prezentacja projektu na szkolnym Festiwalu

W dniu 10 czerwca br. w auli szkolnej miała miejsce bardzo ciekawa impreza – Festiwal 2.0. Podczas niej wszyscy uczniowie biorący udział w programie zaprezentowali efekty oracy nad projektem edukacyjnym. Oczywiście my także mieliśmy taką szansę. Z wielka przyjemnością podzieliliśmy się z bardzo liczną publicznością naszymi doświadczeniami, wnioskami z nich płynącymi i dowodami ich wykonania ( zdjęciami i filmikami z doswiadczeń, które wplecione były w prezentację). Uważamy, iż nasze dzieło było bardzo ciekawe i godne uwagi.

Tematem naszego projektu były ” Kuchenne rewolucje”.Cele, które założyliśmy sobie to m.in. realizowanie zadań, rozwijanie umiejętności wyszukiwania i analizowania wybranych informacji oraz powtórzenie ważnych wiadomości potrzebnych podczas egzaminu gimnazjalnego.

Poprzez realizowanie zadań chcieliśmy lepiej zrozumieć wybrane zagadnienia z podstawy programowej chemii, aby dobrze się przygotować do egzaminu gimnazjalnego. Planowaliśmy rozwijaliśmy umiejętność wyszukiwania informacji, chcieliśmy zastosować wzajemne nauczanie, aby wspólnie rozwiązywać problemy i uczyć się pracy w grupie.

Projekt realizowaliśmy wspólnie, cała klasa III a gimnazjum.

Julianna Aleksander

Jagoda Dawid

Jakub Gawlik

Kamil Krzywy

Adam Kudła

Patryk Olenderek

Dawid Owczarski

Hubert Pera

Piotr Szczepaniak

Joanna Szczepańska

Maciej Szwedziak

Daniel Walczak

Dawid Wąsala

Ewa Winiecka

Karina Zdunek

Poprzez eksperymentowanie na produktach spożywczych   i nie tylko, chcemy pokazać jak łatwo można przeprowadzić doświadczenia i wyciągać wnioski oraz zachęcić do poszukiwania odpowiedzi.

Pierwsza grupa skupiła się na przeprowadzeniu doświadczenia dotyczącego rozpuszczalności. W internecie wyszukali potrzebne informacje i wiadomości do zrealizowania zadania. Wykorzystali  substancje , które mają w domu (sól, cukier, olej, mąka, sok, piasek). Grupa druga zebrała potrzebne informacje o reakcjach spalań i substancjach, które ulegają spalaniu. Trzecia grupa rozpoczęła składanie gry dydaktycznej zaczynając od przygotowania pytań .

Grupa pierwsza zaprezentowała eksperymenty młodszym uczniom. Dzięki temu doświadczeniu mogliśmy wczuć się w rolę nauczyciela i wyjaśnić zagadnienia uczniom klasy I gimnazjum, którzy z zaciekawieniem obserwowali przebieg zajęć. Mieliśmy możliwość lepszego zrozumienia na czym polega rozpuszczalność różnych substancji, a przy okazji powtórzyliśmy sobie rodzaje mieszanin.

Grupa druga miała również możliwość przedstawienia swoich eksperymentów uczniom klasy I gimnazjum. Nasi koledzy poddali spalaniu inne substancje, które przynieśli. Wcześniej badali palność m.in. benzyny, ropy naftowej. Wyjaśnili młodszym kolegą, na czym polega reakcja spalań i że w wyniku spalania powstają nowe substancje o innych właściwościach.

Wykonywaliśmy również proste doświadczenia(Wulkan w kuchni, Pływające jajko, Niewidoczne pismo, Bąbelkowa burza, Reakcja wody i oleju,  Czy świeca może pływać? Wykrywanie białka w wybranych produktach spożywczych.), a niektóre z nich realizowaliśmy w domu i wymienialiśmy się informacjami droga mailową.

Grupa trzecia wykonała grę dydaktyczną, dzięki której mogli sprawdzić swoje wiadomości z dziedziny chemii. Pytania dotyczyły zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z godnie z podstawą programową chemii w gimnazjum.

Klasa została podzielona na trzy grupy.

Grupa pierwsza:

Jagoda Dawid

Dawid Owczarski

Joanna Szczepańska

Dawid Wąsala

Ewa Winiecka

 

Grupa druga:

Jakub Gawlik

Kamil Krzywy

Adam Kudła

Piotr Szczepaniak

Daniel Walczak

Grupa trzecia:

Julianna Aleksander

Patryk Olenderek

Hubert Pera

Maciej Szwedziak

Karina Zdunek

 

Mieliśmy wyszukać w internecie informacji na temat rozpuszczalności substancji w różnych rozpuszczalnikach (grupa 1 – doświadczenia „Czy wybrane substancje rozpuszczają się w wodzie?”), spalania pierwiastków i różnych związków chemicznych (substancji) (grupa 2 – doświadczenia „ Spalanie różnych substancji”) oraz podstawowych informacji o kwasach, zasadach, solach i węglowodorach (grupa 3  – gra dydaktyczna).

Dobrali się również w pary według własnego uznania lub grupy. Mieliśmy do wykonania swoje doświadczenie i niektóre mogliśmy wykonać w domu.

1. Wulkan w kuchni. (Joanna i Karina)

2. Pływające jajko. (Jagoda i Ewa)

3. Niewidoczne pismo. (Ewa i Dawid)

4. Bąbelkowa burza. (Hubert i Adam)

5. Reakcja wody i oleju. (Kamil i Piotr)

6. Czy świeca może pływać? (Ewa i Daniel)

7. Wykrywanie białka w wybranych produktach spożywczych. (Julianna, Jagoda, Joanna, Ewa i Karina)

Prezentacja multimedialna – wszyscy.

Praca z zespole dała dobre efekty. Chętnie dzieliliśmy się swoimi osiągnięciami, pomagaliśmy sobie, wspólnie wyciągaliśmy wnioski. Omawialiśmy realizację swoich doświadczeń i efekty swojej sumiennej pracy. Każdy miał przydzielone swoje zadania. za które był odpowiedzialny, ale zawsze udzielaliśmy sobie wskazówek, pomocy.

 

W trakcie pracy nad projektem nie pojawiły się większe trudności. W grupie siła, zawsze jest dobre rozwiązanie.

Świetnie poradziliśmy sobie z każdym powierzonym zadaniem. Eksperymenty wykonywaliśmy w szkole, ale również   w domu. Wszystkim spodobał się projekt. Byliśmy zadowoleni i maksymalnie zaangażowani. Przy wykonywaniu każdego doświadczenia mogliśmy wykazać się samodzielnością. Przez całe zajęcia dopisywał nam dobry humor i panowała miła atmosfera.

Wszystko co wykonywaliśmy było zrobione sumiennie i dobrze, ale zawsze można jeszcze lepiej. Warto pamiętać o dokładności i precyzji, aby eksperymenty  były efektywniejsze.

Poprzez realizowanie zadań mogliśmy lepiej zrozumieć temat, rozwijaliśmy umiejętność wyszukiwania informacji, wzajemnie się uczyliśmy, wyjaśnialiśmy wątpliwości oraz powtórzyliśmy sobie wiadomości do egzaminu gimnazjalnego. Nauczyliśmy się także pracować w grupie.

Efekty pracy nad projektem zaprezentowaliśmy widowni  w postaci prezentacji multimedialnej ( wzbogaceonej o kolorowe zdjęcia i filmiki z przeprowadzoanych doświadczeń).

Przy realizowaniu projektu wykorzystaliśmy  sprzęt multimedialny (aparat fotograficzny, kamera) w celu udokumentowania przeprowadzanych doświadczeń. Nasze prace  były monitorowane drogą mailową (komputer, internet) oraz na spotkaniach dodatkowych w szkole.

 

 

SKN w Taczanowie

W drugim module dzieliliśmy się swoimi osiągnięciami. Grupa pierwsza pracowała nad doświadczeniem związanym z rozpuszczalnością, które poszerzyła o czynniki, jakie wpływają na rozpuszczalność i jakie tworzą się rodzaje mieszanin, druga pracowała nad doświadczeniem związanym ze spalaniem substancji, które poszerzyła o kolejne doświadczenia spalając różne substancje i wyciągając odpowiednie wnioski, a trzecia grupa zajmowała się grą dydaktyczną, którą ulepszała o różne zagadnienia. Zaprezentowaliśmy dotychczasową pracę i opowiedzieliśmy o kolejnych planach do swoich zadań.

SKN w Taczanowie Drugim

SKNy są bardzo przydatne. Motywują do powtórzenia poszczególnych zagadnień i poszukiwania rozwiązań.
Na początku  ustaliliśmy wspólnie cele, na czym się skupimy, podzieliliśmy się na grupy, ustaliliśmy zasady. Przeszliśmy proces poznania naukowego pozytywnie. Grupa pierwsza zajęła się tematem związanym z rozpuszczalnością, druga zajęła się tematem o reakcjach spalań, a trzecia grupa postanowiła zrobić grę dydaktyczną. Nasze pierwsze doświadczenia były bardzo udane, potrafiliśmy opisać co robimy i wyciągnąć właściwe wnioski po eksperymentach.
Wyszukiwanie informacji bardzo się przydaje, choćby do powtórek.