Reklama komercyjna a społeczna

Reklama jest jednym z podstawowych działań wykorzystywanych w komunikacji marketingowej. Jej cechą jest masowość  zakładająca jednostronność komunikacji. Aby lepiej zrozumieć zagadnienie warto zastosować podział i zakwalifikować reklamy emitowane w mediach do dwóch typów. Pierwszym z nich są reklamy komercyjne, a drugim społeczne.

Reklama komercyjna – najczęściej promuje nowy produkt, utrwala w nas świadomość istnienia jakiejś marki, zachęca nas do kupna jakiegoś produktu często sugerując, że bez tego produktu nie możemy żyć, np. „Braun – życie stało się prostsze!”.  Reklama komercyjna skłania do określonego działania, do kupna jakiegoś produktu, bez którego nasze życie nadal będzie szare, trudniejsze, a my zmęczeni, nieatrakcyjni, ze zmarszczkami i fałdkami tłuszczu.

Reklama społeczna wychowuje nas, uczy, napomina i zarazem pokazuje, że możemy być lepsi, wrażliwsi, hojniejsi, bardziej otwarci, że możemy przełamać nasze lenistwo, obojętność, że możemy przestać przymykać oczy na pewne sprawy. Jednak nie sprzedaje towaru, jedynie problem społeczny, albo konkretną akcję. Ponieważ nie jest nastawiona na sprzedaż produktu częściej widzimy w niej pozytywne emocje. Odwołuje się do wrażliwości. Nagle stajemy wobec problemu: głodnych dzieci (akcja „Pajacyk”), pedofilii („Dziecko w sieci”), wypadków drogowych („Młodzi kierowcy”), przemocy w rodzinie („Bo zupa była za słona”), konieczności picia mleka („Pij mleko, będziesz Wielki”) czy konieczności czytania dzieciom książek („Cała Polska czyta dzieciom”).

Wasze typy

W odpowiedzi na naszą pierwszą Akcję medialną napłynęło sporo rozwiązań pokazujących, akcje społeczne. Wymieniane przez was spoty, które informują nas, że możemy przekazać 1% podatku na wybrany cel charytatywny, reklamy które zwracają uwagę na problem niedożywionych dzieci – akcja „Podziel się posiłkiem”, „Zrób rakowi wspak” – zachęcająca do badań profilaktycznych, czy reklamy namawiające do oglądania „świątecznego bloku mikołajkowego” – to nie są reklamy komercyjne.

Jednak cieszymy się, że tak licznie włączyliście się w naszą zabawę. Liczymy na was także przy kolejnych jej odsłonach. Pamiętajcie, że jeżeli będziecie mieć jakąś wątpliwość warto do nas napisać. Zastanowimy się wspólnie i pomożemy.

Życzymy szczęścia przy najbliższych akcjach medialnych!

Ten wpis opublikowano w kategoriach: Bez kategorii, Młodzi i media, Prasa, Radio, Telewizja z tagami: , , , , , , , , . Dodaj do zakładek ten link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge