Festyn rodzinny „ Zdrowie mam, bo o nie dbam”

Publiczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Janowie Lubelskim              w  ramach realizacji projektu gminnego „ Zdrowie mam, bo o nie dbam”- propagowała wśród uczniów zdrowy styl życia, wolny od nałogów. Od 1 kwietnia 2014 r. uczniowie kl. IV- VI poszerzali wiedzę o zdrowym odżywianiu i aktywnym wypoczynku oraz angażowali się w różnorodne kreatywne działania. Podsumowaniem projektu był festyn rodzinny „ Zdrowie mam, bo o nie dbam”, który odbył się  w dniu 29 V 2014 r.

   Publiczność – „oczami wyobraźni”- przeniosła się do XVI wieku do epoki Renesansu na dwór królowej Polski- Bony, przybyłej z Italii żony króla Zygmunta Starego. Królowa wprowadziła na stół nieznane wówczas w Polsce warzywa, do dziś zwane powszechnie „włoszczyzną”. W ten sposób krzewiła zdrowe nawyki żywieniowe. Tematyka programu festynu koncentrowała się wokół zagadnień zdrowego stylu życia rodziny (zdrowego odżywiania i aktywności ruchowej).

Program obejmował:

  1. Prezentacje artystyczne uczniów:
  • przedstawienie teatralne żywego planu w języku polskim i języku angielskim;
  • pokaz układu taneczno- akrobatycznego w wykonaniu zespołu „Stokrotki”;
  • pokaz mody, w którym uczniowie byli przebrani za owoce i warzywa;
  • występy wokalne;
  • występy zespołu Kleszcze;

2. Warsztaty tańca renesansowego i żonglowania flagami dla uczniów, połączone z pokazem (zespół Belriguardo z Lublina).
3. Ogłoszenie wyników konkursów:

  • na logo Szkoły Promującej Zdrowie;
  • na piosenkę o zdrowym odżywianiu
  • na  wiersz o zdrowym odżywianiu;
  • konkurs wiedzy  o zdrowym stylu życia bez nałogów „ Zdrowy człowiek w bezpiecznym środowisku” .

4. Przyjęcie do Kręgu Młodych Talentów 52 uzdolnionych uczniów z kl. IV i V.

5. Konkurencje w Komnatach Talentów:

  • sportowe: wspinanie po „warkoczu” do królewny zamkniętej w wysokiej wieży zamku, turniej „łuczniczy”, pokazy zręcznościowe „ w galopie na koniu”, skoki przez linę;
  • matematyczne: ,,Król/królowa skakanki”, ,,Bączek matematyczny”, ,,Piłkarz matematyk”, ,,Potyczki matematyczne”;
  • wykonywanie makiety zamku w Chęcinach (prace modelarsko-matematyczne).

6. Biesiada rodzinna ze zdrowym jedzeniem, na stole pięknie nakrytym.
7. Wystawy: zdjęć„ Obiroczki- obrzęd kiszenia kapusty” oraz prac konkursowych uczniów.
8. Wręczanie ulotek o zdrowym stylu życia.

Celami naszej akcji prozdrowotnej było:
* propagowanie zdrowego stylu życia wolnego od nałogów, w poczuciu więzi z rodziną;
* integrowanie społeczności szkolnej, rodziców i środowiska lokalnego na rzecz promocji

Zdrowia;
* rozwijanie umiejętności życiowych;
* budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;
* promocja zdolności uczniów naszej szkoły- Szkoły Odkrywców Talentów;
* promocja szkoły w środowisku lokalnym.

       

Konkurs „ Zdrowy człowiek w bezpiecznym środowisku”

13 V 201 4 r. odbędzie się w szkole konkurs „ Zdrowy człowiek w bezpiecznym środowisku”.   Tematyka konkursu będzie obejmowała zagadnienia:

1. Zasady zdrowego żywienia:
2. Dodatki do żywności i ich wpływ na zdrowie:
3. Czytanie etykiet produktów spożywczych.
4. Alkoholizm i narkomania- objawy i skutki .

Zapraszamy

Koordynator ds. promocji zdrowia

Warsztaty kulinarne ” Potęga smaku „

15 kwietnia 2014 roku, 10 uczennic z klas V a-e wzięło udział w warsztatach kulinarnych, przeprowadzonych przez nauczycieli – instruktorów i uczniów Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych w Zespole Szkół im. W. Witosa w Janowie Lubelskim.
Najpierw dziewczyny – na 3 stanowiskach gastronomicznych – przygotowywały mini kanapki.

Mini kanapki z avocado

     

Bagietka pokrojona w cienkie kromki, posmarowane serkiem Almette z chrzanem. Plasterki łososia wędzonego drobno pokrojone w kostkę. Obrany ze skórki owoc avocado pokrojony w drobną kostkę. Kanapki posypujemy kostkami łososia i avocado.

Dziewczyny przyglądały się także wycinaniu fantazyjnych dekoracji w warzywach i owocach. Sztuka ta nazywa się carving. Ojczyzną dekorowania potraw i stołów fantazyjnie rzeźbionymi owocami i warzywami jest: Tajlandia i kraje ościenne, a także Japonia. Jest to bardzo trudna sztuka, wymagająca niezwykłego skupienia, precyzji i zmysłu artystycznego.

     

Następnie dziewczyny uczyły się przygotowywania koktajli.

Koktajl owocowy z „nutką grenadiny”

Składniki na 1 porcję:

80 ml soku pomarańczowego
80 ml soku ananasowego
30 ml soku z cytryny
20 ml grenadiny ( syrop z owoców granatu)
Kostki lodu
Pomarańcza do dekoracji

Sposób wykonania:
Do szejkera wrzucić kilka kostek lodu, wlać sok: pomarańczowy, ananasowy i cytrynowy. Całość wymieszać i wlać do szklanki. Po wypukłej stronie łyżeczki sok z grenadiny wlewać cienkim strumieniem kierując na ściankę szklanki. Uzyskamy warstwy koktajlu ( na dole czerwoną, na górze żółtą). Brzeg szklanki udekorować plasterkiem pomarańczy.

Koktajl mleczno – bananowy z czekoladą

Składniki na 4 porcje:

2 bardzo dojrzałe banany
300 ml mleka
8 kulek lodów waniliowych lub śmietankowych
5 łyżeczek czekolady w proszku

Sposób wykonania:
Banany obrać ze skórki, pokroić na kawałki. Zmiksować ze schłodzonym mlekiem, kulkami lodów i 4 łyżeczkami czekolady w proszku. Otrzymany koktajl bananowy rozlać do szklanek, oprószyć pozostałą czekoladą. Każdą szklankę można ozdobić wg uznania, np. plasterkami banana, świeżymi malinami albo kawałkami truskawek.

Trójkolorowy  koktajl

Składniki na 2 porcje:

2 banany
2 owoce kiwi
3 garści truskawek
kika kropli cytryny
listki mięty (świeżej)

Sposób wykonania:
Każdy rodzaj owoców zmiksować osobno. Obrać kiwi, pokroić w kawałki i zmiksować blenderem lub w mikserze. Banany obrać, pokroić w plastry, skropić cytryną, zmiksować. Truskawki ( jeśli mrożone wyjąć wcześniej z zamrażalnika) zmiksować. Zmiksowane owoce układać warstwami : na dole warstwa musu truskawkowego, potem bananowego, na górze warstwa musu z kiwi. Udekorować listkiem mięty. Podawać z łyżeczką na talerzyku.

Po degustacji kanapek i koktajli nadeszła kolej na dekoracyjne układanie kilku wzorów serwetek.

 

Zdobyta wiedza i umiejętności są przydatne w życiu codziennym. Zostaną przekazane kolegom i koleżankom w klasach.

Było wesoło i pysznie.

Dziękujemy Dyrektorowi i naszym instruktorom z Zespołu Szkół im. W. Witosa za wspaniałą naukę i miłą atmosferę.

Koordynator ds. promocji zdrowia

Co udało się nam zwiedzić w ramach programu Muuvit- Ruszaj się z klasą?

Klasa V d wędruje po świecie zwiedzając różne ciekawe, często egzotyczne miejsca. Wyruszyliśmy z Warszawy. Potem zwiedziliśmy dwa miasta naszego zachodniego sąsiada: Berlin i Hamburg. Następnie skierowaliśmy się do Amsterdamu, Brukseli i Paryża. Po zwiedzeniu miasta słynącego z wieży Eiffla, wyruszyliśmy do Barcelony, Porto, Lizbony,  Madrytu i Sewilli. Ciągle zbierane punkty za aktywność ruchową, pozwoliły nam nadal zwiedzać : Rabat, Algier, Palma de Mallorca, Monaco, Wenecję, San Marino, Rzym, Tiranę, Ateny, Iraklion, Kair, Jerozolimę, Bejrut, Ankarę i Stambuł. Obecnie zwiedzamy: Bukareszt, Budapeszt, Bratysławę, Wiedeń i Salzburg.

Oprócz tego otrzymaliśmy 27 kart bonusowych, dzięki którym wędrowaliśmy do: Australii (zwiedzanie Sydney i Canberry),  USA( New York, Los Angeles) i na Hawaje ( Honolulu), do Meksyku ( Meksyk), Kenii( Nairobi), Tanzanii (Dar es Salaam) oraz Canady ( Toronto).

Pokonaliśmy już wspólnie 12705 mil.

Koordynator zespołu ds. promocji zdrowia

Lokalna Akcja Sportowa – rozgrywki klubów piłki ręcznej

18.01.2014 r. (w sobotę) do Janowa zjechały kluby piłki ręcznej na Turniej o Puchar Dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Janowie Lubelskim Pani K. Ćwiek. Dwie drużyny z Biłgoraja. MKS – Biłgoraj I i II, jedna z Sandomierza SPR Sandomierz oraz dwie drużyny z klasy sportowej IV B ogółem około 70 zawodników.
Pani dyrektor ufundowała nagrody oraz dla każdego drożdżówkę. Od Burmistrza Janowa Lubelskiego p. K. Kołtysia zawodnicy dostali bezpłatny godzinny karnet na pływalnię.

Odbyło się 10 zaciętych meczy, sędziowali p. Osiewicz  i  p. Dobrowolski z pomocą             p. Kańczugowskiego byłego ucznia PSP, a dzisiaj studenta wychowania fizycznego. Po 10 meczach ustalono kolejność drużyn, z których każda dostała puchar oraz pamiątkowy dyplom.

I miejsce za wszystkie mecze wygrane przypadło PSP z OI w Janowie Lub.- zespół I
II miejsce PSP z OI w Janowie Lub. -zespół II
III miejsce MKS Biłgoraj I
IV miejsce SPR Sandomierz
V miejsce  MKS Biłgoraj II

Życzymy dalszych sukcesów i marzymy o Jankowiaku w kadrze narodowej!

                                                                                        Z. Czajkowski- nauczyciel wych. fiz.

Klasa V d rozpoczyna przygodę z Muuvit :)

W dniu 27 XI 2013 r. dołączyliśmy do 1100 klas z całej Polski, biorących udział w projekcie o nazwie „Muuvit- Ruszaj się z klasą”. Jest to projekt bezpłatny, mający na celu promocję zdrowego stylu życia i umożliwiający interaktywne wycieczki po Europie. 13 lat temu powstał w Finlandii, a od roku jest realizowany w Polsce. Otrzymaliśmy już komplet materiałów umożliwiający po­zna­nie za­sad pracy z apli­ka­cją Mu­uvit: karty dla uczniów, smycze, informatory dla rodziców i nauczyciela, mapę przygody oraz dyplomy ( rozdane zostaną na zakończenie programu). Projekt może być prowadzony przez nauczycieli różnych przedmiotów, nie tylko wychowania fizycznego czy przyrody.

Korzyści z uczestnictwa:

  • Promocja aktywności ruchowej uczniów
  • Nowoczesne nauczanie
  • Współdziałanie w zespole
  • Kontakty ze szkołami partnerskimi

Realizacja projektu nie jest skomplikowana ani czasochłonna. Polega na sumowaniu punktów za każdą, codzienną aktywność ruchową wszystkich uczniów, które są potem przeliczane na mile. Po przebyciu określonej liczby mil uczniowie odbywają wirtualne podróże. Mogą też rywalizować z innymi drużynami z Europy , tworzyć krajowe lub międzynarodowe zespoły.

Nasza drużyna ma nazwę„ Ciekawi świata”, bo rzeczywiście mamy ochotę poznawać kulturę i dorobek innych narodów, odkrywać nieznane nam tereny.  Przygodę zaczynamy od Warszawy, następne wybrane przez nas miasto do zwiedzania – Berlin.

Więcej in­for­ma­cji o projekcie na stro­nach www.muuvit.pl i www.muuvit.com/pl

Już wkrótce pojawią się nasze relacje w „Strefie przyrodnika” :)

 

Zespół ds. promocji zdrowia

Promocja zdrowego odżywiania w PSP z OI w Janowie Lubelskim

W naszej szkole priorytetem jest promowanie zdrowego stylu życia poprzez edukację w zakresie zdrowego żywienia i propagowanie aktywności ruchowej. W związku z tym podjęliśmy starania o włączenie szkoły do wojewódzkiej sieci Szkół Promujących Zdrowie. Zaplanowaliśmy szereg działań z zakresu zdrowego żywienia, które realizować będziemy sukcesywnie w ciągu całego roku. Działania dotychczas podjęte:

  1. Samorząd Uczniowski przygotował wykaz owoców i warzyw miesiąca, których wartości odżywcze poznają uczniowie i które występują w ”roli głównej” w przygotowywanych przez nich: sokach, surówkach, sałatkach czy na kanapkach. W październiku były to: marchew i jabłko, w listopadzie natomiast : sałata i gruszka.
  2. Na parapetach szkolnych dzieci pielęgnują zioła przyprawowe: oregano, bazylię, miętę, rozmaryn czy szczypiorek i uczą się o ich wartościach zdrowotnych. Zioła te wykorzystywane są w szkole  przez uczniów do dekoracji potraw.
  3. W październiku odbyło się spotkanie kilku klas z pszczelarzem, który m. in. opowiadał o właściwościach odżywczych i leczniczych miodu.
  4.  Klasy II i III wzięły udział w III edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Śniadanie daje moc”. Jego celem jest kształtowanie wśród najmłodszych uczniów z kl. O- III nawyków zdrowego odżywiania, uświadomienie im wpływu  śniadania na  wyniki w nauce oraz dobre samopoczucie w szkole, a także- poprzez edukację dorosłych- przyczynianie się do obniżenia poziomu niedożywienia dzieci w Polsce.
    W poszczególnych klasach powstały Kluby Śniadaniowe, w których uczniowie – podczas zajęć edukacyjnych-poznali 12 zasad zdrowego odżywiania,  uczyli się przygotowywać: witaminowe soki owocowe i warzywne, kanapki oraz surówki, a także poznawali sztukę nakrywania stołu, dekorowania potraw i kulturalnego spożywania posiłków. Oprócz tego wykonywali prace plastyczne, wyeksponowane na gazetkach w klasach i na korytarzach, a także pisali wiersze o zdrowym odżywianiu , warzywach i owocach. W realizację programu – oprócz uczniów i nauczycieli- zaangażowali się rodzice, którzy chętnie wyposażali dzieci w  składniki niezbędne do przygotowania potraw.
    Kulminacyjnym punktem realizacji programu jest organizacja  Dnia Zdrowego Śniadania( 8 listopada), podczas którego uczniowie ze swoimi rodzicami oraz nauczycielami przygotowali – zgodnie z wcześniej poznanymi zasadami – zdrowe śniadanie w swojej klasie, a następnie wspólnie je spożywali. Dzieciom wspólne przygotowanie śniadania sprawiło wiele radości, chętnie dzieliły się przyniesionymi produktami, wspólnie dekorowały potrawy, układały serwetki.

Dziękujemy Rodzicom za wsparcie i zaangażowanie się w promocję zdrowego odżywiania w szkole.

Zespół ds. promocji zdrowia

Debata – Sportowy Okrągły Stół

 

Debata W październiku w Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. J. Zamoyskiego w Janowie Lubelskim, w ramach ogólnopolskiego programu „W- f z klasą”, odbyła się debata Sportowego Okrągłego Stołu.
Organizatorami debaty, która miała miejsce na hali gimnastycznej, byli nauczyciele wychowania fizycznego:  p. Andrzej Jakubiec – koordynator programu oraz p. Ryszard Boryński – prowadzący spotkanie. W debacie uczestniczyli: Dyrektor Szkoły  p. Krystyna Ćwiek, wicedyrektorzy p. Dorota Jargiło i p. Grzegorz Boliński, przewodniczący Rady Rodziców  p. Paweł Maziarz , uczniowie klas IV-VI, wszyscy nauczyciele wychowania fizycznego oraz kilkunastu nauczycieli różnych przedmiotów. Zapisów przebiegu spotkania dokonały nauczycielki języka polskiego: p. Bożena Kapica, p. Regina Bratkowska i p. Aneta Sydor-Burda. Dokumentacją fotograficzna zajął się p. Andrzej Jakubiec, a filmową -             p. Grzegorz Boliński.

Przed debatą nauczyciele wychowania fizycznego wraz z dyrekcją szkoły zapoznali się z programem „W- f z klasą” i  wstępnie omówili sposób jej organizacji. Wśród uczniów najpierw przeprowadzono kampanię  informacyjną. Następnie sami uczniowie w poszczególnych zespołach klasowych, dyskutowali o tym, co można udoskonalić, aby lekcje wychowania fizycznego i pozalekcyjne zajęcia sportowe były ciekawsze, atrakcyjniejsze i bardziej angażowały wszystkich uczniów. Metodą warsztatową uczniowie przygotowali wstępne wnioski dotyczące stanu faktycznego i pożądanego, odpowiadając na pytania:
1.Co się Wam podoba na lekcjach  wychowania fizycznego , sportowych zajęciach pozalekcyjnych  oraz podczas zajęć na pływalni?
2.Co należy udoskonalić na lekcjach wychowania fizycznego, sportowych zajęciach pozalekcyjnych i zajęciach na pływalni ?
Na wstępie debaty p. R. Boryński przedstawił zebranym fakty dotyczące niepokojącej wśród polskich uczniów mody na „niećwiczenie” oraz spadającego poziomu aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce. Dodał, że na szczęście to zjawisko w sposób zauważalny jeszcze  nie dotyka naszej szkoły. Debata miała formę dyskusji oraz  „ burzy mózgów”. Pierwsza część spotkania koncentrowała się wokół  pytań o to, co uczniom się podoba . Przez mikrofon spontanicznie padały wypowiedzi: aktywność na świeżym powietrzu, nazwy różnych dyscyplin sportowych ( np. : gimnastyka, tenis stołowy, piłka nożna, piłka ręczna, siatkówka,  gra w palanta, badminton, pływanie, biegi, sanki, skoki w dal),  porządna rozgrzewka, przestrzeganie przepisów bhp, miła atmosfera, pomoc nauczyciela w sytuacjach problematycznych,  możliwość rywalizacji, duży wybór sprzętu sportowego.
Następnie uczniowie zostali podzieleni na sześć zespołów eksperckich:
Kl. VI -dziewczyny
Kl. VI- chłopcy
Kl. V- dziewczyny
Kl. V- chłopcy
Kl. IV- dziewczyny
Kl. IV- chłopcy
W każdym z zespołów eksperckich klasowi rzecznicy przedstawili propozycje uatrakcyjnienia lekcji wychowania fizycznego i sportowych zajęć pozalekcyjnych, które zostały wcześniej opracowane w poszczególnych klasach. Następnie  metodą dyskusji i
„ burzy mózgów’ zespoły zdecydowały, które z propozycji są najciekawsze, zaktywizują uczniów i są możliwe do realizacji, biorąc pod uwagę warunki szkoły. Po 10 minutach pracy  rzecznicy sześciu zespołów przedstawili zebranym 21 konkretnych propozycji „ulepszeń”.

W wyniku debaty nad propozycjami uczniów, ostatecznie sformułowano osiem wniosków do realizacji:
1.Prowadzenie przez uczniów klas szóstych rozgrzewki ( pod kontrolą nauczyciela).
2.Więcej zajęć na świeżym powietrzu i sportów zimowych.
3.Więcej sportowych zajęć pozalekcyjnych.
4.Renowacja boiska i bieżni.
5.Mniejsze grupy ćwiczebne.
6.Większa dostępność do hali sportowej.
7.Uatrakcyjnienie zajęć na pływalni.
8.Raz w miesiącu zajęcia sportowe na życzenie uczniów.
Powyższe  wnioski będą realizowane  nie tylko w trakcie trwania programu, ale także w następnych latach.  Zadaniami  do realizacji  w dalszej perspektywie są zadania 3 i 4 i – jak stwierdziła Pani Dyrektor -ich realizacja będzie przebiegała w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
Zostało także wybrane dodatkowe zadanie do realizacji, związane z prawidłowym żywieniem. Do zdrowego odżywiania i aktywności ruchowej zachęcała wicedyrektor szkoły p. Dorota Jargiło, która  propaguje w szkole ideę Szkoły Promującej Zdrowie.
Obrady Sportowego Okrągłego Stołu przebiegały w życzliwej atmosferze, wyzwoliły w uczniach kreatywność oraz poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje.  Forma ogólnoszkolnej dyskusji i wspólnego podejmowania decyzji  bardzo spodobały się uczestnikom spotkania. Będziemy z niej korzystać w miarę potrzeb.

Mistrzostwa Szkoły w Badmintonie – Lokalna Akcja Sportowa

       W ramach zajęć pozalekcyjnych uczniowie naszej szkoły mają możliwość uczestniczyć w zajęciach rekreacyjno sportowych z badmintona.
Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach wiekowych. Pierwsza grupa – to uczniowie klas piątych i szóstych. Drugą grupę stanowią uczniowie klas czwartych oraz najmłodsi uczniowie naszej szkoły klasy I – III. Najmłodsi badmintoniści, ponieważ są to ich pierwsze kroki w tej dziedzinie sportu swoje umiejętności mogą rozwijać pod okiem i przy czynnym udziale swoich rodziców. Rodzice pod kierunkiem nauczyciela ćwiczą razem z dziećmi zwracając uwagę na popełniane błędy i zachęcają do ćwiczeń.

Podsumowaniem dotychczasowej pracy były zorganizowane w dniu 16-10-2013r. Mistrzostwa Szkoły. Po zaciętej oraz trudnym do przewidzenia zwycięzcy ostatecznie w kategorii chłopców pierwsze miejsce zajął Karol Kret. Na miejscu drugim uplasował się Mateusz Głaz przed Kacprem Zielonką na miejscu trzecim.

W kategorii dziewcząt pierwsze miejsce zajęła Kinga Kiszka przed Edytą Czarna na miejscu drugim i Barbarą Mucha na miejscu trzecim.

Turniej klas czwartych oraz konkursy badmintonowe dla klas I – III są w trakcie realizacji. Informacje na ten temat ukażą się po zakończeniu turnieju.

Mamy Mistrza Województwa !

  W odbywających się corocznie Indywidualnych Biegach Przełajowych o Mistrzostwo Województwa Lubelskiego w Adamowie w kategorii chłopców rocznik 2002 na dystansie 1000 metrów triumfował uczeń klasy 5b Piotr Hulak. Jest to wielki sukces zważywszy, że zawody te są naprawdę mocno obsadzone, w każdej kategorii startuje ponad setka zawodników z całego województwa. Życzymy Piotrkowi dalszych sukcesów sportowych.