Jak wykorzystać blog do celów promocyjnych

Fot. Christian Schnettelker_Flickr_(CC BY 2.0)Blog szkoły prowadzony w ramach WF-u z Klasą może stać się przydatnym narzędziem promocji, ułatwieniem w pozyskiwaniu środków finansowych i platformą komunikacji z rodzicami. Zachęcamy do zapoznania się z naszym nowym poradnikiem:

Z sali gimnastycznej na blog. Z bloga na łamy gazet. Jak wykorzystać blog do działań promocyjnych?

Drodzy Nauczyciele i Nauczycielki WF-u z Klasą!

Chociaż na co dzień nie sprawdzacie kartkówek, testów i wypracowań, z pewnością bywają chwile, w których biurokratyczne wymogi i obowiązek regularnego sprawozdawania się z rozmaitych działań prowadzonych w ramach lekcji WF-u zaczynają Wam ciążyć. Damy głowę, że nie raz zastanawialiście się, dlaczego zamiast przeznaczyć czas na zorganizowanie szkolnego rajdu rowerowego czy rodzinnych zawodów sportowych, musicie spędzać godziny na wypełnianiu niezliczonych druków i pisaniu szczegółowych raportów. Zapytani o szkolnego bloga WF-u z Klasą często powątpiewacie w sens jego prowadzenia. Bywa też, że postrzegacie go jako kolejne formalne zobowiązanie, które nie dość, że pochłania tak cenny czas, to jeszcze nijak się ma do tego, co najważniejsze w lekcjach WF-u, czyli rozbudzania w uczniach i uczennicach miłości do sportu.

W tym krótkim poradniku chcemy przedstawić Wam kilka pomysłów na to, jak z bloga prowadzonego w ramach WF-u z Klasą uczynić użyteczne narzędzie promocji i jak wykorzystać go do działań, które przyniosą wiele korzyści zarówno Wam, szkole, jak i Waszym podopiecznym.

Z blogiem (ang. web log), czyli dziennikiem internetowym z pewnością spotkaliście się już niejednokrotnie, ale być może po raz pierwszy stoicie przed koniecznością jego regularnego prowadzenia. Jeśli przeszliście/przeszłyście przez dość zawiły proces jego zakładania, połowa sukcesu już za Wami!

 Czym są blogi programu WF z Klasą?

Blogi w programie WF z Klasą są nowatorską metodą, za pośrednictwem której nauczyciele sprawozdają się z realizowanych zadań programowych i dzielą się swoimi pomysłami na udany WF. Nauczyciele WF prowadzą łącznie ok. 1200 blogów, które są miejscem wirtualnych spotkań i wymiany cennych doświadczeń. Zachęcamy nauczycieli, żeby nie ograniczali się wyłącznie do opisywania zrealizowanych zadań programowych, ale publikowali na blogach relacje z lekcji WF, które mogą stać się inspiracją dla pozostałych nauczycieli i nauczycielek. W II edycji WF-u z Klasą chcemy sprawić, żeby śledzenie blogów innych uczestników programu było jak najłatwiejsze, dlatego wprowadziliśmy kilka innowacji, takich jak pozycjonowanie najczęściej odwiedzanych blogów innych uczestników.

Blogosfera CEO – sprawdzona metoda w programach edukacyjnych

Blogi już od wielu lat znajdują zastosowanie w programach edukacyjnych CEO, takich jak Szkoła z Klasą 2.0. czy Akademia Uczniowska. Blog jest innowacyjnym narzędziem, które w zależności od celów danego programu służy usprawnieniu komunikacji nauczycieli z uczniami, wdrożeniu nowatorskich metod pracy grupowej lub sprawozdawaniu się ze zrealizowanych zadań programowych. Główną zaletą bloga jest to, że można prowadzić go zarówno w roku szkolnym jak i w wakacje, z dowolnego miejsca (z domu lub szkoły), o dowolnej porze dnia. Wystarczy jedynie komputer z dostępem do Internetu.

Prowadzenie bloga nie wymaga zaawansowanych umiejętności informatycznych ani znajomości języka HTML, jednak zanim przystąpimy do publikacji pierwszych wpisów, warto znać kilka podstawowych zasad blogowania (kliknij w przydatne linki zamieszczone poniżej). Zadbajcie o to, żeby Wasz blog był przejrzysty i atrakcyjny wizualnie. Zdjęcia, filmy, obrazki i animacje sprawią, że słowo pisane łatwiej trafi do odbiorcy i zostanie zapamiętane na dłużej.

 Jeden blog – wiele korzyści

 1. Blog jako platforma kontaktu z mediami. Blog może być nie tylko wirtualną platformą wymiany dobrych praktyk WF, ale może pomóc Wam w promowaniu Waszych pomysłów także poza społecznością nauczycieli WF. Sumiennie i systematycznie prowadzony blog może stać się doskonałym medium, za pośrednictwem którego Wasze świetne pomysły na WF będą miały szansę trafić np. na łamy lokalnej prasy. Spróbujcie nawiązać kontakt z administratorem strony internetowej lokalnej gazety. Być może link do Waszego bloga mógłby pojawić się na stronie gminnego serwisu sportowego? Niech działania prowadzone w Waszej szkole staną się wzorem i inspiracją dla pozostałych szkół oraz całej społeczności lokalnej. Doskonałą okazją do zainteresowania mediów Waszą działalnością w ramach WF-u z Klasą będzie Lokalna Akcja Sportowa, która w założeniu ma być wydarzeniem wykraczającym poza szkolne mury.

2. Pochwal się rodzicom. Podczas szkolnych wywiadówek rodzice nie zawsze odczuwają potrzebę rozmowy z nauczycielem WF. Nie zawsze też wyrażają zainteresowanie tym, co ich dzieci robią na zajęciach WF. Zainteresowanie zazwyczaj pojawia się dopiero wtedy, gdy lekcje WF-u zaczynają być źródłem problemów. Niestety rozmaite badania pokazują, że rodzice nie traktują lekcji WF na równi z pozostałymi przedmiotami. Ten niepokojący trend nasila się zwłaszcza w szkołach ponadgimnazjalnych, kiedy uczniowie rozpoczynają intensywne przygotowania do egzaminów. W tych szczególnych momentach rodzice chętniej dają przyzwolenie na nieobecności na WF-ie, bo przecież lepiej będzie, jeśli syn lub córka spędzą 45 minut w bibliotece zamiast biegać za piłką. Wasz blog może być skuteczną drogą dotarcia do rodziców, którzy w nadmiarze obowiązków nie zawsze pamiętają o tym, jak ważny jest rozwój ruchowy ich dzieci. Dzięki blogowi rodzice łatwiej docenią Twój wysiłek i zaangażowanie, jakie wkładasz w pracę z ich pociechami. Warto od czasu do czasu zamieścić na blogu treści adresowane do opiekunów (np. filmy edukacyjne czy poradniki dotyczące aktywnego spędzania casu z dziećmi). Informuj swoich uczniów i uczennice o postach, w których zamierzasz przemycić kilka zdań skierowanych bezpośrednio do rodziców.

3. Pokaż bloga sponsorom. Jeśli poszukujesz środków finansowych na realizację szkolnych projektów sportowych czy zakup sprzętu, blog może być doskonałym świadectwem Twojej aktywności. Dla potencjalnych sponsorów Twoje udokumentowane zaangażowanie będzie najlepszą gwarancją , że przekazane fundusze zostaną wydane zgodnie z przeznaczeniem. Dodatkową zachętą mogą być zamieszczone na blogu podziękowania dla sponsora, które stanowią dodatkową formę reklamy. Wykorzystanie bloga do celów komercyjnych jest jak najbardziej wskazane, jeśli w ostatecznym rozrachunku znajdą one przełożenie na poprawę jakości i urozmaicenie lekcji WF w Twojej szkole.

4. Blog kluczem do serca dyrekcji. Często słyszymy od Was, że wiele z Waszych inicjatyw spotyka się z oporem ze strony dyrekcji, jak chociażby wyjścia w ramach WF poza teren szkoły. Zdjęcia i relacje z wyjść na lodowisko, do pobliskiego parku czy na ściankę wspinaczkową, na których widać roześmiane twarze uczniów i uczennic mogą posłużyć jako namacalny dowód na to, że warto od czasu do czasu wyrazić zgodę na pozaszkolne aktywności. Młodzież uwielbia nietypowe lekcje WF, a repertuar dyscyplin, które można uprawiać na sali gimnastycznej czy szkolnym korytarzu jest ograniczony. Dyrekcja często obawia się konieczności poniesienia odpowiedzialności prawnej w przypadku nieszczęśliwego zdarzenia, o które na WF-ie nie trudno. Warto jednak zaryzykować i zaufać doświadczonemu nauczycielowi, jeśli atrakcyjne zajęcia mają przekonać niećwiczących uczniów, że lekcje WF-u nie są stratą czasu. W przeciwieństwie do innych nauczycieli macie w ręku unikalne narzędzie, którym możecie posłużyć się także jako ważnym argumentem w negocjacjach. Dyrekcja szkoły łatwiej doceni Wasze zaangażowanie, jeśli zobaczy jak wiele wysiłku wkładacie w swoją pracę. Opublikowanie kilku dodatkowych wpisów na blogu jest o wiele mniej czasochłonne, niż długie negocjacje z dyrekcją szkoły.

5. Blog ścieżką ku samodoskonaleniu. Prowadzenie bloga nie wymaga specjalistycznej wiedzy ani umiejętności, ale dzięki niemu możesz odnaleźć w sobie żyłkę dziennikarza sportowego. Potraktuj prowadzenie bloga nie jako przykry obowiązek, ale jako wyzwanie, które pozwoli Ci na zdobycie nowych umiejętności. Jeśli nie uczestniczyłeś/aś w I edycji WF-u z Klasą i nie do końca wiesz, jak sporządzić wpis, żeby nie tylko spełniał nasze minimalne kryteria, ale oprócz tego był ciekawą informacją dla innych czytelników, obserwuj blogi bardziej doświadczonych użytkowników. Odwiedzaj regularnie bloga głównego programu, na którym co miesiąc publikujemy ranking najlepszych blogów WF-u z Klasą. Słuchaj uwag moderatorek, ale nie bój się eksperymentować i szukać nowych pomysłów na wpisy. Pamiętaj, że jedynym ograniczeniem może być tylko Twoja wyobraźnia. Blog, chociaż w rzeczywistości jest dość prostym narzędziem, daje niesamowicie dużo możliwości do samodoskonalenia i dzielenia się swoimi pomysłami z innymi.

6. Myśl interdyscyplinarnie. Twój blog może stać się inspiracją, a także platformą komunikacji i współpracy z innymi nauczycielami Twojej szkoły. Zastanówcie się wspólnie, jak wiele inicjatyw możecie zrealizować razem i później opisać je na szkolnym blogu WF-u z Klasą. Z nauczycielem biologii możecie przygotować lekcję o tym, jak działa układ krwionośny człowieka i jak krążenie zmienia się pod wpływem wysiłku fizycznego. Z nauczycielką chemii opowiedzcie uczniom o minerałach, które niezbędne są do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Na blogu możecie zamieścić zadania lub pomoce dla uczniów, które pozwolą im się lepiej przygotować do lekcji.

7. Zaangażuj innych. Chociaż do prowadzenia bloga WF-u z Klasą zachęcamy przede wszystkim nauczycieli WF, zdarza się, że blogi prowadzone są także przez zaangażowanych uczniów lub rodziców. Pokaż swoim uczniom i ich opiekunom, jak wiele możliwości edukacyjnych daje prowadzenie bloga.

Mamy nadzieję, że nasze porady i przykłady pochodzące od uczestników naszego programu przekonały Was, dlaczego bloga WF-u z Klasą nie warto traktować jako przykrego obowiązku i kolejnego biurokratycznego obciążenia. Przy odrobinie zaangażowania i chęci, blog może stać się skutecznym narzędziem promocji i pozyskiwania funduszy na rozmaite przedsięwzięcia sportowe. Blog może w prosty sposób usprawnić Twoją komunikację z innymi nauczycielami, dyrekcją i rodzicami uczniów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat sposobów prowadzenia bloga, zapoznaj się poniższymi poradnikami. Znajdziesz w nich praktyczne informacje dotyczące konstruowania wpisów, zamieszczania zdjęć i filmów czy sposobów na podniesienie wizualnej atrakcyjności bloga i zwiększenia liczby odwiedzin.

Przydatne linki i materiały:

Poradnik blogera WF-u z Klasą – Jak zredagować wpis, żeby był dobrą praktyką?

Poradnik blogera Szkoły z Klasą 2.0

(Nie) bój się bloga – poradnik pracowni edukacji i kultury Medialab

Autorka: Justyna Polanowska, WF z Klasą

Fot. Christian Schnettelker_Flickr_(CC BY 2.0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php