Atletyka terenowa

W naszych wpisach podczas zdalnego nauczania pisaliśmy już wielokrotnie o różnych formach biegania, o jeżdżeniu na rowerze oraz o różnych formach sprawdzania poziomu swojej sprawności fizycznej. Dzisiaj p. Beata Klępka w krótki sposób przybliży znaczenie terminu atletyka terenowa. Zapraszam do lektury. Piotr Nizioł

ATLETYKA TERENOWA

atletyka terenowa 1

Foto: http://platon.bikestats.pl/642284,Atletyka-terenowa.html

Tym terminem określa się formę zajęć treningowych o charakterze ogólnorozwojowym przeprowadzanych w terenie o każdej porze roku, bez używania specjalnego sprzętu. W atletyce terenowej rolę sprzętu spełniają zwykle naturalne ukształtowanie terenu i naturalne przeszkody terenowe, takie jak rowy, pagórki, strumyki, powalone drzewa itp.

atletyka terenowa 2

Foto: https://gronity.pl/galeria/rok-2016/atletyka-terenowa.html

Rolę przyborów spełniają w tym wypadku duże i małe kamienie, gałęzie drzew, grudy ziemi itp. Atletyka terenowa obejmuje biegi i marszobiegi, przeplatane różnego rodzaju ćwiczeniami: skokami, rzutami, zwisami na gałęziach drzew, przenoszeniem ciężarów, ćwiczeniami równoważnymi, a nawet pływaniem i brodzeniem w wodzie.

atletyka terenowa 3a

foto: http://edukacja.czerniceborowe.pl/

Na początku takich zajęć stosuje się również – jako rozgrzewkę – różne podstawowe ćwiczenia gimnastyczne. Atletyka terenowa uprawiana jest jako wszechstronny trening ogólnorozwojowy, służący zarówno podniesieniu sprawności fizycznej jak i przygotowaniu kondycyjnemu w różnych dyscyplinach sportu (trening uzupełniający) Atletyka terenowa nie wymaga specjalnych sal, urządzeń i sprzętu. Biegać i ćwiczyć można w każdym terenie, najlepiej lesistym i pofałdowanym. Początkowo jednak należy wybierać teren płaski. Tempo biegu powinno być umiarkowane. Przystępując do biegu po raz pierwszy należy zaczynać od bardzo krótkich dystansów ( 200 – 300 m.) Dobrze jest biegać o tej samej porze i narzucić sobie pewną dyscyplinę, atletkę terenową należy uprawiać minimum 3 -5 razy w tygodniu. Wpływa korzystnie nie tylko na układ ruchu i oddychania ale jest także doskonałym odprężeniem dla centrum układu nerwowego. Zaletą atletyki terenowej jest możliwość wykorzystania ćwiczeń w ciągłym obcowaniu z przyrodą, na świeżym powietrzu, wśród zieleni.

Beata Klępka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge