SOS

Przygotowania do Szkolnego Okrągłego Stołu (SOS) rozpoczęliśmy w zasadzie decydując się na kontynuację naszego uczestnictwa w III edycji programu „WF z Klasą”. W poprzednich dwóch edycjach zastosowaliśmy dwie różne konwencje przy organizacji tego przedsięwzięcia. W I edycji była to niemal konferencja, podczas której dyskutowaliśmy o problemach związanych z aktywnym udziałem w lekcjach wychowania fizycznego. W dyskusji tej, oprócz najbardziej zainteresowanych uczniów i nauczycieli, uczestniczyła także szkolna pielęgniarka oraz pedagog szkolny. Wypracowane podczas debaty wnioski zaczęliśmy wprowadzać w życie. W II edycji przy organizacji SOS-u postawiliśmy na formę warsztatową. Zaowocowało to wzbogaceniem naszej oferty zajęć pozalekcyjnych o nowe formy zajęć przy muzyce oraz częste wyjścia ze szkoły w celu zapoznania z się z uczestnictwem w przeróżnych formach aktywności fizycznej czy z zabiegami odnowy biologicznej. Efekty naszych działań wypracowane podczas poprzednich dwóch edycji znacząco wpływają na frekwencję i zaangażowanie podczas lekcji naszych uczniów. Mając porównanie efektów postanowiliśmy w bieżącej edycji utrzymać warsztatową formę Sportowego Okrągłego Stołu.

Podobnie do roku ubiegłego zostały przygotowane ankiety dla uczniów związane z udziałem w zajęciach lekcyjnych oraz ich oczekiwaniami. Pracowaliśmy podobnie jak przed rokiem w kilku grupach, dzięki czemu większa była liczba zaangażowanej w przedsięwzięcie młodzieży. Pracę rozłożyliśmy sobie na dwa dni, tak aby móc dokonać podsumowania przeprowadzonej ankiety, przedyskutować jej wyniki, wyciągnąć wnioski do dalszej pracy i przede wszystkim wybrać zadania do realizacji w I i II semestrze. Analizując wyniki ankiet zauważyliśmy pewne rozbieżności w odpowiedziach udzielanych przez dziewczęta i chłopców. Nie chodzi tutaj o to, że dziewczęta nie przepadają za piłką nożną czy chłopcy za zajęciami przy muzyce. Chodzi o bardziej istotne rzeczy, a mianowicie o to, że wśród dziewcząt była spora grupa deklarujących niechęć do wychowania fizycznego. Gdyby te zajęcia były nieobowiązkowe, to aż 17 dziewcząt na 50 odpowiedziało „ćwiczyłabym sporadycznie, od czasu do czasu” !!! 34 % takich odpowiedzi, to spory odsetek. Dziewczęta jako przyczynę swojej niechęci wskazują głównie na własną niską sprawność fizyczną, czasami na nadwagę czy złe samopoczucie. Skutkuje to strachem przed ćwiczeniami. Dobrze, że nie przed prowadzącymi zajęcia. W tej kwestii, jako grono wuefistów, możemy być zadowoleni z własnej postawy. Aż 95 % ankietowanych ocenia nas jako kompetentnych, dobrze prowadzących zajęcia i dbających o to, aby podczas nich nie dochodziło do lekceważenia czy ośmieszania mniej sprawnych uczniów przez tych wysportowanych. Musimy jednak podjąć skuteczne działania, aby zmniejszyć odsetek dziewcząt nielubiących wychowania fizycznego. Z wyborem zadania na I semestr nie mieliśmy zatem najmniejszego dylematu. Tym zadaniem będzie „WF dla dziewczyn”. Zadanie na II semestr też zostało wybrane po analizie wyników ankiety i mam nadzieję, że będzie uzupełnieniem tego na I semestr. To zadanie to „Innowacyjne zajęcia pozalekcyjne”. Wybraliśmy je po analizie odpowiedzi na pytania dotyczące powodów zniechęcenia do lekcji oraz podsumowaniu przebiegu zajęć wychowania fizycznego. Nasi uczniowie twierdzą, że do udziału w lekcjach w dużej mierze może zniechęcać brak odpowiednich obiektów i sprzętu sportowego. Spory odsetek określa lekcje wychowania fizycznego jako schematyczne. Jako posiadacze odznaki „Innowacyjny WF” z poprzedniej edycji, musimy na szerszą skalę wykorzystać nasze innowacje. Muszą być one widoczne nie tylko na lekcjach w klasach „usportowionych” czy integracyjnych. Mało tego. Konieczne jest także wprowadzenie ich do zajęć pozalekcyjnych. Jeżeli zrealizujemy postawione przed sobą zadania, to wspólnie dokonamy „Przewrotu na WF-ie”, który jest hasłem przewodnim III edycji programu „WF z Klasą”.

1

2

3 4 5 6 7

PS  Na taką okazję jaką jest Szkolny Okrągły Stół czyli SOS musi być stosowny przebój muzyczny. Zapraszam do zakładki „Do słuchania”.

Piotr Nizioł

One thought on “SOS

  1. Witam Was serdecznie po obradach Sportowego Okrągłego Stołu!
    Bardzo Wam dziękuję za przypomnienie głównych postulatów z poprzednich edycji. Cieszy mnie również, że zaobserwowaliście poprawę frekwencji na lekcjach WF-u, która jest konsekwencją działań w latach ubiegłych. Jest to powód do dumy! Wielkie brawa :)

    Odnośnie tegorocznej debaty – napiszcie proszę jaka część uczniów w Waszej szkole została poddana badaniu ankietowemu. Z jakich klas? Z pewnością dobrym pomysłem była praca w grupach – jak rozumiem ankiety omawialiście w zespołach klasowych, tak? Jaką formułę miała ta druga część – czy w ciągu dnia, na kolejnych lekcjach, omawialiście wyniki ankiet czy spotkaliście się z reprezentacjami klas i globalnie omówiliście kwestie problemowe?

    Wnioski, które wypracowaliście rzetelnie połączyliście z realizacją zadań programowych. Podoba mi się to!

    Już dziś przesyłam Wam propozycję realizacji zadania WF dla dziewczyn:
    http://blogiceo.nq.pl/hubal/2014/12/11/sprawozdanie-z-pierwszego-obowiazkowego-zadania-do-wyboru-wf-dziewczat/
    http://blogiceo.nq.pl/zsp2dt/aktywnosc-na-lekcjach-wf/
    http://blogiceo.nq.pl/zsmd/2014/12/09/belgijka-lekcja-dla-dziewczat/

    Liczę, że coś przypadnie Waszym uczennicom do gustu :)

    Pozdrawiam Was serdecznie,
    Zuzanna Machalska

    PS Piotrze, uwielbiam Twoją zakładkę „Do słuchania”
    Nie raz wzbudziła na mojej twarzy uśmiech od ucha do ucha :D

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge