Debata – Sportowy Okrągły Stół

 

Debata W październiku w Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. J. Zamoyskiego w Janowie Lubelskim, w ramach ogólnopolskiego programu „W- f z klasą”, odbyła się debata Sportowego Okrągłego Stołu.
Organizatorami debaty, która miała miejsce na hali gimnastycznej, byli nauczyciele wychowania fizycznego:  p. Andrzej Jakubiec – koordynator programu oraz p. Ryszard Boryński – prowadzący spotkanie. W debacie uczestniczyli: Dyrektor Szkoły  p. Krystyna Ćwiek, wicedyrektorzy p. Dorota Jargiło i p. Grzegorz Boliński, przewodniczący Rady Rodziców  p. Paweł Maziarz , uczniowie klas IV-VI, wszyscy nauczyciele wychowania fizycznego oraz kilkunastu nauczycieli różnych przedmiotów. Zapisów przebiegu spotkania dokonały nauczycielki języka polskiego: p. Bożena Kapica, p. Regina Bratkowska i p. Aneta Sydor-Burda. Dokumentacją fotograficzna zajął się p. Andrzej Jakubiec, a filmową -             p. Grzegorz Boliński.

Przed debatą nauczyciele wychowania fizycznego wraz z dyrekcją szkoły zapoznali się z programem „W- f z klasą” i  wstępnie omówili sposób jej organizacji. Wśród uczniów najpierw przeprowadzono kampanię  informacyjną. Następnie sami uczniowie w poszczególnych zespołach klasowych, dyskutowali o tym, co można udoskonalić, aby lekcje wychowania fizycznego i pozalekcyjne zajęcia sportowe były ciekawsze, atrakcyjniejsze i bardziej angażowały wszystkich uczniów. Metodą warsztatową uczniowie przygotowali wstępne wnioski dotyczące stanu faktycznego i pożądanego, odpowiadając na pytania:
1.Co się Wam podoba na lekcjach  wychowania fizycznego , sportowych zajęciach pozalekcyjnych  oraz podczas zajęć na pływalni?
2.Co należy udoskonalić na lekcjach wychowania fizycznego, sportowych zajęciach pozalekcyjnych i zajęciach na pływalni ?
Na wstępie debaty p. R. Boryński przedstawił zebranym fakty dotyczące niepokojącej wśród polskich uczniów mody na „niećwiczenie” oraz spadającego poziomu aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce. Dodał, że na szczęście to zjawisko w sposób zauważalny jeszcze  nie dotyka naszej szkoły. Debata miała formę dyskusji oraz  „ burzy mózgów”. Pierwsza część spotkania koncentrowała się wokół  pytań o to, co uczniom się podoba . Przez mikrofon spontanicznie padały wypowiedzi: aktywność na świeżym powietrzu, nazwy różnych dyscyplin sportowych ( np. : gimnastyka, tenis stołowy, piłka nożna, piłka ręczna, siatkówka,  gra w palanta, badminton, pływanie, biegi, sanki, skoki w dal),  porządna rozgrzewka, przestrzeganie przepisów bhp, miła atmosfera, pomoc nauczyciela w sytuacjach problematycznych,  możliwość rywalizacji, duży wybór sprzętu sportowego.
Następnie uczniowie zostali podzieleni na sześć zespołów eksperckich:
Kl. VI -dziewczyny
Kl. VI- chłopcy
Kl. V- dziewczyny
Kl. V- chłopcy
Kl. IV- dziewczyny
Kl. IV- chłopcy
W każdym z zespołów eksperckich klasowi rzecznicy przedstawili propozycje uatrakcyjnienia lekcji wychowania fizycznego i sportowych zajęć pozalekcyjnych, które zostały wcześniej opracowane w poszczególnych klasach. Następnie  metodą dyskusji i
„ burzy mózgów’ zespoły zdecydowały, które z propozycji są najciekawsze, zaktywizują uczniów i są możliwe do realizacji, biorąc pod uwagę warunki szkoły. Po 10 minutach pracy  rzecznicy sześciu zespołów przedstawili zebranym 21 konkretnych propozycji „ulepszeń”.

W wyniku debaty nad propozycjami uczniów, ostatecznie sformułowano osiem wniosków do realizacji:
1.Prowadzenie przez uczniów klas szóstych rozgrzewki ( pod kontrolą nauczyciela).
2.Więcej zajęć na świeżym powietrzu i sportów zimowych.
3.Więcej sportowych zajęć pozalekcyjnych.
4.Renowacja boiska i bieżni.
5.Mniejsze grupy ćwiczebne.
6.Większa dostępność do hali sportowej.
7.Uatrakcyjnienie zajęć na pływalni.
8.Raz w miesiącu zajęcia sportowe na życzenie uczniów.
Powyższe  wnioski będą realizowane  nie tylko w trakcie trwania programu, ale także w następnych latach.  Zadaniami  do realizacji  w dalszej perspektywie są zadania 3 i 4 i – jak stwierdziła Pani Dyrektor -ich realizacja będzie przebiegała w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
Zostało także wybrane dodatkowe zadanie do realizacji, związane z prawidłowym żywieniem. Do zdrowego odżywiania i aktywności ruchowej zachęcała wicedyrektor szkoły p. Dorota Jargiło, która  propaguje w szkole ideę Szkoły Promującej Zdrowie.
Obrady Sportowego Okrągłego Stołu przebiegały w życzliwej atmosferze, wyzwoliły w uczniach kreatywność oraz poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje.  Forma ogólnoszkolnej dyskusji i wspólnego podejmowania decyzji  bardzo spodobały się uczestnikom spotkania. Będziemy z niej korzystać w miarę potrzeb.

One thought on “Debata – Sportowy Okrągły Stół

  1. Witam serdecznie!

    Z dużą przyjemnością przeczytałam opis Waszej debaty. Widać, że rzetelnie się do niej przygotowaliście i podeszliście bardzo profesjonalnie do jej opisu. Dziękuję! Myślę, że tak wypracowane wnioski pomogą Wam wprowadzić wiele wartościowych i potrzebnych zmian!

    Wybraliście zadanie dotyczące zdrowego odżywiania- super! To ważna sprawa i z niecierpliwością czekam na relację z postępów w realizacji tego zadania! Jestem ciekawa jakie będą Wasze pomysły na poprawę nawyków żywieniowych Waszych uczniów!

    Ze sportowym pozdrowieniem
    Martyna Stawarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge