Sztuka zaangażowania

Informacja

Artykuł opublikowano dnia 23 gru 2014 w kategorii O projekcie.

Młodzi, zaangażowani, artystyczni

 

Powoli zmierzamy do końca pierwszej edycji projektu „Sztuka zaangażowania”. Za nami pół roku twórczego działania i intensywnej pracy. Od czasu letniego Art Campu, na którym uczestnicy poznali podstawy pracy z filmem, sporo się wydarzyło. Uczniowie i uczennice ośmiu szkół plastycznych z całej Polski zrealizowali kampanie społeczne dotyczące problemów, które zidentyfikowali w swoim najbliższym otoczeniu. Młodzi twórcy poruszali tematy wpływu mediów na wizerunek, zastanawiali się nad rolą internetu w życiu młodych ludzi oraz jego działaniem na zmysły. Nie zabrakło też projektów związanych z problemami lokalnymi. W ostatnim miesiącu odbyły się również publiczne prezentacje projektów. Uczniowie zapraszali mieszkańców swoich miast do współpracy, przeprowadzali ankiety i przedstawiali swoje wnioski uczniom innych szkół.

Czy ideał piękna istnieje? 

Kielce (1) (Small)

Uczestnicy z Liceum Plastycznego w Kielcach starali się odpowiedzieć na pytanie, czy prawdziwe piękno istnieje. Grupa zrealizowała film, który w symboliczny sposób ukazuje w jaki sposób media wywołują kult ciała. Uczniom zależało, żeby pokazać, że to indywidualizm sprawia, że każdy jest wyjątkowy. Liczą na to, że ich działania pomogą młodzieży w walce z kompleksami. W ramach kampanii grupa zorganizowała pokaz filmu w szkole.

 

Moja mała ojczyzna Bardziej lokalnym problemem zajęli się uczniowie z Radomia. Nakręcili spot reklamowo, w którym prezentują najciekawsze miejsca swojego miasta, w którym najważniejsi okazali się ludzie. Uczniowie pokazali, że są dumni ze swojego miasta. „Kampania społeczna pozwoliła nam zmierzyć się z problemem migracji w Radomiu. W wyniku pracy nad filmem, zbierania niezbędnych materiałów mogliśmy sami spojrzeć na miasto, w którym mieszkamy z innej perspektywy. Dlaczego Radom jest miastem zapomnianym przez młodych? Czy rzeczywiście tak jest?”- realizatorzy projektu w Radomiuprawdziwe piękno istnieje. Grupa zrealizowała film, który w symboliczny sposób ukazuje w jaki sposób media wywołują kult ciała. Uczniom zależało, żeby pokazać, że to indywidualizm sprawia, że każdy jest wyjątkowy. Liczą na to, że ich działania pomogą młodzieży w walce z kompleksami. W ramach kampanii grupa zorganizowała pokaz filmu w szkole.

Życie bez internetu  

ankieta„Internet to okno na świat, które dostarcza nam wrażeń wszelakiego typu. Wejście do świata cyberprzestrzeni jest proste i łatwo dostępne. Przestrzeń ta pozwala nam przeżyć tak ogromną ilość emocji i wrażeń, że zanika potrzeba bycia i doświadczania w realnym świecie.”(uczniowie z Liceum Plastycznego w Łomży) Aż trzy grupy szkolne postanowiły zwrócić uwagę na fakt, że cyberprzestrzeń nie jest w stanie zastąpić rzeczywistości. Kampania zrealizowana przez uczniów z Łomży dotyczy zmysłów, których używa się coraz częściej w świecie wirtualnym, a coraz rzadziej w świecie rzeczywistym. Uczniowie z Supraśla, filmując codzienne, zwykłe czynności, postanowili pokazać, że świat wirtualny nigdy nie będzie w stanie ich zastąpić. Grupa regularnie publikuje krótkie nagrania na youtubie. Serię swoich spotów nazwali „Intereal”. Uczniowie ze Zduńskiej Woli w swoim przekazie zachęcają młodzież do oderwania się od monitorów i „włączenia się do życia”. Prezentując swój film uczniom innych szkół oraz mieszkańcom Zduńskiej Woli, starali się pokazać, ile można zyskać, gdy zrezygnujemy z surfowania po internecie choćby na jeden dzień.

Trudna historia

Celem kampanii zrealizowanej przez grupę z Jarosławia było przekazanie młodzieży informacji na temat wydarzeń związanych z ludobójstwem na Wołyniu. Twórcy wyszli z założenia, że szerzenie wiedzy historycznej i rozmowa ze świadkami historii jest najlepszym sposobem, aby niebezpieczne idee nie odrodziły się na nowo. Twórcy kampanii zrealizowali film dokumentalny przeplatany wywiadami z lokalnymi politykami i aktywistami.

Telewizja kłamie 

Bardzo ważny problem postanowili poruszyć uczniowie z Liceum Plastycznego w Olsztynie. Stworzyli kampanię na temat szeroko rozumianego pojęcia manipulacji informacją. Uczniowie doszli do wniosku, że z manipulacją spotykamy się na każdym kroku. Manipuluje się obrazem jak i słowem oraz sposobem w jaki słowo jest wypowiadane. Kampania ma pokazać, że warto być świadomym prób manipulacji i wiedzieć jak im przeciwdziałać. Twórcy rozmawiali na ten temat z innymi uczniami, nauczycielami, a także z mieszkańcami Olsztyna.

„Nie chcemy wstydzić się Krupówek”

IMG_0943

Uczniowie ze szkoły artystycznej w Zakopanem poprzez swoje działania chcą poprzeć ideę parku kulturowego, o który walczą mieszkańcy i uświadomić, szczególnie swoim rówieśnikom, że warto przyłączyć się do inicjatywy. Do swojego spotu zaprosili Panią Teresę Szeptyńską z Muzeum Sztuki Współczesnej w willi Oksza. Organizowali spotkania z uczniami z innych szkół oraz publiczne prezentacje swojego projektu.

 

 

Co więcej? Przez cały czas trwania projektu staraliśmy się wspierać uczestników w ich działaniach. Nasi eksperci: filmowcy, historycy sztuki, specjaliści ze świata reklamy przygotowali dla nas poradniki, które od różnych stron pokazały świat sztuki zaangażowanej i kampanii społecznych. Zaproponowaliśmy również uczestnikom wykonanie czterech „Zadań na działanie”, w których nasi eksperci proszą uczniów o wykonanie kreatywnych zadań. Zadania te mogą pomóc w pracy nad własną kampanią. Już w styczniu ukaże się publikacja podsumowująca cały projekt. Zachęcamy do zapoznania się ze wszystkimi kampaniami społecznymi uczniów. Gratulujemy wszystkim uczestnikom efektów ich działań i dziękujemy za pracę jaką włożyli w przygotowanie swoich kampanii!

Zostaw odpowiedź

*

CommentLuv badge
css.php