Nauka z Klasą

nauka_z_klasa_logoNauka z Klasą 2.0 to akcja Szkoły z Klasą 2.0 i Nauka dla Każdego. Co tydzień w dodatku „Gazety Wyborczej”  Nauka dla Każdego będą ukazywały się wybrane teksty popularnonaukowe, do których przygotujemy scenariusze, pytania i inspiracje dla nauczycieli, rodziców i uczniów.

  • 24.05.2016 r. Oko w oko, czyli jak ewoluował narząd wzroku?
    Zmysł wzroku jest niezwykle istotny w codziennym życiu. Jednak nie każdy organizm posiadający oczy widzi tak samo. Dlaczego tak jest? Dowiecie się tego z artykułu Jak widzą zwierzęta? opublikowanego w Nauce dla Każdego. Następnie zapraszamy do zabawy z tekstem i poznawania tajemnic oka według scenariusza przygotowanego przez Renatę Sidoruk-Sołoduchę.
  • 17.05.2016 r. Jego Wysokość Tranzystor
    Jak wyglądałby świat bez komputerów, laptopów, smartfonów, czy odtwarzaczy mp4? Trudno jest to sobie wyobrazić. Wszystko, co dziś mamy zawdzięczamy mikroskopijnym tranzystorom. Z artykułu Prawo Moore’a. Jak wygląda postęp? opublikowanego w Nauce dla Każdego dowiecie się, w jaki sposób od ponad 50 lat możliwe jest przewidywanie postępu w rozwoju elektroniki. Następnie zapraszamy do wykorzystania scenariusza lekcji przygotowanego przez Joannę Cwynar-Wojtonis.
  • 10.05.2016 r. Poznajcie Silezaura z Krasiejowa
    JuraParki to parki rozrywki, które zajmują się upowszechnianiem wiedzy o dinozaurach. Są to miejsca, w których można połączyć zabawę ze zdobywaniem wiedzy. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na ich temat przeczytajcie artykuł JuraParki, czyli dinozaury lekko podane opublikowany w Nauce dla Każdego. Może po jego przeczytaniu zdecydujecie się na wycieczkę do jednego z tych miejsc? Scenariusz przygotowany przez Joannę Cwynar-Wojtonis pozwala na przeprowadzenie lekcji w oparciu o materiały dostępne na stronie internetowej JuraParku w Bałtowie.
  • 26.04.2016 r. Nuklearne rozważania
    W jaki sposób doszło do katastrofy nuklearnej w Czarnobylu? Czy nasz lęk przed energią atomową jest słuszny? Przeczytajcie o tym w artykule Katastrofa w Czarnobylu. 30 lat pomyłek opublikowanym w Nauce dla Każdego. Następnie zapraszamy do rozważania wraz z uczniami korzyści i zagrożeń płynących z korzystania z energii atomowej. Materiały, które się Wam do tego przydadzą znajdziecie w scenariuszu przygotowanym przez Karolinę Żelazowską.
  • 19.04.2016 r. Tajemnicze daty
    Jak się okazuje w datach mogą się kryć niesamowite zależności matematyczne. Część z nich możecie poznać czytając artykuł Matematyczne obsesje zmieszczony w Nauce dla Każdego 19 kwietnia 2016 r. Po przeczytaniu tekstu zachęcamy do wykorzystania na lekcji matematyki scenariusza przygotowanego przez Karolinę Żelazowską i wspólnego odkrywania tajemnic dat. Będzie to świetne wyzwanie i zabawa dla Waszych uczniów!
  • 05.04.2016 r. Bioniczne domy przyszłości
    Jak będą wyglądały domy przyszłości? Architekci we współpracy z naukowcami coraz częściej sięgają po rozwiązania wypracowane przez naturę. O części z nich możecie przeczytać w artykule Natura i architektura. Budynki, które żyją i oddychają opublikowanym w Nauce dla Każdego. Scenariusz przygotowany przez Magdalenę Wojtaś pozwoli nie tylko zgłębić ten temat z uczniami, ale również pokaże im jak ważną umiejętnością jest czytanie tekstów popularnonaukowych ze zrozumieniem.
  • 29.03.2016 r. Woda, czyli życiodajna substancja
    Wiele krajów i regionów cierpi z powodu braku wody pitnej. Dlatego też naukowcy szukają… różnych sposobów pozyskiwania jej, innych niż z ziemi, np. z powietrza. Ten ciekawy temat został‚ poruszony w artykule Woda z niczego, czyli z powietrza opublikowanym w Nauce dla Każdego. Zachęcamy do zapoznania się z nim, a następnie utrwalenia wiadomości dotyczących wody przy pomocy materiału przygotowanego przez Renatę Sidoruk-Sołoduchę.
  • 22.03.2016 r. Tajemnice Srebrnego Globu
    Tym razem będziecie mieli okazję zapoznać się z tajemnicami Srebrnego Globu – jedynego naturalnego satelity Ziemi, czyli Księżyca. Przeczytacie o nich w artykule Jaka jest ciemna strona Księżyca zamieszczonym w Nauce dla Każdego. Natomiast w materiale przygotowanym przez Joannę Cwynar-Wojtonis znajdziecie ćwiczenia do tekstu, dzięki którym przećwiczycie z uczniami różne zagadnienia dotyczące fizyki i astronomii.
  • 15.03.2016 r. Dzień z życia astrofizyka
    Wszechświat dalej kryje przed nami wiele swoich tajemnic. Jak go badać, gdy wydaje się to wręcz niemożliwe? Można tak, jak polski zespół‚ badaczy stworzyć jego sztuczny model i przeprowadzać w nim różne symulacje. Przeczytacie o tym w artykule Jak stworzyłem wszechświat. Kosmos made in Poland zamieszczonym w Nauce dla Każdego. Następnie zapraszamy do zabawy z tym tekstem na lekcjach fizyki według scenariusza przygotowanego przez Magdalenę Wojtaś.
  • 08.03.2016 r. Fenomen tam
    Czy tamy budowane na rzekach rzeczywiście są przydatne? Jaki wpływ ma ich budowa na lokalną przyrodę? A może nie warto budować tam? Na te pytanie znajdziecie odpowiedzi w najnowszym wydaniu Nauki dla Każdego w artykule Kiedy inni burzą, my budujemy tamy. Na podstawie scenariusza przygotowanego do tego tekstu przez naszą moderatorkę, Joannę Cwynar-Wojtonis zachęcamy do nauki Waszych uczniów czytania ze zrozumieniem.
  • 01.03.2016 r. Czytanie bez zrozumienia
    Czas to dzisiaj niezwykle cenna rzecz, dlatego każdy z nas chciałby umieć czytać szybko. Jednak czy czytając w ten sposób robimy to ze zrozumieniem? O tym oraz różnych technikach szybkiego czytania przeczytacie w artykule Szybkie czytanie? Tak, ale bez zrozumienia opublikowanym w Nauce dla Każdego. Następnie zachęcamy do przeprowadzenia z uczniami lekcji szybkiego czytania według  scenariusza naszej moderatorki – Magdaleny Wojtaś.
  • 23.02.2016 r. Do biegu, gotowi, skok!
    Skakanie to czynność tak prosta, że nie zastanawiamy się nad nią. A tymczasem człowiek potrafi skakać na wiele różnych sposobów i w wielu różnych celach. Możemy o tym przeczytać w artykule Jak fizycy radzą sobie ze skakaniem opublikowanym w Nauce dla Każdego. W dalszych rozważaniach na skokami pomoże Wam scenariusz przygotowany przez naszą moderatorkę, Magdalenę Wojtaś, który możecie wykorzystać w pracy z uczniami.
  • 16.02.2016 r. Oskarżony: Komar pospolity. Winny czy też nie, oto jest pytanie?
    Nie raz każdy z nas nie mógł‚ zasnąć w nocy lub obudził‚ go dźwięk bzyczącego komara. Co takiego ten owad ma w sobie, że aż tak denerwuje innych? O tych niezbyt lubianych stworzeniach przeczytacie w artykule W obronie komarów opublikowanym w dodatku Nauka dla Każdego. Następnie zapraszamy do pracy z tekstem na lekcji według scenariusza stworzonego przez naszą moderatorkę, Renatę Sidoruk-Sołoduchę.
  • 09.02.2016 r. Odkrywając kosmos
    Podróże w przestrzeń kosmiczną rozpoczęły się już kilkadziesiąt lat temu. Jednak dopiero teraz na podbój kosmosu skutecznie udało się wyruszyć Chińczykom. O ich postępach można przeczytać w artykule Kosmiczny marsz. Kto pierwszy na Marsa? opublikowanym w Nauce dla Każdego. Po lekturze zapraszamy do zabawy z tekstem na postawie scenariusza naszej moderatorki, Karolina Żelazowskiej oraz własnej podróży w kosmiczne przestworza.
  • 02.02.2016 r. Kim jesteś antropocenie?
    Czy działalność człowieka doprowadziła do tego, że żyjemy już w innej epoce geologicznej? Na to pytanie od jakiegoś czasu próbują odpowiedzieć naukowcy z całego świata. Przeczytajcie wywiad z prof. Janem Zalasiewiczem Zajrzyj w brudnopis historii Ziemi. Zaczęła się era człowieka opublikowany w Nauce dla Każdego. Następnie zapraszamy do pracy i zabawy z tekstem na lekcji według scenariusza przygotowanego przez Magdalenę Wojtaś.
  • 26.01.2016 r. Wskazówki zegara
    Skąd wziął się czas? Dlaczego godzina ma akurat 60 minut? Na te pytania znajdziecie odpowiedć w artykule Wielkie pytania małych ludzi. Dlaczego zegar chodzi w prawo? zamieszczonym w Nauce dla Każdego. Po przeczytaniu tekstu zapraszamy Was do zajrzenia do materiału przygotowanego przez Annę Krawczyk – trenerkę programu Mistrzowie Kodowania - z którego dowiecie się  m.in. jak stworzyć własne zegary w języku programowania Scratch.
  • 05.01.2016 r. Przyszłość baterii
    Baterie to urządzenia, które w dzisiejszych czasach każdy z nas używa na co dzień. O tym jaka jest ich przyszłość można przeczytać w Nauce dla Każdego w artykule Skąd brać energię i gdzie ją trzymać. Do tekstu Magdalena Wojtaś przygotowała materiał, który możecie wykorzystać na lekcji fizyki czy przyrody.
  • 29.12.2015 r. Geneza psa
    Czy zastanawialiście się kiedyś jakie jest pochodzenie psa domowego? Możecie się tego dowiedzieć z tekstu Genetyczne sekrety psów. Pochwała kundla zamieszczonego w Nauce dla Każdego. Do tekstu polecamy świetny materiał Justyny Franczak, który został dopasowany do podstawy programowej z biologii dla gimnazjalistów.
  • 22.12.2015 r. Fizyka, Mikołaj i gry planszowe
    Zbliżają się święta zatem fizycy postanowili zająć się fenomenem Świętego Mikołaja. Czy z fizycznego punktu widzenia jego istnienie jest możliwe? Przeczytacie o tym w tekście Fizyka Świętego Mikołaja, czyli naukowe wyjaśnienie cudu zamieszczonym w Nauce dla Każdego. Natomiast w materiale Magdaleny Wojtaś zobaczycie jak wykorzystać ten tekst popularno-naukowy do stworzenia własnej gry planszowej.
  • 08.12.2015 r. Skąd się bierze klimat?
    Jeżeli jesteście ciekawi jak powstał klimat oraz jak zmieniał się na przestrzeni lat to przeczytajcie artykuł Klimat Ziemi. Skąd się wziął‚ i jak się skończy? opublikowanego w Nauce dla Każdego. Natomiast jeżeli na podstawie tego tekstu chcecie poćwiczyć ze swoimi uczniami umiejętność samodzielnego myślenia czy rozwiązywania problemów to zajrzyjcie do materiału przygotowanego przez Magdalenę Wojtaś.
  • 01.12.2015 r. Kiedy inżynier zostaje filozofem…
    Automatyzacja codziennego życia człowieka to coraz częściej podejmowany przez naukowców temat. Został on również poruszony w artykule z Nauki dla Każdego pt. Samochód zdecyduje, kogo zabić. Zachęcamy do wykorzystania na lekcji materiału do tego tekstu przygotowanego przez Magdalenę Wojtaś. Zobaczcie jak ciekawie połączyć tekst popularnonaukowy z rozważaniami filozoficznymi.
  • 24.11.2015 r. Niech moc będzie z Wami
    Gwiezdne wojny to temat przewodni ostatniego wydania Nauki dla Każdego. Materiał do tekstu Jak fizycy radzą sobie z mistrzem Yodą? przygotowała Joanna Cwynar-Wojtonis. Jeżeli jesteście ciekawi, co wspólnego z energią elektryczną i innymi dziedzinami fizyki ma Yoda, to jest to materiał dla Was i Waszych uczniów.
  • 17.11.2015 r. Kosmiczna woda
    Czy Wasi uczniowie wiedzą skąd na Ziemi wzięła się woda? Przeczytajcie wspólnie tekst z Nauki dla Każdego, pt. Woda. Czy nasza planeta przecieka?, a następnie skorzystajcie z materiału naszej moderatorki Magdaleny Wojtaś. Waszych uczniów czeka świetna zabawa!
  • 10.11.2015 r. Nie ma jak w symbiozie
    W kolejnym artykule w dodatku Nauka dla Każdego, zatytułowanym Lubisz samotność – nie przetrwasz, poruszony został temat symbiozy. Zachęcamy Was do wykorzystania materiałów zainspirowanych tekstem, które przygotowała nasza moderatorka – Renata Sidoruk-Sołoducha.
  • 03.11.2015 r. Niezwykły świat atomów
    Tym razem w dodatku Nauka dla Każdego możemy znaleźć ciekawy tekst Niebzpieczne związki oraz infografikę Masz pojęcie jak duży jest atom?, do której specjalny materiał do wykorzystania na lekcji chemii bądź fizyki przygotowała nasza moderatorka – Joanna Cwynar-Wojtonis. Zobaczcie sami jak bardzo niezwykły jest świat atomów!
  • 27.10.2015 r. Odkrywcy materii
    Artykuł Gabinet fizycznych osobliwości z dodatku Nauka dla Każdego dotyczący różnych rodzajów cząstek występujących we Wszechświecie początkowo może wydawać się zbyt trudny dla uczniów. Zobaczcie scenariusz gry edukacyjnej przygotowany na jego podstawie przez nauczycielkę – Magdalenę Wojtaś, który z powodzeniem można wykorzystać na lekcji fizyki.
  • 20.10.2015 r. Co z tą mgłą?
    Zobaczcie jak wykorzystać artykuł Jak fizycy radzą sobie we mgle z Nauki dla Każdego na różnych lekcjach szkolnych, a także w domowym zaciszu. Materiały dla uczniów, nauczycieli i rodziców przygotowała nasza moderatorka Joanna Cwynar-Wojtonis.
  • 13.10.2015 r. Po drugiej stronie lustra
    A może by tak wykorzystać artykuł popularnonaukowy do przeprowadzenia w szkole lub domu edukacyjnej gry z zadaniami. Podpowiedzi do przeprowadzenia takiej zabawy podczas pracy z tekstem Jak fizycy radzą sobie z lustrami z ostatniego numeru Nauki dla Każdego, przygotowały Magdalena Wojtaś i Karolina Żelazowska.
  • 22.09.2015 r. Zróbmy czasem coś inaczej
    Praca z tekstami popularnonaukowymi na przedmiotach przyrodniczych zdarza się w szkołach nieczęsto. Sprawdźcie, jak według naszej moderatorki – Joanny Cwynar-Wojtonis, wykorzystać tekst popularnonaukowy Człowiek jak ryba w wodzie na lekcjach biologii, fizyki czy przyrody.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge