W ostatni weekend, 15-16 czerwca, w ramach 2 Kongresu Polskiej Edukacji miał miejsce panel „Edukacja i media”.
I znowu okazało się, że edukacja medialna to pojęcie szerokie i przez każdego definiowane inaczej. Worek bez dna. Z medialną kojarzone są nowe technologie, edukacja informacyjna, edukacja audiowizualna, cyfrowa, filmowa, wreszcie, wykształcenie umiejętności korzystania z informacji przekazywanych nam przez media – te nowe i tradycyjne, odnalezienia się w szumie medialnym, mądrego i odpowiedzialnego korzystania z mediów – zarówno jako odbiorcy, jak i twórcy.
Podczas panelu mieszały się te wszystkie obszary. Rozmowa dotyczyła między innymi nowych technologi w szkole:
- jak wykorzystać sprzęt, który jest w szkole;
- co zrobić, gdy nie ma do niego dostępu;
- jak nauczyciel ma wykorzystywać internetowe narzędzia i programy na zajęciach;
- czy powinien umieć więcej niż uczeń, o ile to jest możliwe – a może pozwolić uczniom poprowadzić się w tej dziedzinie…;
- wreszcie, jaki wpływ na mózg człowieka ma korzystanie z nowych technologii.
Trochę w mniejszym stopniu była mowa o edukacji medialnej, której głównym zadaniem jest kształcenie kompetencji krytycznego i świadomego odbioru mediów – prasy, radia, telewizji i Internetu. Jarosław Lipszyc z Fundacji Nowoczesna Polska przedstawił „Katalog kompetencji medialnych” opracowany dla różnych grup wieków oraz portal ze scenariuszami zajęć dla szkół www.edukacjamedialna.edu.pl.
Pojawił się też wątek edukacji filmowej w szkole – jako jeden z nurtów edukacji medialnej.
Jak widzicie, spore zamieszanie z tą edukacją medialną…
Osoby na sali najbardziej interesowało, jak i gdzie realizować zadania edukacji medialnej (choćby kierując się zapisem w podstawie programowej, gdzie zaleca się nauczycielom, by poświęcili „dużo uwagi edukacji medialnej, czyli wychowaniu uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów”).
My, twórcy i organizatorzy programu „Włącz się. Młodzi i media” też bierzemy udział w tej debacie. Edukację medialną rozumiemy jako przygotowanie młodych ludzi do świadomego odbioru mediów i korzystania z nich. Edukacja medialna ma uczyć umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji, korzystania z niej, ale też umiejętności komunikowania, przekazu własnego zdania, formułowania opinii.
Cele edukacji medialnej, tak rozumianej, są poniekąd realizowane na większości przedmiotów szkolnych (choćby ćwiczenie umiejętności selekcjonowania informacji).
W naszym programie nauczyciele i bibliotekarze prowadzą zajęcia dziennikarskie, redakcje gazetek szkolnych, projekty szkolne poświęcone tematyce medialnej. Ale o mediach można rozmawiać też na godzinie wychowawczej – choćby o wizerunku w sieci, diecie medialnej, pułapkach reklamy.
Jak realizować lekcje o mediach i tworzyć z młodymi ludźmi media? Polecamy korzystanie z naszych materiałów dydaktycznych oraz propozycji innych organizacji i instytucji, czytanie naszego bloga, udział w kursie internetowym.
W przyszłym roku szkolnym będziemy kontynuować i rozwijać program edukacji medialnej – spotykać się z ekspertami, choćby podczas konferencji dla nauczycieli w październiku czy lekcji online. Zamierzamy wzbogacać biblioteczkę scenariuszy i artykułów.
Czekamy na wasze opinie – czym dla was jest edukacja medialna? Czy uważacie, że powinien powstać osobny przedmiot w szkole? Gdzie i w jaki sposób realizujecie cele edukacji medialnej? Zapraszamy do dyskusji.
Katarzyna Grubek