Przygotowania do Sportowego Okrągłego Stołu często determinują sam przebieg debaty, dlatego warto poświęcić na nie trochę więcej czasu.
To jak przygotujecie siebie i Waszych uczniów do dyskusji znacząco wpływa na atmosferę podczas SOS-u, zaangażowanie, otwartość i chęć wypowiadania swoich opinii i pomysłów na forum szkoły, a także na to, czy uda się Wam wypracować jakieś wspólne stanowisko.
Z przyjemnością polecamy Wam dwa przykłady na wykorzystanie ankiety do zdiagnozowania obecnej sytuacji w szkole (przykład 1) i określenia punktu wyjścia do dyskusji na Sportowym Okrągłym Stole (przykład 2).
a) Przykład pierwszy, dla kontynuujących udział w programie WF z Klasą – skorzystaj z ankiety, aby zobaczyć co się zmieniło od ostatniego SOS-u w Waszej szkole.
W ramach akcji „WF z klasą”, odbyła się trzecia już debata na temat lekcji wychowania fizycznego. W tym roku skupiliśmy się przede wszystkim na tym co się zmieniło od ostatniej debaty. (…) Na początku przeprowadziliśmy proste głosowanie. Przypomnieliśmy uczestnikom wnioski i postulaty z zeszłego roku i poprosiliśmy o opinię czy w danych kwestiach sytuacja się poprawiła czy pogorszyła.
Przykładowe odpowiedzi:
WNIOSEK Z ZESZŁEGO ROKU |
JEST LEPIEJ |
TRZEBA POPRAWIĆ |
Klasy V i VI raz w miesiącu w ramach wf wychodzą na basen |
3 klasy |
5 klas |
Więcej muzyki na lekcjach wf |
3 |
8 |
Wprowadzenie nowych mało znanych gier na lekcjach |
9 |
1 |
Jeszcze więcej zajęć w terenie |
11 |
0 |
Aktywowanie uczniów do prowadzenia zajęć |
7 |
3 |
Wyniki głosowania są zadowalające gdyż w większości postulatów uczniowie stwierdzili że sytuacja się poprawiła. Uczniowie docenili to, że lekcje są urozmaicane, nie odbywają się już tylko na sali i boisku ale korzystamy z atrakcji okolicy np.: lodowisko, skate park, park linowy czy basen, zauważyli że nauczyciele proponują całkiem nowe zabawy i gry i bardziej liczą się z ich głosem przez co mają większy wpływ na lekcję.
Więcej wniosków z przeprowadzonej ankiety znajdziecie na blogu Szkoły Podstawowej nr 3 w Żorach: WF z Klasą w trójce,
b) Przykład drugi, dla wszystkich uczestników – skorzystaj z ankiety, aby dowiedzieć się jakie są oczekiwania uczniów wobec lekcji WF w Waszej szkole.
W tygodniu poprzedzającym obrady Sportowego Okrągłego Stołu, na lekcjach wychowania fizycznego uczniowie dyskutowali o plusach i minusach lekcji w-f oraz przygotowywali konkretne propozycje. Chętne osoby spisały te wszystkie opinie i przyniosły w dniu debaty. Pan Andrzej Mazurek przygotował pogadankę przybliżającą tematykę programu. Przedstawiono również zadania, które są proponowane do wyboru przez szkołę jako jeden z punktów realizacji wspomnianego powyżej programu. Uczniowie mieli czas, aby zastanowić się nad wyborem konkretnego zadania dla szkoły. (…)
Szczególne zainteresowanie wzbudziło przeprowadzenie ankiety diagnozującej, w której uczniowie wypowiedzieli swoje oczekiwania wobec lekcji wf realizowanych w naszej szkole.
Przykładowe pytania, które pojawiły się w ankiecie:
- Jakie typy lekcji WF lubisz najbardziej?
- Z gier sportowych lubię…
- Na lekcjach gimnastyki lubię ćwiczenia…
- Co zrobiłbyś/zrobiłabyś, gdyby lekcji WF nie były obowiązkowe?
- Czy wychodzisz zadowolony/zadowolona z lekcji WF?
- Gdybyś mógł/mogła, to co byś zmienił/ zmieniła na lekcjach WF?
Reszta pytań oraz odpowiedzi uczniów dostępne są na blogu Szkoły Podstawowej im. Wojska Polskiego w Kamiennej: Blog „Wf z Klasą” Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego w Kamiennej – edycja 2015/2016
Tymczasem oto kilka wniosków po przeprowadzonej debacie i analizie odpowiedzi ankietowych: największym zainteresowaniem cieszą się lekcje z gier sportowych piłka nożna (szczególnie chłopcy), dwa ognie i ringo; bardzo lubią ćwiczenia z gimnastyki w formie mieszanej i tory przeszkód; większość uczniów uważa, że lekcje wf są ciekawe, nikt świadomie nie unika udziału w zajęciach.
Mamy nadzieję, że oba przykłady zainspirują Was do eksperymentowania z różnymi narzędziami badawczymi oraz zachęcą Was do korzystania z ankiety w trakcie Waszych szkolnych debat.