A między nami mieszka szalona Agnieszka!

Nawet nie wyobrażacie się, co Ona wyczynia! „Ona”, czyli nasza szkolna koordynatorka Agnieszka, współwłaścicielka „TIK  te@mu”, moja serdeczna (mam nadzieję, a spróbuj powiedzieć, że nie ;) ) koleżanka. Oto przed tygodniem w naszej szkole mieliśmy przyjemność gościć nauczycieli ze szkół w województwie podlaskim oraz trenerów – moderatorów w Szkole z Klasą 2.0: Asię Poniatowską, Maję Wrzos, Karolinę Żelazowską i Danusię Chwastek. Goście zaszczycili nas swoją obecnością w związku ze szkoleniami z GoogleApps. Oczywiście do obu grup przemyciliśmy swoich nauczycieli. W tym Agę.  No, i na co mi to było?! Ta piekielnie zdolna i ambitna kobita od razu zaczęła nas i koleżanki z edukacji wczesnoszkolnej – grupy, do której Agnieszka w naszej szkole przynależy – zasypywać stosem udostępnianych tabelek i tabeleczek. I wszyscy się cieszą, że tak świetnie idzie współpraca przy tworzeniu papierków przed zakończeniem roku. Jeszcze gdyby tak w IV-VI ktoś zainicjował taką organizację pracy… Ech… pewnie padnie na mnie ten pierwszy raz ;)

4516057971_1f8265d122_oŹródło grafiki: www.flickr.com, by Martin Lafrance, CC-BY, dostęp: 2014-06-16

Posted in Bez kategorii | 1 Comment

Nobody Hates You!

Nierzadko zdarza się przenoszenie konfliktów z podwórka do szkoły. Teraz jeszcze prościej zaognić powstały konflikt poprzez działania w sieci. Najczęściej mam okazję obserwować to na Facebooku, na którym czasem „podglądam” swoich uczniów. Cieszę się, że w Szkole z Klasą 2.o zaczęło się mówić o agresji w sieci. Gdzie jak nie tu? Wkrótce internauci, coraz bardziej świadomi swoich praw, zaczną dochodzić roszczeń wobec swoich wirtualnych ciemiężycieli na drodze sądowej. Gorzej, jeśli zechcą dochodzić sprawiedliwości w realu :( Oby jak najczęściej dzieci uświadamiały sobie, że w sieci nie są i nie będą anonimowe, że bycie po drugiej stronie łączy internetowych nie pozbawia konsekwencji za niewłaściwe zachowanie. Oby nigdy nie doświadczyły tzw. hate’owania. Oby go nie podejmowały wobec nikogo, rozumiejąc, że szacunek do innego człowieka nie jest niczym niezwykłym w wirtualnym świecie tylko czymś, co bez łaski należy się każdemu.

Posted in Bez kategorii | Leave a comment

Nućmy z CC!

Często przygotowuję prezentacje multimedialne. Różnorodne. Czasem związane z tematem zajęć, ale także na szkolenia dla nauczycieli. Wcale nierzadko proszę uczniów o przygotowanie prezentacji. Bywa, że pokazy wydają się ciekawsze dzięki załączonej do nich muzyce. Prace przygotowane przez dzieci zazwyczaj muzykę zawierają. Do niedawna wybierałam jako podkłady do prezentacji utwory, które wiązały się z tematyką lub oddawały nastrój tego, na co patrzymy. Jednak od czasu udziału w programie Szkoła z Klasą 2.o pilnuję siebie i moich uczniów, aby załącznik muzyczny pochodził z wolnych zasobów. Obserwuję, że wciąż zbyt mało nauczycieli przywiązuje się do tego. Na stronach internetowych szkół często można znaleźć prezentacje czy pokazy filmowe  zawierające muzykę znanych twórców, słyszaną w radiu czy telewizji. Nie robię tego już od dość dawna. Uczniom zwracam prace, które zawierają nielegalnie pozyskaną muzykę. Ciągle uważam, że powinni to robić wszyscy nauczyciele – pilnować zgodności z prawem, uczulać, uczyć korzystania z wolnych zasobów w sieci.

Wciąż pamiętam moment, gdy nie wiedziałam, skąd można wziąć, gdzie znaleźć muzykę na wolnych licencjach. Pomogły mi w tym niegdyś: Magda Janiszewska (koordynatorka ds. blogów uczniowskich) , Danusia Chwastek (nauczycielka z Inowrocławia) i Krysia Samborska (nauczycielka z Krosna). Zamieściłam od razu na swoim blogu linki do stron  z muzyką na wolnych licencjach. Najczęściej korzystam z Efektów dźwiękowych na wolnych licencjach  i Jamendo.  Dziś odkryłam jeszcze Radio Wolna Muzyka.

Tym razem szukałam czegoś pozytywnego. Tak po prostu. Znalazłam na „Jamendo”  utwór Tamary Laurel „Sweet”. Posłuchajcie.

Źródło muzyki: www.jamendo.com/pl/ by Tamara Laurel, CC-BY-SA-NC, dostęp: 2014-06-15

 

 

 

 

 

 

 

Posted in Bez kategorii | Leave a comment

Młodzi dla wolności

Dziś, przy wolnej (o dziwo!) niedzieli siedzę i uzupełniam wpisy o wszystko, co warto Wam przekazać, ale również czym warto się pochwalić. Tym razem krótka historia mego kolegi, nauczyciela historii ;)

Jesienią ORE ogłosił konkurs pod patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Bronisława Komorowskiego „Młodzi dla wolności’. Kolega – Adam – postanowił wziąć udział w tym konkursie. Na początku nie był zdecydowany, czy będzie to projekt edukacyjny czy inna dopuszczona w regulaminie forma. Po dyskusji zdecydowaliśmy, że Adam stworzy scenariusz lekcji historii dla uczniów klas IV-V, będący kontynuacją zajęć z polskiego ( w podstawie programowej mamy „Władcę Lewawu” Doroty Terakowskiej – rzecz nawiązującą do stanu wojennego). Adam nie ma jeszcze doświadczenia w wykorzystywaniu TIK ani pracy według strategii oceniania kształtującego. Cóż jednak znaczy współpraca między nauczycielami! Oto powstał genialny scenariusz lekcji historii z OK, TIKiem i metodami aktywnymi, a jej finałem był film z wywiadów przeprowadzonych przez uczniów z żywymi świadkami naszej historii najnowszej. Montażem filmu zajął się rodzic – Pan Zbyszek Wasilewski, który z poświęceniem robił to do późnych godzin nocnych, aby nasz kolega miał szansę zdążyć zamieścić pracę swoją i dzieci na stronie szkoły i sfinalizować swój udział w konkursie. Wiemy już, że praca ta okazała się jedną z dwóch najlepszych w województwie podlaskim. Czekamy na wyniki ogólnopolskie, wierząc, że zostanie doceniona i tam. Uwierzcie mi, warto zajrzeć i wykorzystać.

WOLNOŚĆ – KOCHAM I ROZUMIEM

Posted in Bez kategorii | Leave a comment

Po prostu koci świat!

Uwielbiam koty. I nie jest to już od dawna tajemnicą. Staram się pomagać bezdomnym kotom – i to również nic nowego. Tym razem jednak jedna z moich szkolnych koleżanek – Ania – wyszła z inicjatywą zorganizowania konkursu plastycznego dla najmłodszych (przedszkolaków i uczniów klas I-III), którego celem będzie zebranie pieniążków przeznaczonych na pomoc bezdomnym kotkom znajdującym się pod opieką Fundacji „Kotkowo”. Dzieci przygotowywały prace nie spodziewając się żadnych nagród rzeczowych.Podczas uroczystości finałowej miała się odbyć aukcja nagrodzonych i wyróżnionych prac. Tak też się stało.

Wszędzie pełno było ogromnych, kolorowych kotów wymalowanych w arbuzy, kwiatki, prążki i truskawki głównie przez Panią Monikę ze świetlicy. Na początku  zabrzmiał motyw przewodni z filmu animowanego „Przygody kota Filemona”, który stał się inspiracją dla tytułu konkursu. Zaśpiewaliśmy najpierw kocie piosenki (hurraaaa! nasza „Wesoła Dwunastka”) i przystąpiliśmy do licytacji prac, którą poprowadziła nasz dzielna Pani Dorotka. Chwilami było bardzo emocjonująco! Każdy „właściciel” wylicytowanej pracy otrzymywał w nagrodę nalepkę z logo Fundacji „Kotkowo” z rąk samej Pani Prezes Agaty Kilon. Na gości czekał wspaniały poczęstunek przygotowany przez nauczycieli naszej szkoły, dyplomy i cudne, ręcznie wykonane i malowane przez Panią Monikę i Panią Ewę (świetlica) kotki z masy solnej, które zrobiły furorę. Podczas aukcji zebraliśmy 300 zł. W kolejnych dniach udało się sprzedać prace na kwotę 105 zł. Jeszcze ich trochę zostało, liczymy więc, że jeszcze  uda nam się dorzucić nieco pieniążków do kociej portmonetki ;)

013

015020

Źródło: domkasia by Dawid Bubela-Chatkiewicz (zdjęcia udostępnione za zgodą autora)

Posted in Bez kategorii | Leave a comment

Radosny spacer wokół „Tajemniczego ogrodu” – odwrócona lekcja po raz trzeci

Tym razem schytrzyłam się maksymalnie. Nie siedziałam godzinami, aby przygotować pomoce uczniom do lekcji. Nie grzebałam w sieci, żeby znaleźć im ciekawe materiały dotyczące lektury. Wszystko zrobiła za mnie jedna z uczennic. Grunt to się dobrze ustawić :) Żartuję, oczywiście. To po prostu był mój kolejny eksperyment z odwróconą lekcją. Przy pierwszej napracowałam się co niemiara. Druga kosztowała mnie już nieco mniej. Trzecia miała być jeszcze inna, całkowicie odwrócona – z odwróconą rolą nauczyciela, czyli… bez jego roli. Całość przygotowała Paulinka. Moim wkładem pracy było jedynie zorganizowanie filmu, który wspólnie obejrzeliśmy i wyjaśnianie, dopowiadanie niezrozumiałych wątków. Paulinka zaś przygotowała ćwiczenia w LearningApps odnoszące się do treści filmu (reż. A. Holland) i samego tworzywa filmowego (film jako gatunek w kulturze i mediach). Opracowała też scenariusz lekcji ze źródłami informacji na temat autorki i jej powieści znajdującymi się w sieci. Zabawa była przednia. Dodam, albowiem uważam, że fakt ten nie jest bez znaczenia, że Paulina nie bloguje i w nikły sposób włącza się w szkolne TIKanie. Jest natomiast bardzo zdolną dziewczynką o wspaniałych możliwościach. Wystarczy tylko zmotywować, popchnąć i podpowiedzieć, a efekty? Sami ocenicie.

FILM – MAPA MYŚLI

MAPA MYŚLI – do samodzielnego uzupełnienia

ANKIETA

WYKREŚLANKA

WYŚCIG WIEDZY

WISIELEC

KRZYŻÓWKA

PUZZLE

Tajemniczy ogródŹródło grafiki: www.flickr.com by Rino Neal, CC-BY-NC-ND, dostęp: 2014-06-15

 

Posted in Bez kategorii | Leave a comment

Wakacyjne zaklinanie słów

Shirin Kader – urodzona w Lublinie pasjonatka Orientu popełniła była swój debiut literacki przepiękną książką „Zaklinacz słów”. Rzecz trochę o miłości, trochę o sile wyobraźni, może nieco magii… Zadziwiające w tej powieści jest to, jak pięknym językiem opowiedziana jest ta powieściowa historia. Rzadko zdarza się tak niezwykły talent w dobieraniu słów, obrazów. Prawdziwa magia fikcji literackiej połączona z talentem pisarskim autorki. Nie jestem fanką świata Orientu, a jednak chłonę każde słowo płynące z tej książki. Nie da się przeczytać jej szybko, w biegu, co drugi wers. Po prostu chce się sięgnąć po kolejne wyrazy budujące atmosferę świata opisanego przez Kadar. Zbliżają się wakacje, dlatego szczerze polecam tę książkę nie tylko nauczycielom, ale i uczniom szkół ponadpodstawowych na wszystkie pogodne i niepogodne dni.

3811537169_00110ea8d4_zŹródło: www.flickr.com by Dave Heuts, CC-BY-SA, dostęp: 2014-06-15

Posted in Bez kategorii | Leave a comment

Interpunkcji nauczysz się sam! – odwrócony polski # 2

Jako że wybrałam sobie do realizacji ścieżkę odwróconej lekcji, szukałam kolejnych po składni obszarów do realizacji tą metodą. Po dość długim namyśle i chwilach wściekłości spędzonych na wstawianiu brakujących przecinków w pracach moich uczniów, zdecydowałam się na interpunkcję. Przegrzebałam internet w poszukiwaniu materiału. Znalazłam ten slideshare. Wysłałam go dzieciom przez dziennik elektroniczny razem z „nacobezu” (więcej szczegółów w opisie na platformie  2.0). Jeden z uczniów przygotował grę w „Milionerów” w Learning Apps. Przygotowałam i poprowadziłam lekcje metodami aktywizującymi oczywiście. Nie powiem, że nie było warto ;) Teraz tylko musimy utrwalać nabyte umiejętności.

interpunkcjaGrafika by domkasia

Posted in Bez kategorii | 1 Comment

Obudzona ze snu zimowego

Niby wiosna w pełni, mieliśmy nawet zajawkę lata… Tymczasem mój blog znowu zamilkł. To nie znaczy, że nic się nie dzieje. Wręcz przeciwnie – dzieje się tyle, że zapomniałam na chwilę, że go mam. Brakuje mi wszystkiego: czasu, pomysłów. Kolorowe odznaki uciekły  w dal… Ciągle gonię nie wiadomo za czym. Obiecałam sobie, że do końca roku szkolnego postaram się nieco nadrobić zaległości blogowe. Tylko nieco, bo czas czerwcowy temu nie sprzyja ;) Witajcie znowu!

Thirumurugan PŹródło grafiki: www. flickr.com, by Thirumurugan P, CC-BY-NC, data dostępu: 2014-06-01

Posted in Bez kategorii | 2 Comments

„Artysta” i nauczyciel

Po długiej nieobecności na blogu, piątkowej konferencji, zmęczona, z tysiącem zobowiązań i mniej lub bardziej twórczych i odtwórczych rzeczy do zrobienia postanowiłam w sobotnie popołudnie zażyć nieco kultury. Obejrzałam „Artystę” – słynny film w reżyserii Michaela Hazanaviciusa z Jeanem Dujardinem w roli Georga Valentina.  Z minuty na minutę coraz silniej odczuwałam niemą jeszcze potrzebę postawienia pewnego pytania. Dziś zadaję je Wam, jako głośno wypowiedziane pytanie kluczowe: CO ŁĄCZY „ARTYSTĘ” i WSPÓŁCZESNEGO NAUCZYCIELA? Z przyjemnością będę czytać Wasze komentarze ;)

Posted in Bez kategorii | 6 Comments