Gimnazjalne debaty sportowe

Sportowy Okrągły Stół to jedno z kluczowych zadań w programie, ponieważ wyznacza Wam kierunek działań na cały rok szkolny. Zobaczcie co dzieje się, gdy dacie gimnazjalistom dojść do głosu.

Przedstawiamy trzy rewelacyjne debaty w ramach pierwszego zadania obowiązkowego w WF z Klasą. Oczywiście zachęcamy Was, aby zapoznać się z całością opublikowanych relacji. Poniżej tylko kilka wybranych fragmentów.

1. W Gimnazjum nr 7 im. Noblistów Polskich w Rudzie Śląskiej nauczyciele wiedzą, że głos uczniów jest ważny, ale aby była to dyskusja, konieczny jest głos równoważący przedstawiane argumenty. SOS w tej szkole zdecydowanie pokazał, że warto rozmawiać. Ogromnie cieszy nas otwartość nauczycieli na przedstawiane propozycje i konkretne argumenty jeśli na coś zgodzić się nie mogą, ale dialog wciąż trwa! Brawo.

ruda śląska

Kolejnym etapem debaty była burza mózgów podczas której uczniowie zastanawiali się i proponowali rozwiązania do w/w zagadnień ulepszenia ,uatrakcyjnienia zajęć.

Wsłuchiwaliśmy się w propozycję uczniów ,jednak nie zawsze się zgadzaliśmy na wszystko:np. pomysł by został zniesiony zakaz wnoszenia na salę gimnastyczną telefonów komórkowych czy innych sprzętów, zezwolenie na słuchanie muzyki przez osoby nie ćwiczące czy pomysł skrócenia rozgrzewek do minimum. Ten ostatni pomysł uczniów daje nam do zrozumienia ,że są jeszcze wiele osób ,które nie są świadome potrzeby rozgrzewki na zajęciach.

Wracając do telefonów to ze swojej strony zaproponowaliśmy przeprowadzenie czasami lekcji z ich wykorzystaniem ale w dobrym celu poprzez wyszukanie różnych aplikacji sportowych ,które można wykorzystać do uatrakcyjnienia lekcji .

Cieszy nas fakt ,że pomysłów ciekawych naszym uczniom nie brakuje i ,że nie boją się mówić wprost nie tylko o tym co lubią a także o tym co im się nie podoba.

Wspólnie stwierdziliśmy ,że możemy te lekcje uczynić bardziej atrakcyjne ale potrzeba jest zaangażowania z obu stron a szczególnie ze strony uczniów.

(…) Obiecaliśmy uczniom ,że wszelkie ich pomysły, prośby zostaną zawsze wysłuchane i w miarę możliwości realizowane biorąc pod uwagę aktualne możliwości szkoły.

Relacja z debaty dostępa na blogu szkoły: „Sport, rekreacja, turystyka, zdrowie”

2. Podczas debaty w Gimnazjum nr 21 im. Tony’ego Halika w Toruniu nauczyciele również skorzystali z mozliwości wysłuchania swoich uczniów, co z pewnoscią pomoże im w planowaniu dlaszej pracy.

toruń

Debatowaliśmy do 12.30, czyli dwie godziny lekcyjne. W spotkaniu uczestniczyło około 90 uczniów. Dyskusja podczas omawiania ankiet miała charakter nieformalny. Jeśli padały pytania, na bieżąco udzielane były odpowiedzi. Uczniowie czasami nie mogli zrozumieć, że ważna jest opinia ogółu, nie tylko jednego czy dwóch uczniów. (…)

Dowiedzieliśmy się, że uczniowie chcą poznawać nowe gry, wychodzić w okresie jesienno-zimowym na przerwy na boisko, nie chcą przerw na sportowo, zapominają stroju i dlatego nie ćwiczą, czasami uważają, że lekcje są nudne, bo są za długie rozgrzewki, bo nie podobają im się już takie czy inne gry wybierane przez nauczyciela czy innych uczniów. Lubią tańczyć i grać w piłkę nożną. Chcieliby w ramach wychowania fizycznego mieć lekcje na basenie, ale na zajęcia rekreacyjne z pływania po lekcjach już niezbyt chętnie chce im się przychodzić. Bolączką są braki pryszniców. Związana z nimi przebudowa pomieszczeń i względy finansowe przesuwają ich pojawienie się w bardziej odległym czasie. Wiemy natomiast, co możemy poprawić już dzisiaj, na co liczą uczniowie.

Jeśli chcecie dowiedzieć się jak wyglądały ich przygotowania i co jeszcze udało im się ustalić podczas debaty zapraszamy na bloga: WF w Gimnazjum nr 21

3. W Gimnazjum nr 2 w Mielcu uczniowie w ramach przygotowania do debaty wzięli udział w ankiecie na temat różnych aspektów zdrowego odżywiania. Trzy uczennice nakręciły filmik przeprowadzając wywiady z przypadkowo spotkanymi uczniami na temat zmian w sklepiku szkolnym, znajomości takich pojęć jak: zdrowa dieta, wskaźnik BMI, efekt jo-jo, anoreksja, bulimia. Wyniki ankiety oraz prezentacja filmu stanowiły fantastyczny punkt wyjścia do debaty podczas Sportowego Okrągłego Stołu.

mielec

Uczniowie żywiołowo zabierali głos w dyskusji, nie czuli skrępowania i z pewnością wiedzieli co chcą nam przekazać. Czasami zaskakiwali nas swoimi spostrzeżeniami, czy pomysłami. Dzięki tym obradom mieliśmy szansę na poznanie stanowiska uczniów w tak istotnych dla nas obszarach działania. Myślę, że cel debaty został osiągnięty. Merytoryczna, kulturalna dyskusja, potraktowanie uczniów jak równego partnera z pewnością zwiększyło zaufanie młodzieży do nas nauczycieli. Dziękujemy uczniom za zaangażowanie, aktywność i pomoc w realizacji całego przedsięwzięcia.

Relacja z tej debaty to lektura obowiązkowa! Polecamy blog: WF z GIM2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php