Kryteria samooceny

15 maja 2011. Kategoria: Akademia uczniowska. Brak komentarzy.

Na naszej ostatniej lekcji, która dotyczyła układu wydalniczego

ustalaliśmy kryteria, według których mieliśmy napisałć samoocenę.

Oto kryteria:

  • Czy zrealizowaliśmy projekt w terminie?
  • Czy zrealizowaliśmy cały harmonogram?
  • Czy wszyscy z danej grupy był tak samo zaangażowani  w  realizacje projektu (zadań)
  • Co wypadło najlepiej?
  • Co można byłoby zrobić inaczej?
  • Czy udało się zainteresować odbiorców?
  • Czy użyte były pomoce naukowe? (jeśli tak to jakie i kto je przygotował)
  • Jak grupa współpracowała?
  • Jaki był udział poszczególnych członków grupy?
  • Jaki był twój osobisty udział w realizacji projektu?

Mam nadzieję, że pytania te pomogą wam w samoocenie..

Lekcja powtórzeniowa

8 maja 2011. Kategoria: Akademia uczniowska. 1 komentarz.

11.04.2011, 13.04.2011

Na tych lekcjach mieliśmy powtórzenie wiadomości związanych z układem wydalniczym. Każda z grup maiła za zadanie przygotować np.: grę, prezentacje, którą następnie przedstawi na forum klasy. Każda z grup całą lekcje przygotowywała się pokazania swojej pracy.

I grupa przygotowała wywiad z chorym kolegą i pytania, które zadawała całej klasie następnie losowała numerek z dziennika, który będzie odpowiadał.

Wywiad z chorym kolegą z klasy na kamienicę nerkową.

  • Jakie miałeś pierwsze oznaki choroby?
  • Odczuwałem ból po prawej stronie w jamie brzusznej.
  • Ból ten był intensywny?
  • Tak. Był bardzo silny.
  • Co zrobiłeś?
  • Pojechałem na pogotowie, ale musiałem jechać na ul. polną.
  • Jakie działania podjęli lekarze?
  • Dostałem zastrzyk znieczulający dożylnie.
  • A co później?
  • Lekarz kazał mi spożywać duże ilości płynów nisko mineralizowanych, oraz moczopędne piwo bezalkoholowe.
  • Coś jeszcze?
  • Tak kazał mi często oddawać mocz, oraz  dużo chodzić.
  • A dlaczego kazał ci dużo chodzić??
  • Ponieważ kryształki szczawianu wapnia musiały się przemieścić do pęcherza.
  • Czy wszystkie kamyki czy już wyszły?
  • Miałem tylko jednego i jeszcze nie został usunięty. Czekam teraz aż to nastąpi.

A to są pytania, jakie nasi koledzy nam przygotowali  :)

  1. Co to jest mocz pierwotny?
  2. Co to jest mocz ostateczny?
  3. Co może powodować długotrwałe przetrzymywanie moczu?
  4. Co to jest dializa?
  5. Jakim przewodem mocz jest odprowadzany z pęcherza do, a następnie z organizmu?
  6. Dzięki jakiemu mięśniowi możemy kontrolować oddawanie moczu?
  7. Czy nerki mają dobrze rozbudowaną sieć naczyń krwionośnych? Dlaczego tak musi być?
  8. Wymień składniki, które powinny znajdować się w moczu ostatecznym.
  9. Jakie powinno być pH moczu?
  10. Co sprzyja powstawaniu kamieni nerkowych?(przynajmniej 2 przykłady)
  11. Co dzieje się w nerkach?
  12. Wymień drogi usuwania produktów przemiany materii.
  13. Co to są kryształki szczawianu wapnia?
  14. Co to jest wydalanie?
  15. Dlaczego należy spożywać duże ilości płynów?
  16. Co to jest miedniczka nerkowa, czy bierze ona udział w oczyszczaniu krwi?

Kolejna grupa przygotowała grę, która polegała na tym, aby grupa odpowiedziała na jak najwięcej pytań. Punkty w grze to cukierki, wiec grupy maiły pewną mobilizacje :)

Zasady gry:

Każda z drużyn ustawia się przy stolikach. Na udzielenia odpowiedzi każda z drużyn ma 60 sek. Odpowiedzi piszą na whiteboard’ach. Następnie jury sprawdzają odpowiedzi a prowadzące przyznają punkty.Wygrywa ta drużyna, która zdobędzie najwięcejpunktów.

Zamieszczam prezentacje, na której znajdują się pytania do gry i kilka zdjęć.

Kolejna grupa również przygotowała grę na podobnej zasadzie, co poprzednia grupa.

IV grupa przypomniała nam w skrócie wszystko, co robiliśmy do tej pory na lekcji. Przygotowali także tablice z chorobami układu wydalniczego gdzie wylosowane numerki musiały w odpowiednim miejscu przykleić opis danej choroby.

Ostatnia grupa również przygotowała dla nas powtórzenie wiadomości i pytania.

Te 2 lekcje, które poświęciliśmy na przygotowanie i przedstawienie naszych pomysłów mi osobiście podobały się najbardziej. Dzięki grze i pytaniom przypomnieliśmy sobie wszystko co istotne w układzie wydalniczym. Mam nadzieje, że podczas sprawdzianu wszyscy wykorzystają to czego dowiedzieli się na tych lekcjach.

Mocz pierwotny a mocz ostateczny

29 kwietnia 2011. Kategoria: Akademia uczniowska. Komentarzy: 2.

06.04.2011

Podczas tej lekcji naszym zadaniem było porównanie moczu pierwotnego i ostatecznego.

Również podczas tej lekcji naszym zadaniem było odpowiedzieć na pytanie

:- Jakie czynniki sprzyjają powstawaniu kamieni nerkowych.

No, więc zaciekawieni tematem postanowiliśmy jak najszybciej odpowiedzieć na zadane nam pytania.

Mocz pierwotny to część osocza, która przeniknęła przez ściany naczyń krwionośnych do torebek. Powstaje on w ciałkach nerkowych. W skład moczu pierwotnego wchodzą:

H2O, sole mineralne, mocznik, glukoza.

Mocz ostateczny powstaje w skutek zmniejszania się ilości wody w moczu gdzie zachodzie jego zagęszczenie. Tak powstaje mocz ostateczny, który usuwany jest z naszego organizmu. W skład moczu ostatecznego powinny wchodzić następujące składniki:

H2O, mocznik, kwas moczowy, sole mineralne.

Wyniki moczu ostatecznego:

Woda- (+)

Mocznik-(+)

Kwas moczowy-(+)

Sole mineralne-(+)

Glukoza-(-)

Białko-(-)

Barwa moczu- słomkowożółta

pH- kwaśny

Co powoduje powstawanie kamieni nerkowych?

Kamienie nerkowe spowodowane są:

  • Nadmiernym spożywaniem mięsa, ponieważ białko zawarte w nim białko powoduje podwyższenie wapniu szczawianów, kwasu moczowego,
  • Nadmiernym spożywaniem soli,
  • Częstym łykaniem tabletek przeciwbólowych,
  • Przetrzymywaniem moczu,

To wszystko w skrócie, czego dowiedzieliśmy się na tej lekcji.

Jak powstaje mocz?

12 kwietnia 2011. Kategoria: Akademia uczniowska. 1 komentarz.

28.03 i 04.04

Celem tej lekcji było poznanie dróg, jakimi usuwane są szkodliwe substancje i jaki jest proces powstawania moczu.

Podczas tej lekcji pracowaliśmy w grupach. Każda z grup musiała zrealizować cele.

Następnie wymienialiśmy się zdobyta wiedzą. Według naszej klasy odpowiedzi na podane celę brzmią następująco:

Drogi usuwania produktów przemiany materii:

*układ oddechowy-, CO2,H2O

*układ moczowy-sole mineralne, kwas moczowy (NH3), H2O

*gruczoły potowe w skórze-H2O, mocznik, sole mineralne

*układ pokarmowy- niestrawiony pokarm, kwas wieloskładnikowy, H2O, sole mineralne

Kolejnym naszym celem do zrealizowania było narysować schemat powstawania moczu i

opisać go w punktach.

Opis powstawania moczu przedstawiony w punktach.

1. Przenikanie części osocza przez ściany naczyń krwionośnych do torebek i powstawanie

moczu pierwotnego.

2. Przepływanie moczu pierwotnego z torebki do kanalików nerkowych –zachodzi tam proces

wchłaniania wody i niektórych związków ( np. sole mineralne) z powrotem do krwi.

3. W skutek zmniejszającej się ilości wody w moczu następuje jego zagęszczenie.

Powstaje wtedy w kanaliku zbiorczym mocz ostateczny, który usuwany jest z organizmu.

Niżej dodałam link do schematu, który stworzyliśmy.

Mam nadzieje, że się przyda :)

(więcej…)

Cele projektu

9 kwietnia 2011. Kategoria: Akademia uczniowska. Brak komentarzy.

Wspólnie z całą klasą postanowiliśmy, że będziemy realizować projekt dotyczący

Układu wydalniczego. Projekt realizujemy całą klasą, podzieleni zostaliśmy na

5 grup.

Zespół projektowy i temat projektu

Temat projektu: „Jak organizm radzi sobie z usuwaniem szkodliwych i niepotrzebnych substancji”

Zespół uczniowski: Biernat Natalia, Judasz Anna, Łukasz Garncarz, Kliber Paulina, Olek Justyna, Wojciechowski Jakub

Opiekun merytoryczny: mgr Małgorzata Ostrowska

Problemy:

* Jak rozpoznać choroby układu wydalniczego?

* Jak zapobiegać chorobą układu wydalniczego?

* Jak funkcjonuje układ wydalniczy?

Cele projektu:

* poznam budowę układu wydalniczego,

* dowiem się, jaką role pełnią elementy układu wydalniczego,

* dowiem się, jakimi drogami usuwane są niepotrzebne substancje,

* dowiem się, jakie produkty są wydalane