Jak sądzicie kiedy odpisać a kiedy nie?

mar
23

Jak wiecie często na gadu gadu bądź innych miejscach sieciowych komunikacyjnych piszą do was osoby nie znajome.Wtedy odpisujecie albo nie .Najczęściej odpisujecie np.,, kim jestes.?” i td czy myślicie o konsekwencjach jakie mogą was spotkac? nie zawsze osoba za którą ktoś sie podaje jest nią.Dlatego za nim zaczniemy rozmowe należy upewnić się stu procentowo czy to ta osoba za którą sie podaje:)

Do napisania :) ))
Pozdrowienia

DBI :))

lut
8

Hejka!

To już dziś!
Dzień Bepiecznego Internetu obchodzony jest w całej Europie w pierwszej połowie lutego. Jest inicjatywą Komisji Europejskiej, mająca na celu zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.
W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu organizowany jest przez Fundację Dzieci Niczyje oraz NASK, odpowiedzialne za realizację programu „Safer Internet” w Polsce.
Co roku, organizatorzy zachęcają szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i prywatne osoby do realizowania przez cały luty lokalnych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów.

Do napisania :)

Technologia Informacyjno-Komunikacyjna :))

sty
29

Hejka!

Gratulacje dla osób, które wiedziały co oznacza skrót TIK. A dla wszytkich, którzy nie wiedzieli już tłumacze. Skrót ten ooznacza:
Technologie
Informacyjo
Komunikacyjną
A co to jest..? Właśnie ostatnio zastanawiałam się o co w tym „chodzi” ? Ala na nic nie mogłam wpasć. Może mi pomożecie… :)

Do napisania :)

TIK :))

sty
25

Hejka!

W pierwszym wpisie powinnam zadać to pytanie, ale dosłownie o tym zapomiałam :D Czy wiecie co wogóle oznacza skrót TIK? Mam nadzieje, że każdy wie…Na wasze odpowiedzi czekam w komentarzach.

Do napisania :)

Kodeks :))

sty
24

Hejka!

Oto Kodeks, który wspólnie ustaliliśmy podczas debaty szkolnej:

1.Podczas przygotowywania różnych prac, zadań, itp., zawsze podajemy źródło, z którego korzystamy.

2.Chronimy swoje dane osobowe (jak najmniej informacji o nas w sieci).

3.Nie zawieramy pochopnie znajomości w Internecie.

4.W szkole nie korzystamy z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych bez zgody nauczyciela.

5.Chronimy komputer przed wirusami i nieodpowiednimi stronami internetowymi. Robimy to za pomocą programów antywirusowych, antyszpiegowskich i innych do tego przeznaczonych.

6.Nie otwieramy wiadomości e-mail od nieznajomych.

7.W salach gdzie znajdują się komputery przebywamy wyłącznie pod opieką nauczycieli.

8.W czasie lekcji wykorzystujemy technologię informacyjno – komunikacyjną.

9.W kontaktach z nauczycielami korzystamy z poczty elektronicznej za ich zgodą i na wcześniej ustalonych warunkach.

10.Przestrzegamy zasad netykiety.

Gdybyście mieli jeszcze coś do dodania piszcie w komentarzach.

Do napisania :)

Debata :))

sty
16

Hejka!

Debata odbyła się 12 Stycznia i moim zdaniem zakończyła się sukcesem. Przyszło na nią bardzo dużo uczniów oraz nauczycielek, a nawet pani dyrektor. Na debacie opracowaliśmy cały Kodeks 2.0, już niedługo pokażemy go wam.

Do napisania :)

Debata na temat Kodeksu 2.0 :))

sty
5

Hejka!

Sory, że ostatnio nie pisałam, ale zepsuł mi się komputer. Nie długo w naszej szkole odbędzie się debata na temat Kodeksu 2.0, już nie mogę się doczekać, aby wypowiedzieć się na jego temat. A wy, co myślicie o takiej debacie? Co byście na niej powiedzieli?

Do napisania :)

Nie kradnij i nie daj sie okraść :))

gru
18

Hejka!

Chcąc korzystać z dostępnych w sieci materiałów zawsze należy pamiętać o przestrzeganiu praw autorskich, ponieważ nieznajomość prawa nie zwalnia nas od odpowiedzialności za jego łamanie. Jeśli kopiujemy jakąś pracę lub jej fragmenty i wykorzystujemy je we własnej pracy mamy obowiązek zaznaczyć tą część pracy i podać prawdziwego autora użytych przez nas materiałów oraz wskazać źródło, z którego te materiały pochodzą.
Wiele przydatnych materiałów do wykorzystania w nauce możemy znaleźć na witrynach naukowych (strony z rozszerzeniem.edu), na stronach rządowych ( strony z rozszerzeniem.gov) i różnych organizacji (strony z rozszerzeniem.org). Wiele informacji możemy znaleźć na Wikipedii, ale podanych tam informacji nigdy nie możemy być 100% pewni z racji otwartości tej platformy wymiany wiedzy. Poza tym istnieje wiele płatnych serwisów oferujących interesujące nas materiały, które oferują odpłatne materiały za zgodą ich autorów. Warto korzystać również z darmowych bibliotek internetowych, które oferują możliwość bezpłatnego zapoznania się z materiałami, a często również kopiowania pozycji, które mogą być dla nas przydatne. Możemy wymienić tutaj choćby:
Polska Biblioteka Internetowa: http://www.pbi.edu.pl
Wolne lektury: http://www.wolnelektury.pl
Jeśli we własnej pracy cytujemy fragmenty innego autora to cytat umieszczamy w cudzysłowie, a zaraz po cudzysłowie podajemy w nawiasie autora, tytuł, rok wydania oraz ewentualnie, kto wydał cytowana przez nas pozycję.
Jeśli cytat pochodzi ze strony internetowej to po cudzysłowie podajemy w nawiasie nazwisko autora oraz bezpośredni link do materiału, z którego pochodzi cytat.
W przypadku zdjęć i prac graficznych sytuacja, co do podpisywania pobranych zdjęć jest podobna. Natomiast, jeśli chcemy używać zdjęć, które nie są naszego autorstwa musimy mieć pewność, że nie są one chronione prawem autorskim albo pewność, że autor zezwolił na ich używanie choćby do zastosowań niekomercyjnych. Dlatego najlepiej korzystać z własnych prac lub z bibliotek ze zdjęciami, które można dowolnie wykorzystywać jak np.;

http://www.freedigitalphotos.net

http://freestockphotos.com

Musimy pamiętać, że znak © umieszczony na jakimkolwiek materiale oznacza, że jest on chroniony prawami autorskimi co wiąże się z określonymi ograniczeniami. Czasami informacja o prawach autorskich jest podawana w formie pisemnej.
Podpisując własne prace używamy Imienia, Nazwiska, Tytułu pracy oraz roku, w którym powstała. W pracach graficznych, za pomocą odpowiednich programów graficznych np. Photoshop, możemy umieszczać niewidoczne sygnatury świadczące o autorstwie.
Z wolnych licencji możemy korzystać najczęściej do zastosowań osobistych i domowych – jest to zawsze jasno określone w umowie licencyjnej, którą zawsze należy czytać, jeśli chcemy uniknąć kłopotów, bo często sytuacja jest inna niż się nam wydaje – materiał do jednych zastosowań można wykorzystać a do innych jest już to np. zabronione lub płatne.

Do napisania :)

Bądź bezpieczny w sieci :))

gru
14

Hejka!

Surfowanie w Internecie może być świetną zabawą oraz towarzyską i inspirującą formą spędzania czasu. Oto zestaw dziesięciu wskazówek dotyczących bezpieczeństwa w sieci. To ważne, by mieć na uwadze poniższe punkty, gdy czatujecie, używacie komunikatora internetowego, czy też udzielacie się na forach dyskusyjnych:

1. Bądźcie dyskretni. Informacje, które publikujecie, stają się publiczne i widoczne dla wszystkich. Nie wstawiajcie informacji lub obrazków, których nie chcecie udostępniać całemu światu. Uważajcie – mogą zostać przekazane dalej!

2. Bądźcie anonimowi. Nie dzielcie się prywatnymi lub bardzo osobistymi informacjami. Nigdy nie zamieszczajcie lub wysyłajcie czegokolwiek, co może posłużyć do zlokalizowania was lub innej osoby (na przykład imienia i nazwiska, adresu e-mail, czy też adresu domowego lub numeru telefonu).

3. Zachowajcie dystans. Nie organizujcie spotkań z przypadkowymi osobami poznanymi w sieci. Jeśli już musicie, spotykajcie się wyłącznie w bezpiecznych i publicznych miejscach, powiadomcie kogoś o swoich planach i przyprowadźcie ze sobą znajomego. Jeśli nie jesteście pełnoletni, poproście rodziców lub opiekunów o pozwolenie i weźcie ich ze sobą.

4. Bądźcie szczerzy. Możliwe, że kusi was udawanie kogoś, kim nie jesteście. Pamiętajcie, że inni ludzie również mogą myśleć w ten sam sposób. Potrafią podawać się za kogoś, kim w rzeczywistości nie są.

5. Bądźcie uprzejmi. Nie wdawajcie się w zbędne dyskusje z natrętnymi osobami. Jeśli ktoś was obraża, po prostu odejdźcie od komputera. Powiadomcie dorosłego lub administratora o danej osobie i jej zachowaniu. To ma być przede wszystkim zabawa, czyż nie?

6. Uważajcie na wirusy. Nie otwierajcie, nie odpowiadajcie i nie przesyłajcie dalej e-maili, czy też wiadomości z komunikatora, jeśli nie znacie osoby wysyłającej i nie sprawdziliście zawartości programem antywirusowym. Może ona zawierać niebezpieczne oprogramowanie (takie jak spyware, czy wirusy), lub być obraźliwa.

7. Zachowajcie bezpieczeństwo. Używajcie oprogramowania zabezpieczającego (np. skanerów antywirusowych). Upewnijcie się, że system operacyjny jest zaktualizowany i zabezpieczony na wypadek, gdyby e-mail nieumyślnie zainfekował wasz komputer.

8. Zachowajcie prywatność. Nigdy nie udostępniajcie haseł lub podpowiedzi do nich.

9. Bądźcie kreatywni. Upewnijcie się, że wasza tożsamość internetowa nie ujawnia żadnych osobistych informacji. Bądźcie kreatywni i wyjątkowi!

10. Uważajcie. Jeśli coś brzmi zbyt dobrze, żeby było prawdą, prawdopodobnie nią nie jest! Sprawdzajcie fakty, jeśli czegoś nie jesteście pewni.

I pamiętajcie, że wszystko zależy od was. Sami decydujemy, w jaką działalność się zaangażować i jakie informacje udostępnić.
Komputery szkolne jak sama nazwa wskazuje należą do szkoły, więc możemy używać ich wyłącznie w sposób, w jaki określi to nauczyciel, który jest przedstawicielem szkoły.
Część danych na szkolnych dyskach nie powinna być ogólnie dostępna – chodzi tu głównie o samodzielne prace uczniów oraz ich dane osobowe.
Szkoła może i powinna uczyć zasad bezpieczeństwa korzystania z sieci, ponieważ cały czas obserwujemy rosnącą informatyzację społeczeństwa, ale posiadanie komputera z dostępem do sieci wcale nie musi oznaczać i często nie oznacza odpowiednio wysokiego poziomu wiedzy na temat zagrożeń tam czyhających.
Listę zagrożeń w sieci na pewno otwierają Skimming, phishing i grooming. Często połączone są one z handlem danymi osobowymi oraz spammingiem czy też wykorzystywaniem komputera jako części tzw. „sieci zombie”.
Nie powinniśmy szukać szczęścia na stronach z pornografią, hazardem i pirackim oprogramowaniem gdyż zwyczajowo są to miejsca najbardziej narażone na zainfekowanie wirusami i dalsze tego konsekwencje. Należy również wystrzegać się wszelkich okazji do robienia super interesów w Internecie gdyż często jest to zwyczajne oszustwo. Większość odpowiedzi na pytania z tego punktu znajduje się w wymienionych powyżej punktach.

Do napisania :)

Komputery pod ręką :))

gru
13

Hejka!

Kilka dni temu mieliśmy „burzę mózgów” dotyczącą komputerów pod ręką. Każdy z nas miał kilka pomysłów, oto one:
1.W każdej sali powinien być jeden komputer z dostępem do Internetu
2.W niektórych salach powinny być projektory, a nawet tablice interaktywne.
3.Co jakiś czas uczniowie powinni mieć czas wolny ma komputerach, ponieważ nie każdy ma go w domu.
4.W szkole powinna również znajdować się sala informatyczna, do której uczniowie mieli by swobodny dostęp.
5.W salach do poszczególnych przedmiotów, na komputerach mogłyby znajdować się encyklopedie tematyczne.

Do napisania :)