Ruch nie tylko na WF-ie

Ruch jest naturalną potrzebą człowieka. Tymczasem uczniowie znaczną część każdego dnia spędzają w szkolnych ławkach. Dlatego tak ważne dla ich wszechstronnego rozwoju są lekcje WF-u, ale również aktywne przerwy czy kilkuminutowe ćwiczenia śródlekcyjne.

Jednym z najchętniej i najczęściej wybieranych przez nauczycieli zadań semestralnych w III edycji programu WF z Klasą jest właśnie „Ruch na lekcjach i aktywne przerwy”.

Nauczyciele prześcigają się w pomysłach na to jak zaktywizować młodzież i dzieci podczas kilku wolnych między lekcjami minut, ale też sami uczniowie wychodzą z inicjatywą różnych gier i zabaw ruchowych.

W Szkole Podstawowej nr 18 w Krakowie w zadanie semestralne „Ruch na lekcjach i aktywne przerwy” została zaangażowana cała szkoła – wszyscy nauczyciele, samorząd szkolny no i oczywiście uczniowie. To właśnie oni, już podczas Sportowego Okrągłego Stołu, wyrazili chęć i potrzebę na racjonalne i przyjemne wykorzystanie czasu wolnego w szkole.

Jak się okazało podczas kolejnych prezentacji, wszystkim uczniom brakuje ruchu na świeżym powietrzu, uczniowie chcą wychodzić na przerwach na boisko, na plac zabaw, nie chcą tego czasu spędzać w budynku, chcieliby go także spędzać na sali gimnastycznej, a dziewczynki klas starszych opowiedziały się, że chętnie spędziłyby go z maluchami, organizując im różne zabawy.

Znając „wymagania”:) naszych uczniów przystąpiliśmy do działania.

Postanowiliśmy zaangażować samorząd uczniowski w nasze przedsięwzięcie, przede wszystkim dać możliwość uczniom do zorganizowania różnych form ruchu na przerwach zgodnie z zainteresowaniami i predyspozycjami. Ustaliliśmy „grafik” i … zabraliśmy się do działania.

Oto przykłady naszej działalności:

  • przerwy na świeżym powietrzu(plac zabaw i boisko szkolne),
  • przerwy w ruchu organizowane cyklicznie przez samorząd uczniowski (gry i zabawy w klasach I-III),
  • przerwy z ruchem i tańcem przy muzyce organizowane przez samorząd uczniowski,
  • rozgrywki w tenisa stołowego,
  • przerwy z ustanawianiem rekordów (odbicia lotek w parach, odbicia piłeczki rakietką),
  • przerwy z balonami,
  • dni z hula-hop, skakanką i gumą do skakania.

Więcej pomysłów na aktywne przerwy i ruch w czasie lekcji znajdziecie na blogu szkoły: http://blogiceo.nq.pl/sp18wf/nasze-zadania/

Inicjując ten rodzaj aktywności znaleźliśmy jednocześnie rozwiązanie kilku kwestii, z którymi nie zawsze dawaliśmy sobie radę, m.in. właściwe wykorzystanie energii młodzieży, odpowiednie jej zaangażowanie, umiejętny rozwój ruchowy i pobudzenie różnych funkcji fizycznych i umysłowych tak, aby organizm był jeszcze bardziej wydajny i lepiej chłonął wiedzę do tej pory ograniczonych ruchowo zajęć ” w ławkach”. Oprócz tego wprowadziliśmy element zabawy, rozrywki, a nawet rywalizacji co sprawiło, że uczniowie nie tylko się nie nudzą, ale z niecierpliwością oczekują na dalszy ciąg różnych konkurencji i rozgrywek, okazji do rewanżu i ponownego zaprezentowania różnych sprawności takich jak szybkość, zwinność, umiejętności np. organizacyjnych, choreograficznych i innych, na które często, nie ma miejsca ani czasu w szkolnej rzeczywistości. Jest to też okazja do pozytywnego rozładowania nagromadzonych emocji i odreagowania . W taki zorganizowany sposób uczyniliśmy pobyt w szkole przyjemniejszy dla wszystkich i na pewno w wielu momentach korzystny dla całego procesu kształcenia, a także zgodny z zasadami racjonalnego wypoczynku i innowacyjnym podejściem do ruchu i wynikających z tego korzyści. Mamy nadzieję kontynuować ten trend i włączać się do jego realizacji jeszcze częściej i pełniej.

W Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 5 w Żorach ruch także króluje nie tylko na WF-ie, co doskonale widać na ich blogu (http://blogiceo.nq.pl/wfzklasawzsp5zoryedycja/ruch-na-przerwach-i-innych-lekcjach/)

W pierwszym semestrze roku szkolnego realizowaliśmy wybrane przez uczniów klas IV-VI zadanie dotyczące aktywności na przerwach oraz innych lekcjach. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby w jak najlepszy sposób wywiązać się z tego zadania.

Co udało im się zrobić oprócz aktywnych przerw z ringo, hula-hop, piłkami do kosza, piłkami do skakania, grami i zabawami ruchowymi? – wspaniałe lekcje przedmiotowe wzbogacone o ruch, ćwiczenia, aktywne zadania i dużo uśmiechu!

zespół szkolno przedszkolny nr 5 w Żorachzsp5żory

Oto kilka pomysłów:

  • godzina wychowawcza na boisku szkolnym gdzie dzieci mogły uczestniczyć w bitwie na śnieżki, lepieniu bałwana i innych zabawach na śniegu,
  • tańce na muzyce,
  • język polski z ćwiczeniami gimnastycznymi,
  • przyroda na boisku szkolnym z kompasem i mapą.

Szczególnie polecamy Wam dwie dobre praktyki z matematyki i języka angielskiego:

a) 12 listopada uczniowie klasy VI zostali zaskoczeni przez p. Małgosię, która uczy ich matematyki. Nauczycielka podzieliła podopiecznych na cztery zespoły, a następnie poprosiła wszystkich o wyjście na korytarz. Tam każda grupa otrzymała planszę do gry w chińczyka, kostkę, pionki oraz kopertę. Zadaniem zebranych była gra w chińczyka, ale z utrudnieniem. Po rzucie kostką, a przed przemieszczeniem pionka na planszy, każdy losował z koperty zadanie z matematyki dotyczące przeliczania jednostek miary. Jeśli odpowiedź była prawidłowa uczeń przesuwał pionek na planszy. Natomiast jeśli się pomylił drużyna wymyślała mu ćwiczenie, które musiał powtórzyć tyle razy ile wytoczył oczek na kostce. Jakie zadania się pojawiły? Pompki, przysiady, pajacyki, bieg po korytarzu, wchodzenie i schodzenie ze schodów. Lekcja wywołała dużo emocji i bez wątpienia okazała się świetnym sposobem na powtórkę materiału.

b) 7 stycznia p. Ewa Bywalec, nauczycielka języka angielskiego, przygotowała nietypowe zajęcia dla uczniów klasy V. Poprosiła zespół klasowy, aby podzielili się na dwie grupy i ustawili w rzędach pomiędzy ławkami. Głuchy telefon został zmodyfikowany przez p. Ewę. A w jaki sposób? Osoba, która stała najbliżej tablicy otrzymywała od nauczycieli słówko w języku angielskim, które kolejno było przekazywane w rzędach. Zadaniem ostatniego dziecka z grupy było podbiegnięcie do tablicy i zapisanie wyrazy, który usłyszało. Drużyna zdobywała punkt jeśli słowo zgadzało się z tym podanym przez nauczyciela oraz zostało prawidłowo zapisane. Uczniowie stwierdzili, iż to doskonała powtórka z niedawno poznanych wyrazów. Która drużyna wygrała? Nie ważne, ponieważ na tych zajęciach liczyła się dobra zabawa.

To co ma dla nas ogromną wartość to także refleksja Pani Natalii Płonki – nauczycielki ze wspomnianej szkoły, która prowadzi bloga „Sport to samo zdrowie”.

Z doświadczeń minionego semestru wnioskuję, iż zdecydowanie lepiej jest uczniom organizować aktywne przerwy rano od godziny 7.45 do 8.00, a niżeli na przerwie obiadowej. Dlaczego? Ponieważ jak była aktywna przerwa na 20-tominutówce za każdym razem zdarzało się, iż spora grupa naszych wychowanków, chcąc być aktywnymi, nie poszło na obiad tylko bawiło się na sali gimnastycznej. W przyszłym semestrze na pewno będziemy organizować aktywne przerwy w środy w godzinach 7.45-8.00. Natomiast druga część zadania była wyzwaniem dla nauczycieli wszystkich przedmiotów, poza wychowaniem fizycznym. Organizacja zajęć zależała od ich pomysłowości, tego co zapamiętali będąc uczniami, albo uczestnicząc w różnych zajęciach sportowych. Myślę, że na różnych przedmiotach pojawił się element ruchu, który usatysfakcjonował uczniów, o czym świadczą uśmiech na ich twarzach w czasie realizacji pomysłów. Czasami ludzie boją się zmian, ale myślę, że nasi nauczyciele przekonali się do zalet zastosowania elementów ruchu na swoich zajęciach.

Serdecznie gratulujemy tak udanych działań obu szkołom!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php