Zadanie I semestr

„WF dla dziewczyn”

Specyfika pracy z dziewczętami na lekcjach wychowania fizycznego, to temat tak stary jak ten przedmiot. Trudności narastają wraz z wiekiem dziewcząt, a swoje apogeum osiągają w okresie dojrzewania. Fizjologia zmienia wtedy wszystko, wygląd zewnętrzny, psychikę, zainteresowania i nawyki. W pracy nauczyciela wychowania fizycznego ważne jest, aby w tym czasie dostosować do tych zmian odpowiednie treści, formy i metody pracy. W celu poznania opinii oraz preferencji co do tych rzeczy przygotowaliśmy ankietę, którą przeprowadziliśmy przed Szkolnym Okrągłym Stołem. W podsumowaniu tej ankiety naszą uwagę zwrócił fakt dużej niechęci dziewcząt do lekcji wychowania fizycznego. Ponad 30 % pytanych dziewcząt stwierdziła, że gdyby WF był nieobowiązkowy, to „ćwiczyłabym sporadycznie lub od czasu do czasu”. Z ankiet poznaliśmy także główne przyczyny takiego stanu rzeczy oraz oczekiwania. Wiedza jaką pozyskaliśmy analizując ankietę oraz wcześniejsze spostrzeżenia spowodowały wybór niniejszego zadania na semestr I. Ostro zabraliśmy się do roboty, aby wprowadzić do lekcji nowe treści oraz formy i metody pracy z dziewczętami.

W ubiegłym roku szkolnym szeroko opisywałem prowadzone w naszej szkole zajęcia przy muzyce, w których dziewczęta zwykle bardzo chętnie uczestniczą. Nie można jednak stwierdzić, że wszystkie jednakowo. Poczucie rytmu i zdolności taneczne, to rzeczy indywidualne i dlatego nie ograniczamy się jedynie do aerobiku. Podczas zajęć lekcyjnych z dziewczętami realizujemy ponadto stepaerobik, ćwiczenia z piłkami fitball oraz organizujemy cyklicznie masowe zajęcia z instruktorem zumby.

aerobik Stepy-III-300x225 fitball-300x21920

Ponadto muzyka towarzyszy pracy z dziewczętami także podczas zajęć na siłowni, w salce z bieżnią mechaniczną, orbitrekiem i rowerkiem stacjonarnym czy podczas zajęć z gimnastyki.

4

Chcąc uatrakcyjnić ofertę dla dziewcząt i poprawić frekwencję na zajęciach nasi nauczyciele wprowadzają nowe treści do lekcji. W bieżącym roku szkolnym opisywałem już zajęcia z rugby tag, które bardzo przypadły do gustu dziewczętom z klas II BL i III BL.

7

W naszej szkole dziewczęta często mają także okazję do pogrania w unihokeja. Ta dyscyplina jest bardzo lubiana przez nasze uczennice.

4

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom organizujemy w miarę często wyjścia poza szkołę dając dziewczętom możliwość uczestnictwa w różnych formach rekreacji ruchowej, takich jak łyżwiarstwo, kajakarstwo, jazda na rowerze czy pływanie. Takie zajęcia wpływają mobilizująco na dziewczęta, co pozytywnie przekłada się na frekwencję i aktywność podczas lekcji wychowania fizycznego.

6DCIM100SPORTrowery

2

Istotną formą pracy w naszej szkole są zajęcia koedukacyjne. Możliwość współćwiczenia, a nawet rywalizacji z chłopakami bardzo dowartościowuje dziewczęta. Pozbywają się one kompleksów, nabierają pewności siebie i chętniej ćwiczą.

1mms_img-1875815331siatka mieszanadziesiąty mecz767Michał10samoobrona 1

W pracy z dziewczętami nieocenioną rolę odgrywają także wzorce osobowe, dlatego staram się na tym blogu promować podejmowanie aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej. Informując o takich działaniach i o osiąganych sukcesach sukcesach zwiększa się zainteresowanie dziewcząt sportem i rekreacją ruchową. Jaki jest tego wpływ na frekwencję i aktywność na lekcjach wychowania fizycznego dodawać chyba nie potrzeba.

10Dorota KubickaZuziaplansza_pilkarka roku

Podsumowując chciałbym podkreślić, że w naszej szkole nauczyciele wychowania fizycznego przykładają dużą wagę do pracy z dziewczętami, tak aby zajęcia były dla nich atrakcyjne i uczestniczyło w nich jak najwięcej z nich. Myślę, że mamy w tym zakresie spore osiągnięcia. Mogę także obiecać w imieniu moich koleżanek i kolegów, że w dalszym ciągu będziemy uatrakcyjniać lekcje z dziewczętami poprzez nowe dyscypliny. Zima powoli dobiega końca. Jak tylko pogoda pozwoli, to wyjdziemy na szkolne boiska a tam możecie spodziewać się lekcji z tenisa ziemnego, badmintona czy ringo. Jestem przekonany, że przypadnie wam to do gustu.

Piotr Nizioł

2 thoughts on “Zadanie I semestr

  1. Na blogu pojawiło się już kilka ciekawych wpisów o „Wf-ie dla dziewczyn”. Zachęcam do opisywania ich w tej zakładce :)

    A tak przy okazji, to aż mam ochotę do Waszych uczennic zaapelować, żeby pokazały Wam – nauczycielom, na co je stać. Lekcja z RugbyTag pokazała, że są silne, zdeterminowane i chętne do pracy :) I czasem też potrzebują motywacji w postaci ostrego współzawodnictwa!

    Fajny materiał do zainspirowania się przed kolejnymi lekcjami:
    https://www.youtube.com/watch?v=Non7h41fFvY
    https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs
    https://www.youtube.com/watch?v=wtk3JTHfWm8

    Pozdrawiam szczególnie dziewczyny,
    Zuzanna Machalska
    Wf z Klasą

  2. Bardzo Wam dziękuję za tak skrupulatne podsumowanie zadania „Wf dla dziewczyn”! Ciekawy wpis i z pewnością motywujący, zarówno innych nauczycieli w programie, jak i same uczennice do samorozwoju i doskonalenia się. Jestem pod ogromnym wrażeniem różnorodności działań, jakie miały miejsce w 1 semestrze Waszej pracy w III edycji programu WF z Klasą :) Wielkie brawa! Z przyjemnością ogłaszam, że zadanie semestralne zostało wykonane na 5, baaa, niech będzie 5+ :)

    Bardzo bym Wam chciała przyznać naszą programową odznakę „Blog na Medal” – jedyne kryterium, nad którym należałoby jeszcze popracować to 25 komentarzy na rzecz innych blogów w programie. Zachęcam Was do przejrzenia np. blogów miesiąca: http://blogiceo.nq.pl/wfzklasa/blogi-miesiaca-2/edycja-20152016/ i zostawienie na nich swojej opinii, gratulacji, zapytania. Wierzę, że przyczyni się to wzajemnej wymiany doświadczeń.

    Zuzanna Machalska
    Wf z Klasą

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge