Zajęcia taneczne

Taniec (2)W drugim półroczu roku szkolnego rozpoczęły się w naszej szkole zajęcia taneczne, które prowadzi Pan Mateusz Meisner ze Szkoły Tańca i Ruchu „Mistral” w Tarnowskich Górach. W zajęciach uczestniczy 30 uczniów podzielonych na dwie grupy wiekowe: młodszą i starszą. Zajęcia odbywają się w każdy poniedziałek o godz. 14:30 – grupa młodsza, a o 15:30 grupa starsza. Krótkie układy choreograficzne w różnych stylach tanecznych pozwalają poznać „alfabet taneczny”, a podczas nauki techniki tańca, zwracana jest uwaga na estetykę ruchu, koordynację ruchową i poprawną sylwetkę. Zajęcia bardzo przypadły do gustu naszym uczniom i uczennicom, co potwierdza frekwencja podczas cotygodniowych spotkań.

 

Nasza Lokalna Akcja Sportowa

W ramach Lokalnej Akcji Sportowej (LAS) planujemy zorganizować wyjazd na narty dla całej społeczności szkolnej i lokalnej od najmłodszego do najstarszego mieszkańca naszej miejscowości. W wyjeździe wezmą udział uczniowie naszej szkZdjęcie0515oły, młodzież, rodzice, a nawet babcie i dziadkowie. Chcemy jak największą liczbę osób zarazić tą formą aktywności ruchowej, jaką jest narciarstwo. Wszyscy razem będziemy aktywnie spędzać czas, poznając jak i doskonaląc technikę jazdy na nartach. Wyjazd odbędzie się do Kompleksu Zagroń w Istebnej, a puki co to przygotowujemy się do niego pod względem bezpieczeństwa.

Z kolei kolejnym zadaniem, które będziemy  realizować w semestrze letnim jest: zainicjowanie zajęć pozalekcyjnych dla wszystkich chętnych uczniów.

Szczegóły już wkrótce:)

Rusz umysł na przerwie!

Na przerwie w naszej szkole można nie tylko aktywnie fizycznie spędzać czas, ale również aktywnie umysłowo, grając np. w szachy.

Dlaczego warto uczyć dzieci gry w szachy?

Nauka gry w szachy sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dziecka – kształci pamięć, umiejętność abstrakcyjnego i logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną. Dlatego też wpływa na rozwój intelektu, zwiększa aktywność umysłową, rozbudza twórcze zdolności.

Szachy wbrew pozorom i obiegowym opiniom zawierają wiele elementów wychowawczych. Uczą odwagi i odpowiedzialności za własne decyzje. Młody adept „królewskiej gry” staje się bardziej cierpliwy, wytrwały i w pełni panuje nad sobą. Szachy uczą go pokory gdyż wie, że nie wszystkie jego decyzje są słuszne (w myśl powiedzenia, że nie ma na świecie szachisty który wygrałby wszystkie swoje partie). Dzięki temu obiektywizmowi wzrasta szacunek do przeciwnika i samego siebie a sam potrafi stosować w życiu zasadę „fair play”. Wykształcone w ten sposób cechy umysłu i charakteru objawiają się nie tylko przy szachownicy. Efekty widać już we wczesnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkością w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu.Widzimy więc, że szachy to nie tylko wyrafinowana rozrywka intelektualna, ale także ogromna inwestycja w umysł naszego dziecka.

Ruch na przerwie

W tym tygodniu na długich przerwach uczniowie klas IV-VI mieli okazję rozruszać swoje ciało, skacząc na skakankach. skakanka

Co daje skakanie na skakance?

Prawidłowe skakanie na skakance pozwala przede wszystkim na spalanie kalorii – około 300-400 kcal przez pół godziny. Jest to doskonała rozgrzewka przed treningiem, skutecznie rozgrzewająca mięśnie i stawy, chociaż przed rozpoczęciem skoków dobrze jest dodatkowo rozgrzać stawy, szczególnie nadgarstków i ramion. Podczas ćwiczeń ze skakanką sami ustalamy tempo i natężenie ćwiczeń. Możemy wykonywać klasyczne skoki, a także inne, bardziej różnorodne techniki. Dzięki ćwiczeniom ze skakanką poprawia się również ogólna koordynacja ruchów, kondycja i gibkość ciała. Lepsza jest także szybkość ruchów, szczególnie jeśli staramy się podczas ćwiczeń zwiększać tempo. Skakanie na skakance bardzo przydaje się sportowcom uprawiającym sporty wymagające szybkości (np. piłka ręczna), skoczności (np. koszykówka), bardzo dobrej koordynacji ruchów (np. boks). Regularny trening na skakance powoduje wzmocnienie mięśni nóg, szczególnie łydek, a także mięśni ramion, pośladków, brzucha. Zwiększa się elastyczność i sprawność stawów – wyjątkowo dobrze trening podziała na staw skokowy, często kontuzjowany u osób uprawiających sporty.

Pamiętajmy jednak, aby stosować rozgrzewkę stawów dłoni i ramion oraz ćwiczenia kolan i kostek przed rozpoczęciem skakania. Nie przyspieszajmy ani nie zwiększajmy trudności (np. stosując różne techniki skakania na skakance), jeśli nasze ciało nie jest jeszcze na to gotowe. Trening ze skakanką powinien zwiększać intensywność i szybkość, a także ilość skoków stopniowo. Zmniejszy to ryzyko, że obolałe mięśnie nie pozwolą wstać z łóżka następnego dnia po ćwiczeniach. Jeśli chcemy uniknąć kontuzji stawów, przemyślmy także miejsce do ćwiczeń. Niekorzystne będzie zupełnie twarde podłoże, gdyż obciąży ono stawy. Dobrze jest ćwiczyć na ziemi czy trawniku. Pamiętajmy także o odpowiednio amortyzującym obuwiu.

Sportowy Okrągły Stół

debata (6)14 listopada 2014 w Szkole Podstawowej w Lubszy odbyła się debata Sportowego Okrągłego Stołu. Celem tego spotkania była rozmowa o sposobie udoskonalenia zajęć sportowych i rekreacyjnych w szkole, a także wspólne zdecydowanie jakie zadanie będziemy realizować w ramach programu WF z Klasą. W debacie uczestniczyło 30 uczniów klasy IV, V i VI, dyrekcja szkoły, nauczyciel WF i nauczyciel wspomagający projekt, który rejestrował przebieg tego wydarzenia. Wszyscy uczniowie do debaty przygotowywali się już wcześniej na lekcjach wf tworząc wspólnie wypracowane uwagi w formie plakatów z „plusami” i „minusami” zajęć wychowania fizycznego. Wszyscy spotkaliśmy się w jednej z sal lekcyjnych i przez 45 minut debatowaliśmy nad prowadzonymi w naszej szkole lekcjami wf. Na początku spotkania koordynator projektu przedstawił harmonogram programu WF z Klasą, omówił jego cele i zadania do realizacji. Następnie rzecznik każdej klasy przedstawił dobre i złe strony lekcji, które uczniowie wypisali podczas klasowych mini debat. Debata przyjęła formę dyskusji,a głos zabierali wszyscy uczniowie, nauczyciele oraz pani dyrektor. Uczniowie wyrażali swoje opinie, mówili co lubią, a czego nie lubią na zajęciach wychowania fizycznego, a nauczyciele wraz z dyrekcją odpowiadali na pytania oraz podejmowali dyskusję dotyczącą zarówno tych pozytywnych jak i negatywnych uwag uczniów.

PLUSY lekcji WF:

  • Uczniowie lubią różne dyscypliny sportowe: piłkę ręczną, piłkę nożną, siatkówkę, koszykówkę czy baseball
  • Uczniowie lubią różne gry i zabawy ruchowe
  • Uczniowie lubią organizowane zawody sportowe oraz otrzymywać medale, puchary i inne nagrody
  • Duża ilość boisk na zewnątrz, m.in do tenisa ziemnego, siatkówki plażowej
  • Uczniowie lubią miłą i wesołą atmosferę na zajęciach
  • Uczniowie lubią zajęcia z różnymi przyborami i pomocami dydaktycznymi
  • Szatnia, w której mogą się przebierać
  • Organizacja rajdu rowerowego, wyjazdów na basen czy narty

MINUSY lekcji WF:

  • Uczniowie nie lubią zbyt długiej rozgrzewki
  • Mała sala gimnastyczna
  • Nierówne boisko i brak jego oświetlenia
  • Uczniowie nie lubią zajęć wf w klasach łączonych

Następnie każda klasa przedstawiła swoje pomysły na lepszą i ciekawszą lekcję wychowania fizycznego oraz propozycję sportowych zajęć dodatkowych.

PROPOZYCJE lekcji WF:

  • Więcej zabaw i gier ruchowych na zajęciach
  • Wprowadzenie nowych gier zespołowych jak rugby, futbol amerykański
  • Siłownia zewnętrzna
  • Tor do mini-golfa
  • Zajęcia dodatkowe z tańca, piłki nożnej
  • Klub sportowy

Propozycje uczniów były bardzo ciekawe i spodobały się nauczycielom oraz dyrekcji szkoły. Wspólnie ustaliliśmy, że jeśli chcemy coś zmienić to musimy wszyscy razem podjąć się działań, które pomogą nam zrealizować cele programu WF z Klasą i udoskonalić zajęcia wychowania fizycznego, żeby były jeszcze atrakcyjniejsze i ciekawsze. Na zakończenie debaty, po przypomnieniu zadań dodatkowych wspólnie wybraliśmy zadanie, które będziemy realizować w tym semestrze: RUCH NA PRZERWACH I INNYCH LEKCJACH.

Przygotowania do SOS

sos (9)W tym tygodniu uczniowie klasy IV, V i VI przygotowywali się do  Sportowego Okrągłego Stołu (SOS), który jest jednym z zadań realizowanego w naszej szkole programu WF z Klasą. Uczniowie przygotowując się do debaty na temat zajęć sportowych i rekreacyjnych w szkole, mieli za zadanie stworzyć plakaty, na których wypisali „plusy” i „minusy” lekcji wychowania fizycznego. Każda klasa bardzo aktywnie uczestniczyła w zajęciach, wspólnie wypracowując pozytywne jak i negatywne uwagi dotyczące lekcji wf-u, a także ciekawe pomysły na udoskonalenie zajęć.

Nasza szkoła przystąpiła do II edycji programu „WF z Klasą”

WF z klasą

Celem tego programu edukacyjnego jest zwiększenie aktywności uczniów na lekcjach wychowania fizycznego poprzez uatrakcyjnienie zajęć z wychowania fizycznego, wprowadzając m.in. nowe metody prowadzenia lekcji. Program ma za zadanie pokazać również, że ze sportu w szkole każdy może czerpać przyjemność, nawet uczeń, który nie lubi lub czuje się niepewnie na lekcji wychowania fizycznego. Możecie się tutaj zapoznać z różnymi informacjami na temat wychowania fizycznego, szkolnych zawodów sportowych, a także innymi aktualnościami sportowymi szkoły. Poznacie ludzi związanych ze sportem szkolnym: nauczycieli, najlepszych sportowców i rekordzistów szkoły. Dowiecie się o największych sukcesach sportowych szkoły. Zachęcamy do odwiedzania i wspólnego tworzenia naszego szkolnego blogu.