Do widzenia przyjaciele…..

…..tymi pięknymi słowami piosenki pożegnalnej  zapraszamy na nasze podsumowanie.tlo

Współczesna szkoła ma wiele zadań do realizacji. Jedną z ważnych powinności jest kształcenie umiejętności korzystania z najnowszych informacji i wiedzy za pomocą nowych technologii.

W projekcie medialnym „cyfrowiacy” chodziło o podjęcie działań na rzecz upowszechniania wiedzy na temat zasad bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych wśród nauczycieli, uczniów      i  ich rodziców, a także rozwój potrzebnych do tego kompetencji. Praca nad projektem trwała praktycznie od początku roku szkolnego. Trzeba było zaplanować działania, wybrać osoby do współpracy, a potem działać wielopoziomowo.  Z ciekawych wydarzeń promujących bezpieczne korzystanie z Internetu  i krytyczne ocenianie mediów należy wymienić imprezę ostatkową pt. „cyfrowo bezpieczni w ostatki”, gdzie zastanawialiśmy się co możemy zrobić by Internet był lepszy. Następnie szereg lekcji   z  wos, języka polskiego i informatyki na wszystkich poziomach Gimnazjum,  potem szkolenie

z edukatorem rady pedagogicznej, rodziców i uczniów. Masa różnych działań  i chociaż nie wszystkie lekcje  dotyczyły tematyki  medialnej, to jednak wykorzystywały różne media i nowoczesne technologie. Poruszaliśmy tematy  z zakresu ochrony danych osobowych, przestrzegania prawa autorskiego, reklamy w Internecie,  bezpiecznego wyszukiwania informacji w sieci, wiarygodności informacji, kreowania wizerunku               w Internecie, neetykieta- czyli o kulturze w Internecie i wielu innych.

Dzięki udziałowi w tym projekcie uczniowie zyskali ogromną wiedzę na temat możliwych zagrożeń i ryzyka związanego z korzystaniem z Internetu, poszerzyli wiedzę na temat edukacji medialnej, rozwinęli umiejętności zbierania materiałów do wybranego tematu. Oprócz aparatu i mikrofonu, młodzi reporterzy złapali za kamerę i zrobili z niej użytek. Zabawy wtedy i śmiechu było co niemiara, ale to tylko przez chwilę, bo młodzi adepci dziennikarstwa redagując materiały na blog zrozumieli jak wielką odpowiedzialność niosą   z każdym słowem dziennikarze.  Praca metodą projektu i Web Quest była  idealnym sposobem na wielostronną aktywność. Niestety, była czasochłonna  i wymagała nieraz reorganizacji  pracy  tak uczniów jak  i nauczycieli. Do tego mała przerwa w zajęciach        i rozprężenie gotowe.  Z czasem było to już zwyczajne zmęczenie. Ogromnie ważna była  postawa nauczycieli, którzy wzajemnie pozytywnie nakręcali się, zachęcali               i motywowali  do działania. To właśnie życzliwa postawa stwarzała klimat wzajemnego zaufania oraz bezpiecznych sytuacji ćwiczeniowych,  a także  nawiązywania naturalnego dialogu.

Dziękujemy za pomoc i serce.

W imieniu grupy- koordynator działań Beata Ways

 

Poniżej odsyłamy do naszych prezentacji z różnych działań realizowanych w ramach projektu.

https://blogiceo.nq.pl/wezelmedia/

https://www.facebook.com/gimnazjumwrzgowie

https://www.youtube.com/watch?v=VmRhQ-jXdj8

https://www.youtube.com/watch?v=RvSlLaSwd7E

https://www.youtube.com/watch?v=QTyJy3Rprqw&t=2shttps

https://www.youtube.com/watch?v=26vVrpxisd0

https://www.youtube.com/watch?v=opJYxjDBDus

https://www.youtube.com/watch?v=LGjabgtakEM

Cyfrowobezpieczni

SONY DSC SONY DSC SONY DSCWspółczesna szkoła ma wiele zadań do realizacji. Jedną z ważnych powinności jest kształcenie umiejętności korzystania z najnowszych informacji i wiedzy za pomocą nowych technologii. Technologia  informacyjna towarzyszy nam wszędzie i czy nam się to podoba czy nie, nie uciekniemy od niej.

Szkoła ma sporo do zrobienia w tej mierze, bo o ile młodzież na bieżąco jest w kwestiach nowinek sprzętowych, o tyle zdecydowanie gorzej jest z selekcją, przetwarzaniem i wartościowaniem znalezionych informacji. Dlatego udział w projekcie „cyfrowobezpieczni”.

W akcji tej chodziło o podjęcie działań na rzecz upowszechniania wiedzy na temat zasad bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych wśród nauczycieli, uczniów  i  ich rodziców, a także rozwój potrzebnych do tego kompetencji.

 Z ciekawych wydarzeń na terenie szkoły promujących bezpieczne korzystanie z Internetu należy wymienić imprezę ostatkową pt. „cyfrowo bezpieczni w ostatki”, gdzie zastanawialiśmy się co możemy zrobić by Internet był lepszy. Następnie szereg lekcji dla młodzieży w pierwszym i drugim semestrze z szerokim spektrum edukacji medialnej,  potem szkolenie z edukatorem rady pedagogicznej, rodziców              i uczniów. I tutaj realizacja zagadnień z zakresu ochrony danych osobowych, przestrzeganie praw autorskich, ergonomii korzystania z komputera, reklamy w Internecie, cyberprzemoc, bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi, ochrona własnej prywatności, bezpieczne wyszukiwanie informacji w sieci, bezpieczne logowanie, wiarygodność informacji w sieci, treści szkodliwe, kreowanie wizerunku  w Internecie        i inne.

Dzięki udziałowi w tym projekcie zyskaliśmy ogromną wiedzę na temat możliwych zagrożeń i ryzyka związanego z korzystaniem z Internetu, a nasi nauczyciele zdobyli dodatkowa wiedzę i nowe umiejętności na kursach.

IF IF IF IMG_0002 IMG_0006 IMG_0010 IMG_0015

Prawo autorskie

20170515_150344 20170515_150357Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony 23 kwietnia,stał się pretekstem do dyskusji nie tylko o książce, ale o prawie autorskim. Poprzez szereg zajeć z języka polskiego i działań     w ramach innowacji informatycznej, staraliśmy się nie tylko zachęcić do czytania, ale porozmawiać o tym co nam wolno,  a czego nie korzystając z dobrodziejstw Internetu. Po pierwsze staraliśmy zrozumieć  co jest przedmiotem prawa autorskiego, następnie  komu przysługują prawa autorskie i wreszcie na czym polegają. Po lekturze ustawy i wypowiedzi wielu prawnikówi znawców tematu, możemy śmiało powiedzieć, że mamy bardzo restrykcyjne prawo autorskie,           bo jeżeli naszym działaniem, naruszymy prawa autorskie twórcy, to przysługuje mu szereg środków prawnej ochrony. Twórca może żądać przed sądem cywilnym nie tylko odszkodowania, ale także zaprzestania działalności naruszającej jego interes, może także wystąpić z oskarżeniem prywatnym do sądu karnego przeciwko osobie, która naruszyła jego dobro. Pytanie tylko, czy rzeczywiscie jest to konieczne, czy nie warto byłoby mocą ustawy załatwić kwestię opłaty inaczej? Wtedy każdy z artystów w jakiś spoób nie czuł by, ze jego praca jest wykorzystywana, czy zwyczajnie, ze jest okradany. Moze warto zwiekszyć ilość otwartych zasobów w Internecie takich jak flikr, soundcloud czy ninateka, które mają jasno określone informacje na jakiej zasadzie udostępniają dany materiał, wtedy potencjalnych ” złodziei” nie będzie kusiło do złego… Cały czas zastanawiamy sie na ile np. zwiekszona opłata za Internet rozwiązałaby ten problem. Pewnie w jakimś stopniu tak, ale czy wystarczająco?

http://szulikowski.blog.onet.pl/2012/09/21/abc-prawa-ochrona-praw-autorskich-w-polsce/

http://www.ceo.org.pl/pl/media/news/otwarte-zasoby-w-internecie

IF IF 3 blog 4 blog 5 blog 6 blog

„Niebieskie Gimnazjum”

 

IMG_4716Kolejne działania i kolejna kampania, nad którą cała szkoła pracowała przez ostatnie sześć tygodni. Nasze Gimnazjum pod kierunkiem opiekunów SU podjęło działania w ramach akcji „Polska na Niebiesko”. Dzięki łódzkiej Fundacji „Jaś i Małgosia” oraz wice przewodniczącej szkoły Nikoli Defińskiej, udało się po raz drugi przeprowadzić akcję promującą wiedzę na temat autyzmu.Przebiegała w trzech etapach. W pierwszym, uczniowie dowiadywali się o roli kampanii medialnych, poszukiwali informacji o problemie w ramach wos i informatyki, prowadzili ożywione dyskusje na godzinach wychowawczych. Okazuje się, że nadal jest niechęć i strach w kwestii zatrudniania osób niepełnosprawnych, nadal jest za mało pieniędzy i ciekawych pomysłów, nadal wykluczanie z życia społecznego osób niepełnosprawnych jest normą, a oni chcą funkcjonować i być traktowanym – normalnie!.

P1000736Drugim etapem akcji były warsztaty w fundacji „Jaś i Małgosia”. Gimnazjaliści podczas zajęć mogli poznać strukturę placówki, a także doświadczyć, jak odczuwają i poznają świat ludzie z autyzmem i innymi schorzeniami.Każdy, kto uczestniczył w zajęciach mówił, że trzeba doświadczyć, by mieć namiastkę tego co czują autystycy.P1000766
P1000706Trzeci etap to ten, nad którym pracujemy nadal. Jest to promowanie akcji w szkole przez przygotowanie stanowisk z informacjami i ulotkami, pokaz filmów i animacji przygotowanych przez klasy i wspólne zdjęcia wykonywane przez naszą grupę foto – 3 kwietnia 2017 roku.

W czasach, gdy, wszędzie jesteśmy oceniani, gdy jest dyskryminacja, roszczenia, izolowania i szydzenia z ludzi, którzy czują inaczej- taka akcja jak ta jest szalenie potrzebna. Po to byśmy nie oceniali innych, zanim ich dobrze nie poznamy,
po to byśmy uważali na to, co mówimy i do kogo mówimy, bo słowem i czynem jak mieczem P1000723możemy skrzywdzić niewinną osobę.

Jeśli jesteście ciekawi co jeszcze udało nam się zrobić, by poszerzyć wiedzę o autyzmie zajrzyjcie na naszą stronę pod adres:

https://photos.google.com/share/AF1QipPwr7EoUjRzsIW1NS4uAkmehwywwiZb9g5S-OeKfeBauH-MNcKUc1JN7FRfeCUcjA?key=YzR1Q3I3ZVNmbzFaUUN3eENtWHZNYW9Kc3hlMlRn

Tam także zobaczycie nasze filmy, które przygotowaliśmy na tę kampanię! Zapraszamy!

IMG_4727b

IIIaIMG_4726bIMG_4724c

„Razem zmieniamy Internet na lepsze!”

Pierwszy semestr za nami.

1Wszystkie dyplomy już dawno  rozdane. Najlepsi zostali nagrodzeni, a my w lesie bo nie zdążyliśmy o tym napisać. Mamy pełne ręce roboty.

3 95 2410 11 12 13Jeszcze nie umilkły cudowne dźwięki koncertu charytatywnego, a już przygotowania do kolejnej kampanii – tym razem poświęconej  Internetowi. Realizacja kampanii pod hasłem: „Razem zmieniamy Internet na lepsze!” zaczęła się od początku grudnia wyborem materiałów do realizacji na lekcjach, następnie opracowaniem terminów działań   i przydziału zadań dla klas. Konkretna praca tydzień po tygodniu i niestety za mało czasu. Niektórzy powiedzą, że  hasło tegorocznej edycji to pustosłowie, bo przeciecz nie ma szans by Internet zmienił się na lepsze. Oczywiście,   jeden dzień nic nie zmieni, ale jeśli każdy człowiek codziennie zrobi choć mały krok, to po niedługim czasie będzie można zobaczyć efekty.

U nas finał kampanii jak co roku odbył się w ostatki.  Planowaliśmy, akcent taneczny, ale tak się nie stało z powodu  choroby sporej części grupy tanecznej. Nie ma jednak tego złego co by na dobre nie wyszło. Podkreśliliśmy  potencjał Internetu w inny sposób -poprzez piosenkę pt. „Chroń dziecko w sieci”. Reakcja była bomba, a zaskoczenie maksymalne. I bardzo dobrze!  takie samo zaskoczenie było, przy propozycjach klas, co można zrobić by Internet był lepszy. Okazuje się że sporo. Jak co roku przyjrzeliśmy się wynikom szkolnej  ankiety. Wszystko po to, by  zwrócić uwagę na rolę każdego użytkownika Internetu w budowaniu bezpiecznego środowiska on-line.

Musimy pamiętać, by kontrolować sposób surfowania po necie, musimy dbać o to co publikujemy, jak mówimy- by pozostawione ślady cyfrowe,  w przyszłości nie dawały powodów do wstydu. Powinniśmy bardziej korzystać z dobrodziejstw encyklopedii,         e- booków, narzędzi, by czynić Internet lepszym. Każdy z nas ponosi odpowiedzialność za to, co robi w sieci i w jaki sposób z niej korzysta.

Prawa człowieka

 

11c15daa5a7e3fed9af72ae010d4e4cb5
2
3 4 4a 5 5a 6 6a 7 15 16 17 18 19 20 21 22 23

Kolejne działanie, które miało miejsce w grudniu to Dzień Praw Człowieka.

10 grudnia po raz kolejny pochyliliśmy się nad problemami współczesnego świata. Na serii zajęć wiedzy o społeczeństwie prowadzonych w klasach III uczniowie mieli możliwość zapoznania się z  celami, jakie ONZ chce osiągnąć w najbliższym czasie. Tak jak rok temu, tak i teraz, uczniowie musieli przeprowadzić kampanie edukacyjno – informacyjną dla szkoły. Musieli także zmierzyć się z rolą ambasadora, który w krótkiej precyzyjnej wypowiedzi odniesie się do sytuacji geopolitycznej świata, ale także podda pod rozwagę sposoby realnych zmian jej na lepsze. Krótka precyzyjna wypowiedz stała się wyzwaniem, bo współczesny świat przeżywa w dobie globalizacji tak wiele kryzysów, ze trudno stwierdzić, który z nich jest najważniejszy. Dla nas wszechogarniająca świat przemoc, a szczególnie ta wobec kobiet i dzieci ma ogromny wpływ na kwestię łamania praw człowieka. Okazuje się, ze cały czas w tym względzie mamy bardzo wiele do zrobienia również i w naszym kraj, mimo że  aktywnie Polska działa na rzecz ochrony i promocji praw człowieka na forum Rady Praw Człowieka w Genewie i Zgromadzenia Ogólnego  w Nowym Jorku.

 

Czytanie w reklamie

15109343_917104101722387_1240844789454811627_n 15109394_917102491722548_6960188633496443884_n 15192561_917103875055743_527015534051705722_n 15202782_917100818389382_538077129527284102_n 15230732_917102848389179_985271278677187569_n

Kolejny rok, kolejne wyzwania i jedno wśród nich niezwykle aktualne- czytanie. Wydawać by się mogło, ze przecież to takie naturalne, normalne i znowu stawia się to jako priorytet? Na początku byliśmy tym trochę poirytowani, ze znowu to samo. Zaskoczyliście Nas sposobem spojrzenia na książkę poprzez jej reklamę i to możliwe najprostszym sposobem. No właśnie, pojawienie się tabletów, smartfonów, praktycznie nieograniczonego dostępu do Internetu, umożliwia błyskawiczną  możliwość korzystania z wszelkich informacji, czytania książek w formie  elektronicznej, ale i wykorzystania technicznych aspektów np. do zrobienia filmu, czy nagrania krótkiej ścieżki audio.

Po czasie, bo nie wystarczyło czasu na publikację – zrobiliśmy reklamę książki. Uczniowie klas IIIa i IIIc na lekcji jezyka polskiego w wyjątkowy sposób zachęcają  nas do….. lektury. Znając treść dramatu Słowackiego na chwilę zostali przewodnikami turystycznymi, których zadanie polegało na tym, żeby zaprosić wybraną przez siebie grupę turystów (sami zdecydowali czy uczestnikami wycieczki, której sa przewodnikami będą uczniowie, osoby dorosłe, a może dzieci) na wycieczkę śladami Balladyny. Na trasie każdej wycieczki musiały znaleźć się najistotniejsze, z punktu widzenia treści lektury, miejsca tj. chata wdowy, dom Pustelnika, zamek Kirkora czy Gopło. Wycieczka miała zupełnie współczesny charakter, o czym przekonacie się, słuchając wybranych fragmentów. Uczniowie doskonale wcielili się w rolę przewodników i zaprosili na wycieczki, które na pewno nie były nudne.

Przy okazji omawiania dramatu Szekspira I c przygotowała autorską wersję sceny balkonowej, zupełnie współczesną wersję. Na chwilę zostali aktorami w scenie, którą sami napisali, wcielając się w rolę Romea i Julii, jak zobaczycie czasem panie grały rolę Romea a panowie byli Julią.   :) Jak to  nam wyszło w praktyce zobaczycie tu:

https://www.youtube.com/watch?v=VmRhQ-jXdj8

https://www.youtube.com/watch?v=RvSlLaSwd7E

https://www.youtube.com/watch?v=QTyJy3Rprqw&t=2shttps

 

 

 

 

Koncert charytatywny dla Nikodema

4 grudnia 2016r., po raz czwarty odbył się koncert charytatywny. To jego przygotowaniem żyła szkoła od początku października. Wydarzenie organizowane było w ramach Ogólnopolskiej Kampanii POSTAW NA RODZINĘ i tym samym realizowało ideę wolontariatu w naszej szkole. W tym roku graliśmy dla naszego małego mieszkańca gminy – Nikodema chłopca chorego na rdzeniowy zanik mięśni. Do walki z chorobą potrzebuje On wielu kosztownych sprzętów, poza tym chłopiec musi być też codziennie rehabilitowany, by nie przegrać wali z chorobą. Zabiegi rehabilitacyjne refundowane tak jak i sprzęt tylko w niewielkiej części, nietrudno zatem się dziwić, że wsparcie rodziców chłopca była bardzo potrzebna.

Tegoroczny koncert przygotowywany był od początku października. Wszystko zaczęło się od przygotowania  ozdób na kiermasz świąteczny, potem kartki świąteczne. Do współpracy na rzecz rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji włączył się Parafialny Zespół CARITAS, przygotowując stroiki świąteczne, dzieci  ze Szkoły Podstawowej im. Św. Królowej Jadwigi w Kalinie, wykonując ozdoby świąteczne różnymi technikami oraz pracownicy Urzędu Miasta z burmistrzem Rzgowa na czele, którzy przekazali zebrane w urzędzie pieniążki dla chłopca. Podczas koncertu słuchaliśmy wielu ciekawych aranżacji kolęd, piosenek i pastorałek w wykonaniu min.  zespołu wokalnego z XXI Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi, zespołu gitarowego ze Rzgowa, grupy wokalnej Sempre Cantare ze Rzgowa. Był tez czas na rozważania o Bożym Narodzeniu, które przygotowała młodzież naszej szkoły i cudowna dobranocka dla dzieci pt. „Gwiazdka w Leśnej Akademii”. Podczas koncertu można było zobaczyć wystawę  prac plastycznych z Pracowni Plastycznej GOK-u i wystawę fotograficzną koła fotograficznego naszej szkoły. Do tego pyszne ciasta, kawa i herbata w eko-kawiarence z artykułami Fair Trade. Mieszkańcy naszej gminy swoją obecnością i hojnością pokazali, że są wrażliwi na potrzeby drugiego człowieka.  Mamy nadzieję, że ponownie okażą  wielkie serce dla naszego ucznia, któremu kilka dni temu spalił się dom. Mamy nadzieję, że wspólnymi siłami pomożemy stanąć koledze i jego tacie na nogi tak szybko jak jest to możliwe…..

Wiecej na:

https://www.facebook.com/pg/gimnazjumwrzgowie/photos/?tab=album&album_id=1545052608845540

Beata Ways2a 3 12b 13 16 21 29 48 65 75 76 77

 

O prawach dziecka.

dzien praw dziecka - Kopia  Przyszedł czas na rozmowę o Prawach Dziecka. Nasza pani zaskoczyła nas tym tematem niemal z miesięcznym wyprzedzeniem. W programie przedmiotu WOS dla klasy drugiej jest to znacznie później, ale teraz po zakończeniu całokształtu działań widzimy ze miało to wielki sens.                20 listopada obchodziliśmy po raz trzeci Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka. Uchwałę      w tej sprawie-na wniosek rzecznika praw dziecka, podjął  7 listopada 2014 roku Sejm RP. Posłowie zgodzili się, że w Polskim Kalendarzu powinien się znaleźć się dzień, podczas którego głośniej niż zwykle powinno się mówić, że dzieci mają swoje prawa, przypominać, że są one niezbywalne i należy ich zawsze przestrzegać. Należy także zwracać uwagę, że dzieci mają obowiązki i na równi z prawami powinny je sumiennie wypełniać!  Wszystko to ładnie brzmi, ale w praktyce to jest zupełnie coś innego.     Wstyd się przyznać, ale młodzież i dzieci  bardziej widzą swoje prawa niż obowiązki. Zwyczajnie migamy się jak możemy, ale po prawdzie, to coraz większe wymagania stawia przed nami domowa i szkolna rzeczywistość i często nie dajemy rady. Po trosze też buntujemy się, zwłaszcza, gdy słyszymy, że tego „nie wolno, masz to zrobić, jak skończysz 18 lat” itd. Oczywiście nie zawsze jest tak.  Staramy się zrozumieć na swój sposób wiele rzeczy, zdajemy sobie sprawę z odpowiedzialności, jaką ponoszą za nas dorośli, ale chcielibyśmy do takiego dialogu zostać częściej zapraszani, a nie rozkaz        i wykonać. Taki przykład, czeka nas nieuchronnie reforma edukacji. Słuchamy na lekcji wypowiedzi naszego rzecznika praw dziecka, który mówi, ze pani minister powinna wziąć pod uwagę głos dzieci i młodzieży. I co? Co z tego, ze jest Młodzieżowa Rada, jak nikt jej nie pyta     o zdanie. Dziwna sprawa, ze w wypadku 6 latków było ogólnopolskie referendum, tutaj nie można było tak samo zadziałać? Jakieś badania, jacyś specjaliści,  ale co dokładnie, merytorycznie, nie wiadmomo,  bez szans by dowiedzieć się                 z wiarygodnego źródła informacji…. Co taki przeciętny Nowak czy Kowalski ma sobie pomyśleć słuchając dorosłych,  na pewno, że nie jest ważny! Ciekawe co na to wszystko pan Prezydent?

I taka nasuwa się refleksja. Tak mało trzeba, by człowiek przyszedł na świat.       Odrobina uczucia, odpowiednia chwila i miejsce, trochę chęci. Potem wielka radość, zabieganie, a w nim brak czasu na taką spokojną chwilę zadumy.

IMG_0182 IMG_018320161118_11541920161118_115459

Źródła informacji:

http://brpd.gov.pl/aktualnosci-wystapienia-generalne/adopcja-czas-na-zmiany-w-ustawie

http://brpd.gov.pl/prawa-dziecka

http://brpd.gov.pl/aktualnosci/dziecko-swoje-prawa-ma-lektura-obowiazkowa

http://www.rdc.pl/informacje/ogolnopolski-dzien-praw-dziecka-wielu-ludzi-nie-uwaza-dzieci-za-istoty-rowne-sobie-posluchaj/

http://www.rmf24.pl/tylko-w-rmf24/popoludniowa-rozmowa/news-rzecznik-praw-dziecka-o-reformie-oswiaty-rok-2019-bedzie-pro,nId,2306044

Nikola Defińska, Grzegorz Wilk

Wolontariat- wczoraj i dziś!

Obraz3 230 MINOLTA DIGITAL CAMERA

Zastanawialiśmy się o czym  napisać  najpierw, bo tematów życie dostarcza wiele…..Tutaj pełną parą idą przygotowania do koncertu charytatywnego, tu zmiany na scenie politycznej USA i rola mediów w przekazie informacji, tam kolejne zmiany w Trybunale Konstytucyjnym i nie tylko, tu debata szkolna na wos o prawach dziecka i człowieka…. Dużo! Szybko!  Zatem po kolei.   Dziś powiemy kilka słów o idei wolontariatu, który jest priorytetem MEN na ten rok szkolny.  W naszej szkole  idea została wprowadzona przez nauczyciela muzyki, który od 2006 roku do 2008 wraz z grupą muzyczną pracował na rzecz przedszkola nr 16 w Pabianicach  z grupami integracyjnymi współtworząc zajęcia muzykoterapii i bale ostatkowe. Później obszarem działań wolontariuszy stał  się Rzgów- nasza mała Ojczyzna. Tutaj ogromny wkład pracy pedagoga, katechety, polonisty, muzyka z dyrekcją szkoły na czele, którzy organizowali różne formy pomocy dla potrzebujących z gminy Rzgów. Tutaj  także ogromna praca  geografa, który powołuje Rzgowską Młodzież Patriotyczną, by pracować na rzecz Kresowian. Koś mógłby powiedzieć, ale po co to wszystko? –  to wymaga tyle czasu, pracy, działań i wysiłku. Dla nas tego pytania nie ma, bo wolontariat mobilizuje i zachęca do aktywizacji społecznej wszystkich ludzi dobrej woli uczy odpowiedzialności byśmy nie byli obojętni na los drugiego człowieka. Poza tym uczy działania, uwrażliwia na problemy, pomaga przełamywać bariery. Jest formą terapii i wsparcia, a nawet miejscem realizacji pasji. Innymi słowy  ma jakiś cel, działa bezinteresownie na rzecz innych. Nie ma znaczenia czy będą to organizacje pomagające kombatantom, ludziom na Kresach, czy będą to kibice z Głogowa.  Ludzie wychodzą z prywatności i działają na rzecz innych. To jest ważne! To  nie tylko ludzie gotowi do działania, ale patrioci, którzy są wśród nas. To nie tylko wielcy tego świata,  artyści odnoszący sukcesy, to przede wszystkim  zwykli ludzie działający w lokalnych społecznościach. Serce rwie się  z piersi, by powiedzieć Wam-  jesteście naszymi współczesnymi bohaterami! Nasuwa się taka reflekscja. Światowe Dni Młodzieży się skończyły, to było piękne ukoronowanie tej ponad czasowej idei. Wolontariat trwa nadal, bo potrzebujących jest mnóstwo i bedzie ich systematycznie przybywać, bo tak jak zmienia się sytuacja geopolityczna swiata, tak będzie zmieniać się życie człowieka.

14956058_1796229807313239_1346062036621428904_n

20161026_120358

Nadal ludzie chcący pomagać innym zbierają różne  nakrętki, makulaturę, pomagają w wigilijnym dziele pomocy, w świątecznej paczce, w papieskich kremówkach, w koncertach charytatywnych- bo Wielka Ojczyzna składa się z małych Ojczyzn! Polska- to miliony czynów, idących  z małych społeczności.  To one budują wolontariat, ale i poczucie Patriotyzmu w narodzie.  Młode pokolenie nie tylko musi budować poczucie tradycji, oddania,  pomocy, ale także być  tak zwyczajnie na co dzień, nie tylko od święta patriotami.

Z pomocą nauczyciela wos-

Grzegorz Wilk i Jakub Suwalak20161024_101426IMG_0184 (2) IMG_018620161026_120408

IMG_018715109382_1516196588397809_1253373492916075288_n