Bieganie a jogging

Wiele razy pisałem na blogu o różnych imprezach biegowych z udziałem naszych uczniów, absolwentów i nauczycieli. Były to relacje, gratulacje, zaproszenia do udziału. Podczas izolacji z powodu koronawirusa też były wpisy dotyczące tej formy ruchu. Pisałem o tym czy można biegać czy nie, jakie maseczki są najlepsze itp. Nigdy jednak nie pokusiłem się o porównanie biegu i joggingu. Nawet nie zastanawiałem się czy to jest to samo czy nie. Bardzo mile zaskoczył mnie uczeń klasy I FTP Paweł Szymański, który sam z siebie, myśląc o ocenie na koniec roku szkolnego, postanowił rozprawić się z tą tematyką. Napisał obszerny referat, który przesłał mi na skrzynkę mailową do oceny. Wczoraj mieliście okazję zapoznać się z aktywnością waszych rówieśników w akcji #Hot16 Challange, dzisiaj przeczytajcie tekst swojego kolegi. Paweł oczywiście wyraził zgodę na zamieszczenie jego materiału na blogu. Piotr Nizioł

bieg jogging3

Referat jest o sporcie, a dokładniej o posuwaniu się naprzód szybkimi skokami, czyli biegu.

Najciekawsze pytanie, czy bieg to też jogging?

Ja na początku myślałem, że jogging to jest rodzaj biegu, ale są różne rodzaje biegu, lecz jogging to jest odłam biegu, nie rodzaj.

Czym się różni bieg od joggingu?

Żeby się dowiedzieć to trzeba sobie wyjaśnić czym tak naprawdę jest jogging, a czym bieg. Więc:

Jogging to jest trucht, przebieżka, bieg w wolnym tempie, zwykle na świeżym powietrzu z prędkością 7-9 km/h, którego celem jest utrzymanie poprawy kondycji fizycznej bez forsownego wysiłku. Jogging powinien być tak zaplanowany, by był długi, ale odbywał się powoli, właśnie biegnąc truchtem. Jogging jest częścią zdrowego stylu życia. Może również służyć jako rozgrzewka przed bardziej intensywną aktywnością sportową.

joggin 4

Często jest tak, że osoby które zaczynają dopiero przygodę z bieganiem tak naprawdę wykonują jogging. Oczywiście nie ma w tym nic dziwnego dlatego, że trucht nie męczy, aż tak bardzo, a ci, którzy nie brali dotychczas za bardzo udziału w aktywnościach fizycznych, nie będą po prostu w stanie przebiec nawet kilku kilometrów. Czyli:

 

Bieg to jest po prostu bardziej wymagający jogging, co nie znaczy, że to, to samo. Przede wszystkim biegacz musi wyznaczać sobie kolejne cele, do których będzie dążył. Oznacza to nieustanną walkę z własnym organizmem, przekraczanie kolejnych granic. Bieg ma być krótszy niż jogging, ale bardziej intensywny.

Jakie znaczenie ma jogging?

Jogging nie sprawi, że będziemy mega szybkimi, silnymi i umięśnionymi biegaczami, jogging ma inne zadania. Przede wszystkim jogging przyzwyczai nas do wysiłku fizycznego, jest skuteczny w zwiększaniu ludzkiej żywotności i zmniejszaniu efektu starzenia, z korzyścią dla układu sercowo-naczyniowego. Jest przydatny do zwalczania otyłości i zachowania zdrowia. Jogging wzmacnia układ krążeniowy i oddechowy, redukuje ciśnienie tętnicze krwi. Jedną z ważniejszych zalet podczas kwarantanny joggingu jest poprawa nastroju i odbudowa odporności całego organizmu.

Dlaczego poprawa nastroju jest ważna podczas kwarantanny? Mógłbym powiedzieć o tym, gdyby był to właściwy temat :)

jogging 5

Czy jogging ma wady?

Każdy sport ma wady, jogging ma ich mało, ale nadal ma. Jedna z nich to, że nie każdy może jednak uprawiać ten sport. Kto nie może uprawiać joggingu? Osoby mające problemy ortopedyczne, a także odczuwające duszność i ból w klatce piersiowej. Każdy jeżeli chce coś zacząć ćwiczyć powinien zrobić podstawowe badania jak i EKG serca. Kolejną wadą może być (może być, to znaczy, że nie wszyscy biegają po betonie czy asfalcie. To wada dla tych którzy to robią.) bieganie po nieodpowiednim podłożu takim jak beton, czy asfalt. Kolejna wada to jak w każdym sporcie, czyli kontuzje. Nie da się bardzo uniknąć kontuzji, według mnie trzeba się z tym po prostu pogodzić. Ja kiedyś miałem poważną kontuzję nadgarstka przez piłkę ręczną, ale uważam że może nawet dobrze. Dlaczego? Proste, wykorzystałem ten czas na moje hobby, czyli modelowanie obiektów 3D, ale nawet kontuzja nadgarstka mi nie przeszkadzała w graniu na perkusji, więc jak się chce to nie ma rzeczy niemożliwych. Tyle z wad.

Dużo więcej jest zalet, niż wad, aż 11:3. To znaczy, że warto uprawiać jogging, ale czy warto biegać?

Jeżeli jogging ma tyle zalet to, czy warto biegać?

Ja osobiście wolę biegać, niż jogging, co nie znaczy, że nie uprawiam też jogging. Bieganie jest dla osób, które już miały styczność z aktywnościami fizycznymi, ale uważam, że każdy powinien zacząć od joggingu, dlatego że każdy powinien sprawdzić, czy bieganie jest dla niego. To w końcu co daje nam bieganie, że warto zostać biegaczem.

Bieganie jest bardziej efektywne, niż jogging, co daje większe korzyści. Jedną z większych zalet jest przy bieganiu w sumie jak i przy joggingu (zapomniałem dodać najważniejszą zasadę), że wyciągają nas te sporty z domu, na świeże powietrze, bez komputera i telefonów; znaczy telefon można wziąć ze sobą tylko dlatego, aby włączyć sobie muzykę inaczej jest to zakazane. Ale to jest najpiękniejsze, że bieganie jest tak popularne, że potrafi wyrzucić z domu. Nawet niektórzy jak usłyszą że ktoś biega, to sam zaczyna biegać, aby być lepszym od innych, oczywiście w tym nie jest najważniejsze, żeby być zazdrosnym, ale żeby wyjść z tej kamienicy. To teraz wracam do tych zdrowotnych zalet. To bieganie ma prawie wszystkie zalety co joggingu, tylko że bieganie potrafi zwiększyć masę mięśniową. Pobudza więcej mięśni, niż jogging.

jogging 6

Wady biegania

Z wad biegania to jest większe prawdopodobieństwo na kontuzje, niż przy uprawianiu joggingu.

Rodzaje biegów:

-sprinty (biegi krótkie),

-biegi średnie,

-biegi długie,

-biegi przez płotki.

Sprint to bieg na krótkich dystansach: 60 metrów (hala), 100 metrów, 200 metrów, 400 metrów, sztafety 4 × 100 metrów i 4 × 400 metrów. Zawodnicy startują na sygnał (strzał) startera z bloków startowych. Każdy zawodnik biegnie po swoim torze (przed zawodami odbywa się losowanie torów albo też numer toru przydzielonego zawodnikowi wynika z miejsca, które zajął on w biegu eliminacyjnym). O kolejności na mecie decyduje pierś zawodnika.

sprint

Bieg średniodystansowy odbywa się na dystansach 800 m i 1500 metrów oraz na dystansach: jednej mili i 1000 metrów (konkurencje nieolimpijskie występujące na niektórych mityngach).

  • Bieg na 800 m (dwa okrążenia bieżni) – start odbywa się bez bloków startowych, zawodnicy biegną po torach pierwszy wiraż (100 m), po czym mogą biec po wewnętrznym torze.
  • Bieg na 1500 m – zawodnicy startują z linii startu wyznaczonej na początku przeciwległej prostej z pozycji stojącej. Tuż po starcie zawodnicy mogą zająć pozycje na wewnętrznym torze.

Bieg długodystansowy odbywa się na dystansach 3000 metrów (konkurencja nieolimpijska), 3000 metrów z przeszkodami, 5000 metrów, 10 000 metrów, półmaraton (21 097 metrów, konkurencja nieolimpijska) i maraton (42 195 metrów).

Wszystkie biegi lekkoatletyczne do 10 000 m odbywają się na 400-metrowej bieżni stadionu, start i meta biegu maratońskiego (oraz półmaratonu) mogą znajdować się na stadionie, a trasa może wieść przez ulice i okolice wielkich aglomeracji. Organizowane są też okolicznościowe i pokazowe biegi uliczne na dystansach od 1500 m do 100 km (ultramaratony).

maraton

Foto: https://www.se.pl/wroclaw/38-pko-wroclaw-maraton-odwolany-w-tym-roku-bieg-sie-nie-odbedzie-aa-1tkG-X7WD-pjMx.html

Bieg ultramaratoński odbywa się na dystansach większych od maratonu. Odbywa się w dwóch formach: na dystans (bieg na 50 kilometrów, bieg na 100 kilometrów) oraz na czas (bieg 12-godzinny, bieg 24-godzinny, bieg 48-godzinny, bieg 72-godzinny, bieg 6-dniowy). Są to konkurencje nieolimpijskie.

jogging 7

Biegi płotkarskie obejmują konkurencje 60 metrów (hala), 100 metrów (kobiety), 110 metrów (mężczyźni), 400 metrów (kobiety i mężczyźni). Na dystansie 60 m płotków ustawionych jest pięć, a na pozostałych dystansach po dziesięć.

bieg przez płotki

Poza tymi podstawowymi konkurencjami biegowymi odbywają się również nieolimpijskie konkurencje biegowe takie jak: biegi górskie, biegi przełajowe i biegi po schodach.

biego po schodach

Foto: https://wroclaw.naszemiasto.pl/sky-tower-run-we-wroclawiu-bieg-po-1142-schodach-zdjecia/ar/c2-4663469

Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Bieg

https://pl.wikipedia.org/wiki/Jogging

https://pl.wikipedia.org/wiki/Biegi_lekkoatletyczne

https://www.biegamy.pl/bieganie/jogging-a-bieganie-czym-sie-roznia

https://sjp.pwn.pl/slowniki/bieg.html

https://uroda.abczdrowie.pl/jogging-zalety-jak-trenowac-jak-sie-ubrac

W przygotowaniu materiału wykorzystano ogólnodostępne grafiki Google.

Paweł Szymański

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge