GoAnimate, WordSearchMaker i Zondle kontra zależności pokarmowe.

Tak, tak to mój kolejny pomysł na lekcję z wykorzystaniem ciekawych narządzi TIK. Tym razem były to zajęcia przyrody w IV klasie szkoły podstawowej.

Czy lekcje powtórzeniowe muszą być nudne? Mając do dyspozycji tak wiele narzędzi TIK jest to wręcz niemożliwe.

Na zajęciach realizuję materiał w oparciu o serię „Tajemnice przyrody” wydawnictwa Nowa Era. Omówiliśmy różnorodność w świecie organizmów żywych, zapoznaliśmy się z różnymi sposobami odżywiania i poznaliśmy również zależności pokarmowe. Przyszedł czas na lekcję ćwiczeniową, skupiającą uwagę właśnie na zagadnieniach związanych z łańcuchem pokarmowym.

Na początek dzieciaki otrzymały przygotowane przeze mnie karty pracy. Chwila na zapoznanie się z zadaniem pierwszym i przystępujemy do działania. Na pierwszy ogień GoAnimate:

źródło: Łańcuch pokarmowy, autor: Dorothy S, GoAnimate

Po wysłuchaniu animacji uczniowie przystąpili do rozwiązywania zadania pierwszego. Ponownie wysłuchaliśmy filmiku, a uczniowie dokończyli rozwiązywanie zadania 2 i 3.  Z kolei do wykonania zadania 4 wykorzystałam WordSearchMaker. To program umożliwiający tworzenie własnych wykreślanek. Nie jest to skomplikowane, a takie ćwiczenie wspaniale ćwiczy logiczne myślenie i doskonali spostrzegawczość.

Poprawnie rozwiązana praca ucznia. autor: D. Stodolska CC BY-NC-ND 3.0 PL

Po wykonaniu wszystkich zadań doskonalących umiejętności związane z łańcuchem pokarmowym i siecią troficzną, przyszedł czas na przećwiczenie pozostałych zagadnień dotyczących zależności pokarmowych. W tym celu w programie Zomdle stworzyłam grę dydaktyczną.

Zondle - logo programu.
Zondle – logo programu.

źródło: Sposoby odżywiania i zależności pokarmowe, autor: Dorothy22, Zondle

Tą grę można modyfikować na wiele sposobów. Te same pytania, ale z użyciem innej formy stają się ciekawsze dla dzieciaków.

źródło: Sposoby odżywiania i zależności pokarmowe, autor: Dorothy22, Zondle

W ten bardzo prosty sposób możecie tworzyć własne gry, testy, quizy. Nie trzeba ich wykorzystywać na lekcji. Taką grę warto stworzyć i podesłać link uczniom poprzez email. W naszej szkole każdy uczeń ma szkolny adres email, więc nie stanowi to problemu. Dzieciaki mogą same ćwiczyć w domu, a jednocześnie poprzez zabawę przyswajać materiał.

Rozwiązywanie gry Zondle na tablicy interaktywnej. autor: D. Stodolska CC BY-NC-ND 3.0 PL

To sposób na połączenie nowoczesności i innowacyjnych technik TIK z tradycyjną lekcją powtórzeniową. Czy taka lekcja Wam się podoba?

Dorota

Kategorie Bez kategorii | Tagi , , , , | Komentarzy: 4

Festiwal Projektów 2.0 = wyjątkowy piknik naukowy.

Publiczna prezentacja projektów odbyła się 29 maja na boisku szkolnym pod hasłem „TIK lubimy i kochamy z TIK-u ciągle korzystamy”.

Zespół White Room. autor: D. Stodolska CC BY-NC-ND 3.0 PL

W tym roku festiwal został połączony z festynem z okazji Dnia Dziecka. W rezultacie sprawiło to, że wszyscy uczestniczyliśmy we wspaniałym pikniku naukowym.

Głównym elementem Festiwalu Projektów 2.0 były oczywiście stoiska projektowe uczniów. Po przemówieniu Dyrektora Szkoły, jakie zainaugurowało festiwal, młodzież rozpoczęła prezentację swoich prac na stoiskach.

Stoisko „Wejherowo – moje miasto”, gdzie można było sprawdzić swoją wiedzę o Wejherowie. autor: D. Stodolska CC BY-NC-ND 3.0 PL

Wszyscy bardzo zaangażowali się w uświetnienie tej imprezy, więc wiele grup projektowych oprócz prac projektowych przygotowała dodatkowe atrakcje dla gości: quziy, łamigłówki, kolorowanki, zadania itp. oczywiście tematycznie związane z ich głównym tematem.

Stoisko, gdzie można było zaszyfrować lub rozkodować tajną wiadomość. autor: D. Stodolska CC BY-NC-ND 3.0 PL

Udało nam się zorganizować nie tylko Festiwal Projektów czy uroczystość z okazji Dnia Dziecka. To był piknik naukowy z prawdziwego zdarzenia. Stoiska były tak zaplanowane, że pozwalały nie tylko na pokaz efektów pracy uczniów, ale też na zaprezentowanie dodatkowych atrakcji w ramach omawianego tematu.

Stoisko, które prezentowało symbole narodowe. autor: D. Stodolska CC BY-NC-ND 3.0 PL

Uczniowie prezentowali swoje prace, zachęcali uczestników do gier czy zabaw, chcąc w ten sposób przybliżyć poprzez zabawę omawiane przez nich przedsięwzięcie. Zaangażowanie uczniów i ich pomysłowość spotkały się z dużym zainteresowaniem i aplauzem ze strony przybyłych uczestników spotkania, zarówno dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Za poprawne odpowiedzi czy wygrane uczestnicy otrzymywali drobne nagrody, ulotki, dyplomy czy balony, które będą miłą pamiątką po tym niezwykłym dniu.

Uczestnicy podczas festynu mogli nie tylko odwiedzić Wirtualną Izbę Pamięci naszego patrona szkoły czy przeliczyć swoje BMI, ale oprócz licznie rozstawionych stoisk projektowych na gości, jak i samych uczestników, czekało mnóstwo atrakcji. Były koncerty, pokazy taneczne, malowanie twarzy, loteria fantowa, pokazy pierwszej pomocy, zawody sportowe, pokazy akcji ratowniczej zorganizowanej przez Zawodową Straż Pożarną czy kawiarenka z pysznym ciastem, wata cukrowa a nawet wojskowa grochówka.
Taka ilość atrakcji i ich różnorodność sprawiły, że nikomu czas się nie dłużył. Zobaczcie zatem jak wyglądał nasz Festiwal Projektów i oceńcie sami:

YouTube Preview Image

źródło: „Festiwal Projektów ZSO 2″, autor Dorothy S, youtube

I jak wrażenia?

Dorota

Kategorie Bez kategorii | Tagi , , , | Komentarzy: 2

Chemii w żywności mówimy: NIE!

Pogoda za oknem coraz piękniejsza, więc już najwyższy czas zadbać o właściwą dietę, szczególnie, że to najlepsza pora na warzywa i owoce sezonowe.

Warzywa i owoce na targu. autor: D. Stodolska CC BY-NC-ND 3.0 PL

Nie będę tu opisywać cudownych porad na szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów, ale przypomnę zasady zdrowego żywienia i pokażę, jak łatwo można wyeliminować chemię z żywności, a jednocześnie urozmaicić lekcje chemii.

Chcąc właściwie zadbać o swoje zdrowie należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  1. Jedz 5 posiłków dziennie, w tym trzy główne (śniadanie, obiad, kolacja). II śniadanie czy podwieczorek powinna stanowić jedynie zdrowa przekąska (np. owoc czy jogurt).
  2. Posiłki jedz regularnie, zawsze o tych samych porach i unikaj podjadania między posiłkami, co uchroni Cię przed nadwagą.
  3. Dbaj o różnorodność spożywanych posiłków.
  4. Spożywaj codziennie 5 porcji warzyw lub owoców.
  5. Pij wodę. Wypijaj około 2l wody dziennie.
  6. Pamiętaj o codziennej aktywności fizycznej.
  7. Wiedz, co jesz, czyli czytaj etykiety na opakowaniach i unikaj chemii w żywności.

I właśnie ostatni punkt zainspirował mnie, aby w nieco inny sposób poprowadzić zajęcia z chemii „Chemiczne dodatki do żywności”. Młodzież coraz częściej zwraca uwagę na zdrowy styl życia tj. regularne ćwiczenia, zbilansowaną dietę, ale nie zawsze wiedzą, jak właściwie podejść do zagadnień związanych z odżywianiem. Przecież jogurt to samo zdrowie, podobnie woda i w dodatku cytrynowa, bo pewnie zawiera witaminę C, a już na pewno fit są płatki śniadaniowe. Czy aby na pewno?

Na początek omówiłam z młodzieżą na lekcjach chemii, zgodnie z nową podstawą programową, główne składniki żywności, procesy fermentacji oraz potrzebę i sposoby konserwacji żywności. Przyszedł czas na chemiczne dodatki do żywności. Dlatego też opracowałam karty pracy ucznia oraz prezentację, która znacznie ułatwiła mi prowadzenie zajęć:

Do pracy na zajęciach wykorzystaliśmy też aplikację na urządzenia mobilne – Chemiczne dodatki do żywności:

Logo aplikacji Chemiczne dodatki do żywności.Logo aplikacji Chemiczne dodatki do żywności.
Logo aplikacji Chemiczne dodatki do żywności.

Pozwala ona nie tylko na zidentyfikowanie symbolu E podanego w składzie produktu spożywczego, ale dostarcza informacji o jego wpływie na organizm. W ten sposób każdy może samodzielnie zinterpretować np. skład swojego ulubionego jogurtu.

Uczniowie podczas pracy. autor: D. Stodolska CC BY-NC-ND 3.0 PL

Następnie wykonaliśmy krótkie ćwiczenie interaktywne i obejrzeliśmy animację dotyczącą piramidy żywienia, którą znalazłam na portalu Scholaris:

źródło: Piramida żywienia, Scholaris

Nie ma to jak nauka przez zabawę.

Na zakończenie omówiliśmy zasady zdrowego żywienia i jednocześnie rozpoczęliśmy dyskusję, jak w prosty sposób zmienić swoje nawyki żywieniowe na zgodne z zasadmi zdrowego żywienia.

To jak pozbyć się chemii w żywności? Sposobów jest wiele. Czym zastąpić jogurty owocowe, które, patrząc na skład podany przed producenta, koło owoców nawet nie leżały, za to cukru, polepszaczy smaków, aromatów i konserwantów mają pod dostatkiem? Nic prostszego. Kup jogurt naturalny i dodaj ulubione owoce, najlepiej sezonowe:

Owoce jeżyny. autor: Alina Zienowicz, źródło: Rubus occidentalis 2008 07 06, Wikimedia Cammons CC BY-SA 3.0

To nie jest trudne, prawda?

A co z wodą smakową? Moja rada – unikajcie jej. Po pierwsze wody smakowe zawierają dużo cukru. Jedna butelka może zwierać nawet do 200g tej substancji, a tyle mieści się w całej szklance. Ponad to najczęściej w tym celu używa się niestety aspartamu, sztucznego środka słodzącego – E951. Po drugie na ogół zawierają substancje o możliwym działaniu rakotwórczym tj. kwas cytrynowy – E330 oraz benzoesan sodu – E211. Po tym co przeczytaliście macie jeszcze ochotę pić te wynalazki? A jaka filozofia w przygotowaniu pysznego napoju bez zbędnego cukru i chemicznych dodatków?

Drzewo cytrynowe. autor: D. Stodolska CC BY-NC-ND 3.0 PL

Wystarczy pokroić cytrynę w plastry, dodać kilka listków świeżej mięty i zalać wodą mineralną, a w razie potrzeby osłodzić łyżeczką miodu. I jak Wam smakuje?

A co jecie na śniadanie? Płatki kukurydziane z jogurtem? A wiecie, że 100g płatków zawiera aż 8 łyżek cukru i 470kcal, podczas gdy 100g golonki to jedynie 1g cukru i 190kcal. Co Wy na to? Może zatem słodkie, przemysłowe płatki zawierające oprócz cukru, dodatkowo sole, aromaty, utwardzane tłuszcze roślinne, emulgatory i barwniki, zastąpicie płatkami owsianymi?

Owsianka z owocami. autor: Alpha, źródło: Oatmeal Porridge with Poached Quince, Flickr, CC BY-SA 2.0

Zawierają one dużo węglowodanów złożonych, które nazywamy chemicznymi akumulatorami energii. Można 3 łyżki płatków owsianych zalać wieczorem około 6 łyżkami letniej wody lub mleka. Przez noc płatki namokną, a rano dodacie do nich ulubione owoce. Zdrowy odpowiednik pysznego śniadania gotowy.

Myślę, że niektórzy z Was mają jeszcze wiele innych, swoich pomysłów na zdrowe przekąski i sposobów unikania chemii w żywności.

Życzę kreatywności podczas przygotowywania zdrowych posiłków.

Dorota

Kategorie Bez kategorii | Tagi , , , , , | Komentarzy: 1

„Chemiczna ściąga” w komputerze.

Chwilowy przestój w dodawaniu kolejnych wpisów na blogu to nie lenistwo, lecz intensywna praca nad projektem, poszukiwaniem nowości technologicznych, dzielenie się doświadczeniami a co najważniejsze owocna praca z młodzieżą. Efekty zaprezentuję już niebawem. Dziś kilka słów na temat chemii.

Internet to ogromna skarbnica informacji, ale czy zawsze rzetelnych i sprawdzonych? Co oznacza słowo „addycja” w chemii lub jak zbudowany jest benzen? Gdzie szukać informacji? I co zrobić, kiedy nie mamy dostępu do sieci? Najlepiej mieć swoją własną „ściągę” w komputerze, czyli Chemix.NET.

Logo programu Chemix.NET.
Logo programu Chemix.NET.

Program jest bardzo prosty w obsłudze. Po uruchomieniu pojawia się ekran z ikonami.

Program Chemix.NET - ekran główny.
Program Chemix.NET – ekran główny – zrzut ekranu.

Z pomocą tego narzędzia TIK można szybko znaleźć wyjaśnienie słowa, np. „addycja” korzystając ze słownika chemicznego.

Program Chemix.NET - słownik chemiczny.
Program Chemix.NET – słownik chemiczny – zrzut ekranu.

Program posiada też tablice chemiczne. Pisałam już kiedyś co prawda o aplikacji „Tablice Maturalne – chemia”, które możemy mieć pod ręką w telefonie.

Logo aplikacji "Tablice Maturalne - chemia".
Logo aplikacji.

Tym razem jednak program oferuje nam znacznie bardziej rozbudowaną wersję. Jest tablica rozpuszczalności, zbiór wzorów chemicznych i wiele innych przydatnych informacji.

Program Chemix.NET - tablica rozpuszczalności.
Program Chemix.NET – tablica rozpuszczalności – zrzut ekranu.
Program Chemix.NET - wzory chemiczne.
Program Chemix.NET – wzory chemiczne – zrzut ekranu.

Dostępny jest tu również układ okresowy pierwiastków.

Program Chemix.NET - układ chemiczny pierwiastków.
Program Chemix.NET – układ chemiczny pierwiastków – zrzut ekranu.

To jednak nie wszystkie możliwości tego programu. Wyobraźcie sobie, że potrafi on przeliczyć stężenia roztworów, a także policzyć masę cząsteczkową związku. Wystarczy wpisać wzór substancji. Resztę pracy wykona za nas program.

Program Chemix.NET - obliczanie masy cząsteczkowej.
Program Chemix.NET – obliczanie masy cząsteczkowej – zrzut ekranu.

Polecam przetestowanie wszystkich funkcji programu Chemix.NET. Z pewnością ułatwi on Wam pracę.

Dorota

Kategorie Bez kategorii | Tagi , , , , | Komentarzy: 1

Ferie w domu to nuda? A od czego mamy Opencaching?

Zaczęły się ferie. Niektórzy wyruszyli już w świat w poszukiwaniu stoków narciarskich, inni być może wygrzewają się w dalekich krajach, a jeszcze inni zostali w domu. Czy to jednak oznacza, że ferie spędzane w domu mają być nudne, nieciekawe lub mniej interesujące niż wyjazd? Nic bardziej mylnego, bo przecież od czego mamy nowe technologie.

Na pierwszy ogień proponuję wykorzystać telefon. W poprzednim artykule „Koniec języka za przewodnika? A może warto wykorzystać tablet/telefon?” wspominałam już o aplikacji Polska Niezwykła, dzięki której możecie odkrywać swoje okolice podczas zimowych spacerów w wolnym czasie. Przypominam jednak, że niezwykle interesującą formą zwiedzania miasta może być także Opencaching..

opencaching
Logo aplikacji Opencaching.

Zachęcam do przeczytania artykułu „Podbijamy świat” z TIKiem. Wyjaśniam tam na czym polega ta gra terenowa. Co powiecie na poszukiwanie skarbu? Gotowi? To zaczynamy.

Tak jak już pisałam we wspomnianym poście, na początek zalogujcie się na stronie Opencaching Polska. Tutaj „menu główne” oferuje kilka opcji. Możecie obejrzeć mapę okolicy, wybrać interesujące Was rodzaje skrzynek, przeczytać szczegółowe informacje na temat kesza.

Menu główne - zrzut ekranu.
Menu główne – zrzut ekranu.

Z kolei „menu użytkownika” prezentuje informacje na temat Waszych odkryć.

Menu użytkownika - zrzut ekranu.
Menu użytkownika – zrzut ekranu.

Przed wyjściem w teren koniecznie zapoznajcie się z regulaminem i kodeksem geocachera.

Teraz zainstalujcie na telefonie aplikację Opencaching. I tak przygotowani i wyedukowani w zasadach działania tej gry, ruszamy w teren. Warto ustawić telefon tak, by wskazywał Waszą lokalizację. Uruchamiamy aplikację i na ekranie pojawia się mapa. Odnajdujemy nasze położenie i klikamy „pobierz paczki”.

Mapa okolicy - aplikacja Opencaching. fot. D. StodolskaMapa okolicy – aplikacja Opencaching. autor: D. Stodolska CC BY-NC-ND 3.0 PL

Na mapie pojawiają się czerwone znaczki informujące o położeniu keszy. Wybieramy interesujące nas miejsce i odczytujemy podstawowe informacje na temat skrzynki.

Podstawowe informacje o keszu - aplikacja Opencaching. fot. D. StodolskaPodstawowe informacje o keszu – aplikacja Opencaching. autor: D. Stodolska CC BY-NC-ND 3.0 PL

Teraz należy zapoznać się z opisem miejsca jaki zamieścił właściciel skrzynki. To często ciekawe informacje na temat zabytku, okolicy czy pięknego widoku jaki spotkacie w miejscu ukrycia skarbu. Tak jak tutaj, na temat Herbaciarni w pszczyńskim Parku.

Herbaciarnia w Pszczynie.Szczegółowe informacje o keszu – aplikacja Opencaching. autor: D. Stodolska CC BY-NC-ND 3.0 PL

Odczytacie tam również wskazówki, które ułatwią Wam poszukiwania. Teraz najtrudniejsze zadanie – znaleźć kesz. Oj nie, nie wskażę Wam miejsca ukrycia tej skrzynki. To byłoby niezgodne z regulaminem zabawy.

Szukajcie keszy ukrytych w znakach drogowych, dziuplach, między cegłami w murze czy zakopanych pod drzewem. Wyobraźnia założycieli keszy jest wręcz nieograniczona. Ruszcie głową, rozejrzyjcie się wokół, przeczytajcie wskazówki niczym zagadkę, a na pewno Wam się uda.

Kto jeszcze nie wypróbował tej gry niech zrobi to jak najszybciej. Nawet nie przypuszczacie ile „skarbów” mijacie każdego dnia w drodze do szkoły. I od razu codzienna trasa staje się znacznie bardziej interesująca, nieprawdaż?

Ciekawe ile keszy uda Wam się znaleźć w te ferie. Powodzenia.

Dorota

Kategorie Bez kategorii | Tagi , , , , , , | Komentarzy: 3

Koniec języka za przewodnika? A może warto wykorzystać telefon/tablet?

Lubisz podróżować? Trafią ferie, a może właśnie odliczasz dni do ich rozpoczęcia? Może planujesz odwiedzić nowe miejsca? Masz telefon z systemem Android lub tablet? Czy wiesz, że Android oferuje liczne aplikacje ułatwiające zwiedzanie polskich miast? Przedstawię Wam kilka, moim zdaniem, ciekawych propozycji.

1. Warszawa – aplikacja TcTrips Warszawa

Logo aplikacji TcTrips Warszawa.
Logo aplikacji TcTrips Warszawa.

2. Kraków – Kraków zawsze pod ręką – MyKRK lub Kraków na Majówkę

Logo aplikacji Kraków zawsze pod ręką - MyKRK.
Logo aplikacji Kraków zawsze pod ręką – MyKRK.
Logo aplikacji Kraków na Majówkę.
Logo aplikacji Kraków na Majówkę.

3. Wrocław – Wrocław – przewodnik miejski

Logo programu Wrocław - przewodnik miejski.
Logo programu Wrocław – przewodnik miejski.

4. Toruń – Visit Toruń MOBILE

Logo aplikacji Visit Toruń MOBILE.
Logo aplikacji Visit Toruń MOBILE.

To aplikacje dostarczające wielu cennych informacji, m.in. jakie zabytki czy pomniki warto zobaczyć, prezentują plany miast, a niektóre nawet podają jak czynne są muzea i jakie są ceny biletów. Warto zainstalować je na telefonie lub tablecie jeszcze przed wyruszeniem w trasę, by zapoznać się z aplikacją, sprawdzić jej możliwości i ocenić, czy zawiera ona wystarczające dla Was informacje.

Wszystkie aplikacje są bardzo proste w obsłudze i oczywiście darmowe dla użytkownika. Praca z nimi nie sprawia problemów. Warto je wypróbować.

To propozycje na zwiedzanie miast. A co zrobić, jeśli podróżujemy po Polsce, przemieszczamy się lub zwiedzamy mniejsze miejscowości? Często przegladało się sterty przewodników w poszukiwaniu atrakcji turystycznych na trasie przejazdu. Dzięki nowym technologiom nie jest to już konieczne. Nie musimy wozić ze sobą i nosić grubych przewodników czy map. Wystarczy telefon i aplikacja Polska Niezwykła.

Logo aplikacji Polska Niezwykła.
Logo aplikacji Polska Niezwykła.

Według mnie jest numerem jeden wśród tego typu aplikacji. Od czasu kiedy pobrałam ją na telefon nie potrzebuję już przewodników czy planów miast. Spróbujemy jak to działa? To zapraszam na wycieczkę.

Hmm… pamiętacie wiersz Jana Brzechwy „Chrząszcz”:

W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie
I Szczebrzeszyn z tego słynie.
Wół go pyta: „Panie chrząszczu,
Po co pan tak brzęczy w gąszczu?” (…)
„Jak to – po co? To jest praca,
Każda praca się opłaca.”
„A cóż za to pan dostaje?”
„Też pytanie! Wszystkie gaje,
Wszystkie trzciny po wsze czasy,
Łąki, pola oraz lasy,
Nawet rzeczki, nawet zdroje,
Wszystko to jest właśnie moje!”
Wół pomyślał: „Znakomicie,
Też rozpocznę takie życie.”
Wrócił do dom i wesoło
Zaczął brzęczeć pod stodołą
Po wolemu, tęgim basem.
A tu Maciek szedł tymczasem.
Jak nie wrzaśnie: „Cóż to znaczy?
Czemu to się wół prożniaczy?!”
„Jak to? Czyż ja nic nie robię?
Przecież właśnie brzęczę sobie!”
„Ja ci tu pobrzęczę, wole,
Dosyć tego! Jazda w pole!”
I dał taką mu robotę,
Że się wół oblewał potem.
Po robocie pobiegł w gąszcze.
„Już ja to na chrząszczu pomszczę!”
Lecz nie zastał chrząszcza w trzcinie,
Bo chrząszcz właśnie brzęczał w Pszczynie.

Przenieśmy się więc na południe Polski, najpierw do Szczebrzeszyna. Uruchamiamy naszą aplikację. Wystarczy wpisać nazwę miejscowości, w której się znajdujesz, a na ekranie telefonu wyświetla Ci się cała lista atrakcji turystycznych dostępnych w okolicy. I tak, pojawia się informacja, że największą atrakcją miasta jest pomnik chrząszcza.

Pomnik chrząszcza w Szczebrzeszynie. autor Lysy, źródło: PL Szczebrzeszyn beetle, Wikimedia Cammons, CC BY-SA 3.0

To skoro ten jegomość już nam się zaprezentował w pełnej krasie, to podążając śladem słynnego owada możemy przenieść się do Pszczyny. Zatem zobaczmy, co ciekawego ma z kolei do zaoferowania ta okolica.

Wybór miejsca w aplikacji Polska Niezwykła. autor: D. Stodolska, CC BY-NC-ND 3.0 PL

Pomysłów na ciekawe spędzenie dnia jest tu bez liku. Każdy znajdzie coś dla siebie. Sprawdźmy przykładowo pomnik Księżnej Daisy na Rynku miasta i Muzeum Zamkowe w Pszczynie.

Pomnik.Pomnik Księżnej Daisy wg aplikacji Polska Niezwykła i oryginał w tle. autor: D. Stodolska, CC BY-NC-ND 3.0 PL

Muzeum Zamkowe w Pszczynie.Muzeum Zamkowe w Pszczynie wg aplikacji Polska Niezwykła i w tle w zimowej odsłonie. autor: D. Stodolska, CC BY-NC-ND 3.0 PL

To jednak nie wszystkie możliwości tego narzędzia TIK. Po wskazaniu interesującej Was atrakcji turystycznej, wyświetla się nie tylko zdjęcie, ale też szczegółowa informacja na temat wybranego obiektu.

Muzeum Zamkowe w Pszczynie.Opis Muzeum Zamkowego w Pszczynie wg aplikacji Polska Niezwykła. autor: D. Stodolska, CC BY-NC-ND 3.0 PL

I jak Wam się podoba? Możecie zapoznać się z opisem wybranego miejsca jeszcze zanim się tam wybierzecie i zdecydować, czy spełnia Wasze oczekiwania. Możecie wykorzystać tę aplikację nie tylko w podróży, ale również do zwiedzania własnej miejscowości i okolic. Może odkryjecie nieznane dotąd atrakcje?

Pamiętajcie jednak, by mimo wykorzystywania najlepszych technologii nigdy nie rezygnować z map szlaków górskich. Technika bywa zawodna, brak zasięgu, wyczerpana bateria, a mapa w górach może nawet w skrajnych sytuacjach uratować życie. Niezwykle ważne dla naszego bezpieczeństwa  jest też informowanie najbliższych o swoich planach i celu wyprawy. Nie zapominajcie o tym.

Z tak „zapakowanym”/”wzbogaconym” telefonem możecie ruszać w świat. Udanych wojaży!

Dorota

Kategorie Bez kategorii | Tagi , , , , , | Komentarzy: 6

Bezpieczne ferie!!!

Dziś zaczynają się ferie! Czas błogiego lenistwa i realizacji długo oczekiwanych przyjemności, jak przeczytanie ciekawej książki, obejrzenie ulubionego filmu, podróże czy zimowe spacery.

Nie zapominajmy jednak o naszym bezpieczeństwie.

Zachęcam do przeczytania artykułu moich uczennic „Ferie!!!” i obejrzenia ich prezentacji „Bezpieczeństwo w czasie ferii”. Znajdziecie tam wiele cennych wskazówek jak bezpiecznie cieszyć się wolnym czasem.

Dorota

Kategorie Bez kategorii | Tagi | Komentarzy: 5

Voki? A co to takiego?

Voki to kolejne narzędzie TIK, które odkryłam. Właściwie czemu piszę, skoro mam Voki?

Zalogujcie się na stronę Voki i wypełnijcie pola we wskazanym na poniższym zdjęciu miejscu.  Logując się po raz pierwszy wybierzcie opcję „register” i wypełnijcie formularz.

Logowanie do programu Voki - zrzut ekranu.
Logowanie do programu Voki – zrzut ekranu.

Teraz już tylko pozostaje tworzyć własne awatary. Zabawa przednia. Wybieracie płeć awatara, fryzurę i kolor włosów, ubranie itp.

Tworzenie awatara w programie Voki - zrzut ekranu.
Tworzenie awatara w programie Voki – zrzut ekranu.

Kiedy jesteście już zadowoleni z wyglądu swojego awatara, zatwierdzacie, by przejść do kolejnego etapu. Następnie wpisujesz tekst jaki ma wypowiedzieć Twój awatar i wybierasz głos jakim będzie mówił.

Mówiący awatar w programie Voki - zrzut ekranu.
Mówiący awatar w programie Voki – zrzut ekranu.

Nie trudne, prawda? Wierzę, że każdemu się uda.

Dorota

Kategorie Bez kategorii | Tagi , , , | Komentarzy: 1

Go Go GoAnimate

Komentowanie blogów to chyba wręcz nieodłączny element prowadzenia własnego bloga. Daje możliwość interakcji na dany post, wypowiedzenia się w konkretnej kwestii, jednym słowem „mamy głos”, a nasze wpisy zaczynają niejako „żyć własnym życiem”. Ciekawią, uczą, czasem nakłaniają do refleksji.

Niektórzy komentują systematycznie i odwiedzają wiele blogów. W rezultacie ich wysiłek nagradzany jest odznaką „Aktywnie komentujemy”.

Odznaka Aktywnie komentujemy.
Odznaka Aktywnie komentujemy.

źródło grafiki: Blog programu Szkoła z Klasą 2.0CC BY-NC-SA 3.0 PL

I w tym miejscu serdecznie dziękuję nie tylko za odznakę, ale też wszystkim odwiedzającym za komentarze.

Czemu jednak niektórzy uczestnicy programu Szkoła z Klasą 2.0 nie komentują postów na blogach?

To pytanie zadała Pani Barbara Benisz na blogu 2.0 w 20-tce w artykule: „Zapraszam do…”, gdzie zaprezentowała ciekawą animację:

źródło: Komentujemy, autor badoma3, GoAnimate

Moi drodzy, zatem odwagi i do dzieła.

Ja z kolei zafascynowana GoAnimate postanowiłam zachęcić wszystkich do odwiedzania innych blogów, gdyż niesie to za sobą wiele korzyści.

Jakie profity niesie odwiedzanie blogów innych uczestników programu Szkoła z Klasą 2.0?

Jeszcze się nie domyślacie co mam na myśli? To znaczy, że zbyt rzadko gościcie na innych blogach. Koniecznie obejrzyjcie poniższą animację.

źródło: Blogi Szkoła z Klasą 2.0, autor Dorothy S, GoAnimate

Hmm… dziś mam nieco ponad 1300 wejść na blogu i 60 zatwierdzonych komentarzy od Was. Czy udało mi się Was zachęcić do odwiedzania i komentowania innych blogów? Cóż, przekonam się już niebawem, czy te liczby wzrosną. Nie urywam jednak, że bardzo liczę na Waszą pomoc i owocną współpracę wymiany cennych informacji na temat TIK.

Życzę nam wszystkim inspirujących postów, miłych komentarzy, ciekawych odkryć i fantastycznych wrażeń przy poznawaniu nowych narzędzi TIK.

Dorota

Kategorie Bez kategorii | Tagi , , , | Komentarzy: 8

Powrót do dzieciństwa – komiksy.

Komiksy, któż ich nie czytał za dziecięcych lat. Teraz nowe technologie dają nam możliwość stworzenia własnego dzieła. Odkryłam dziś nowe narzędzie TIK – PIXTON.

Pixton for Schools - logo programu.
Pixton for Schools – logo programu.

Po zalogowaniu się na stronie programu przystępujemy do wyboru typu/długości komiksu jaki chcemy stworzyć.

Wybór typu komiksu w programie PIXTON - zrzut ekranu.
Wybór typu komiksu w programie PIXTON – zrzut ekranu.

Kolejnym krokiem jest wybór rozplanowania poszczególnych okien komiksu, czyli ich układ.

Wybór układu okien komiksu w programie PIXTON - zrzut ekranu.
Wybór układu okien komiksu w programie PIXTON – zrzut ekranu.

Teraz uruchamiamy naszą wyobraźnię i zaczynamy tworzyć komiks. I tak, należy kliknąć pierwszy ekran, aby pojawił się panel edycji.

Edycja okna komiksu w programie PIXTON - zrzut ekranu.
Edycja okna komiksu w programie PIXTON – zrzut ekranu.

W panelu edycji pojawia się mnóstwo przycisków, ale ikony podpowiadają użytkownikowi ich znaczenie, np.

Wybór tła w programie PIXNAR - zrzut ekranu.
Wybór tła w programie PIXTON – zrzut ekranu.
Wybór bohaterów komiksu w programie PIXTON - zrzut ekranu.
Wybór bohaterów komiksu w programie PIXTON – zrzut ekranu.

Po wyborze postaci pojawia się nowy panel edycji. Tym razem dotyczy on bohatera komiksu.

Panel edycji postaci w programie PIXTON - zrzut ekranu.
Panel edycji postaci w programie PIXTON – zrzut ekranu.

Przystępujecie więc do nadania postaci odpowiedniej pozy i wyrazu twarzy, a także wybieracie jej strój stosowny do sytuacji, którą prezentujecie.

Edycja bohatera komiksu w programie PIXTON - zrzut ekranu.
Edycja bohatera komiksu w programie PIXTON – zrzut ekranu.
Edycja bohatera komiksu w programie PIXTON - zrzut ekranu.
Edycja bohatera komiksu w programie PIXTON – zrzut ekranu.

Masz już tło i postaci. Teraz możesz dodać inne elementy czy nawet zdjęcia.

Edycja okna komiksowego - zrzut ekranu.
Edycja okna komiksowego – zrzut ekranu.

Gotowe? Kolejny krok to treść komiksu.

Dodawanie treści komiksu w programie PIXTON - zrzut ekranu.
Dodawanie treści komiksu w programie PIXTON – zrzut ekranu.

Chcąc przejść do następnego okna, wystarczy je kliknąć. Pojawia się kopia stworzonego właśnie komiksu.

Edycja kolejnego okna w programie PIXTON - zrzut ekranu.
Edycja kolejnego okna w programie PIXTON – zrzut ekranu.

Chcąc tworzyć w tej samej scenerii wystarczy edytować postaci i teksty, ale można też zupełnie zmienić miejsce akcji powtarzając czynności edycji okna od początku.

Zmiana scenerii komiksu  w programie PIXTON - zrzut ekranu.
Zmiana scenerii komiksu w programie PIXTON – zrzut ekranu.
Zapisywanie komiksu w programie PIXTON - zrzut ekranu.
Zapisywanie komiksu w programie PIXTON – zrzut ekranu.

Komiks w każdym momencie można ponownie edytować, modyfikować dowolne elementy czy teksty.

Edytowanie komiksu w programie PIXTON - zrzut ekranu.
Edytowanie komiksu w programie PIXTON – zrzut ekranu.

I gotowe. Praca z tym programem przyniosła mi wiele frajdy.

Mój komiks - Dozwolony użytek w edukacji.
Mój komiks – Dozwolony użytek w edukacji.

A jak Wam podoba się taka forma zabawy i nauki jednocześnie? Tworzyliście komiksy w tym programie? Nie? To najwyższa pora spróbować.

Dorota

Kategorie Bez kategorii | Tagi , , , | Komentarzy: 26