Reportaż- dzień Miłosza w naszej szkole

Dzień Czesława Miłosza

Już od dawna trwały w naszej szkole przygotowania do tego ważnego święta. Wszystko było dopięte na ostatni guzik, kiedy 1 czerwca uczciliśmy pamięć wybitnego poety. Na korytarzach wisiały wiersze noblisty, a jedna z sal została specjalnie przygotowana pod kątem prezentacji, którą wspólnie obejrzeliśmy.

 Jak żył i tworzył noblista?

O godzinie 9 zebraliśmy się w sali udostępnionej nam prze klasę pierwszą gimnazjum. Kiedy ucichły ostatnie rozmowy, przewodnicząca szkoły rozpoczęła przedstawianie prezentacji multimedialnej. Prezentacja przedstawiała biografię Czesława Miłosza. Dowiedzieliśmy się wiele o jego życiu i warunkach w jakich tworzył swoją poezję.

  W wierszowanym świecie

Następnym punktem programu było wysłuchanie wierszy Czesława Miłosza. Z zapartym tchem słuchaliśmy o świecie w barwach, w jakich widział go poeta. Wszyscy uczniowie zgodnie stwierdzili, że poezja noblisty przypadła im do gustu. Po krótkiej przerwie, która pozwoliła nam na chwilę refleksji, obejrzeliśmy film, na którym pokazane zostało mieszkanie Miłosza. Mieliśmy szansę wysłuchać również wypowiedzi osób, które znały go osobiście. Dowiedzieliśmy się kilku rzeczy na temat jego przyzwyczajeń i sposobie,  w jaki przyjmował swoich gości.

Sprawdźmy się!

Po obejrzeniu prezentacji i filmu odbył się konkurs sprawdzający to, co zapamiętaliśmy z przedstawionych nam informacji. Wystąpiły trzy drużyny, po jednej reprezentującej każdą klasę. To była zacięta rywalizacja, każdy starał się jak najszybciej odpowiedzieć na pytanie. W sumie zostało zadanych 18 pytań. Dzięki dokładnemu wysłuchaniu biografii, prawie wszyscy znali odpowiedzi.

 Kącik Miłosza

Na koniec obchodów święta noblisty odbyło się uroczyste czytanie wierszy Miłosza. Uczniowie po kolei odczytywali wiersze z cyklu ,,Poema Naiwne’’. Mogliśmy zobaczyć jak poeta postrzegał rzeczy codzienne i zwyczajne w całkiem niezwyczajny sposób. W kąciku Miłosza rozstrzygnięty został również konkurs plastyczny przeznaczony dla klas 4-6. Wygrała ilustracja do wiersza ,,Przypowieść o maku’’, która pokazała talent plastyczny uczennicy z klasy 6.  W sumie zostało przyznanych pięć miejsc, pierwsze, drugie i trzy trzecie. Wybór był bardzo trudny, gdyż dziewczynki włożyły dużo pracy w zilustrowanie wizji świata Czesława Miłosza.

Podsumowanie

Rozstaliśmy się w zadumie nad żywotem jednego z najwybitniejszych polskich poetów. Ten dzień był nam wszystkim potrzebny, bo oprócz chwili wytchnienia od codziennych zajęć mieliśmy możliwość zapoznania się z postacią Czesława Miłosza.

więcej na: www.lingwistyczne.czest.pl

autorka reportażu: Karolina Płowecka

W naszej szkole trwają przygotowania do Dnia Nauki. Podczas niego odbędzie się prezentacja projektów gimnazjalnych. Robota idzie pełną parą. Aktorzy nerwowo ćwiczą swoje role i projektują kostiumy. Gra planszowa dotycząca teatru już prawie gotowa, razem z prezentacją multimedialną o teatrze. Tak jak wspomnieliśmy nasza szkoła na jeden dzień zapełni się postaciami z najsłynniejszych dramatów.Druga grupa realizująca temat z wos-u też jest na półmetku. W tej chwili uczniowie składają w całość pokaz slajdów oraz księgę (portfolio), dotyczącą wszytskich planowanych i tych już zrealizowanych inwestycji w Częstochowie. Z kolei trzecia grupa tworzy plansze karaoke oraz kolorowe, muzyczne plakaty. Uchylimy rąbka tajemnicy i ujawnimy, że pojawią się wersje karaoke takich słynnych przebojów, jak: „I can’t get no satisfaction”.

pokaz

Tradycje wielkanocne z całego świata

W Wielką Środę w naszej szkole odbyło się Wielkanocne Śniadanie ( a właściwie obiad). Podczas niego wszystkie klasy gimnazjalne zebrały się na stołówce. Składaliśmy sobie życzenia i jedliśmy wielkanocne potrawy. Następnie według starej angielskiej tradycji szukaliśmy czekoladowych jajek na boisku szkolnym. To była świetna zabawa, ale również bardzo zacięta walka. Rekordziści zjedli nawet kilkanaście czekoladowych jajek! Był to przyjemny dzień pozwalający nam mile zacząć nadchodzace święta.

18 kwietnia uczniowie gimnazjum uczestniczyli w wycieczce do Teatru im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. Naszą wycieczkę zaczęliśmy od  sali kameralnej. Zazwyczaj dla nas zamkniętej, ponieważ odbywają się tu spektakle dla dorosłych widzów, gdzie zobaczyliśmy, jak czują się aktorzy na scenie. Następnie swoje kroki skierowaliśmy ku garderobom aktorów, które okazały się mniej ekstrawaganckie, niż je sobie wyobrażaliśmy. Potem wybraliśmy się na scenę dużą (główną) dowiedzieliśmy się tam, gdzie znajduja się ukryte zapadnie oraz  podczas przedstawień siedzi orkiestra i jak działają reflektory oświetlające scenę. W ten sposób poznaliśmy tajniki pracy „oświetleniowca”. Poszliśmy także do kostiumiarni, wielkiej szafy, w której znajdują się wszystkie kostiumy z granych w teatrze przedstawień. Liczne kapelusze i maski od razu przyciągnęły oczy kolegów i koleżanek. Później udaliśmy się na najwyższe piętro, do małej sali, żadko uczęszczanej, ponieważ odgrywane są tu tylko monodramy i „saloniki poezji dla dzieci”. Teatr to miejsce, w którym na scenie szara codzienność zamienia się w magiczny świat. Chętnie będziemy do niego wracać.

Teatr- inspiracja dla każdego z nas

W naszej szkole trwa realizacja projektu gimnazjalnego. Uczniowie z zespołu teatralnego szykują maski na przedstawienie oraz rekwizyty. Inna grupa wybiera fragmenty słynnych dramatów, które pod koniec roku zostaną wystawione na ”deskach” szkolnego teatru. Wśród nich pojawią się fragmenty „Antygony” Sofoklesa, „Dziady cz. II” Adama Mickiewicza, „Romeo i Julia” Williamam Szekspira. Uchylimy rąbka tajemnicy i zdradzimy, że pojawią się również humorystyczne fragmenty.  18 kwietnia planujemy wycieczkę do teatru, poznamy kulisy pracy aktorów i teatralną rzeczywistość. Czy życie i praca aktorów są takie ciekawe, jak się wydaje? Przekonamy się wkrótce… cdn.

W tworzeniu artykułu gościnnie udział wzięli: Krzesimir i Mateusz

W pierwszy dzień wiosny w naszej szkole ustanowiliśmy nową, szkolną tradycję, mamy nadzieję, że przetrwa ona kolejne lata. Po raz pierwszy przyszliśmy do szkoły bez plecaków. W poniedziałek rano, nie musielismy martwić się, czy niczego nie zapomnieliśmy. Dzień więc zaczął się miło i ciekawie. Na pierwszej lekcji graliśmy w kalambury. Wcieliliśmy się w rolę Hollywoodzkich aktorów, oraz poszerzyliśmy swoja wiedzę na temat zagranicznych i polskich filmów. Nastepne godziny sędziliśmy sprawdzając swoją wiedzę w quizie o wdzięcznej nazwie: „Super mózg”. Niektóre pytania były trudniejsze inne bardzo proste, a niektóre śmieszne. Wygranym, naszym szkolnym „super mózgom” serdecznie gratulujemy! Po tym wszystkim strasznie zgłodnieliśmy i wybraliśmy się na pizzę. Po najedzeniu się do syta wróciliśmy do szkoły, gdzie resztę popłudnia spędziliśmy na szkolnym boisku oraz ćwicząc na w-fie. :) To był bardzo miły i odprężający dzień, choć nie zdążyliśmy zatęsknić za naszymi plecakami! ;]

Właśnie w tej chwili jesteśmy w trakcie spotkania, na którym omawiamy projekty gimnazjalne. Spotykamy się i planujemy, dyskutujemy, jak najlepiej zrealizować podane tematy prac. Wśród klasy 1 i 2  powstały dwie grupy realizujące różne tematy. Pierwsza to humaniści badający teatr, kulisy jego powstawania oraz  zmiany teatru przez wieki i słynnych dramaturgów. Przeprowadzą również wywiad z aktorem lub aktorką, choć jeszcze nie wiemy kto to będzie. Efektem ich prac ma być czerwcowe przedstawienie składające się z najsłynniejszych  scen niezapomnianych dramatów i komedii. Druga grupa, robiąca projekt na wos, interesuje się głównie inwestycjami i  historią Częstochowy. Planują przeprowadzić wywiady w urzędzie miasta i trochę pokręcić się po centrum. Wszystkie te projekty będą w czerwcu zaprezentowane i ocenione przez nauczycieli. Ocena naszych prac oraz nasz wkład będzie rzutował na oceny z zachowania.

Witamy na blogu!

Witamy wszystkich na naszym szkolnym blogu. Chcemy podzielic sie ze wszystkimi naszym szkolnym życiem, nie tylko tym związanym z projektem. Chodzimy do bardzo małego,  częstochowskiego gimnazjum. Wszyscy dobrze sie znamy i w naszej szkole panuje bardzo miła atmosfera. Tą atmosferą, chcemy się ze wszystkimi podzielic, stąd nazwa naszego kodeksu :”Tobie i komus”. Sądzimy, że ten projekt pomoże nam pracowac z komputerem na co dzień, na lekcjach i … chcemy sie podzielic naszymy wnioskami,  powodzeniami i niepowodzeniami, przemyśleniami. Co z tego wszystkiego wyniknie?- dobry kodeks 2.0 wraz z opracowanymi komentarzami dotyczacymi wcielenia go w życie.  Do tej pory odbyły się dwie debaty. Ustaliliśmy już wspólnie nasz kodeks albo przynajmniej jego pierwszą wersję.  Duże zainteresowanie, szczególnie uczniów,  wzbudził pomysł używania telefonów komórkowych na lekcjach. Niestety, lub też  stety (według nauczycieli ale też i uczniów) pomysł ten został wycofany. Na debacie padadły różne pomysły, najlepsze z nich wykorzystaliśmy do naszego kodeksu i zamierzamy ich przestrzegac i korzystac z nich.  Ten temat zostawiamy na razie otwarty, przybliżymy go w następnych postach.