Październik to intensywny miesiąc przygotowań do Sportowych Okrągłych Stołów czyli SOS-ów. Część uczestników programu WF z Klasą debaty na temat udoskonalania zajęć sportowych i rekreacyjnych w szkole ma już za sobą. Rozmawiacie o tym jak jest teraz, a jak być powinno, co uczniowie lubią najbardziej, a co warto byłoby poprawić na lekcjach WF-u, określacie kierunek działań i wybieracie zadania do realizacji na cały rok szkolny.
To ważne wydarzenie w życiu każdej placówki, dlatego musi być przemyślane i odpowiednio przygotowane. Z przyjemnością polecamy Wam dwie relacje z przeprowadzonych w tej edycji Sportowych Okrągłych Stołów. To zdecydowanie dobre praktyki, które warto naśladować.
Na początek Zespół Szkół Zawodowych w Wodzisławiu Śląskim - uczestnicy, którzy już mają doświadczenie w naszym programie.
1. Zaprosili całą społeczność szkolną:
W spotkaniu wzięły udział klasy pierwsze, drugie i reprezentanci samorządu uczniowskiego z jej opiekunką Moniką Hibner. Na spotkaniu poza nauczycielami wychowania fizycznego byli również nauczyciele innych przedmiotów: Patryk Czyż, Adam Płachta, Aleksandra Nawrat – Sowada, Joanna Łupieżowiec. Zaproszenie przyjęły również higienistka szkolna Alina Woźnica i pedagog szkolny Małgorzata Wdowiak. Sekretarzem została Karolina Zerzoń z klasy II A/H.
2. Wysłuchali i zapisali postulaty uczniów:
W kolejnej części debaty dyskutowano na temat wychowania fizycznego. Uczniowie przedstawiali swoje „co mi się podoba, a co nie podoba na lekcjach wf-u”. Główne postulaty uczniów:
- większa różnorodność na lekcjach (różne dyscypliny sportowe)
- siłownia w szkole
- więcej piłek
- bramki w sali gimnastycznej
- renowacja boiska do piłki nożnej
- więcej turniejów szkolnych (podobnych do ostatniego z piłki nożnej z okazji dnia chłopca)
- aerobik na lekcjach dziewczyn
- więcej siatkówki na zajęciach pozalekcyjnych
- elementy sztuk walki na lekcjach
- wyjazdy na lodowisko
3. Wybrali zadania na cały rok szkolny:
W tej części debaty prowadzący poświęcił najwięcej uwagi na omówienie zadań do wyboru dla szkół, akcentując te zadania, które mogą być dla nas możliwe do realizacji i ciekawe dla biorących w nich udział. Ostatecznie do realizacji w pierwszym semestrze wybraliśmy zadanie „sprawdzaj postępy i zaangażowanie”, a w drugim realizować będziemy ” wf poza szkołą/salą gimnastyczną”.
Cała relacja z debaty dostępna jest na blogu szkoły: WF to przyjemność
Drugi SOS, który zwrócił naszą uwagę przeprowadzono w Szkole Podstawowej im. Róży Kołaczkowskiej w Pliszczynie - nauczyciele z tej szkoły pierwszy raz uczestniczą w programie.
1. Oficjalnie przywitali uczestników i zaprezentowali program całej społeczności szkolnej:
Na wstępie przywitałam wszystkich uczestników, szczególne uczniów, którzy mieli w tym spotkaniu decydujący i najważniejszy głos. Debatę przygotowałam z uwzględnieniem TIK (jedno z naszych zadań) czyli wszystkie najważniejsze jej punkty zaprezentowałam za pomocą prezentacji multimedialnej w programie PowerPoint, którą dołączam do tej relacji (jeśli ktoś uważa, że może być ona mu przydatna do przeprowadzenia debaty w swojej szkole to z przyjemnością jej użyczę – proszę korzystać).
Na początku przedstawiłam wszystkim zgromadzonym prządek obrad i zapoznałam ich z zasadami przeprowadzenia dobrej debaty. Kolejnym ważnym punktem naszego spotkania było krótkie opowiedzenie uczniom i nauczycielom czym dokładnie jest program WF z Klasą i dlaczego postanowiłam zgłosić do niego naszą szkołę.
2. Zdiagnozowali obecną sytuację w szkole:
Kolejnym – wydawało by się prostym pytaniem – było „co to jest wf?”, z czym nam się kojarzy i jak wygląda on w naszej szkole? – a oto wypowiedzi uczniów:
- to lekcja, na której biegamy
- gramy na wf w piłkę
- gimnastykujemy się
- to lekcja, na której pani podaje temat, potem jest rozgrzewka, potem ćwiczenia do tematu i na koniec jak wystarczy czasu to gramy (uczeń klasy VI)
- bawimy się na lekcji w berka (klasa I)
- próbujemy pomóc innym uczniom (uczennica klasy VI)
- są też ćwiczenia rozciągające na koniec lekcji (ucz. klasa IV)
3. Wyciągnęli wnioski na przyszłość:
Następnie wspólnymi siłami wyciągnęliśmy wnioski z naszej debaty:
- wf jest potrzebny
- zwiększyć liczbę wf ( 2 godzinny dziennie)
- znaleźć element w każdej dyscyplinie, który nam pasuje
- podzielić wf na grupy dziewcząt i chłopców
- więcej sks
- lekcja wf powinna trwać 60min. a pozostałe 15min.
![]()
- lubimy wf i chętnie w nim uczestniczymy
- będziemy realizować zadania z programu z pełnym zaangażowaniem
Po przedstawieniu wniosków odbyło się głosowanie poprzez podniesienie ręki – kto jest za przyjęciem wniosków – wszyscy 100%, koto przeciw – 0%, kto się wstrzymał – 0%. Pełna jednomyślność:)
Cała relacja z debaty dostępna jest na blogu szkoły: Pliszczyn z klasą
Gratulujemy Wam owocnych Sportowych Okrągłych Stołów!
Tych, którzy jeszcze przygotowują swoje debaty, zachęcamy do odwiedzenia strony programu WF z Klasą i zapoznania się z opisem tego zadania – co warto wiedzieć o SOS
Jeden komentarz
Bardzo dziękujemy za to wyróżnienie. Mam nadzieję, że nasza debata będzie inspiracją dla innych szkół, dlatego, że jest łatwa do przeprowadzenia, ale i skuteczna w osiągnięciu zamierzonego celu.
Bardzo prosimy o komentarze i oceny naszego wpisu, gdyż jesteśmy ciekawi waszych opinii.
Dziękuję i pozdrawiam!
Jolanta Reszko ze SP w Pliszczynie.