Pierwsze SOS-y w III edycji

Październik to intensywny miesiąc przygotowań do Sportowych Okrągłych Stołów czyli SOS-ów. Część uczestników programu WF z Klasą debaty na temat udoskonalania zajęć sportowych i rekreacyjnych w szkole ma już za sobą. Rozmawiacie o tym jak jest teraz, a jak być powinno, co uczniowie lubią najbardziej, a co warto byłoby poprawić na lekcjach WF-u, określacie kierunek działań i wybieracie zadania do realizacji na cały rok szkolny.

To ważne wydarzenie w życiu każdej placówki, dlatego musi być przemyślane i odpowiednio przygotowane. Z przyjemnością polecamy Wam dwie relacje z przeprowadzonych w tej edycji Sportowych Okrągłych Stołów. To zdecydowanie dobre praktyki, które warto naśladować.

Na początek Zespół Szkół Zawodowych w Wodzisławiu Śląskim - uczestnicy, którzy już mają doświadczenie w naszym programie.

1. Zaprosili całą społeczność szkolną:

W spotkaniu wzięły udział klasy pierwsze, drugie i reprezentanci samorządu uczniowskiego z jej opiekunką Moniką Hibner. Na spotkaniu poza nauczycielami wychowania fizycznego byli również nauczyciele innych przedmiotów: Patryk Czyż, Adam Płachta, Aleksandra Nawrat – Sowada, Joanna Łupieżowiec. Zaproszenie przyjęły również higienistka szkolna Alina Woźnica i pedagog szkolny Małgorzata Wdowiak. Sekretarzem została Karolina Zerzoń z klasy II A/H.

2. Wysłuchali i zapisali postulaty uczniów:

W kolejnej części debaty dyskutowano na temat wychowania fizycznego. Uczniowie przedstawiali swoje „co mi się podoba, a co nie podoba na lekcjach wf-u”. Główne postulaty uczniów:

  • większa różnorodność na lekcjach (różne dyscypliny sportowe)
  • siłownia w szkole
  • więcej piłek
  • bramki w sali gimnastycznej
  • renowacja boiska do piłki nożnej
  • więcej turniejów szkolnych (podobnych do ostatniego z piłki nożnej z okazji dnia chłopca)
  • aerobik na lekcjach dziewczyn
  • więcej siatkówki na zajęciach pozalekcyjnych
  • elementy sztuk walki na lekcjach
  • wyjazdy na lodowisko

3. Wybrali zadania na cały rok szkolny:

W tej części debaty prowadzący poświęcił najwięcej uwagi na omówienie zadań do wyboru dla szkół, akcentując te zadania, które mogą być dla nas możliwe do realizacji i ciekawe dla biorących w nich udział. Ostatecznie do realizacji w pierwszym semestrze wybraliśmy zadanie „sprawdzaj postępy i zaangażowanie”, a w drugim realizować będziemy ” wf poza szkołą/salą gimnastyczną”.

Cała relacja z debaty dostępna jest na blogu szkoły: WF to przyjemność

Drugi SOS, który zwrócił naszą uwagę przeprowadzono w Szkole Podstawowej im. Róży Kołaczkowskiej w Pliszczynie - nauczyciele z tej szkoły pierwszy raz uczestniczą w programie.

1. Oficjalnie przywitali uczestników i zaprezentowali program całej społeczności szkolnej:

Na wstępie przywitałam wszystkich uczestników, szczególne uczniów, którzy mieli w tym spotkaniu decydujący i najważniejszy głos. Debatę przygotowałam z uwzględnieniem TIK (jedno z naszych zadań) czyli wszystkie najważniejsze jej punkty zaprezentowałam za pomocą prezentacji multimedialnej w programie PowerPoint, którą dołączam do tej relacji (jeśli ktoś uważa, że może być ona mu przydatna do przeprowadzenia debaty w swojej szkole to z przyjemnością jej użyczę – proszę korzystać).

Na początku przedstawiłam wszystkim zgromadzonym prządek obrad i zapoznałam ich z zasadami przeprowadzenia dobrej debaty. Kolejnym ważnym punktem naszego spotkania było krótkie opowiedzenie uczniom i nauczycielom czym dokładnie jest program WF z Klasą i dlaczego postanowiłam zgłosić do niego naszą szkołę.

2. Zdiagnozowali obecną sytuację w szkole:

Kolejnym – wydawało by się prostym pytaniem – było „co to jest wf?”, z czym nam się kojarzy i jak wygląda on w naszej szkole? – a oto wypowiedzi uczniów:

  • to lekcja, na której biegamy
  • gramy na wf w piłkę
  • gimnastykujemy się
  • to lekcja, na której pani podaje temat, potem jest rozgrzewka, potem ćwiczenia do tematu i na koniec jak wystarczy czasu to gramy (uczeń klasy VI)
  • bawimy się na lekcji w berka (klasa I)
  • próbujemy pomóc innym uczniom (uczennica klasy VI)
  • są też ćwiczenia rozciągające na koniec lekcji (ucz. klasa IV)

3.  Wyciągnęli wnioski na przyszłość:

Następnie wspólnymi siłami wyciągnęliśmy wnioski z naszej debaty:

  • wf jest potrzebny
  • zwiększyć liczbę wf ( 2 godzinny dziennie)
  • znaleźć element w każdej dyscyplinie, który nam pasuje
  • podzielić wf na grupy dziewcząt i chłopców
  • więcej sks
  • lekcja wf powinna trwać 60min. a pozostałe 15min. :)
  • lubimy wf i chętnie w nim uczestniczymy
  • będziemy realizować zadania z programu z pełnym zaangażowaniem

Po przedstawieniu wniosków odbyło się głosowanie poprzez podniesienie ręki – kto jest za przyjęciem wniosków – wszyscy 100%, koto przeciw – 0%, kto się wstrzymał – 0%. Pełna jednomyślność:)

Cała relacja z debaty dostępna jest na blogu szkoły: Pliszczyn z klasą

Gratulujemy Wam owocnych Sportowych Okrągłych Stołów!

Tych, którzy jeszcze przygotowują swoje debaty, zachęcamy do odwiedzenia strony programu WF z Klasą i zapoznania się z opisem tego zadania – co warto wiedzieć o SOS

Jeden komentarz

  • Jolanta
    26 października 2015 - 21:21 | Permalink

    Bardzo dziękujemy za to wyróżnienie. Mam nadzieję, że nasza debata będzie inspiracją dla innych szkół, dlatego, że jest łatwa do przeprowadzenia, ale i skuteczna w osiągnięciu zamierzonego celu.
    Bardzo prosimy o komentarze i oceny naszego wpisu, gdyż jesteśmy ciekawi waszych opinii.
    Dziękuję i pozdrawiam!
    Jolanta Reszko ze SP w Pliszczynie.

  • Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


    *

    Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    CommentLuv badge
    css.php