Bezpiecznych wakacji


Posted in Bez kategorii | Komentowanie nie jest możliwe

Podsumowanie 3. edycji programu w SP 6 w Inowrocławiu

SP 6 w Inowrocławiu w programie Szkoła z klasą 2.0 w liczbach

  • Udział wzięło 12 nauczycieli i dyrektor.
  • W projekty zaangażowało się 120 uczniów klas I – VI.
  • Uczniowie prowadzili aktywnie 10 blogów w programie.
  • Koordynatorka prowadziła 1 blog nauczycielski.
  • Zdobyliśmy 47 odznak uczniowskich (7 blogów po 5 odznak oraz 3 blogi po 4 odznaki) i 2 nauczycielskie.
  • Uczniowie napisali ponad 3 tys. komentarzy.
  • Zebraliśmy 16 dobrych praktyk, w tym  dyrektorską i koordynatorską, (dostępne na tablicach Pinterest: pinterest.com/szkolazklasa)
  • Zostaliśmy Szkoła Ekspercką.
  • Wzięliśmy udział w Festiwalu Projektów w Warszawie; szkołę reprezentowało 4 uczniów ( Kinga, Ula, Oliwia i Kuba) pod opieką pani Aleksandry Terleckiej.
Posted in Bez kategorii, Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | Tagged , , | 1 Comment

Pomyłka w Gazecie Wyborczej?

Przed chwilą przeczytałam artykuł pani Justyny Sucheckiej

Festiwal 2.0, czyli metoda projektowa górą!

o Festiwalu Projektów w Warszawie. Jest chyba pomyłka w ostatnim akapicie na pierwszej stronie tekstu – to o naszą szkołę chodzi :)

- Tak właśnie u nas powstaje szkoła z pasją – tłumaczyła Małgorzata Dolna, nauczycielka z SP nr 62 i szefowa projektu. Pozwoliła jednak, by inicjatywę w prezentowaniu przygotowanych eksperymentów i materiałów przejęły jej „dzieci z pasją”. Mleko i farbki to tylko jedna z pomocy naukowych, które zrobiły w ramach tworzenia materiałów do samodzielnego uczenia się. Efektem ich pracy były również m.in. e-zbiory zadań z języka polskiego i matematyki, uczniowskie e-portfolia, które pokazują zainteresowania i pasje. A do tego jeszcze szkolna e-gazetka i e-biblioteka.

Była to pani Aleksandra Terlecka z SP 6 w Inowrocławiu.

Posted in Bez kategorii | 2 Comments

Pofestiwalowe relacje uczniów

Relacja Oliwii w Prezi na jej blogu

Relacja Kuby w  e-portfolio

Posted in Bez kategorii, Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | Tagged | Komentowanie nie jest możliwe

Fotorelacja z Festiwalu Projektów 2013

Festiwal Projektów Warszawa 2013
Posted in Bez kategorii, Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | Tagged | 1 Comment

Nasza ekipa na Festiwalu Projektów w Warszawie

Z panem redaktorem  GW Piotrem Pacewiczem
Już w Gazecie Wyborczej?
Nasze stoisko na Festiwalu Projektów w Warszawie
Posted in Bez kategorii, Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | Tagged | 1 Comment

Nasi na Festiwalu Projektów w Warszawie – pierwsze doniesienia fotograficzne

fot. Magdalena Janiszewska, Szkoła z klasą 2.0 ; Kuba i Oliwia w tłumie - Poznajecie?

fot. z telefonu

fot. Magdalena Janiszewska, Szkoła z klasą 2.0

fot. z telefonu Już po... czyżby zmęczeni? Ula, nie przejmuj się, do północy dojedziecie do domu.

Posted in Bez kategorii | Komentowanie nie jest możliwe

Uczniowskie e-portfolia

Realizację zadania uczniowie rozpoczęli na kółku polonistycznym od zapoznania się z WebQuestem „Uczniowskie e-portfolio”. Zachwycili się zadaniem i jego celem. Wydawało im się, że wszystko rozumieją i wiedzą, co powinni po kolei robić. Tym bardziej, że w zakładce „Proces” podana została kolejność działań. Sposób pracy z WebQuestem też był im już znany, bo realizowali WebQuest z lektury na lekcjach języka polskiego w klasie V. Cieszyłam się ich radością, ale też troszkę niepokoiłam, bo kiedy sama tworzyłam e-portfolio w ramach kursu online prowadzonego przez panią Agnieszkę Chrząszcz, nie wszystko było takie proste i oczywiste. No, ale to był inny rodzaj e-portfolio.

Niezwykle trudny okazał się pierwszy etap pracy, czyli stworzenie i opisanie koncepcji. Dzieci zaawansowane w blogowaniu utożsamiły początkowo e-portfolio z indywidualnymi blogami. Koncepcje powstawały mozolnie, opisywane były stopniowo w Dokumentach Google. Miałam wgląd w ich dokumenty, stąd moje ingerencje, podpowiedzi i ukierunkowanie. Zanim jednak one powstały, na zajęciach musieliśmy omówić, co kryje się pod pewnymi pojęciami (wiedza, umiejętności, postawy, kompetencje), a także czym są cyfrowe dowody tych umiejętności. Zamieszczam tu jako przykład graficzne przedstawienie koncepcji wykonane przez Kingę.

Następny etap pracy: zebranie i wybór artefaktów (cyfrowych dowodów), tworzenie prac prezentacyjnych był indywidualną pracą każdego członka zespołu i przebiegał w znacznym stopniu w domu uczniów. Etap ten był najbardziej czasochłonny. Uczniowie gromadzili swoje prace wykonane w czasie ostatnich dwóch lat, ale także poszukiwali innych dowodów swoich umiejętności i przetwarzali je do postaci cyfrowej. W tym etapie mnie zaskoczyli. Okazało się, że niektórzy mają dowody swoich sukcesów w domu (mamy je gromadzą), tylko nie było okazji ich pokazać. Tak więc znalazły się filmiki sprzed kilku lat z koncertów Nikodema, rysunki Kingi, dyplomy Kuby – trzeba je było tylko zeskanować. Na tym etapie uczniowie korzystali z pomocy swoich rodzin.

Opis refleksyjny to kolejny trudny etap pracy. Uczniowie do każdego dowodu umiejętności powinni napisać swoje refleksje. Tu znowu potrzebna była moja pomoc. Pytania pomocnicze z WebQuestu nie wystarczały. Zaistniała konieczność wyjaśnień, przedyskutowania problemu i przećwiczenia na lekcji języka polskiego. Przykład refleksji Kuby: Co to jest refleksja?  Co daje mi gra?

Świat bliźniaczek – e-portfolio Zuzy i Ani

Pasje Kingi

Planeta Uli

Strefa Jakuba

Muzyczne e-portfolio Nikodema

Podsumowanie projektu odbyło się kilka dni później na zajęciach z projektowania. Praca uczniów nie była formalnie oceniana. Na bieżąco jednak udzielana była informacja zwrotna. Uczniowie dokonali samooceny i analizy swoich działań na podstawie kryteriów zamieszczonych w webQueście, wypełniając kartę samooceny, oceniając się wzajemnie i uwzględniając moje uwagi. Stopień trudności podjętego tematu projektu chyba uświadomili sobie dopiero na Festiwalu Nauki, tym bardziej więc byli z siebie bardzo dumni.

Wypowiedź Kingi

Wypowiedź Zuzi

Wypowiedź Uli

Wypowiedź Nikodema

Wypowiedź Kuby

Portfolio realizowane przeze mnie jako projekt z grupą uczniów zdolnych ma w swoim założeniu służyć uczącym się przede wszystkim do prezentacji i oceny swoich umiejętności. Jestem przekonana, że uczniowie, którzy skończą klasę VI, będą kontynuowali swoje e-portfolia. Są z nich bardzo dumni. Ich rodzice również. Cieszę się, że Kuba jeszcze przez rok będzie ze mną pracował. Mam nadzieję, że zachęcimy inne zdolne dzieci do takiej pracy nad sobą.

 

Posted in Bez kategorii, Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | Tagged , , | 4 Comments

Kto będzie na Festiwalu Projektów w Warszawie

Dzisiaj została ogłoszona lista projektów, które pokazane będą 21 czerwca 2013 r.na Festiwalu Projektów w Warszawie.  Sprawdźcie sami, z jakich szkół uczniów tam spotkacie.

Lista projektów

Naszą szkołę reprezentować będą

Sobieradzikowe, czyli Kinga i Ula

Oliwia, dla której udział w Festiwalu będzie spełnieniem marzeń

Kuba – nasz najmniejszy, ale wielki duchem.

Cała ekipa z ADHD, już nakręceni, ale pani Ola świetnie sobie z nimi poradzi.

Posted in Bez kategorii | Komentowanie nie jest możliwe

Tak zaprezentowaliśmy projekt „Uczniowskie e-portfolio”

Publiczna prezentacja projektu odbyła się 29 maja 2013 r. w sali nr 29, gdzie odbywają się lekcje jeżyka polskiego. Dysponowaliśmy 10 komputerami, rzutnikiem multimedialnym  i wielkim ekranem. W festiwalu uczestniczyła cała społeczność uczniowska, więc uczniowie musieli wielokrotnie powtarzać swoje wystąpienia dla poszczególnych klas IV – VI. Pierwsze rozpoczęło się o godz. 9.00, ostatnie zakończyło się o 12. 30. Każde trwało 20 min.  Poszczególni uczniowie realizujący projekt zgodnie z wcześniejszym przygotowaniem podzielili się rolami. Pięknie opisała to Ula na blogu Sobieradzikowe. W prezentacji udział wzięli prawie wszyscy, poza Anią, która realizowała jednocześnie inny projekt i prezentowała go w bibliotece szkolnej.

Podobała mi się oprawa przygotowana przez uczniów – wystawa na gazetce ściennej prac Kingi , wystawa piłek i medali Uli na dużym stole, no i oczywiście, koncert wiolonczelowy Nikodema.

Wszystkim bardzo się podobała nasza wirtualna tablica projektu (zamiast tradycyjnej prezentacji). Wyświetlona była na dużym ekranie, klikając w kolejne artefakty i e-portfolia wszystko świetnie uczniowie pokazali i objaśniali.

Trudności były na etapie planowania wystąpienia. Trzeba było dokonać selekcji i wyboru informacji, obrazów, filmików itp… a także zastanowić się nad tym, co uczniom sprawiało trudność, aby przekazać innym i wyjaśnić na prostych przykładach tworzenie e-portfolio, przetwarzanie artefaktów na postać cyfrową, itp… Pomocna okazała się wspólna burza mózgów i podział ról z zaznaczeniem, aby nic nie powtarzać. Każdy z uczniów tekst swojego wystąpienia przygotowywał samodzielnie, bez zapisywania na kartce. Wielokrotne wystąpienia w klasie przyniosły sukces.

Posted in Bez kategorii, Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | Tagged , , | Komentowanie nie jest możliwe