Ruch na przerwie

W tym tygodniu na długich przerwach uczniowie klas IV-VI mieli okazję rozruszać swoje ciało, skacząc na skakankach. skakanka

Co daje skakanie na skakance?

Prawidłowe skakanie na skakance pozwala przede wszystkim na spalanie kalorii – około 300-400 kcal przez pół godziny. Jest to doskonała rozgrzewka przed treningiem, skutecznie rozgrzewająca mięśnie i stawy, chociaż przed rozpoczęciem skoków dobrze jest dodatkowo rozgrzać stawy, szczególnie nadgarstków i ramion. Podczas ćwiczeń ze skakanką sami ustalamy tempo i natężenie ćwiczeń. Możemy wykonywać klasyczne skoki, a także inne, bardziej różnorodne techniki. Dzięki ćwiczeniom ze skakanką poprawia się również ogólna koordynacja ruchów, kondycja i gibkość ciała. Lepsza jest także szybkość ruchów, szczególnie jeśli staramy się podczas ćwiczeń zwiększać tempo. Skakanie na skakance bardzo przydaje się sportowcom uprawiającym sporty wymagające szybkości (np. piłka ręczna), skoczności (np. koszykówka), bardzo dobrej koordynacji ruchów (np. boks). Regularny trening na skakance powoduje wzmocnienie mięśni nóg, szczególnie łydek, a także mięśni ramion, pośladków, brzucha. Zwiększa się elastyczność i sprawność stawów – wyjątkowo dobrze trening podziała na staw skokowy, często kontuzjowany u osób uprawiających sporty.

Pamiętajmy jednak, aby stosować rozgrzewkę stawów dłoni i ramion oraz ćwiczenia kolan i kostek przed rozpoczęciem skakania. Nie przyspieszajmy ani nie zwiększajmy trudności (np. stosując różne techniki skakania na skakance), jeśli nasze ciało nie jest jeszcze na to gotowe. Trening ze skakanką powinien zwiększać intensywność i szybkość, a także ilość skoków stopniowo. Zmniejszy to ryzyko, że obolałe mięśnie nie pozwolą wstać z łóżka następnego dnia po ćwiczeniach. Jeśli chcemy uniknąć kontuzji stawów, przemyślmy także miejsce do ćwiczeń. Niekorzystne będzie zupełnie twarde podłoże, gdyż obciąży ono stawy. Dobrze jest ćwiczyć na ziemi czy trawniku. Pamiętajmy także o odpowiednio amortyzującym obuwiu.

Sportowy Okrągły Stół

debata (6)14 listopada 2014 w Szkole Podstawowej w Lubszy odbyła się debata Sportowego Okrągłego Stołu. Celem tego spotkania była rozmowa o sposobie udoskonalenia zajęć sportowych i rekreacyjnych w szkole, a także wspólne zdecydowanie jakie zadanie będziemy realizować w ramach programu WF z Klasą. W debacie uczestniczyło 30 uczniów klasy IV, V i VI, dyrekcja szkoły, nauczyciel WF i nauczyciel wspomagający projekt, który rejestrował przebieg tego wydarzenia. Wszyscy uczniowie do debaty przygotowywali się już wcześniej na lekcjach wf tworząc wspólnie wypracowane uwagi w formie plakatów z „plusami” i „minusami” zajęć wychowania fizycznego. Wszyscy spotkaliśmy się w jednej z sal lekcyjnych i przez 45 minut debatowaliśmy nad prowadzonymi w naszej szkole lekcjami wf. Na początku spotkania koordynator projektu przedstawił harmonogram programu WF z Klasą, omówił jego cele i zadania do realizacji. Następnie rzecznik każdej klasy przedstawił dobre i złe strony lekcji, które uczniowie wypisali podczas klasowych mini debat. Debata przyjęła formę dyskusji,a głos zabierali wszyscy uczniowie, nauczyciele oraz pani dyrektor. Uczniowie wyrażali swoje opinie, mówili co lubią, a czego nie lubią na zajęciach wychowania fizycznego, a nauczyciele wraz z dyrekcją odpowiadali na pytania oraz podejmowali dyskusję dotyczącą zarówno tych pozytywnych jak i negatywnych uwag uczniów.

PLUSY lekcji WF:

  • Uczniowie lubią różne dyscypliny sportowe: piłkę ręczną, piłkę nożną, siatkówkę, koszykówkę czy baseball
  • Uczniowie lubią różne gry i zabawy ruchowe
  • Uczniowie lubią organizowane zawody sportowe oraz otrzymywać medale, puchary i inne nagrody
  • Duża ilość boisk na zewnątrz, m.in do tenisa ziemnego, siatkówki plażowej
  • Uczniowie lubią miłą i wesołą atmosferę na zajęciach
  • Uczniowie lubią zajęcia z różnymi przyborami i pomocami dydaktycznymi
  • Szatnia, w której mogą się przebierać
  • Organizacja rajdu rowerowego, wyjazdów na basen czy narty

MINUSY lekcji WF:

  • Uczniowie nie lubią zbyt długiej rozgrzewki
  • Mała sala gimnastyczna
  • Nierówne boisko i brak jego oświetlenia
  • Uczniowie nie lubią zajęć wf w klasach łączonych

Następnie każda klasa przedstawiła swoje pomysły na lepszą i ciekawszą lekcję wychowania fizycznego oraz propozycję sportowych zajęć dodatkowych.

PROPOZYCJE lekcji WF:

  • Więcej zabaw i gier ruchowych na zajęciach
  • Wprowadzenie nowych gier zespołowych jak rugby, futbol amerykański
  • Siłownia zewnętrzna
  • Tor do mini-golfa
  • Zajęcia dodatkowe z tańca, piłki nożnej
  • Klub sportowy

Propozycje uczniów były bardzo ciekawe i spodobały się nauczycielom oraz dyrekcji szkoły. Wspólnie ustaliliśmy, że jeśli chcemy coś zmienić to musimy wszyscy razem podjąć się działań, które pomogą nam zrealizować cele programu WF z Klasą i udoskonalić zajęcia wychowania fizycznego, żeby były jeszcze atrakcyjniejsze i ciekawsze. Na zakończenie debaty, po przypomnieniu zadań dodatkowych wspólnie wybraliśmy zadanie, które będziemy realizować w tym semestrze: RUCH NA PRZERWACH I INNYCH LEKCJACH.

Przygotowania do SOS

sos (9)W tym tygodniu uczniowie klasy IV, V i VI przygotowywali się do  Sportowego Okrągłego Stołu (SOS), który jest jednym z zadań realizowanego w naszej szkole programu WF z Klasą. Uczniowie przygotowując się do debaty na temat zajęć sportowych i rekreacyjnych w szkole, mieli za zadanie stworzyć plakaty, na których wypisali „plusy” i „minusy” lekcji wychowania fizycznego. Każda klasa bardzo aktywnie uczestniczyła w zajęciach, wspólnie wypracowując pozytywne jak i negatywne uwagi dotyczące lekcji wf-u, a także ciekawe pomysły na udoskonalenie zajęć.