TIKpolonistycznie

Blog poświęcony wykorzystaniu TIK w nauczaniu języka polskiego

Projekt? Ale o co chodzi?

Projekt, projekty, projektowanie… słowa tego używamy w różnych formach. Kiedy jednak zapytałam moich szóstoklasistów po raz kolejny o rozumienie, to niewielu potrafi samodzielnie powiedzieć, o co chodzi… na czym polega…

Projekt to przede wszystkim praca zespołowa. Najważniejsza jest więc dobra współpraca. To dzięki realizacji projektu uczymy się współpracy  w zespole. (powtórzenia celowe!) Każdy zespół tworzy jedną drużynę, w której przestrzega się pewnych, wspólnie ustalonych zasad, np. dbanie, by każdy w grupie czuł się ważny, słuchanie siebie wzajemnie, itp. Bardzo proszę, aby w każdym zespole takie zasady zostały zapisane na blogu.

Projektu nie można wykonać w 2 czy 3 dni, to nie jest zwykłe zadanie domowe. To długoterminowa praca nad jakimś problemem, zagadnieniem, pytaniem, na które nie można udzielić od razu jednoznacznej odpowiedzi. Taką pracę trzeba zaplanować  w czasie, czyli stworzyć harmonogram.  Bardzo proszę wszystkie zespoły, aby swoje harmonogramy (z datami ) umieściły na blogu – w karcie pracy lub we wpisie.

Projekt to uczenie się w działaniu, musi się odwoływać do wcześniejszych doświadczeń, ale też pozwala nabyć nowe umiejętności. Nie tylko coś poznajemy, ale też uczymy się, wykonując coś. Przykładem może być choćby umiejętność przedstawienia zgromadzonych materiałów w postaci prezentacji. Można wykonać ją w poznanym wcześniej programie Power Point, ale można też nauczyć się wykonywania jej w Prezi. To od Was zależy, czego chcecie się nauczyć? Bardzo proszę o wpisy (lub uzupełnienie karty projektu) na ten temat.

Projekt jest realizowany samodzielnie przez uczniów, ale konsultowany z nauczycielem. Po części realizujecie go w ramach zajęć różnego typu, a po części w domu, np. we współpracy on – line. Pracując samodzielnie nad zadaniem w znacznym stopniu decydujecie o konkretnym temacie (treści) i sposobach uczenia się. Otwiera się przed Wami pole do samodzielnych i zespołowych decyzji.  Za decyzje zespołowe, realizację projektu i jego terminowość odpowiadają wszyscy członkowie zespołu. Bardzo proszę o przestrzeganie terminów.

Projekt jest działaniem interdyscyplinarnym, międzyprzedmiotowym i ponadprzedmiotowym, co oznacza, że  wykorzystujecie umiejętności z różnych przedmiotów (macie prawo do konsultacji z nauczycielami różnych przedmiotów). Takie działanie pozwala rozwijać ważne umiejętności zarówno ogólne i przedmiotowe.

Czego możecie się nauczyć?

1) pracy w zespole, kulturalnego dyskutowania i uzasadniania swojego zdania, słuchania innych i polemizowania, negocjowania, wspólnego tworzenia planów, dzielenia się pracą i brania odpowiedzialności za końcowy efekt;

2) korzystania z różnych źródeł (kroniki, encyklopedia, internet)

3) poszukiwania, gromadzenia i selekcjonowania informacji ( w tym materiałów ilustracyjnych)

4) opracowania informacji w różnej formie, tworzenia własnych tekstów w różnych formach (w zależności od zespołu)

5) przeprowadzenia i opracowania wywiadu, ankiety, itp…

6) dokonywania redakcji i korekty tekstów własnych i cudzych

7) dokonywania rzetelnej, krytycznej oceny tekstów własnych i cudzych (uczciwość, zgodność z prawdą, rzetelność, niestosowanie manipulacji, używanie argumentów)

8) wykorzystywania narzędzi TIK (różne w różnych zespołach)

9) samooceny i oceny pracy innych

10) przygotowania publicznego wystąpienia i zaprezentowania wyników pracy zespołu.

To tylko przykłady… Bardzo proszę, piszcie na bieżąco, czego się uczycie, nawet jeśli są trudności.

A jeśli ktoś chce wiedzieć i umieć więcej – niech sięgnie do poradników projektowych na głównym blogu programu.

autor: Danawera katagoria: Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2011/12, Komentarze (15)

Odpowiedzi: 15 do wpisu “Projekt? Ale o co chodzi?”

  1. To bardzo ważny wpis pani Danusiu :) Bardzo za niego dziękuję!

    Ostatnie zdanie to kwintesencja tego, co najciekawsze dla nas na blogach :) Uczniowie – piszcie, czego uczycie się działając w projekcie. Współpracy, podejmowania decyzji, a może samodzielności, odpowiedzialności i na pewno różnorodnych TIKowych sprawności, dzięki którym Wasze projekty są ciekawe. Sami na pewno najlepiej wiecie, a jeśli nie jesteście pewni zawsze możecie podpytać Waszych wspaniałych nauczycieli :)

    Serdeczności dla wszystkich!

    Magda
    Szkoła z klasą 2.0

  2. danawera pisze:

    Mam nadzieję, że moi uczniowie w końcu też to zrozumieją, :) jeśli przeczytają. :) No chyba że… zrobię im ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem. :)

  3. blogerzy.ino pisze:

    Przeczytaliśmy Pani wpis uważnie i na pewno wykorzystamy go w naszej pracy nad projektem. Właśnie dzisiaj umieściliśmy na naszym blogu kartę projektu i wszystkie zespoły ustaliły harmonogram i zasady działania zespołów. Na pewno jeszcze wiele razy wykorzystamy ten wpis i będziemy do niego powracać.

  4. Klasa ,,B'' pisze:

    WOW!!!!!!!!!

    Świetny Blog.

    Mój Blog: http://blogiceo.nq.pl/klasab

    Pozdrawiam,
    MIKI

  5. Srops pisze:

    Ten wpis bardzo mi się przyda. Szkoda, że nie chodzę na kółko blogowe na pewno więcej bym wiedział. Mam nadzieję, że to wszystko nadrobię. Bardzo liczę na Pani pomoc.
    Pozdrawiam.
    Nikodem

  6. Kasia pisze:

    Nie wiem, Pani Danusiu, czy o projekcie można było bardziej treściwie. Może nie jest – z perspektywy uczniów – krótko, ale… krócej się chyba nie dało. Rzeczywiście, zwłaszcza młodsze dzieci, nie mają świadomości, jak ważne jest ich systematyczne zaangażowanie projektowe. My równiez się z tym borykamy. Moim uczniom trudno jest samodzielnie opisywać to, co robią z własnej perspektywy. Oczekują cały czas pomocy, kierowania ich myśli na różne tory… Fakt, że mamy również problem z dostępem do sprzętu lub jego jakością techniczną, ale nie jest to żadnym wytłumaczeniem. Pani wpis jest skrótem tego, co o projekcie każdy wiedzieć powinien. „Pokieruję” moimi dziewczynkami w stronę Pani wpisu o projekcie na blogu :)

  7. grupauli pisze:

    Kiedyś myślałam, że najważniejszą rzeczą w całym projekcie jest końcowy efekt i przedstawienie prezentacji. Ten wpis mi uświadomił, że ważniejsza jest praca w ciągu wykonywania pracy.
    Dziękuje, że wykonała Pani ten wpis, ponieważ mnie nakierował.
    Ulka :-)

  8. danawera pisze:

    Ula, Ty mnie po prostu zachwycasz swoimi refleksjami.

  9. danawera pisze:

    Pani Kasiu, bardzo dziękuję za ciepłe słowa. Nie jest łatwo, ale za to znacznie przyjemniej, kiedy wiadomo, że mamy podobne trudności. Uczniom w szkole podstawowej jeszcze daleko do samodzielności, więc bez naszego „kierowania” nic się nie da zrobić. Zgadzam się z tym, co Pani wymieniła jako trudności, a najtrudniej im myśleć o uczeniu się innym niż wkuwanie z książki. Dodałabym, że ciągle się upewniają, czy dobrze myślą, oczekują potwierdzenia. Ale za to jak potrafią się cieszyć, kiedy coś się uda samodzielnie zrobić! Choćby dlatego warto z nimi robić projekty :)

  10. Krystyna Samborska pisze:

    Pani Danusiu! Świetne wsparcie dla uczniów!!! :)
    Pozwoliłam sobie zlinkować Pani wpis na swoim blogu, aby pomóc swoim uczniom uzupełniać karty projektu i karty działania, a także przygotować się do prezentacji projektu.
    Mam nadzieję, że Pani to nie przeszkadza.
    Pozdrawiam serdecznie!
    http://blogiceo.nq.pl/blogsp3krosno/

  11. [...] (Tutaj link do wpisu Pani Danuty, który podaje przykłady umiejętności – koniecznie tu zajrzyjcie!!! Bardzo przydatne). [...]

  12. danawera pisze:

    Oczywiście, Pani Krysiu, że nie przeszkadza. Wręcz przeciwnie, cieszę się, że ktoś z tego skorzysta.
    Pozdrawiam serdecznie

  13. Wiktoria Ra pisze:

    Ja bardzo z tego skorzystałam i jak przeczytałam, to mi to pomogło.

  14. danawera pisze:

    Cieszę się, Wiktorio, że Ci pomogło. Dziękuję, że mi o tym napisałaś.

  15. [...] (Tutaj Link Do Wpisu Pani Danuty, Który Podaje Przykłady Umiejętności – Koniecznie Tu Zajrzyjcie!!! Bardzo Przydatne). [...]

Napisz swój komentarz

Podaj swoje dane i komentarz poniżej.
Imię
E-mail
Strona www
Twój komentarz
*

css.php