Ankieta

7 maja 2011

Dziś opublikuję ankietę dotyczącą praw autorskich. Gwiazdka przy pytaniu ( * ) znaczy że można zaznaczyć więcej niż jedno odpowiedź. Jeśli nigdy ktoś nie łamał prawa autorskiego, wypełnia pytania 1 – 7 i pytanie 14 . Proszę o ocenę i wskazówki dotyczące polepszenia jakości ankiety:

1) Do której klasy chodzisz?

a) 4

b) 5

c) 6

2) Czy posiadasz dostęp do Internetu? ( jeśli nie proszę zrezygnować z dalszego wypełniania ankiety)

a) tak

b) nie

3) Do czego najczęściej wykorzystujesz Internet? *

a) rozrywka

b) nauka

c) komunikatory internetowe, poczta elektroniczna

d) inne

4) Czy wiesz czym są prawa autorskie?

a) nie

b) tak

c) po części

5) Czy kiedykolwiek świadomie łamałeś/aś prawa autorskie?

a) tak

b) nie

6) W jaki sposób nie przestrzegałeś/aś prawa autorskiego?*

a) nie łamałem/am

b) ściągałem nielegalne pliki

c) używałem nielegalnego oprogramowania

d) przypisywałem sobie cudze dokonania ( na przykład napisanie wypracowania)

7) Jakie rodzaje nielegalnych plików ściągałeś? *

a) muzykę

b) filmy

c) gry

d) programy

e) e – booki

f) nie ściągałem nielegalnych plików

8 ) Czy kiedykolwiek prosiłeś kogoś o pomoc w łamaniu praw autorskich?

a) nie

b) tak, rodziny

c) tak, kolegów

d) tak, zadałem pytanie na forum internetowym

9) Czy zdajesz sobie sprawę z odpowiedzialności karnej płynącej z łamania prawa autorskiego?

a) tak, karano mnie lub moich bliskich

b) tak, ale jeszcze mnie nie przyłapano

c) nie

10) Czy namawiałeś kogoś do piractwa komputerowego?

a) tak, wiele osób

b) tak, jedną osobę

c) nie, ale pomagałem anonimowym osobom w Internecie

d) nie, nigdy

11) Jak często ściągasz nielegalne pliki?

a) codziennie

b) kilka razy w tygodniu

c) raz na tydzień

d) kilka razy w miesiącu

e) rzadziej

12) Czy uważasz piractwo komputerowe za rozpowszechnione i łatwo dostępne?

a) tak

b) nie

13) Korzystasz z:

a) hostingów ( rapidshare, megaupload)

b) torrentów

c) sieci p2m lub p2p

d) inne

14)Czy korzystasz z wolnych licencji

a) tak

b) nie

c) nie wiem czym one są

Licencja Creative Commons

6 maja 2011

Jest to bardzo specyficzna licencja : posiada elementy Copyright( wszelkie prawa zastrzeżone) i elementy Copyleft ( produkt do dowolnego  użytku i dystrybucji). Creative Commons, w skórcie CC to licencjai i organizacja która wyznaje prawo „niektóre prawa zastrzeżone”. W założeniu tej firmy ( która działa również w Polsce) jest jak najszersza publikacja utworu, przy zachowaniu odpowiednich praw autorskich. Trzeba jednak uważać – autor sam wybiera zasady które będą, a które nie będą uwzględniane. W  przekonaniu   większości jest to najkorzystniejsza licencja dla obu stron. CC posługuje się sytemem trzech warstw – warstwa prawnicza, informacyjna i internetowa. Warstwa prawnicza jest napisana specjalistycznym językiem. Informacyjną może przeczytać każdy – jest ono napisana w prosty sposób i bardzo zrozumiały. Ostatnia warstwa to plik który rozpoznają przeglądarki internetowe. W większości przypadków ostatnia warstwa zapobiega piractwu. Co ciekawe licencja Copyright jest mniej respektowana niż CC. Copyright, choć jest lepiej strzeżony, jest cześcięj  ściągany i jest mniej efektywny.

CC nie jest to jednak jedna licencja – jest ich naprawdę wiele. Wyróżnia sie cztery podstawowe, sześć pobocznych i wiele dodatkowych. Oto główne licencje:

  • Uznanie autorstwa – zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o twórcy
  • Użycie niekomerycjne – zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych tylko w celach niekomercyjnych
  • Bez utworów zależnych – ezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie tylko dokładnych (dosłownych) kopii dzieła, niedozwolone jest jego zmienianie i tworzenie na jego bazie pochodnych.
  • Na tych samych warunkach – zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie pochodnych dzieł, pod warunkiem że będą one opublikowane na takiej samej licencji.

Pierwszy punkt pojawia się we wszystkich licencjach.  Niektóre licencje przeszły do historii. Na przykład można było nakazać na rozpowszechnianie danego utworu tylko w państwach rozwijających się. Jedyną wadą tych licencji jest konieczność wyszukiwania jakie warunki postawił autor.                                                                                                                                                                    Źródła:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Licencje_Creative_Commons

http://creativecommons.pl/ – ta strona jest stroną firmy Creative Commons Polska – jest to firma i można tam przeczytać więcej informacji na temat licencji

Mnemotechniki

28 kwietnia 2011

Mnemotechniki są bardzo pomocne w efektywnym uczeniu się i zapamiętywaniu. Są to po prostu techniki zapamiętywania. Istota mnemotechnik w przeciwieństwie do „kucia” polega  na współpracy z umysłem, a nie do przeciwdziałania mu. Umysł nie jest liną, lecz siecią, siecią neuronów. Informacje są ze sobą powiązane: np. gdy myślimy o Paryżu, to nie przyponiamy go sobie ze względu na litery, lecz kojarzymy go ze stolicą Francji, Luwrem, Wieża Eiffla itd. Na podobnej zasadzie  działają mnemotechniki. To jest połączenie logiczne. Lacz gdy na przykład byliśmy w Budapeszcie ( choć wcześniej nie znaliśmy tego miasta) zapamiętać można na skutek śmiesznego zdarzenia. Na przykład dzieła narodowe Węgier w muzeum normalnie byśmy nie zapamiętali, ale gdy działa się w nim badzo zabawna i ciekawa rzecz to będziemy pamiętać na przykład pewnego węgierskiego malarza. To jest połączenie żartobliwe. Ciężko jednak wymyślać śmieszne historyjki o zwierzętach w lesie równikowym. Dlatego łatwiej można użyć sposobu logicznego. Jednak gdy przedmiot jest tylko jeden, to lepiej zastosować żartobliwy sposób. Z czasem sami będziemy umieli rozpoznać w jakiej sytuacji jekiej techniki użyć.

Są też krótkie mnemotechniki od pierwszych liter zdania: Na Ekranie Siedzi Wrona, zapamiętujemy skróty międzynarodowe kierunków. Można też stworzyć akronim: HOMES – każda liter przypomina na jeziora północnoamerykańskie. Takich technik jest mnóstwo i  są one bardzo przydatne.  Najlepiej zapamietuje sie jednak gry słów. To wszytko, dziekuję.

Półkule mózgowe

24 kwietnia 2011

Czym jest mózg? Jest to najważniejszy organ w organiźmie – nie od pszeszczepienia, nie wymienialna żadna część mózgu i odpowiedzialny za wszystkie czynności w życiu człowieka. Jest odpowiedzialny od takich procesów jak oddychanie, odżywianie, trawienie, rozmawianie, marzenia senne, ból, strach, miłość, wstręt, skupienie… Można wiele tak wymieniać. Mózg nie jest jednak kawałkiem ciała, gdzie podejmowane są decyzje. Mózg jest rzeczą bardzo złożoną: głownymi cześciami są: lewa pólkula, prawa półkula, móżdzek, rdzeń kręgowy i neurony. Różne decyzje, czynności, działania są podejmowane w różnych częściach mózgu. Móżdzek na przykład odpowiedzialny jest za równowagę. Najciekawszymi rzeczami są jednak półkule. Choć  każda część, każdy neuron jest odpowiedzialny za inną rzecz, jednak półkula lewa „myśli” werbalnie. Odpowiada za logikę. Wybitni matematycy, fizycy i chemicy w zdecydowanej większości używali tej półkuli. Dopatrujemy się szczegółów. Odnajdujemy drobne błędy. Prawa półkula jest odpowiedzialna za twórczość. Może  to być rzeźbiarstwo i malarstwo, ale też talent do pisania wierszy. W niej „skrywa” się wyobraźnia. Czasami mówi że jest tam intuicja – o ile coś takiego istnieje. Jeśli ktoś myśli tą połkulą widzi całość – nie dopatruje się szczegółów. Moja koleżanka, Weronika znalazła ciekawy test – http://matematyczny.blox.pl/2008/01/Test-Ktora-polkula-dominuje-w-Twoim-mozgu.html . Jest on banalny. To wszystko. Chciałbym życzyć wszystkim Wesołych Świąt!

Laptopy

22 kwietnia 2011

O sprawie dowiedziałem się z bloga mojej koleżanki, Zuzi. Szczerze mówiąc zdziwiło mnie to pytanie! Sprawa polega na tym, abyśmy wypowiedzieli się na temat laptopów w szkole: gdzie, kiedy i jak. Pomysł sam w sobie jest bardzo dobry, lecz wprowadzenie go w życie będzie bardzo trudne. W tym przedsięwzięciu widzę dwie, lecz wpływowe luki: pieniądze i złośliwość rzeczy  martwych. Zacznę od tego drugiego:                                                                                          Tutaj problemem jest „zawieszanie się” komputera. Książka nie może się zaciąć. Może zaistnieć wiele problemów. Jeśli zadania domowe będą w komputerze, uczeń może „usprawiedliwć” się że komputer nie działał. Drugi problem jest o wiele cięższy do rozwiązania. Pieniądze możemy mieć teoretycznie z wielu źródeł: ze skarbu państwa, z Ministerwa Edukacji Narodowej, CKE, Unii Europejskiej… Jednak Jednak UE na pewno odmówi, ponieważ uzna że nie jest to sprawa pierwszej wagi, a reszta ma ważniejsze wydatki. Na blogu moich kolegów Konrada i Marcina, opisano że ludzie bogastsi mogli by zasponsorować laptopy ludziom biedniejszym. Uważam jednak, że „bogatsi” nie będą tak wspaniołomyślni. Nadal jest wiele osób których nie stać na podstawowe przybory szkolne i podręczniki, a co dopiero na laptopy… Jednak w dłuższej perspektywie czasu mogło by sie to opłacać: komputer to jednorazowy wydatek, a jeśli podręczniki będzie można pobrać za darmo ( np. z CKE ), to problem został by w dużej mierze rozwiązny!

Koniec z wadami których jest nie wiele. W tym projekcie dostrzegam wiele dobrych stron. Przede wszystkim poprawę jakości zdrowia i samopoczucia uczniów: laptop ( i ew. piórnik i kilka zeszytów) są znacznie lżejsze niż kilkadziesiąt podręczników, zeszytów ćwiczeń, teczek i innych przedmiotó.

Kolejną zaletą jest według mnie atrakcyjność nauki: wielu z nas przesiaduje często przed komputerem, więc będą lepiej czuli się ucząc z komputera, niż mało ciekawych książek.

Na dodatek będzie można tworzyć elektroniczne kółka i zajecia wspomagające. Uczniowie i nauczyciel o wyznaczonych godzinach będą się „zbierać” na GG lub Skype. To również mogło by poprawić efektywność nauki.

Padło jeszcze pytanie: Dla kogo laptopy? Uważam odpowiedź za oczywsistą: dla gimnazjalistów. Gimnazjaliści mają najwięcej nauki, najwięcej ksiażek i  umieją sie najlepiej posługiwać komputerem.

Dziękuje, to wszystko co miałem dziś do napisania jutro ukaże się wpis na temat efektywnej nauki (  tak bardzo upragniony przez naszą panią od języka polskiego:) )

Pustynia lodowa

21 kwietnia 2011

Ostatni biom – pustynia lodowa. W rzeczywsitości nie mam wiele co tutaj opisywać. Nie ma tam żadnej ludności po za stacjami badawczymi. Występuje na Antarktydzie ( jedynym nie zamieszkanym kontynencie przez człowieka) i Grenlandii. Nigdy nie ma tam temperatury dodatniej. Od -20 stopni do -50, a nawet jescze mniej. Opady wyłącznie w postaci śniegu. Występuje zjawisko dnia i nocy polarnej. Flora wyłącznie w postaci i porostów, rzadko mchów i tylko w miejscach bez pokrywy lodowej. Fauna to niedzwiedzie polarne, pingwiny, rybitwy, mewy, albatrosy i foki. Wszystkie zwierzęta żywią się wyłącznie rybami.

Tundra

21 kwietnia 2011

Dziś ostatni biom zamieszkany przez ludzi i z jednym z najsurowszych klimatów  - tundra. Występuje w klimacie arktycznym i subarktycznym. Jest to  bezleśna formacja roślinności, bardzo uboga. Występuje głównie na płw. Alaska, w płn. Azji i Europie ( Skandynawia, Rosja i różne wyspy np.Nowa Ziemia ), ale także na niektorych wyspach w pobliżu Antarktydy.

Klimat jest bardzo surowy – nawet latem  rzadko dochodzi do 8 stopni. Najzimniej jest w marcu – nawet -30 stopni.  Lato jest nazywane „polarnym”, ponieważ klimatycznie nie występuje. W przeciwieństwie do tajgi wieją tam bardzo silne wiatry. Jest bardzo mało opadów, a jeśli już są to opady śniegu. Występują tylko gleby bielicowe. Powodem słabego zaludnienia sa właśnie srogi klimat, nieuradzajność gleby, mała ilość miast i mało zakładów pracy. Cechami krajobrazu tundry są:

-  bagna

- wieczna zmarzlina

- zwierzęta futerkowe

- słabe zaludnienie

Mieszkańcy tundry mają nie wiele zajęć. Nie mogą uprawiać gleby zajmują się więc myślistwem, rybołóstwem, hodowlą reniferów i górnictwem.

Fauna tundry : lemingi, gronostaje, lisy polarne, łasice,  wilki, susły, renifery, zające i puchacz śnieżny. Flora tundry: mchy, porosty ( chrobotek reniferowy), borówki, trawy, brzozy karłowate i wierzby karłowate. Fauna jest uboga, lecz fauna jest jeszcze mniej.

Reasumując tereny tundry są bardzo ubogie i słabo zaludnione, z małymi możliwościami ingerencji człowieka i z bardzo ubogą fauną i florą.

Tajga

20 kwietnia 2011

Kolejny biom – tajga. Tajga są to lasy iglaste występujące w płn. Azji i płn. Kanadzie. Są one także na płw. Skandynawskim i na płw. Kamczatka ( Rosja ).

Zima w tajdze jest długa i mroźna, a lato krótkie, lecz ciepłe. Nie występują tam wiatry. Jest tam też wiele bagien. Przyczynami ich powstawania jest brak odpływu wody, małe parowanie i brak wsiąkania. Cechy krajobrazu tajgi syberyjskiej:

- tereny nizinne, wyżyny, góry

- bagna

- poteżne rzeki ( Ob z Irtyszem, Lena, Jenisej, Amur )

- lasy iglaste

- gleby bielicowe

- wieczna zmarzlina

- liczne surowce mineralne

- słabe zaludnienie

- zwierzęta futerkowe

Flora tajgi: sosny, świerki, modrzewie, limby, brzozy, mchy, czarne jagody, jodły, grzyby. Reasumując tajga składa sie głównie z drzew iglastych. Fauna tajgi również jest bogata: sobole, gronostaje, lisy, łosie, zające, wilki, burunduki, jarząbki, głuszce, cietrzewie, ryby np.jesiotry, komary, rysie, niedzwiedźie.

Klimatyczna zima trwa 7 msc, a lato tylko 2. Latem często wystepują przymrozki. Amplituda temperatur jest bardzo duża.

Ludność zajmuje sie myślistwem, leśnictwem, rybołóstwem, hodowlą ziwerząt futerkowych i wydobywaniem bogactw mineralnych.

Dziś to wszystko.Jutro dwa ostatnie biomy : tundra i pustynia lodowa.

Step

20 kwietnia 2011

Dzisiaj opiszę „nasz” biom, a mianowicie step. Step jest to trawiasta formacja ( podobnie jak sawanna), rosnąca na terenie równinnym. Występuje w naszym rejonie, głównie na Węgrzech, ale są także w Ameryce pln. i płd.

Ziemia na stepach to czarnoziemy – bardzo żyzne ziemie, świetnie nadające się pod uprawę. Uprawiane są tam najróżniejsze zboża ( które należą do traw), a przede wszystkim pszenica.Dzika flora składa sie z ziół dzikich maków, ogromnej ilośći traw i krzewinek oraz roślin cebulkowych.  Zwierzęta to głownie gryzonie : chomiki eurupejskie , termity, antylopy, gazele, wilki, lisy, orły, sokoły, konie Przewalskiego i pieski preriowe.

Ludzie używają tych terenów pod uprawę, ale także jako pastwiska dla owiec, bydła i koni. Obecnie niemal wszystkie naturalne stepy zostały przekształcone w pola uprawne.

Stepy funkcjonują pod różnymi nazwami:

  • preria – step w Ameryce Płn.
  • pampa – step w Ameryce Płd.
  • puszta – step na Węgrzech

Poza nazwami różnią się fauną i florą, oraz wkładem człowieka. puszty na przykład, to dziś niemal wyłącznie pola uprawne, a pampy pozostają w większości naturalne.

Klimat Śródziemnomorski

19 kwietnia 2011

Dzisiejszy biom jest blisko nas i jest dobrze nam znany – klimat śródziemnomorski. Znany jest przede wszystkim z kurortów, malowniczych lasów i mórz. Szczególną formacją jest makia – roślinność złożona z traw, krzewów i niewysokich, pojedynczych drzew.

Klimat tam jest podobny jak w naszych rejonach.Wyróżniamy pory roku. Lato jest gorące, a zima klimatyczna nie istnieje. W ciągu roku opadów jest śrenia ilość, po za latem, gdzie opadów nie ma prawie wcale. Klimat śródziemnomorski kojarzymy przede wszystkim z Francją, Hiszpanią, Włochami, Libanem, Tunezją, czyli krótko mówiąc ziemiami wokół basenu Morza Śródziemnego. Jednak klimat śródzimnomorski występuje w płd. części Chile, Kalifornii, RPA i części Australii.

Tereny są bardzo bogate pod wzgłedem turystycznym, nie tylko z powodu mórz. Jest tam bardzo bogata kultura ( Grecy, Rzymianie), ale także wspaniała fauna i flora oraz wulkany. Wulkan jest to krater z którego wypływa lawa  i pyły.Najbardziej znanym wulkanem jest Etna na Sycylii ( 3323 m.n.p.m.) lub Wezuwisusz (1281 m.n.p.m.).

Flora  tamtych krajach jest bardzo bogata: po za makiami znajduje się tu wiele upraw: oliwki, winorośle, sałata, burak, marchew. Znajdują się tam pastwiska owiec i kóz. Innymi roślinami sa cyprysy, cedry, dęby, sosny pinie, platany, wawrzyn ( laur ), mirty, oleandry  i migdałowce.

Fauna również jest bardzo bogata: daniele, nietoperze, owce, kozy, muflony, króliki i kozice. Na dziś to wszystko. Jutro wpis na temat stepów.

css.php