SOS na medal w szkole podstawowej

Jesteśmy pod wielkim wrażeniem Sportowych Okrągłych Stołów w tegorocznej edycji WF z Klasą. Widać ogromną zmianę w Waszym podejściu do debat, co niezmiernie nas cieszy.

SOS-y są przemyślane, doskonale przygotowane, interesujące i treściwe, o znacznie wyższej randze niż spotkanie w sali lekcyjnej. Brawo!

Z przyjemnością dzielimy się z Wami trzema relacjami, które można uznać za debaty na medal.

Na początek SOS-y ze szkół podstawowych.

1. Szkoła Podstawowa w Wieleniu

wielenNauczyciele podczas lekcji wychowawczych oraz w-f przeprowadzali rozmowy z uczniami na temat zajęć wychowania fizycznego w szkole. Uczniowie zastanawiali się nad mocnymi stronami w-f oraz nad mankamentami. Wybrano czteroosobowe grupy, z których jeden uczeń był liderem. Grupy zebrały wszystkie pomysły klasy na ulepszenie zajęć wychowania fizycznego i przedstawiły je podczas obrad. Uczniowie wraz z nauczycielami przygotowali salę gimnastyczną na potrzeby SOS-u. W tygodniu poprzedzającym Sportowy Okrągły Stół nauczyciele w-f przeprowadzili ankietę wśród uczniów na temat wychowania fizycznego w szkole. Dzięki przychylności sponsorów zamówiono banery reklamowe, plakaty, koszulki z logo szkoły i programu „WF z klasą”. Przygotowania były zakrojone na szeroką skalę, a uczniowie i nauczyciele włożyli dużo pracy aby przeprowadzić Sportowy Okrągły Stół w naszej szkole.

 Kto był obecny?

 (…) W obradach uczestniczyli wszyscy uczniowie klas V-VI oraz trzyosobowe delegacje klas IV. W sumie 154 uczniów. Debatę uroczyście otworzyła dyrektor Szkoły Podstawowej Regina Dolna. Ponadto w dyskusji wzięli udział wicedyrektor Eugeniusz Forma, przewodnicząca Rady Rodziców Agnieszka Banasiak, którzy wspierali debatę oraz rozwiązywali pojawiające się kwestie sporne. Ponadto w debacie uczestniczyli nauczyciele języka polskiego, matematyki, plastyki, techniki, języka angielskiego. (…)

Przebieg

Uczniowie podzieleni zostali na widownię oraz czteroosobowe grupy robocze (kl. V-VI), które były odpowiedzialne za zapisanie na dużych arkuszach papieru najważniejszych propozycji, ”+” oraz „-” wychowania fizycznego. Uczniowie na widowni, dyrekcja oraz przedstawicielka rady rodziców zostali wyposażeni w zieloną oraz czerwoną kartę do głosowania. (…)

Przytaczamy kilka wymienionych plusów:

Ciekawie prowadzone lekcje wychowania fizycznego, na wychowaniu fizycznym uczymy się współpracy w grupie oraz zdrowej rywalizacji, duża motywacja nauczycieli wychowania fizycznego. 

Przytaczamy kilka wymienionych minusów:

Zbyt mało lekcji prowadzonych w terenie, zbyt mało gier i zabaw, nauczyciele nie uczestniczą w zabawach.

W drugiej części debaty uczniowie mieli okazję przyjrzeć się wynikom ankiety przeprowadzonej wśród uczniów klas IV – VI dotyczącej zajęć wychowania fizycznego. (…) Ankietę wypełniło 107 chłopców i 107 dziewczynek. Uczniowie odpowiadali na 8 pytań dotyczących kultury fizycznej w szkole. Przykładowo na pytanie czy lubisz zajęcia wychowania fizycznego 97 % badanych odpowiedziało „tak”. (…) W tym samym czasie gdy trwała prezentacja ankiety, grupy robocze pracowały nad propozycjami zmian dotyczącymi wychowania fizycznego.

W celu zapoznania się z efektami ich prac, wnioskami z całej dyskusji oraz sposobem wyboru zadań semstralnych odsyłamy Was do bloga szkoły: Szkoła Podstawowa w Wieleniu

Zakończyliśmy debatę po 90 minutach. Nasi uczniowie okazali się ekspertami, zwrócili naszą uwagę na rzeczy, których nie dostrzegaliśmy wcześniej. Wspólnie przez Sportowy Okrągły Stół, uczyliśmy się rozmawiać otwarcie na tematy związane z kulturą fizyczną w szkole.

2. Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Szkoła Przyszłości” w Warszawie

Debata w klasach młodszych I-III została przeprowadzona przez wychowawców klas. Dzieci zrobiły wspólnie dużą mapę myśli, wypisały na niej co podoba im się na zajęciach z wychowania fizycznego, co im się nie podoba na zajęciach z wychowania fizycznego oraz proponowane zmiany na lekcji wychowania fizycznego.

Oprócz tego nauczyciele zrobili dodatkową lekcję z plastyki, na której dzieci miały okazję narysować swoją wymarzona lekcję wychowania fizycznego.

 W klasie IV oraz V debata odbyła się w innej formie. Dzieci zostały podzielone na cztery zespoły, w których opracowywały wspólnie zagadnienia: co im się najbardziej podoba na zajęciach z wychowania fizycznego, co im się nie podoba na zajęciach z wychowania fizycznego, proponowane zmiany( nowe pomysły na zajęcia ruchowe) oraz proponowany sprzęt i pomoce do zajęć. W formie obwodu stacyjnego zespoły kolejno się zmieniały według ruchu wskazówek zegara i opracowywali kolejno każde z zagadnień. W momencie kiedy wszystkie zespoły wykonały zadania, zebraliśmy się wspólnie na obwodzie koła i dyskutowaliśmy na temat wszystkich opracowanych punktów. Każdy z zespołów wyznaczył osobę odpowiedzialną za przedstawienie swojej planszy przy której zakończył zadanie.

szkola_przyszlosciNa zajęciach z wychowania fizycznego uczniowie pozytywnie ocenili m.in:

możliwość wymyślania swoich zabaw i gier, zajęcia przy muzyce, skoki na piłkach, wyścigi na piłkach, ściankę wspinaczkową

Na zajęciach z wychowania fizycznego uczniowie negatywnie ocenili m.in.:

konflikty, które wynikają z przegranej gry, brak szatni, wspólny wf- dziewczynki i chłopcy (…)

Osobiście, jako nauczyciel wychowania fizycznego jestem bardzo zadowolona z wyników tej debaty, ponieważ pokazała nam, że naprawdę dużo się dzieje na naszych zajęciach.Dzieci widzą dużo dobrych rzeczy, które mają miejsce. Uczniowie naszej szkoły lubią się ruszać i wykonywać ćwiczenia różnego rodzaju. Od najmłodszych lat uczą się tego, że zajęcia wychowania fizycznego mają być dla nich przyjemnością, sposobem na spędzanie wolnego czasu.

Cała relacja ze Sportowego Okrągłego Stołu dostępna jest na blogu szkoły: WF w Szkole Przyszłości

3. Szkoła Podstawowa nr 34 w Katowicach

Uznaliśmy, że w pierwszej kolejności cała społeczność szkolna musi wiedzieć cokolwiek o akcji Wf z klasą. Dlatego też na zajęciach informatyki uczniowie zapoznali się z prezentacją nt akcji, jej przeznaczenia i warunków uczestnictwa. Kolejnym krokiem było wyłonienie liderów klasowych, którzy w porozumieniu z wychowawcą klasy i po poinstruowaniu przez koordynatora zebrali w swoich klasach (na godzinach do dyspozycji wychowawcy) wszystkie informacje, które niezbędne były do przeprowadzenia debaty. (…)

Na początku przywitałam wszystkich uczestników i zachęciłam do szczerych i swobodnych wypowiedzi. Pokrótce przedstawiłam zasady dobrej debaty, porządek naszego spotkania i ponieważ wszyscy już wiedzieli co to takiego Wf z klasą i po co bierzemy udział w tej akcji to mogliśmy przejść do konkretów.

Uczniowie, korzystając z przygotowanych wcześniej klasowych ustaleń podali wszystkie plusy, jakie znaleźli w lekcjach wf. Podoba im się m.in.: różnorodność gier drużynowych i zabaw ożywiających (berków), przyjazna a czasem wręcz humorystyczna atmosfera na zajęciach, duża różnorodność sportowych zajęć dodatkowych. (…)

Do minusów na lekcjach wf zaliczono m.in.:

brak wystarczającej liczby dobrych jakościowo piłek „żeby każdy mógł ćwiczyć ze swoją piłką, bo jak idzie ostatni po piłkę to zostają najgorsze i się szybko robią flapy”, dwie klasy równocześnie ćwiczące na sali, osoby, które ciągle gadają i przeszkadzają i nie można przez nie prowadzić normalnej lekcji, siedzimy dopóki nie będzie cicho”. (…)

Kolejnym etapem debaty był tzw. „Koncert życzeń” czyli propozycje zmian, o których możecie przeczytać na blogu szkoły: zdrowo na sportowo 34

sp34katowicePrzyszedł czas na wyciągnięcie wniosków… I tu uczniowie nas zaskoczyli. Niektórzy swoją niebywałą dojrzałością i trzeźwym, realistycznym myśleniem. Dyskusja była emocjonująca, ale odbywała się w sposób kulturalny i nie było potrzeby dyscyplinowania uczniów. Wyjaśniliśmy dzieciom, dlaczego niektóre ich postulaty są nie do zrealizowania np. jedna klasa na sali na lekcji wf, czy 5 godz wf w tygodniu.

Przytoczymy tylko kilka wniosków z SOS-u:

- Eksperymentalnie wprowadzamy miesiąc berków zamiast „biegania kółek” przed rozgrzewką. 

- Zorganizować kiermasz świąteczny, z którego dochód przeznaczony zostanie na zakup nowych piłek.

 - Stworzyć kodeks zachowania na lekcjach wf – na opracowanie tego punktu potrzebujemy osobnego spotkania, ponieważ chcemy na nie zaprosić „zainteresowanych niezdyscyplinowanych”. O efektach poinformujemy na blogu. (…)

 Za mały organizacyjny błąd uznaję za małą ilość czasu, jaką sobie wyznaczyliśmy (2 godziny lekcyjne). Myślę, że dodatkowe 30 min pozwoliłoby na swobodę w prowadzeniu debaty tak, by pod koniec spotkania nie trzeba nerwowo spoglądać na zegarek.

Niemniej nasz SOS uważam za udany, dzieci przekonały się, że mogą swobodnie powiedzieć co myślą, że liczymy się z ich zdaniem i bierzemy pod uwagę ich sugestie.

„Przewrót na wfie” zapoczątkowany!

Serdecznie gratulujemy wszystkim trzem szkołom wspaniałych rezultatów dyskusji z uczniami na temat poprawy lekcji WF.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php