SPORTOWY OKRĄGŁY STÓŁ (SOS) to ogólnoszkolna debata na temat udoskonalania zajęć sportowych i rekreacyjnych w szkole. Jest to kluczowy moment w programie, który pozwoli Wam zdiagnozować stan faktyczny lekcji WF-u w szkole oraz określić potrzeby i kierunek pożądanych zmian.
Jak zorganizować taką debatę?
Za zorganizowanie i opisanie debaty odpowiedzialny jest koordynator programu.
Debata może, a nawet powinna być współprowadzona przez uczniów, ważne jest jednak, by nad jej przebiegiem czuwał koordynator lub nauczyciel wspomagający zgłoszony do programu. Należy także znaleźć osobę (lub osoby), która będzie pełniła funkcję sekretarza – oczywiście powinna ona mieć do dyspozycji komputer lub inne narzędzie, na którym będzie mogła zapisać wnioski z dyskusji, pomysły, najważniejsze punkty do dalszej pracy.
Uczestnikami dyskusji powinni być nauczyciele, uczniowie oraz dyrekcja.
Główne pytania, jakie powinny zostać postawione na debacie, to:
- Co konkretnie chcemy poprawić?
- Co możemy zrobić, aby było lepiej?
- Jakiego wsparcia potrzebujemy?
- Co można zrobić własnymi siłami?
- Co potrzebne jest z zewnątrz?
Relacja koordynatora z debaty szkolnej powinna zawierać odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jak do debaty szkolnej przygotowywali się nauczyciele zaangażowani w program? Jakie zadania wzięli na siebie uczniowie?
2. Kiedy i gdzie odbyła się debata? Ilu uczniów i nauczycieli wzięło w niej udział? Czy brali w niej udział także nauczyciele nieuczestniczący w programie lub dyrekcja?
3. Kto prowadził debatę? Kto i w jaki sposób rejestrował jej przebieg (notatki, nagranie, zdjęcia, film)? – prosimy o link do tej relacji.
4. Jaką formę przyjęła debata w Państwa szkole? Kto zabierał głos? Jak angażowali się uczniowie a jak nauczyciele? Jak wyglądała pierwsza część dyskusji? Prosimy o podanie kilku najczęściej wymienianych dobrych przykładów dotyczących lekcji WF-u w Państwa szkole. Czy mówiono też o brakach czy niedostatkach w tej dziedzinie? Jakich?
5. Jakie propozycje zmian zgłosiły zespoły? Prosimy o 2-3 cytaty. Które zapisy okazały się trudne do uzgodnienia, sporne?
6. Jak będzie wyglądać dalsza praca nauczycieli w programie? Jakie zadanie do wyboru zdecydowali się Państwo zrealizować?
7. Jakie wnioski na przyszłość płyną z dotychczasowej dyskusji? Co się szczególnie udało? Co było trudne?