Uczniowskie e-portfolia

Realizację zadania uczniowie rozpoczęli na kółku polonistycznym od zapoznania się z WebQuestem „Uczniowskie e-portfolio”. Zachwycili się zadaniem i jego celem. Wydawało im się, że wszystko rozumieją i wiedzą, co powinni po kolei robić. Tym bardziej, że w zakładce „Proces” podana została kolejność działań. Sposób pracy z WebQuestem też był im już znany, bo realizowali WebQuest z lektury na lekcjach języka polskiego w klasie V. Cieszyłam się ich radością, ale też troszkę niepokoiłam, bo kiedy sama tworzyłam e-portfolio w ramach kursu online prowadzonego przez panią Agnieszkę Chrząszcz, nie wszystko było takie proste i oczywiste. No, ale to był inny rodzaj e-portfolio.

Niezwykle trudny okazał się pierwszy etap pracy, czyli stworzenie i opisanie koncepcji. Dzieci zaawansowane w blogowaniu utożsamiły początkowo e-portfolio z indywidualnymi blogami. Koncepcje powstawały mozolnie, opisywane były stopniowo w Dokumentach Google. Miałam wgląd w ich dokumenty, stąd moje ingerencje, podpowiedzi i ukierunkowanie. Zanim jednak one powstały, na zajęciach musieliśmy omówić, co kryje się pod pewnymi pojęciami (wiedza, umiejętności, postawy, kompetencje), a także czym są cyfrowe dowody tych umiejętności. Zamieszczam tu jako przykład graficzne przedstawienie koncepcji wykonane przez Kingę.

Następny etap pracy: zebranie i wybór artefaktów (cyfrowych dowodów), tworzenie prac prezentacyjnych był indywidualną pracą każdego członka zespołu i przebiegał w znacznym stopniu w domu uczniów. Etap ten był najbardziej czasochłonny. Uczniowie gromadzili swoje prace wykonane w czasie ostatnich dwóch lat, ale także poszukiwali innych dowodów swoich umiejętności i przetwarzali je do postaci cyfrowej. W tym etapie mnie zaskoczyli. Okazało się, że niektórzy mają dowody swoich sukcesów w domu (mamy je gromadzą), tylko nie było okazji ich pokazać. Tak więc znalazły się filmiki sprzed kilku lat z koncertów Nikodema, rysunki Kingi, dyplomy Kuby – trzeba je było tylko zeskanować. Na tym etapie uczniowie korzystali z pomocy swoich rodzin.

Opis refleksyjny to kolejny trudny etap pracy. Uczniowie do każdego dowodu umiejętności powinni napisać swoje refleksje. Tu znowu potrzebna była moja pomoc. Pytania pomocnicze z WebQuestu nie wystarczały. Zaistniała konieczność wyjaśnień, przedyskutowania problemu i przećwiczenia na lekcji języka polskiego. Przykład refleksji Kuby: Co to jest refleksja?  Co daje mi gra?

Świat bliźniaczek – e-portfolio Zuzy i Ani

Pasje Kingi

Planeta Uli

Strefa Jakuba

Muzyczne e-portfolio Nikodema

Podsumowanie projektu odbyło się kilka dni później na zajęciach z projektowania. Praca uczniów nie była formalnie oceniana. Na bieżąco jednak udzielana była informacja zwrotna. Uczniowie dokonali samooceny i analizy swoich działań na podstawie kryteriów zamieszczonych w webQueście, wypełniając kartę samooceny, oceniając się wzajemnie i uwzględniając moje uwagi. Stopień trudności podjętego tematu projektu chyba uświadomili sobie dopiero na Festiwalu Nauki, tym bardziej więc byli z siebie bardzo dumni.

Wypowiedź Kingi

Wypowiedź Zuzi

Wypowiedź Uli

Wypowiedź Nikodema

Wypowiedź Kuby

Portfolio realizowane przeze mnie jako projekt z grupą uczniów zdolnych ma w swoim założeniu służyć uczącym się przede wszystkim do prezentacji i oceny swoich umiejętności. Jestem przekonana, że uczniowie, którzy skończą klasę VI, będą kontynuowali swoje e-portfolia. Są z nich bardzo dumni. Ich rodzice również. Cieszę się, że Kuba jeszcze przez rok będzie ze mną pracował. Mam nadzieję, że zachęcimy inne zdolne dzieci do takiej pracy nad sobą.

 

About Danawera

nauczycielka języka polskiego, szkolny koordynator, moderator i opiekun pracowni blogowej w programie Szkoła z klasą 2.0
This entry was posted in Bez kategorii, Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 and tagged , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Uczniowskie e-portfolia

  1. Sz. P. Jakub Półgęsek says:

    Wasz blog został odwiedzony ponad 18 000 razy, CO OZNACZA , ŻE JEST CIEKAWY I WARTY PRZECZYTANIA! Powodzenia! :)

  2. specgier1 says:

    Wspaniale opisany plan działania projektu. Sporo tego, ale trudna praca zawsze popłaca. Sukces zapewniony i blog świetnie wymyślony.

  3. Pani Danusiu, zaglądam czasami na Pani blog, z braku czasu nie zostawiam komentarzy.
    Podziwiam pracę Pani uczniów i jej efekty, są świetne.
    P. S. Zainspirowana Pani wpisem, zainteresowałam się serwisem http://www.mural.ly i pokusiłam się do stworzenia naszego murala z tikowymi pracami projektowymi. Mam nadzieję, że nie ma mi tego pani za złe.
    Ten sposób prezentowania projektów bardzo mi odpowiada.