WPŁYŃ NA SWOJĄ FIGURĘ- ZALETY PŁYWANIA

pływanie

Forma, siła i szczupła sylwetka w jednym? Tak, gdy zgodzisz się, że klapki i kostium kąpielowy to dobry wybór nie tylko latem. Poznaj zalety pływania i pędź na najbliższy basen!

Pamiętasz z lekcji fizyki fragment: „Ciało zanurzone w wodzie pozornie traci na wadze…”? Pływając, częściowo obalasz to prawo Archimedesa – stracisz wagę wcale nie pozornie, ale całkiem realnie, a w dodatku zbudujesz smukłą sylwetkę.

Kiedy naukowcy z Indiana University przyjrzeli się osobom rekreacyjnie uprawiającym sport, okazało się, że ci, którzy pływali, mieli więcej beztłuszczowej masy mięśniowej, węższe talie i mniejsze obwody w biodrach. Bez względu na wiek. Potrzebujesz silniejszych argumentów, żeby włożyć czepek?

Dlaczego warto pływać

Sekret treningu w basenie tkwi w odciążającym działaniu wody. Wystarczy się w niej zanurzyć, by poczuć się lżej i wystarczy trochę popływać, by ważyć mniej. Pokonywanie basenów angażuje niemal wszystkie mięśnie, sprawnie podkręca metabolizm i pozwala wyrzeźbić zgrabną sylwetkę.

Spokojnie pływając, przez godzinę spalasz około 500 kcal, i aż 700 kcal, gdy robisz to nieco szybciej. Woda ma ok. 800-krotnie większą gęstość niż powietrze. Dzięki temu każde odepchnięcie działa jak trening oporowy dla ramion, nóg, bioder czy pośladków.

Oprócz tego, że spalasz kalorie na bieżąco w wodzie, budujesz masę mięśniową, która powoduje, że Twój metabolizm się rozkręca, a kalorie znikają jeszcze długo po wyjściu z szatni i wyschnięciu włosów.

Chociaż woda potrafi być okrutna dla tłuszczu, to jednocześnie jest łagodna dla ciała. Twoje stawy będą Ci wdzięczne, jeśli dasz im trochę odpocząć od siły grawitacji. „Woda, dzięki swoim właściwościom, pozwala na pracę w odciążeniu, co jest niesamowicie korzystne w przypadku osób mających problemy ze stawami, kręgosłupem czy z nadwyżką kilogramów. Dla wielu osób trening w środowisku wodnym może być bardziej komfortowy ze względu na spokojniejszą pracę czy brak widocznych śladów pocenia się”.

Wieloletnie obserwacje naukowców z Indiana University pokazują, że nawet codziennymi treningami na kąpielisku nie ryzykujesz tak bardzo kontuzji, jak ćwicząc na lądzie – w siłowni czy biegając. To czyni pływanie sportem na całe życie. I to długie życie, bo okazuje się, że wizyty na basenie dają podobne efekty, jak wizyty w drogich klinikach – odmładzają. Badania pokazują, że wiek biologiczny osób regularnie pływających jest o 20 lat niższy niż rzeczywisty”.

Według danych przedstawionych na konferencji American College of Sports Medicine ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, wydolność układu sercowo-naczyniowego, praca układu nerwowego i procesy poznawcze u amatorów pływania są na poziomie odpowiadającym dużo młodszym rocznikom. Wskakuj więc w kostium, jeśli chcesz zatrzymać czas.

Trening na basenie: wpływ na mięśnie

Biegaczki mają formę, joginki równowagę, a fanki crossfitu siłę. Pływaczki mają to wszystko plus boskie ciało

Ramiona i plecy

Mięśnie czworoboczne, najszersze grzbietu i naramienne wykonują w wodzie niezłą robotę, a jej efekty najlepiej widać w sukience z odkrytymi ramionami.

Tricepsy

Zyskują jędrność z każdym ruchem ręki, pokonując opór wody. Koniec z efektem ”pelikana”.

Talia

Wąską talię gwarantuje uruchamianie najgłębiej ukrytych mięśni, które stabilizują i rotują tułów, kiedy zanurzasz ręce w wodzie.

Biodra

Mięśnie otaczające miednicę (w tym pośladki!) wprawiają nogi w ruch, dając Ci napęd w wodzie. Bonus: obwód bioder i rozmiar dżinsów spadają.

Nogi

Pływanie daje niezły wycisk bez obciążania stawów. To trening oporowy i wytrzymałościowy (m.in. dla mięśni czworogłowych i kulszowo-goleniowych), który wysmukli Twoje nogi.

STYLE PŁYWANIA

Jednym z najprostszych stylów pływania jest styl grzbietowy.

grzbiet

Leżymy na plecach z twarzą wychyloną, rękami wykonujemy silne wymachy za siebie, zaś nogami mocne wybicia wody w górę. Pływając stylem grzbietowym pracują mięśnie rąk i nóg oraz brzuch i mięśnie pośladkowe.

klasyk

Styl klasyczny- żabka

polega na naśladowaniu ruchów pływającej żaby. Tym stylem rozbudujemy mięśnie klatki piersiowej, wzmacniając znacznie mięśnie grzbietu oraz intensywnie pracują mięśnie rąk i nóg.

Styl Dowolny-kraul

dowolny

jest to jeden z czterech najszybszych podstawowych stylów pływackich. Głównie polega na wykonywaniu nożyc nogami, przy równoczesnym naprzemiennym ruchu rąk. Szybkość uzyskuje się za sprawą pracy rąk.

 Styl motylkowy –delfin

motylek

jest to jeden z czterech najtrudniejszych styli pływackich. Styl ten jest bardzo efektywny, lecz niestety wymaga siły, koordynacji i umiejętności falowania w wodzie. Charakteryzuje się jednoczesnym ruchem nad wodą obu rąk oraz odbijaniem się obiema nogami. Na jeden ruch ramion przypadają dwa odbicia nogami. Ramiona są przenoszone jednocześnie nad powierzchnią wody do przodu, a następnie równocześnie do tyłu.  Ciało pozostaje w pozycji na piersiach, jego ułożenie ulega zmianom w wyniku pionowych ruchów tułowia i współdziałającą pracą nóg.

Źródło: www.womenshealth.pl

Dorota Szczerba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge