką

https://www.youtube.com/watch?v=q8YgZR3GGU4

Opracowała

Ewa Jóźwiak

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge